 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Wytyczne dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Katowice, 10.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
KONWENT STAROSTÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Przysiek, 31 sierpnia 2007 SPOTKANIE WSPÓŁFINANSOWANE JEST ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
KUJAWSKO – PAŁUCKI INKUBATOR OGRANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
ZAŁOŻENIA POLITYKI TERYTORIALNEJ WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Uchwała Zarządu Województwa nr 43/1605/13 z dnia
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Przysiek POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU WOJEWÓDZTWA.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Plan konsultacji społecznych projektu Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, październik 2013 r. Departament Zarządzania.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Rozwój lokalny z udziałem lokalnej społeczności RPO WKP
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Kryteria wyboru projektu zintegrowanego (etap preselekcji)
Zapis prezentacji:

 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów tematycznych wsparcia  Uwzględnienie specyfiki poszczególnych obszarów, ich powiązań funkcjonalno- przestrzennych  Wydobycie endogenicznych czynników rozwoju  Kreowanie nowych form współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego

Obszar funkcjonalny Bydgoszcz Toruń Obszar funkcjonalny/powiat Włocławek Obszar funkcjonalny/powiat Grudziądz Obszar funkcjonalny/powiat Inowrocław Obszar funkcjonalny/powiat Miasto powiatowe Obszar objęty RLKS/LGD Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – poziom metropolitalny (obligatoryjny) Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – poziom regionalny/subregionalny (nieobligatoryjny) Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – poziom powiatowy (nieobligatoryjny) Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Poziom lokalny – Obszar Lokalnej Aktywności (nieobligatoryjny)

obejmuje miasta Bydgoszcz i Toruń oraz ich obszar funkcjonalny – wg propozycji MRR rozszerzonej o propozycję Zarządu Województwa (tj. z uwzględnieniem Chełmży, Czernikowa i Nakła n/Notecią)

 Tworzony jest zgodnie z założeniami organizacji i funkcjonowania ZIT określonymi w wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego  Forma organizacyjno-prawna ZIT musi odpowiadać przyjętym założeniom  Poziom decentralizacji zadań oraz kompetencji będzie wynikiem porozumienia pomiędzy Zarządem ZIT a Instytucją Zarządzającą RPO (IZ)

obejmuje miasta Włocławek, Grudziądz i Inowrocław z ich obszarami funkcjonalnymi (podstawą wyznaczenia – powiat)

 Może zostać utworzony z inicjatywy samorządów miast Włocławka, Grudziądza i Inowrocławia, które zawierają porozumienia z jednostkami samorządów terytorialnych funkcjonujących w obszarze ich powiatów ziemskich  Przyjmuje się, że podstawowym obszarem działania ewentualnego ZIT Regionalnego/Subregionalnego byłby optymalnie obszar powiatu. Rzeczywisty zasięg może jednak wykraczać poza granice powiatu.  Samorządy tworzące ZIT Regionalny/Subregionalny ustalają zakres współpracy oraz formę prawno-organizacyjną ZIT  Organem wykonawczym ZIT jest Zarząd Związku ZIT, którego przewodniczącym jest odpowiednio prezydent Włocławka, Grudziądza oraz Inowrocławia  Poziom decentralizacji zadań oraz kompetencji będzie wynikiem porozumienia pomiędzy Zarządem ZIT a IZ  Zasada preselekcji projektów

obejmuje powiaty: Aleksandrowski, Brodnicki, Chełmiński, Golubsko-Dobrzyński, Lipnowski, Mogileński, Nakielski, Radziejowski, Rypiński, Sępoleński, Świecki, Tucholski, Wąbrzeski, Żniński

 Określane jako Obszar Rozwoju Społeczno-Gospodarczego, który powinien obejmować swym zasięgiem każdorazowo jeden powiat ziemski  Inicjatorem i koordynatorem przedsięwzięć na tym obszarze jest Starosta Powiatowy, który podejmuje działania na rzecz stworzenia warunków dla współpracy w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego  Współdziałanie Starostwa Powiatowego oraz pozostałych jednostek terytorialnych z obszaru powiatu odbywa się w ramach porozumienia, którego sygnatariuszami są przedstawiciele powiatu oraz poszczególnych miast i gmin  Powołany zostanie Komitet Monitorujący, w skład którego wejdą przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego będących sygnatariuszami porozumienia o współpracy oraz przedstawiciel Instytucji Zarządzającej RPO  Zasada preselekcji projektów

 Określony jako Obszar Lokalnej Aktywności, działa w oparciu o zasadę RLKS i LGD  Powstaje z inicjatywy samorządów lokalnych, partnerów społeczno-gospodarczych oraz mieszkańców. W tym celu tworzy się Grupa Inicjatywna określająca strukturę, zasięg oraz kierunki działania. W pracach Grupy Inicjatywnej uczestniczy przedstawiciel IZ  Może działać na obszarze objętym ZIT (komplementarność działań)  Minimum dwie gminy  Zadania muszą być spójne i skoordynowane, służące rozwiązywaniu zidentyfikowanych problemów danego obszaru  Wsparcie środowisk lokalnych w celu utworzenia RLKS  Możliwość tworzenia RLKS oraz stosowania tego instrumentu w dzielnicach lub osiedlach w miastach powyżej 20 tys. Mieszkańców  Działania będą koordynowane w imieniu Zarządu Województwa przez Komitet Regionalny (ustalanie kryteriów wyboru Lokalnych Strategii Rozwoju, nadzór nad wyborem projektów oraz koordynacja działań)  Zasada preselekcji projektów

 Na każdym poziomie podstawą będą strategie rozwoju danego obszaru określające uwarunkowania, specyfikę oraz kierunki i przedsięwzięcia rozwojowe  Objęcie okresu czasu do 2020 r.  Wynik współpracy wszystkich podmiotów wchodzących w skład obszaru objętego instrumentem ZIT  Spójność ze Strategią Rozwoju Województwa oraz krajowymi i wspólnotowymi dokumentami strategicznymi oraz programowymi  W procesie opracowania strategii należy zapewnić ścisłą współpracę z IZ  Strategia przyjęta i podpisana przez wszystkie podmioty wchodzące w skład danego ZIT/Obszaru  Strategia ZIT poziomu metropolitalnego: strategia zgodna z wytycznymi MRR  Strategia ZIT poziomu regionalnego i subregionalnego, Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego oraz Obszaru Lokalnej Aktywności zgodnie z wytycznymi IZ

Planowanie Strategiczne (planowanie rozwoju) Strategia Rozwoju Województwa Strategia ZIT (poziom metropolii) Strategia ZIT (poziom regionalny i subregionalny) Strategia ZIT (poziom powiatowy) Strategie LGD /Obszaru Funkcjonalnego Lokalnego Rozwoju Gospodarczego - Zintegrowana Strategia Lokalnej Polityki Gospodarczej

 1) Syntetyczna diagnoza,  2) Terytorialny wymiar wsparcia,  3) Cele rozwojowe,  4) Priorytety inwestycyjne,  5) Tryb i zasady wyboru projektów,  6) Lista przedsięwzięć przewidzianych do realizacji,  7) Instrumenty realizacji,  8) System wdrażania i monitorowania.

 Definicja obszaru objętego strategią,  Analiza potrzeb i potencjału obszaru w zakresie rozwoju,  Opis i hierarchia celów,  Plan działań określający proces realizacji strategii,  Opis rozwiązań w zakresie zarządzania i monitorowania strategii,  Plan finansowy strategii,  Opis procesu zaangażowania społeczności lokalnej w opracowanie LSR

ANALIZA POTENCJAŁÓW potrzeby cele wskaźniki

Metropolitaln y BydgoszczToruń Regionalny/Subregionalny WłocławekGrudziądzInowrocław Obszary powiatowe Lokalne Grupy Działania STRATEGIE KONTRAKT REGIONALNY

POLITYKA TERYTORIALNA POLITYKA MIEJSKA POLITYKA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH

STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA POLITYKA TERYTORIALNA cele kierunki System wskaźników dla poszczególnych obszarów

Departament Planowania Regionalnego Wydział Planowania Strategicznego Biuro Programowania Rozwoju Województwa