Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Praca wzbogacona Model JDC Karaska
RENE V. DAWIS, LLOYD. H. LOFQUIST, DAWID. J. WEISS
Strategie kariery zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
FUNKCJA PERSONALNA.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
PRAWA CZŁOWIEKA.
Materiały z warsztatów
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Organizacja i zarządzanie firmą
Psychologia w zarządzaniu
Dobrostan w pracy.
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Motywacja.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Psychologia w zarządzaniu
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
Rynek pracy!.
Przedsiębiorczość bez tajemnic
Czym jest doradztwo zawodowe?
Moja przedsiębiorczość
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOTYWACJA.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Operacyjne sterowanie produkcją
Podstawy aktywności ruchowej
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Wprowadzenie teoretyczne
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Prawo pracy.
Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Arkadiusz Król Grupa II a
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Teorie i modele motywowania Motywowanie (pochodzi od łacińskiego słowa motivae), to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania.
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Psychologia w zarządzaniu
Zapis prezentacji:

Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

Interakcja człowieka z otoczeniem Otoczenie biologiczno - fizyczne Człowiek Otoczenie społeczne © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

Kategorie potrzeb ludzkich wg A. H. Maslowa – ciąg dalszy Potrzeby afirmacji swojej osoby: - wyrażanie siebie i swych możliwości, - zaspokajanie swej ciekawości i chęci rozumienia świata, - swobodne działanie w otaczającym świecie. społecznych, po Potrzeby uznania ze strony innych ludzi i grup czucia godności i wiary we własne siły. Potrzeby miłości, przyjaźni, życzliwości, wzajemności w stosunkach z ludźmi. Potrzeby bezpieczeństwa i niezależności od zagrożenia. Potrzeby fizjologiczne – głodu, pragnienia, snu, odpoczynku, seksualne inne. © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

Kategorie potrzeb ludzkich - próba innej agregacji Bodźce Bodźce Potrzeby zewnętrzne wewnętrzne Biologiczne Łaknienie, pragnienie Oddychanie Unikanie bólu Potrzeba snu Potrzeby seksualne Społeczne Pozycji społecznej Solidarności z grupą Patriotyzmu Psychologiczne Przedmiotowe Ambicjonalne Uczuciowe Szkodzenia © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

Schemat występowania frustracji Przeszkoda utrudniająca osiągnięcie celu Potrzeba Działanie Cel © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

Klasyfikacja następstw frustracji Następstwa frustracji Mechanizmy obronne Racjonalizacja Projekcja Represja Przeniesienie Ucieczka w marzenie Identyfikacja Fiksacja Regresja Zmiany w zachowaniu Agresja Apatia Doraźne skutki frustracji Trwałe następstwa frustracji Nieprzystosowanie Powstawanie pewnego rodzaju zachowań Powstawanie pewnego rodzaju motywacji © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński

ZESTAWIENIE TEORII MOTYWACJI Teorie potrzeb Teoria hierarchii potrzeb ludzkich (wg A. Maslowa) Teorie X, Y i Z stosowane przez menedżerów (wg D. MacGregora i W. Ouchi`ego) Teoria dwuczynnikowa (motywacji-higieny) (wg F. Herzberga) Teoria wzbogacenia pracy (wg J.R. Hackmana i G.R. Oldhama) Teoria ERG (wg C. Alderfera) Teoria trzech potrzeb (wg D. McClellanda)

Teoria wzmocnień (wg B.F. Skinnera) Teorie „Celów” Poznawcza teoria oceny (wg R. de Charmsa) Teoria ustalania celów (wg E. Locke`a) Teoria wzmocnień (wg B.F. Skinnera) Teoria równowartości (wg J. St. Adamsa) Teoria oczekiwań (wg V. Vrooma)

GŁÓWNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZATRUDNIONYCH W FIRMIE ZADOWOLENIE OSÓB ZATRUDNIONYCH W FIRMIE Potrzeby samorealizacji: praca kreatywna stanowiąca wyzwania pracowników współuczestnictwo w podejmowaniu decyzji elastyczność pracy i jej niezależność Potrzeby uznania odpowiedzialność i ważność pracy promocja i awans na wyższe stanowisko pochwała i uznanie wyrażone przez zwierzchnika Potrzeby socjalne uprzejmi i przyjaźni współpracownicy kontakty i dobra współpraca z klientami miły i kulturalny personel nadzorujący (zwierzchnicy) Potrzeby bezpieczeństwa bezpieczne i czyste warunki pracy (BHP) pewność pracy (jej zabezpieczenie) odpowiednie wynagrodzenie i dodatki pracownicze Potrzeby fizjologiczne urlopy, przerwy na odpoczynek i posiłek poczucie fizycznego komfortu z pracy i jej posiadania w sensie ogólnym rozsądnie ustawione godziny pracy

TEORIE „X i Y” wg D. McGregora oraz TEORIA „Z” wg W. Ouchi`ego Zgodnie z teorią „X” menedżerowie sądzą, że: Podwładni unikają pracy i w ogóle nie lubią pracować Brak im ambicji, zaś w celu „przymuszenia” ich do pracy należy stosować odpowiednią kontrolę ich poczynań Pracownicy unikają odpowiedzialności i wolą być kontrolowani niż kierować innymi Pracownicy przeciwstawiają się wszelkim zmianom i najbardziej cenią sobie bezpieczeństwo osobiste i zawodowe

Zgodnie z teorią „Y” menedżerowie sądzą, że: Pracownicy lubią i chcą pracować, a pracę traktują jako naturalną część życia, podobnie jak wypoczynek i rozrywkę Chętnie akceptują odpowiedzialność, a nawet jej poszukują i dotyczy to również osób na niższych stanowiskach pracy Są zdolni do samodzielnego sterowania zadaniami, które im przydzielono przejmując na siebie zadanie samokontroli i samokierowania Posiadają takie cechy, jak zdolność do wyobraźni, pomysłowość, kreatywność, umiejętności podejmowania decyzji i cechy te są rozpowszechnione wśród wszystkich zatrudnionych, a nie tylko wśród menedżerów

W firmach stosujących teorię „Z”, pracownik mógł oczekiwać: Stosowania filozofii długoterminowego zatrudnienia (wzrost pewności posiadania i bezpieczeństwa zatrudnienia oraz samej pracy) Zmienności funkcji i zadań, czyli elastyczności w zakresie wykonywanego zawodu, planowania osobistej kariery i rozwoju Współudziału w podejmowaniu decyzji na wszystkich szczeblach zarządzania i wykonawstwa Zaangażowania wszystkich zatrudnionych w procesy ciągłego doskonalenia w firmie i na rzecz firmy, np. przez szerokie i aktywne uczestnictwo w ruchu jakościowym i produktywnościowym