Praktyczne aspekty redukcji zapasów jako klucz do optymalizacji przestrzeni magazynowej Dawid Doliński Modern Warehouse, Warszawa
AGENDA 1.Przedstawienie Instytutu Logistyki i Magazynowania 2.Poprawa dostępności – po co ?, korzyści ? 3.Etapy wdrażania poprawy dostępności 4.Podsumowanie
rok założenia – 1967 forma prawna – Instytut Badawczy założyciel – Ministerstwo Gospodarki organizacja krajowa GS1 Polska - od 1990 roku zatrudnienie pracowników Rozwój wiedzy – projekty badawczo – rozwojowe Zastosowanie wiedzy – wdrożenia - usługi doradcze, projekty, analizy, Upowszechnianie wiedzy – konferencje, wydawnictwa, szkolenia Ważniejsze informacje o ILiM
Obszary działania Kody kreskowe Elektroniczna komunikacja Globalna synchronizacja danych Elektroniczny kod produktu Wspólne identyfikatory (np. GTIN, GLN, SSCC, GRAI, GIAI, GSRN, EPC)
Centrum Wiedzy Logistycznej Obszary działania Logistyka łańcuchów dostaw Magazynowanie Transport Zarządzanie zapasami
Wybrani klienci
ILiM w krajowych oraz europejskich programach i inicjatywach badawczo-rozwojowych obecnie w realizacji – 15 projektów około 300 partnerów, w tym: -The Chartered Institute of Logistics and Transport, Wielka Brytania -Institute for Transport and Logistics Foundation, Włochy -Fraunhofer Institute, Niemcy -University of Maribor, Słowenia -Capgemini Nederland B.V., Holandia -CDV Transport Research Centre, Czechy
POPRAWA DOSTĘPNOŚCI brak miejsca w magazynach wzrost zapasów, pogorszenie wskaźników finansowych OPTYMALIZACJA ZAPASÓW !!! Nabiera znaczenie płynność finansowa oraz zarządzanie „cashflow” Ograniczony dostęp do źródeł finansowania Problem pozyskania nowych klientów Aktualni klienci mają problemy z płatnościami (ściągalność należności) Sprzedawać NIE Sprzedawać Wzrost Zapasów Po CO Optymalizacja Zapasów ?
Europejski poziom braków (OUT OF STOCK) szacowany jest na poziomie 8,3% OOS kosztuje przemysł europejski ok. 4 BLN Euro utraconej sprzedaży 20% z wszystkich OOS przekracza poziom 3 dni Prawdopodobieństwo znalezienia wszystkich produktów z listy zakupowej 40 produktów wynosi 4% czynnikiem nr 1 decydującym o skuteczności promocji jest DOSTĘPNOŚĆ Dla Producentów – poprawa o każde 3% OSA zwiększa obroty średnio o 1% Dla Detalistów – poprawa o każde 2% OSA zwiększa obroty średnio o 1% W przypadku braku towaru na półce kupujący: 19% kupi tą samą markę, ale w innej konfiguracji, 26% kupi inną markę, 9% nic nie kupi, 31% zmieni sklep, 15% kupi w kolejnych dnia Znaczenie i potrzeba poprawy dostępności Źródło: ECR Europe
Wpływ na dostępność produktów ?
Proces Optymalizacji Zapasów Świadomość i chęć zmian Analiza Projekt Optymalizacji Wdrożenie zmian Procesy Wskaźniki System Informatyczny Ocena Procesów (Quick Scan) Benchmarking ERP MonZa BIZNES T-Scale MS Excel OPTYMALIZACJA ZAPASÓW !!! Poprawa Dostępności Powołanie zespołu Wyznaczenie celów Realizacja ETAP I ETAP IIETAP III
Etapy wdrożenia ETAP I ETAP IIETAP III Analiza Zapasów – określenie możliwych oszczędności Analiza Zapasów – określenie możliwych oszczędności Opracowanie metod optymalizacji zapasów Opracowanie metod optymalizacji zapasów Wdrożenie zmian Analiza Danych Historycznych – Analiza Zapasów, Przyjęć, Wydań Wszystkie SKU – Produkty Analiza Danych Historycznych – Analiza Zapasów, Przyjęć, Wydań Wszystkie SKU – Produkty REKOMENDACJE ZMIAN OSZACOWANIE OSZCZĘDNOŚCI REKOMENDACJE ZMIAN OSZACOWANIE OSZCZĘDNOŚCI Analiza procesu Prognozowanie sprzedaży – Produkcja/Zakupy - Dystrybucja Analiza procesu Prognozowanie sprzedaży – Produkcja/Zakupy - Dystrybucja Analizy Magazynów BENCHMARKING Ocene wskaźników KPIs Ocene wskaźników KPIs Główne KPI – SL/OTIF Best Practices – 98% – 99%
Etap I, Analiza Zapasów
Etapy wdrożenia Opracowanie metod optymalizacji Dla grup zapasów Opracowanie metod optymalizacji Dla grup zapasów INSTRUKCJA, PROCEDURY ZARZADZANIA ZAPASAMI INSTRUKCJA, PROCEDURY ZARZADZANIA ZAPASAMI Wdrożenie procesu S & OP (Sales & Operations Planning) Wdrożenie procesu S & OP (Sales & Operations Planning) Metodologia określania Zapasów bezpieczeństwa i Zapasów minimalnych Metodologia określania Zapasów bezpieczeństwa i Zapasów minimalnych Sposoby Optymalizacji Nadmiernych Sposoby Optymalizacji Nadmiernych Opracowanie metodologii Klasyfikacji zapasów Opracowanie metodologii Klasyfikacji zapasów Wytyczne dla wdrażanych zmian ETAP I ETAP IIETAP III Analiza Zapasów – określenie możliwych oszczędności Analiza Zapasów – określenie możliwych oszczędności Opracowanie metod optymalizacji zapasów Opracowanie metod optymalizacji zapasów Wdrożenie zmian
Koncepcja Zarządzania Zapasami Etap II Przygotowanie danych do opracowania prognoz Przygotowanie propozycji planu S&OP przez Dział Planowania Weryfikacja planu S&OP podczas spotkania planistycznego Wypracowanie planu S&OP oraz wprowadzenie do systemu SAP Przygotowanie planu zakupów na podstawie planu sprzedaży Realizacja zamówień do dostawców zgodnie z planem Przyjęcie towarów do magazynu Wysłanie produktów do Centrum Dystrybucji Zbieranie Zamówień Klientów Wysyłka towaru do Klienta zgodnie z otrzymanym zamówieniem Odbiór towaru przez Klienta Planowanie zakupów Logistyczna Obsługa Klientów Planowanie sprzedaży
Komitet Sterujący Zarząd / Dyrekcja Kierownik Projektu ILiM Dawid Doliński Kierownik Projektu FIRMA Imię i Nazwisko Zespół Konsultantów - Zarządzanie Zapasami Eksperci ILiM - Prognozowanie Sprzedaży Planowanie Operacyjne Zespół ds. IT - Analizy z wykorzystaniem Systemu MonZa Planowanie Sprzedaży Planiści Operacyjni Sprzedaż Logistyka Marketing Powołanie zespołów Etap II
Symulacje dla indeksów
Systemy informatyczne mające wpływ na dostępność produktów Systemy do prognozowania popytu i planowania dostaw Systemy monitorowania dostaw w łańcuchu dostaw (Traceability)
Monitorowanie realizacji dostaw Realizacja dostawy zakończona Ilościowe i jakościowe raportowanie Kierowca przed każdą czynności wysyła status informujący o postępie realizacji prac System może wysłać także wiadomość do klienta o przewidywanej godzinie dostawy lub ewentualnym opóźnieniu Sieć Dystrybucji
20
Wsparcie procesów przez MonZa System informatyczny „MonZa” - wspomaganie procesów zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie MonZa służy do: PROGNOZOWANIA SPRZEDAŻY MonZa służy do: GENEROWANIA ZAMÓWIEŃ
ETAP III - Wdrożenie systemu informatycznego MonZa: 1.Budowa automatycznego interfejsu wymiany danych 2.Opracowanie specyfikacji zmian w MonZa oraz ich implementacja w odpowiednich modułach systemu 3.Instalacja, konfiguracja i testowanie 4.Szkolenie użytkowników Etapy wdrożenia
ETAP IV - Opieka powdrożeniowa i ocena efektów po 6 miesiącach użytkowania sytemu MonZa Etapy wdrożenia
Dlaczego Optymalizacja Zapasów i MonZa? Korzyści z wdrożenia » zmniejszenie wartości zapasów o 40 %* » podniesienie poziomu obsługi zamówień klienta do 99,8 %* » poprawa trafności prognoz do 90 %* » skrócenie czasu tworzenia zamówień zakupu » racjonalizacja przesunięć międzymagazynowych » możliwość monitorowania zapasów w oparciu o wybrane wskaźniki KPI (ang. Key Performance Indicators) * na podstawie maksymalnych wartości w projektach Instytutu Logistyki i Magazynowania
Etapy wdrożenia Świadomość i chęć zmian Analiza potencjalnych oszczędności Projekt Optymalizacji zapasów, Prognozowanie Wdrożenie aplikacji do Zarządzania Zapasami i Prognozowaniem Ocena Procesów i Zapasów (Quick Scan) Powołanie zespołu Wyznaczenie celów Realizacja MonZa BIZNES OPTYMALIZACJA ZAPASÓW !!!
Zarządzanie Zapasami
» Audyt logistyczny przedsiębiorstwa » Optymalizacja zapasów » Szkolenia z zakresu zarządzania zapasami: e-learning otwarte i dedykowane » Studia podyplomowe z obszaru Zarządzania Zapasami » Książki „Podstawy zarządzania zapasami w przykładach” (autor: Stanisław Krzyżaniak) „Zapasy i magazynowanie”, tom I - Zapasy (autorzy: Stanisław Krzyżaniak, Piotr Cyplik) Zapraszamy do współpracy
Dziękuję za uwagę! Zapraszam do współpracy Dawid Doliński Mobile: Instytut Logistyki i Magazynowania Ul. Estkowskiego 6, Poznań T: , F: M: W: