„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008
Zagadnienia: 1.Uczestnicy projektu 2.Zakres projektu 3.Struktura docelowa 4.Funkcje SKM 5.Wstępne rezultaty analiz 6.Proponowana lokalizacja 7.Podsumowanie, pytania / odpowiedzi Witold Grzybowski 2
3 Uczestnicy Projektu: Doradca PPP Autor koncepcji przebiegu trasy Obszar Gmina Bytom Urząd Miejski w Bytomiu Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Polskie Linie Kolejowe PLK S.A. Koncepcja przebiegu połączenia na terenie Gminy Bytom z uwzględnieniem PPP. Koncepcja powiązań komunikacją kolejową Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach z Aglomeracją Górnośląską, Katowice, opracowana przez: WYG International oraz CNTK- Warszawa, 2007; Doradca PPP Autor koncepcji przebiegu trasy Obszar Śląsk
4 Możliwy zakres PPP I Właściciel i użytkownik infrastruktury liniowej PLK S.A. Szlaki kolejowe wytyczone zabudowa terenu o charakterze miejskim Zadanie zlecone PLK S.A. Przetarg na projekt linii kolejowej rozstrzygnięty Zadanie zostało przyjęte przez Rade Ministrów w dniu 29 listopada 2006r w dokumencie Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO) na lata i zostało wpisane na listę projektów rezerwowych w ramach Priorytetu 7 – dojazd do lotnisk odcinek Katowice- Pyrzowice. Orientacyjny koszt przygotowania projektu € 30 milionów, okres realizacji 2012 – NSRO po akceptacji Komisji Europejskiej z dnia 5 grudnia 2007 projekt figuruje w pozycji nr 181 na liście projektów podstawowych.
Zakres PPP II 5 Infrastruktura punktowa Centrum Przesiadkowe (zintegrowany dworzec kolejowy) Przystanek Plejada Rozwój terenów miejskich w okolicy nowego dworca Nowe rozwiązania transportowe – dojazd do Centrum Przes.
6 Obszar inicjatyw PPP Około 6 ha terenu do urządzenia w samym centrum Bytomia.
7 Możliwa struktura docelowa Użytek publiczny Użytek prywatny 6300 m/kw m/kw Przestrzeń całkowita % Przestrzeń prywatna % Przestrzeń publiczna % Przyjęte założenie: Przychody osiągnięte z przestrzeni komercyjnej w części subsydiują koszt utrzymania części publicznej. Parkingi, przystanki, kasy biletowe Przestrzeń usługowo- handlowa
8 Funkcje SKM 1.Funkcja połączenia lotniskowego : Bezpośrednio: Gliwice, Zabrze, Bytom, Piekary Śl. oraz Tychy, Katowice, Chorzów.: Pośrednio: Siemianowice, Ruda Śląska, Tarnowskie G ó ry. 2. Funkcja transportu aglomeracyjnego – osobowy i towarowy Prognoza na 2012: 7600 użytkowników „Funkcji 1” dziennie
9 Analiza Korzyści w trybie PPP Zdyskontowane wydatki partnera publicznego Zdyskontowane przychody partnera publicznego Zdyskontowana korzyść gminy przy realizacji wariantu PPP Korzyści społeczne: Zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów Zmniejszenie kosztów czasu w przewozach pasażerskich Zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin Korzyści podmiotu publicznego: Zmniejszenie zaangażowania środków własnych w inwestycję Wzrost dochodów gminy z tytułu podatku od nieruchomości Wzrost dochodów gminy z tytułu udziału w podatku od osób prawnych (CIT) Wzrost dochodów gminy z tytułu udziału w podatku od osób fizycznych (PIT)
10 Analiza Korzyści w trybie PPP Wzrost przestrzeni komercyjnej wpływa pozytywnie na: - zwiększenie dochodów gminy - zmniejszenie kosztów udostępnienia przestrzeni publ. przez partnera pryw. Wartość progowa: przy wzroście przestrzeni komercyjnej z m/kw do ok m/kw – czyli o 250 % koszt publiczny bilansuje się wpływami od partnera prywatnego.
11 Lokalizacja I Proponowana lokalizacja Centrum Przesiadkowego
12 Proponowana lokalizacja pętli Lokalizacja II
13 Collect Consulting Sp. z o.o. ul Rolna 14, Katowice tel.: (032) fax: (032) w Dziękujemy za uwagę