Naczelne zasady procesu karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jan Potocki. Jedną z podstawowych zasad demokracji jest jawność życia publicznego. Obywatel ma prawo być informowany o wszelkich decyzjach podejmowanych.
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Czynności procesowe w toku postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Dozór elektroniczny Wykład. Wprowadzenie dozoru do polskiego systemu prawnego Dozór elektroniczny został wprowadzony do polskiego systemu prawnego na.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Prawo dowodowe Osobowe źródła dowodu - oskarżony Dr Dagmara Gruszecka.
XVIII – XX w..  Theresiana z 1768 r. (tortury do 1776 r.)  Ordynacja kryminalna Józefa II z 1788 r.  Ustawa karna dla Galicji Zachodniej z 1796 r.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Prawo dowodowe Postępowanie dowodowe przed sądem Opinia biegłego Dr Dagmara Gruszecka.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Postępowanie przed sądem I instancji-rozprawa główna dr Dagmara Gruszecka.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Weryfikacja rozstrzygnięć w toku instancji i poza tokiem instancji oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH. sposób wyrażenia oświadczenia woli art. 60 k.c. – oświadczenie woli musi zostać ujawnione na zewnątrz; sposób tego ujawnienia.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Prawo dowodowe Problematyka wykorzystania w procesie karnym informacji niejawnych Dr Dagmara Gruszecka.
Postępowanie przygotowawcze - zakończenie dr Dagmara Gruszecka.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
POSTĘPOWANIE PRZYSPIESZONE. POSTĘPOWANIE PRZYSPIESZONE – UWAGI OGÓLNE Zważywszy na to, że w postępowaniu przyspieszonym stosuje się przepisy o postępowaniu.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
PRZESTRZEGANIE PRAWA TO OBOWIĄZEK KAŻDEGO, TAKŻE UCZNIA... BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ 2015/ 2016 Gimnazjum im St. Papczyńskiego w Podegrodziu.
Postępowanie przed sądem I instancji
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Zasady postępowania dowodowego
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
II. STADIA POSTĘPOWANIA KARNEGO ZASADY POSTĘPOWANIA KARNEGO
Naczelne zasady procesu karnego mgr Artur Kowalczyk
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Środki ochrony praw i wolności w Konstytucji RP
Cje Postępowanie przygotowawcze I Postępowanie karne WSP – 2017/2018
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Prawne zagadnienia dowodów
Pojęcie i skład spadku.
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Interpretacja prawa podatkowego a następstwo prawne Michał Goj (EY)
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
DECYZJE PROCESOWE Anna Dzięciołowska Katedra Postępowania Karnego
Zapis prezentacji:

Naczelne zasady procesu karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego

Pojęcie i rola naczelnych zasad procesowych Naczelne zasady procesu karnego - społecznie ważne ogólne dyrektywy regulujące najbardziej istotne i kluczowe kwestie w procesie karnym (St. Waltoś).  Należy rozróżnić pojęcie naczelnej zasady procesowej w ujęciu abstrakcyjnym (jako ogólnej idei uregulowania danej kwestii bez związku z istniejącym systemem prawnym) oraz w ujęciu konkretnym (jako zasady realizowanej w ramach danej regulacji karnoprocesowej),  Szczególna rola naczelnych zasad procesowych polega m.in. na tym, że wskazują pożądany kierunek wykładni przepisów prawa karnego procesowego, co ma istotne znaczenie zwłaszcza w przypadku luk prawnych. Ponadto wpływają na proces tworzenia prawa, wskazując wartości, jakimi powinien kierować się ustawodawca.

Kryteria wyodrębnienia naczelnych zasad procesu karnego (w ujęciu St. Waltosia) WĘZŁOWE ZNACZENIE DLA PROCESU KARNEGO DOTYCZY BEZPOŚREDNIO PROCESU KARNEGO ZAWIERA TREŚĆ IDEOLOGICZNĄ I SPOŁECZNĄ DYREKTYWALNY CHARAKTER

Klasyfikacja naczelnych zasad procesowych ZASADY – REGUŁYZASADY – DYREKTYWY Mają charakter bezwzględny, nie przewiduje się od nich żadnych wyjątków. przykład: zasada domniemania niewinności Mają charakter optymalizacyjny, są realizowany w danym systemie prawnym, ale nie w sposób absolutny, dopuszczalne są od nich odstępstwa. przykład: zasada kontradyktoryjności SKODYFIKOWANENIESKODYFIKOWANE Są wyrażone wprost w przepisach prawa karnego procesowego.. przykład: zasada in dubio pro reo (art. 5 § 2 k.p.k.) Nie są wyrażone wprost w przepisach prawa karnego procesowego, lecz wynikają z ogółu unormowań. przykład: zasada bezpośredniości KONSTYTUCYJNEPOZAKONSTYTUCYJNE Są uregulowane w Konstytucji RP i rozwinięte w przepisach prawa karnego procesowego. przykład: zasada prawa do obrony Nie zostały uregulowane w Konstytucji RP. przykład: zasada skargowości

Systematyka naczelnych zasad procesowych Zasady dotyczące wszczęcia procesu Zasady regulujące przebieg procesu, formę i sposób procedowania Zasady dotyczące poznania dowodowego Zasady o charakterze gwarancyjnym i dotyczące praw oskarżonego legalizmu, oportunizmu, skargowości, ścigania z urzędu. kontradykto- ryjności, inkwizycyjności, równości stron, jawności, szybkości postępowania, ustności, pisemności. prawdy materialnej, swobodnej oceny dowodów, bezpośredniości kontroli, domniemania niewinności, in dubio pro reo, prawa do obrony, obiektywizmu, Informacji, zakazu reformationis in peius, ne bis in idem.

WYBRANE NACZELNE ZASADY PROCESOWE

ZASADA ŚCIGANIA Z URZĘDU  Art. 9 k.p.k.  W myśl zasady organy procesowe prowadzą postępowanie i dokonują czynności z własnej inicjatywy, chyba że ustawa uzależnia to od wniosku uprawnionego podmiotu,  Fakt, że dana czynność powinna być dokonana z urzędu nie pozbawia strony prawa do złożenia wniosku o jej przeprowadzenie,  O trybie ścigania przestępstw decyduje uregulowanie w kodeksie karnym. Brak wzmianki = przestępstwo ścigane z urzędu. 7

ZASADA SKARGOWOŚCI  Zgodnie z zasadą skargowości wszczęcie postępowania następuje na wniosek oskarżyciela lub innego uprawnionego podmiotu,  Charakterystyczna dla postępowania jurysdykcyjnego (zob. art. 14 § 1 k.p.k.),  Brak skargi uprawnionego oskarżyciela skutkuje odmową wszczęcia postepowania lub umorzeniem postępowania już wszczętego (art. 17 § 1 pkt 9 k.p.k.), 8

ZASADA LEGALIZMU  Art. 10 § 2 k.p.k.  Ustanawia obowiązek ścigania i wnoszenia oskarżenia do sądu w przypadku przestępstw publicznoskargowych,  Organ powołany do ścigania ma bezwzględny obowiązek wszczęcia i kontynuowania ścigania przestępstwa, jeżeli jego ściganie jest prawnie dopuszczalne i faktycznie zasadne,  Szczególnie silnie zakorzeniona w systemie niemieckim, w którym jednak aktualnie obserwuje się tendencje do odejścia od tej zasady, 9

ZASADA OPORTUNIZMU  Zasada oportunizmu uprawnia organ procesowy do oceny celowości ścigania,  W sytuacji, gdy ściganie jest niecelowe (z różnych względów) organ może do zaniechać,  Umorzenie absorpcyjne – art. 11 k.p.k.,  Niekiedy także instytucję świadka koronnego uznaje się za przejaw tej zasady,  Wątpliwości co do oportunistycznego charakteru tzw. umorzenia restytucyjnego z art. 59a k.k.,  Pytanie: czy uznanie, że czyn zabroniony ma znikomą szkodliwość społeczną skutkuje oportunistycznym odstąpieniem od ścigania? 10

ZASADA BEZSTRONNOŚCI (OBIEKTYWZMU)  Zasada wynika z art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, a w k.p.k. została uregulowana w art. 4.  Adresatem zasady są przede wszystkim organy procesowe, choć często uważa się, że dotyczy wszystkich uczestników procesu, których działalność powinna budzić zaufanie stron, a więc również biegłych, tłumaczy, protokolantów,  Zasada ta wskazuje postawę, jaką powinny prezentować wymienione wyżej podmioty w stosunku do stron procesowych,  Gwarancją tej zasady jest m.in. instytucją wyłączenia organu procesowego (lub niektórych innych uczestników organu procesowego), o której mowa w art. 40 k.p.k. (wyłączenie z mocy prawa) i 41 k.p.k. (wyłączenie na wniosek),

ZASADA JAWNOŚCI  Zasada została uregulowana w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, a także m.in. w rozdziale 45 k.p.k.  Zasada ta realizowana jest przede wszystkim w postępowaniu sądowym (zwł. rozprawy), a jedynie w bardzo ograniczonym stopniu dotyczy postępowania przygotowawczego,  Można wyróżnić dwa aspekty tej zasady: wewnętrzny i zewnętrzny. Aspekt wewnętrzny dotyczy stron postępowania i ich przedstawicieli, natomiast zewnętrzny – całego społeczeństwa,  Przejawem zasady jest m.in. zapewnienie stronom dostępu do akt postępowania (aspekt wewnętrzny) i prawo udziału w rozprawie w charakterze publiczności, z którego co do zasady może korzystać każdy pełnoletni, nieuzbrojony obywatel,  Od zasady przewidziane są niekiedy odstępstwa, umotywowane potrzebą ochrony dobrych obyczajów, tajemnicy państwowej lub ważnego interesu prywatnego.

ZASADA SZYBKOŚCI POSTĘPOWANIA  Zasada ta wynika z art. 45 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 2 § 1 ust. 4 k.p.k.,  Opiera się na założeniu, że efektywny proces karny nie powinien nadmiernie się przedłużać: reakcja na przestępstwo w postaci karny traci sens, gdy jest nadmiernie odsunięta w czasie, osoba niewinna ma natomiast prawo do niezwłocznego oczyszczenia się z zarzutów,  Przejawem realizacji zasady są przede wszystkim terminy procesowe, instytucja skargi na przewlekłość postepowania, a także art. 366 § 2 k.p.k. w myśl którego należy dążyć do rozstrzygnięcia sprawy na pierwszej rozprawie głównej

ZASADA PRAWA DO OBRONY  Jest to zasada o randze konstytucyjnej (art. 42 ust. 2 Konstytucji RP). Została uregulowana także w art. 6 k.p.k.  Jest to zasada, która występuje w dwóch aspektach: materialnym i formalnym,  Aspekt materialny przejawia się m.in. tym, że oskarżonemu przysługuje prawo do składania wyjaśnień, inicjatywa dowodowa, prawo do składania wniosków i do zapoznania się z aktami sprawy,  Aspekt formalny przejawia się m.in. w tym, że oskarżony może korzystać z pomocy profesjonalnego obrońcy (adwokata lub radcy prawnego),  Jest blisko powiązana z zasadą nemo se ipsum accusare tenetur, w myśl której nikt nie ma obowiązku dostarczania dowodów na swoją niekorzyść.

ZASADA DOMNIEMANIA NIEWINNOŚCI  Jest to zasada skodyfikowana i konstytucyjna. Ustanawia ją art. 43 ust. 2 Konstytucji RP i art. 5 § 1 k.p.k.,  Adresatem tej zasady są przede wszystkim organy procesowe, choć często wskazuje się, że dotyczy także środków masowego przekazu (jest to tzw. aspekt pozaprocesowy tej zasady),  Nakazuje przyjąć organom procesowym pewną fikcję prawną, niekiedy wbrew oczywistym faktom,  Przestaje obowiązywać z chwilą wydania prawomocnego wyroku skazującego lub warunkowo umarzającego postępowanie karne.  Przejawem zasady jest m.in. art. 13 ust. 2 ustawy – Prawo prasowe, zgodnie z którym: „Nie wolno publikować w prasie danych osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, jak również danych osobowych i wizerunku świadków, pokrzywdzonych i poszkodowanych, chyba że osoby te wyrażą na to zgodę”.

ZASADA IN DUBIO PRO REO  Zasada ta nie występuje w Konstytucji RP, została natomiast uregulowana w art. 5 § 2 k.p.k.,  W myśl zasady wątpliwości, których w toku postępowania nie usunięto, interpretuje się na korzyść oskarżonego,  Jest to zasada ma zastosowanie dopiero wówczas, gdy wszelkie dostępne środki dowodowe zostały już wykorzystane,  Zasada ta adresowana jest do organów procesowych, a w szczególności do sądu,  Opiera się na założeniu, że mniejszym złem jest uwolnienie od odpowiedzialności karnej osoby winnej niż skazanie niewinnego,  Znajduje zastosowanie zwłaszcza w tzw. procesach poszlakowych,  Wynikający z niej nakaz dotyczy zarówno wątpliwości natury faktycznej (brak pewności co do przebiegu zdarzenia), jak i wątpliwości natury prawnej (brak pewności co do znaczenia normy prawnej).