Jak to jest w blogowej klasie SP 6 w Inowrocławiu Prezentacja klasy V c przygotowana w Dokumentach Google
Jak było w klasie IV W klasie IV niewiele wiedzieliśmy o TIK. Nawet nie mieliśmy informatyki. Tylko od czasu do czasu korzystaliśmy z płyty załączonej do podręcznika, na której znajdowały się baśnie, zabawy i filmy z Anatolem (uczył nas ortografii). Lubiliśmy polski bez TIK, bo innego nie znaliśmy. :) Słyszeliśmy jednak o blogach i widzieliśmy blogi naszych koleżanek i kolegów z klas VI. Troszkę im zazdrościliśmy :)
Przystąpienie do programu Szkoła z Klasą 2.0 W V klasie w październiku przystąpiliśmy do programu Szkoła z klasą 2.0. Na początku zakładaliśmy konta na Edutubie. Trochę trudniej było założyć blogi, ale jakoś nam się udało. W listopadzie zaczęliśmy brać się do pracy. Wizytówka naszej szkoły w programie tutajtutaj
Pilotaż 2.0 Jesteśmy w Pilotażu 2.0, wśród 30 szkół w Polsce. Jednym z warunków był udział w poprzedniej edycji programu. To nas zobowiązuje! Ale co to znaczy w pracy na co dzień? Więcej TIKowych zadań! zajęcia przy komputerach w zespołach zajęcia z rzutnikiem lub tablicą interaktywną zajęcia z komputerem dla każdego ucznia Poza tym modyfikacja Kodeksu 2.0 i zdobywanie sprawności przez uczniów. Szkoły w pilotażu na mapie tutajtutaj
Zakładamy blogi zespołowe - komputer na zespół Razem zdecydowaliśmy, że wszyscy w klasie będą prowadzić blogi. Założyliśmy 5 blogów zespołowych. Liderami zostali Dominik, Zuzia, Wiktor, Tomek i Ula. Hurrrra! Jesteśmy pierwszą blogową klasą! :)
Tak zakładaliśmy blogi
Mój głos w dyskusji o Kodeksie komputer dla każdego ucznia Na tej lekcji rozmawialiśmy o kodeksie, a potem każdy indywidualnie tworzył tekst w edytorze Word - część pisała na laptopach, a druga część na komputerach. Temat wypowiedzi jak w tytule slajdu :) Na koniec trzeba było przesłać swój tekst pocztą elektroniczną na adres nauczycielki (do sprawdzenia). Dopiero później mogliśmy umieścić swoją wypowiedź na blogu. Przykładowe relacje dyskusji-o-kodeksie-2-0/
Tak pracowaliśmy przy laptopach
Debaty - klasowa i szkolna odbyła się debata szkolna, która miała na celu poprawienie treści kodeksu szkolnego. Oczywiście przed debatą szkolną odbyła się debata klasowa. Głosowaliśmy i uzasadnialiśmy wypowiedzi. Stanowisko naszej klasy prezentowały Ania i Zuzia. Mogliśmy też wypowedzieć się się w ankiecie on-line Więcej o debacie tutaj.tutaj
Kodeks 2.0 zmodyfikowany Na debacie musieliśmy poprawić kodeks szkolny. Było wiele różnych propozycji, ale ostatecznie poprzez głosowanie ustaliliśmy, że zmieniamy pkt 3. i pkt 5. Jeśli chcecie go przeczytać wejdźcie tutaj.tutaj
Tworzymy własny regulamin blogowania - lekcja z rzutnikiem Regulamin blogowania stworzyliśmy na lekcji, której temat brzmiał: O co chodzi w tych blogach? Korzystaliśmy z rzutnika i wspólnie oglądaliśmy wiele blogów. Potem je ocenialiśmy i dyskutowaliśmy, które i dlaczego nam się podobają. Kilka osób zapisywało na komputerach najtrafniejsze spostrzeżenia. Każdy z nas jest twórcą! Regulamin blogowania umieściliśmy na naszych blogach. Oto zapis Nikodema zajrzyj tutajzajrzyj tutaj
Lekcja z rzutnikiem
Uczymy innych Flickr i licencje CC na lekcji poznaliśmy stronę, z której można pobierać obrazy. Nie było to jednak takie łatwe, jak się zdaje. Wiktor przygotował prezentację o licencjach CC, a Zuzia prowadziła lekcję. Przy każdym pobieraniu zdjęcia, trzeba uważać na jego licencję. Teraz już przestrzegamy praw autorskich.
TIK na lekcjach Nasza klasa często używa TIK na lekcjach, np. na lekcji informatyki, ale najczęściej na lekcji jęz. polskiego. Wszyscy w klasie prowadzimy blogi, a to zmusza nas do częstego korzystania z TIK i zdobywania nowych umiejętności. Cieszymy się, że zawsze na lekcji jęz. polskiego mamy komputer i internet pod ręką :) i w każdej chwili możemy z niego skorzystać. Takie lekcje są dla nas ciekawsze i chętniej na nich pracujemy.
TIKowe zadania domowe O zadaniach domowych piszemy na swoich blogach. Najczęściej mamy je z języka polskiego, bo w każdym tygodniu coś jest do zrobienia z wykorzystaniem internetu. TIK na jęz. polskim to dla nas codzienność. Nasza koleżanka powiedziała kiedyś "Zadania domowe w zeszycie można odrobić zawsze, a na komputerze - nie".
Prezi W styczniu poznaliśmy nowy program, w którym można robić prezentacje multimedialne. Nauczyliśmy się jego obsługi na kółku języka polskiego. To zupełnie nowe narzędzie dla nas. Pierwsza próba
Photo Story 3 Photo Story 3 to dodatek do Windowsa, program, w którym tworzy się filmowe historyjki. Oczywiście, najpierw trzeba sobie taką historyjkę wymyślić, potem dobrać grafikę, nagrać głos, dźwięk, no i opublikować :) Nasze dzieło, nagrodzone w szkolnym konkursie, można obejrzeć w poniższym linku Prezentacja Ani i ZuziPrezentacja Ani i Zuzi
Dokumenty Google Przed feriami na lekcji jęz. polskiego pani pokazała, jak wspólnie pisać post, bez wychodzenia z domu. Wystarczy udostępnić innym swoją pracę na kontach Google i zaprosić do współpracy. W taki sposób powstała niniejsza praca. To takie proste!
Czy zdobyliśmy sprawność "Uczymy się z TIK"? Przez całe półrocze zdobyliśmy wiele nowych umiejętności. Pracowaliśmy aktywnie na blogach oraz staraliśmy się pisać komentarze. Pomagała nam w tym nasza polonistka. Oto kilka najważniejszych umiejętności: pisanie tekstów w Wordzie i ich doskonalenie z wykorzystaniem opcji "recenzja" przesyłanie napisanych wypracowań mejlem w celu ich zrecenzowania przez nauczycielkę redagowanie poprawnych wpisów komentowanie pracy innych korzystanie z komunikatorów (np. Skype,GG)
Czy zdobyliśmy sprawność "Uczymy się z TIK"? korzystanie z poczty elektronicznej przy wysyłaniu prac, zadań domowych, zdjęć korzystanie z przeglądarek internetowych obróbka grafiki (Gimp, Picasa, PhotoScape) wzbogacanie blogów o grafikę z przestrzeganiem praw autorskich (Flickr) korzystanie z programów multimedialnych (Prezi, Photo Story 3) korzystanie z Dokumentów Google Dodatkowo dzięki temu lepiej potrafimy współpracować w zespołach.
Wyróżnienia Naszą pracę zauważyli inni organizatorzy - wyróżnili nasze blogi, w tym blog Zuzi wpis Nikodema na blogu Wiktorawpis Nikodema inni blogowicze - pozytywne komentarze pani Kasia - pozytywnie nas wzmacnia Dziękujemy!
Wiktor Rzeczkowski i Zuzanna Pawłowska Pani Danucie Chwastek składamy podziękowania za motywację i pomoc przez cały semestr. W prezentacji wykorzystano zdjęcia z blogów szkolnych SP 6 w Inowrocławiu oraz programu Szkoła z klasą 2.0 luty 2012 r.