„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski
Rola gier i zabaw w nauczaniu pływania „Zabawy ruchowe stanowią bardzo cenną pomoc w nauczaniu pływania dzieci i młodzieży, a nawet osób dorosłych, na każdym szczeblu zaawansowania w umiejętnościach pływackich. Zabawowa forma prowadzenia zajęć jest najlepszym sposobem trafienia do psychiki drugiego człowieka i nawiązania z nim kontaktu. Odpowiednio przygotowana i prowadzona zabawa jest jakby „zdalnym sterowaniem” poczynaniami dziecka w wodzie, które mimowolnie realizuje plan dydaktyczny nauczyciela. Zabawa pozwala zapomnieć o lęku przed wodą, wstydzie i innych negatywnych odczuciach. Dostarcza ćwiczącemu radości oraz pozwala na wyładowanie się emocjonalne, fizyczne i intelektualne. ”
Gry i zabawy w wodzie możemy podzielić ze względu na nauczanie poszczególnych zadań: 1.Opanowanie podstawowych czynności w wodzie. 2.Zanurzanie głowy do wody. 3.Otwieranie oczu pod wodą. 4.Opanowanie wydechu do wody. 5.Wykonywanie leżenia na piersiach i grzbiecie. 6.Opanowanie poślizgów na piersiach i grzbiecie. 7.Wykonywanie prostych skoków do wody płytkiej.
Opanowanie podstawowych czynności w wodzie Zabawa: „Zwiadowcy” – uczniowie poruszają się różnych kierunkach wykonując delikatne kroki w wodzie oraz starając się robić to cicho. Zabawa: „Spłoszone mewy” – na sygnał nauczyciela ćwiczący jak najszybciej starają się dobiec do wyznaczonego miejsca.
Zanurzanie głowy do wody. Zabawa: „Karatecy” – uczniowie stoją w kole. Na sygnał prowadzącego wykonują ramionami ruchy przypominające uderzenia karateków jednocześnie ochlapując współćwiczących. Zabawa: „Skaczący pstrąg” – uczniowie skaczą w wodzie z głębokiego przysiadu, starając się wyskoczyć jak najwyżej ponad powierzchnię wody.
Otwieranie oczu pod wodą. Zabawa: „Poławiacze pereł” – uczniowie stoją naprzeciwko siebie. Jedna osoba z pary wrzuca krążek do wody, a druga wyławia ten krążek. Następnie następuje zmiana ról. Zabawa: „Liczenie palców” – uczniowie stoją naprzeciwko siebie. Jeden z uczniów zanurza się i otwiera oczy. Jego partner pokazuje na palcach zanurzonej ręki dowolna liczbę, którą należy odczytać. W zabawie uczniowie odczytują na zmianę.
Opanowanie wydechu do wody. Zabawa: „Gotująca się woda” – na sygnał wszyscy ćwiczący wykonują głęboki wdech i przysiad, zanurzając się w wodzie. Powoli wypuszczają powietrze do wody, którego pęcherzyki pęcherzyki przypominają gotująca się wodę. Zabawa: „Ubieranie” – uczniowie na komendy nauczyciela naśladują ubieranie, (zanurzając się pod wodę), części garderoby
Wykonywanie leżenia na piersiach i grzbiecie. „Ogromna fala”- ćwiczący leżą przodem trzymając się brzegu basenu i wykonują ruchy naprzemienne nogami. „Karuzela” – ćwiczący ustawieni w kole trzymają się za ręce, co drugie dziecko kładzie się na plecach i utrzymuję się na wodzie, na sygnał nauczyciela zmiana utrzymujących się na wodzie
Opanowanie poślizgów na piersiach i grzbiecie. „Torpedy” ćwiczący odbijają się od ściany basenu i intensywnie pracują nogami, płyną udając „torpedę”, ręce wyprostowane przed głową. „ Przepychanie kłody” jeden z ćwiczących leży na wodzie na grzbiecie, a drugi popycha go powodując poślizg na wodzie
Wykonywanie prostych skoków do wody płytkiej. „Skoki do celu” ćwiczący skaczą z brzegu basenu do leżących na wodzie kół „hula-hop” „Skok w dal” dzieci wykonują skoki z odbicia jednonóż lub obunóż z brzegu basenu; wygrywa ten który skoczy najdalej
Bibliografia: Karpiński R. „Pływanie.Podstawy techniki, nauczanie”, 2009, Katowice. Ostrowski A. „Zabawy i rekreacja w wodzie”, 2003, Warszawa Pietrusik K. „Pływanie nauczanie i doskonalenie”, 2005, Warszawa. Dziękuję