Opracowała: Ewa Pietryka Model edukacyjny projektu „Praktyka czyni mistrza”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca IV LO ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Dorohusku.
Advertisements

DZIAŁALNOŚĆ SZKOLNEGO KOŁA POLSKIEGO CZERWONEGO KRZYŻA
Po co pomagamy- wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Historia i dzień dzisiejszy współpracy XIV Liceum Ogólnokształcącego
„Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi”.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Praca metodą projektu edukacyjnego
05 GRUDNIA 2011 MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ WOLONTARIATU
W O L N T A R I.
„Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić”
„Dzieci – Dzieciom” – wolontariat
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
Wolontariat w naszej szkole =)
„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi.” ~Jan Paweł II.
MIĘDZYNAROWY DZIEŃ WOLONTARIUSZA
„ Przemoc nie jest oznaką siły, lecz słabości.” ks. Jerzy Popiełuszko
Szkolna Grupa Wolontariuszy
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Wolontariat w Małopolsce-szanse i wyzwania
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Międzynarodowy Dzień Wolontariusza
Przygotowała Aleksandra Kowalczyk-nauczyciel SP4
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
„Wolontariat był dla mnie furtą Odkrycia bądź uchylenia Wielkiej Tajemnicy Ludzkiego cierpienia...” Wolontariat.
Szkoła Promująca Zdrowie
You can be someone and do something for somebody.
W Zespole Szkół w Pałecznicy
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
Młodzież w okresie szkolnym wykazują dużą otwartość i ciekawość świata, mają potrzebę przebywania w grupie, podejmowania działań na rzecz innych. Wolontariat.
Zespół Nr 1 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
WOLONTARIAT.
Działaj charytatywnie – nie wiesz, kiedy Ty będziesz potrzebował pomocy!
Młodzieżowa Grupa Wsparcia Promyk Nadziei przy Gimnazjum im. K.I.Gałczyńskiego.
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
Forma Aktywności Społecznej !
Czym dla nas jest „Wolontariat na rzecz aktywności obywatelskiej”? Jest to głównie opieka podopiecznymi różnych fundacji, pomaganie osobą którzy takiej.
Co to jest wolontariat? ?.
Co to jest WOLONTARIAT?.
Młodzieżowa Grupa Wsparcia Promyk Nadziei przy Gimnazjum im. K.I.Gałczyńskiego.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Nasz projekt polega na współpracy z dziećmi ze Świetlicy Środowiskowej, która znajduje się przy naszej szkole. Spotykamy się z dziećmi dwa razy w tygodniu.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
OBYWATEL EDI EDUKACJA, DZIAŁANIA INFORMACYJNE. LEKCJA 2 Jak zaangażować innych i zachęcić ich do działania? Próbując przekonać innych do zaangażowania.
Szkolny Klub Wolontariusza Zespół Szkół nr 5 im. Jana Pawła II.
Szkoła Podstawowa im. Piotra Wysockiego w Dropiu.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
To dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa wykraczająca poza więzi rodzinno- koleżeńsko-przyjacielskie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Projekt edukacyjny „MÓJ PRZYJACIEL PIES”
Praca metodą projektu edukacyjnego
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
KRONIKA SKO rok szkolny 2016/2017.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Wolontariat „Człowiek odnajduje siebie tylko w bezinteresownym dawaniu” biskup Jan Chrapek.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Ziemi w Marzęcicach
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
SZKOLNY KLUB WOLONTARIATU
Wychowanie do życia w rodzinie
SZKOLNY KLUB WOLONTARIATU
Zapis prezentacji:

Opracowała: Ewa Pietryka Model edukacyjny projektu „Praktyka czyni mistrza”

 Wolontariusz to osoba pracująca na zasadzie wolontariatu – dobrowolnie, świadomie i nieodpłatnie angażująca się w pracę na rzecz innych osób, organizacji, instytucji. Praca bezpłatna nie oznacza jednak pracy bezinteresownej. Wolontariusz może czerpać ze swojej działalności mnóstwo korzyści: samorealizację, satysfakcję, radość, zaspokojenie chęci bycia potrzebnym, poczucie sensu, uznanie ze strony innych, podwyższenie samooceny. Wolontariat jest także szansą na poznanie nowych, ciekawych ludzi, zdobycie przyjaciół, poszerzenie wiedzy, zdobycie nowych doświadczeń i umiejętności oraz oderwanie się od codziennych obowiązków. Wolontariat uwrażliwia na potrzeby drugiego człowieka i pozwala na poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: mieć czy być?

Wolontariusza do działania motywować może bardzo wiele różnych czynników, począwszy od bardzo przyziemnych, skończywszy na altruistycznych, humanitarnych, filantropijnych. Najczęstsze motywacje to: * chęć zrobienia czegoś dobrego, pożytecznego, * potrzeba kontaktu z ludźmi lub nawiązania nowych znajomości, * potrzeba bycia potrzebnym, * chęć zdobycia umiejętności i doświadczeń zawodowych i życiowych, * chęć spłacenia dobra, które kiedyś od kogoś się otrzymało.

 Pomaganie innym zaspokaja wiele pragnień. Na pytanie: „Kto bardziej korzysta: osoba przyjmująca pomoc czy ta, która tej pomocy udziela?”, wolontariusze często nie potrafią udzielić odpowiedzi. Z racji tego, że wolontariat tak wszechstronnie rozwija postawę społeczną i osobowość człowieka (uwrażliwia na potrzeby innych, rozwija umiejętności społeczne, wzmacnia poczucie własnej wartości, kształci zaradność, samodzielność i odpowiedzialność, uczy praktycznego wykorzystania wiedzy, a także stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości), a młodzież szkolna potrzebuje wartościowej formy spędzania wolnego czasu, okres nauki szkolnej wydaje się najwłaściwszy dla kreowania postaw altruistycznych, młodych ludzi cechuje bowiem poczucie wspólnoty.

 Tydzień Wolontariatu zorganizowany w naszej szkole jest okazją do zaprezentowania działań podejmowanych przez społeczność szkolną na rzecz potrzebujących w ramach programu „Szkoła bez przemocy”.   5 grudnia obchodzony jest Europejski Dzień Wolontariatu.  Tydzień Wolontariatu w ramach programu „Szkoła bez przemocy” realizowany był w dniach od 5 do 9 grudnia.  Zgodnie z założeniami programu, Tydzień Wolontariatu w naszej szkole był okazją do zaprezentowania na forum lokalnym efektów ciężkiej, bezinteresownej pracy uczniów, którzy dobrowolnie zaangażowali się w tę akcję.

5.12. – zbiórka suchej karmy dla psów i kotów – Festyn Świąteczny – dzień pomocy uczniom z trudnościami w nauce – przygotowanie „stołówki dla ptaków” – podsumowanie tygodnia wolontariatu.

5 grudnia w świetlicy szkolnej odbył się VII finał akcji charytatywnej „Gwiazdka dla bezdomnych zwierząt”. Wolontariusze-uczniowie przekazali zebrane przez siebie zbiory wolontariuszom-dorosłym, karmicielom bezdomnych zwierząt, należącym do działającego w Zawierciu Stowarzyszenia Obrońców Zwierząt KOALA.

 6 grudnia 2011 r. w naszej szkole został zorganizowany Festyn Świąteczno-Rodzinny. W przygotowanie imprezy zaangażowani byli wszyscy nauczyciele, uczniowie i rodzice. W całej szkole odbywały się wystawy, kiermasze oraz inne atrakcje świąteczne dla dzieci i rodziców, m.in.: wystawa szopki świątecznej, wystawa zwierząt domowych – Minizoo,

sprzedaż ciast, sprzedaż figurek gipsowych, pierników z masy solnej, sprzedaż stroików i różnych ozdób świątecznych, sprzedaż sianka i opłatków, sprzedaż napojów i popcornu, sprzedaż pizzy, sprzedaż świątecznych świec zapachowych.

 Podczas festynu można było także zrobić sobie w świetlicy szkolnej zdjęcie ze świętym mikołajem, a także zrobić tatuaż oraz pomalować twarz lub paznokcie.

 Na sali gimnastycznej p. pedagog prowadziła zabawy psychoedukacyjne dla rodziców i dzieci z wykorzystaniem ALKOGOGLI.

Scenariusz zajęć z użyciem alkogogli, przeznaczony dla uczniów klas V-VI szkoły podstawowej. Cele ogólne: - profilaktyka uzależnień, - omówienie zagrożeń i konsekwencji sięgania w młodym wieku po alkohol, - przedstawienie aspektów prawnych dotyczących nietrzeźwych nieletnich, - przekazanie informacji na temat odpowiedzialności karnej nieletnich. Cele operacyjne: - uczeń ma świadomość odpowiedzialności za swoje poczynania, - uczeń zna termin „uzależnienie” i ma świadomość stopniowego zachodzenia procesu, - uczeń zna fizyczne i psychiczne konsekwencje spożywania alkoholu w młodym wieku, - uczeń wie, co to jest stan nietrzeźwości (zakłócenia reakcji). Przebieg zajęć: 1. Wyjaśnienie pojęcia nietrzeźwości. 2. Przedstawienie aktów prawnych związanych z odpowiedzialnością karną nieletnich (nietrzeźwość nieletnich) 3. Omówienie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem alkoholu. 4. Ćwiczenia praktyczne przy udziale alkogogli: -marsz po prostej, -marsz slalomem, -przejście przez szarfę, -marsz po wyznaczonej kredą linii -dojście do celu na czas, -rzut do celu. Pomoce dydaktyczne: alkogogle.

 W świetlicy można było zjeść ciepły posiłek w postaci frytek, zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów oraz herbaty lub kawy. Uczennice klas VI, w ramach Tygodnia Wolontariatu, zbierały fundusze na paczki świąteczne (przybory szkolne, zabawki i słodycze) dla biedniejszych dzieci z naszej szkoły.

 W tym dniu zdolni uczniowie oraz nauczyciele pomagali uczniom słabym w nauce, wspólnie z nimi odrabiali prace domowe, uzupełniali braki w ich wiadomościach i umiejętnościach.

 Tego dnia przeprowadzona została zbiórka pokarmu dla ptaków, który zostanie wykorzystany w trakcie zimy, kiedy nasi wolontariusze będą dokarmiać ptaki w pobliskim parku oraz w naszych karmnikach.

 9 grudnia zaprezentowane zostały wyniki akcji, wręczone zostały również dyplomy dla najlepszych wolontariuszy.  W formie gazetki szkolnej zostały zaprezentowane prace plastyczne uczniów naszej szkoły, które wzięły udział w konkursie na projekt koszulki „Kibicuję fair play”, promujący akcję „Szkoła bez przemocy”.

 Podczas całego Tygodnia Wolontariatu na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy przeprowadzone zostały pogadanki i wdrożone scenariusze zajęć ściśle związane z ideą wolontariatu i udzielania pomocy.  Przez cały tydzień również wolontariusze naszej szkoły zbierali plastikowe nakrętki na rzecz pomocy dla dzieci niepełnosprawnych w ramach współpracy za Stowarzyszeniem „Szansa”.

Konspekt zajęć wychowawczych przeznaczonych w kl. VI Temat: System wartości – wstępem do wolontariatu. Cele ogólne: - uwrażliwienie uczniów na problemy i potrzeby innych ludzi, - ukazanie potrzeby podejmowania inicjatyw i działań na rzecz osób potrzebujących wsparcia, - zapoznanie z ideą i podstawowymi zasadami wolontariatu. Cele szczegółowe: - zachęcanie uczniów do kształtowania własnego charakteru poprzez podejmowanie zobowiązań i ich realizację, - nauka określania wartości (piramida wartości), - pomoc w osiąganiu powodzenia w ćwiczeniu charakteru.

Przebieg zajęć: 1. Wysłuchanie piosenki Stanisława Sojki „Tolerancja”. 2. Wprowadzenia pojęcia wartości (wartości to fundamentalne zasady, wg których żyjemy, dostarczające motywacji; przyjmowane ze świadomością konsekwencji, jakie się z nimi wiążą). 3. Ćwiczenie: burza mózgów: zapisanie na arkuszu papieru nazw wartości (tolerancja, koleżeństwo, wyrozumiałość, miłość, itd.). 4. Ćwiczenie: piramida wartości (na arkuszach papieru z narysowaną piramidą (taką, jak żywnościowa) podzieloną na dowolna ilość pól (np. 6), uczniowie wpisują w pola wartości dla nich najważniejsze - wg schematu najważniejsze na szczycie). 5. Ćwiczenie: koszyk wartości (z koszyka uczniowie losują losy z zapisanymi wartościami i antywartościami; ich zadaniem jest podjęcie decyzji, czy wylosowana wartość im odpowiada – jeśli tak, zachowują ją, jeśli nie, wrzucają z powrotem do koszyka). 6. Ćwiczenie: deklaracja (uczniowie otrzymują kartki z deklaracją: Zobowiązuję się w najbliższym tygodniu do regularnego, codziennego wykonywania czynności:… i zobowiązują się do przedstawienia jej oraz jej rezultatu po upływie tygodnia; wybrana czynność powinna mieć formę niesienia pomocy). 7. Przedstawienie uczniom etosu wolontariusza (zaakcentowanie jego ścisłego związku z pojęciem wartości), zadań jakie niesie ze sobą wolontariat, i korzyści niematerialnych obustronnie z niego płynących. Pomoce dydaktyczne: płyta z nagraniem utworu „Tolerancja” Stanisława Sojki, arkusz szarego papieru, koszyk i losy z nazwami wartości, karty pracy (piramida wartości, deklaracja, odtwarzacz CD).

 Każdy człowiek jest dla mnie siostrą i bratem. (Braterstwo)  Widzę i reaguję na każde zło i krzywdę. (Wrażliwość)  Jestem z tymi, którzy są odepchnięci i wykluczeni. (Solidarność)  Niektórzy wolontariuszami bywają, ja JESTEM wolontariuszem. (Stałość)  Mój uśmiech jest bronią zdolną pokonać strach i bezradność. (Radość)  Nawet jeśli nie mogę pomóc, to jestem z tymi, którzy mają problem. (Empatia)  Kiepski wolontariusz mówi i mówi, i mówi… I często nie mówi, o czym mówi. Dlatego chętnie słucham. (Zdolność słuchania)  Spóźnianie jest dobre dla leniuchów i ślamazar. (Punktualność)  Czego nie mogę zrobić sam, zrobimy to we dwoje lub w trójkę. (Zespołowość)  Tylko maminsynki uważają, że są rzeczy za trudne. (Konsekwencja)  Dla ludzi ograniczonych świat kończy się na ich miejscowości. Mój świat to cały świat. (Współczucie)  Pieniądze przynoszą największą radość, gdy są dawane tym, którzy mają ich mniej ode mnie. (Hojność)  Błędy na szczęście można poprawić. (Praca nad sobą)  Nie opuszczam tych, którzy idą ze mną drogami życia. (Wierność)  Kocham Cię. To znaczy chcę żyć tak, abyś ty był szczęśliwy. A jeśli ty jesteś szczęśliwy, to i ja jestem szczęśliwy, ponieważ ty jesteś szczęśliwy. (Miłość)

 Ponieważ młodzi ludzie chętnie działają jako wspólnota oraz są skłonni akceptować te same normy i zasady, wykazywać otwartość i ciekawość świata, a wolontariat odciska swoje dobroczynne piętno na wszystkich dziedzinach życia, może on być doskonałym środkiem kształcenia i narzędziem edukacji obywatelskiej. Udział w wolontariacie w wyniku nabytych doświadczeń pozwala dorosnąć, przyspiesza rozwój emocjonalny i psychiczny.

 Działania związane z upowszechnieniem idei wolontariatu wśród młodych ludzi jest jednym z priorytetowych założeń „Strategii Państwa dla Młodzieży na lata ”, projektu wspieranego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (pierwotnie Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu).