Opracowała: Ewa Pietryka Model edukacyjny projektu „Praktyka czyni mistrza”
Wolontariusz to osoba pracująca na zasadzie wolontariatu – dobrowolnie, świadomie i nieodpłatnie angażująca się w pracę na rzecz innych osób, organizacji, instytucji. Praca bezpłatna nie oznacza jednak pracy bezinteresownej. Wolontariusz może czerpać ze swojej działalności mnóstwo korzyści: samorealizację, satysfakcję, radość, zaspokojenie chęci bycia potrzebnym, poczucie sensu, uznanie ze strony innych, podwyższenie samooceny. Wolontariat jest także szansą na poznanie nowych, ciekawych ludzi, zdobycie przyjaciół, poszerzenie wiedzy, zdobycie nowych doświadczeń i umiejętności oraz oderwanie się od codziennych obowiązków. Wolontariat uwrażliwia na potrzeby drugiego człowieka i pozwala na poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: mieć czy być?
Wolontariusza do działania motywować może bardzo wiele różnych czynników, począwszy od bardzo przyziemnych, skończywszy na altruistycznych, humanitarnych, filantropijnych. Najczęstsze motywacje to: * chęć zrobienia czegoś dobrego, pożytecznego, * potrzeba kontaktu z ludźmi lub nawiązania nowych znajomości, * potrzeba bycia potrzebnym, * chęć zdobycia umiejętności i doświadczeń zawodowych i życiowych, * chęć spłacenia dobra, które kiedyś od kogoś się otrzymało.
Pomaganie innym zaspokaja wiele pragnień. Na pytanie: „Kto bardziej korzysta: osoba przyjmująca pomoc czy ta, która tej pomocy udziela?”, wolontariusze często nie potrafią udzielić odpowiedzi. Z racji tego, że wolontariat tak wszechstronnie rozwija postawę społeczną i osobowość człowieka (uwrażliwia na potrzeby innych, rozwija umiejętności społeczne, wzmacnia poczucie własnej wartości, kształci zaradność, samodzielność i odpowiedzialność, uczy praktycznego wykorzystania wiedzy, a także stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości), a młodzież szkolna potrzebuje wartościowej formy spędzania wolnego czasu, okres nauki szkolnej wydaje się najwłaściwszy dla kreowania postaw altruistycznych, młodych ludzi cechuje bowiem poczucie wspólnoty.
Tydzień Wolontariatu zorganizowany w naszej szkole jest okazją do zaprezentowania działań podejmowanych przez społeczność szkolną na rzecz potrzebujących w ramach programu „Szkoła bez przemocy”. 5 grudnia obchodzony jest Europejski Dzień Wolontariatu. Tydzień Wolontariatu w ramach programu „Szkoła bez przemocy” realizowany był w dniach od 5 do 9 grudnia. Zgodnie z założeniami programu, Tydzień Wolontariatu w naszej szkole był okazją do zaprezentowania na forum lokalnym efektów ciężkiej, bezinteresownej pracy uczniów, którzy dobrowolnie zaangażowali się w tę akcję.
5.12. – zbiórka suchej karmy dla psów i kotów – Festyn Świąteczny – dzień pomocy uczniom z trudnościami w nauce – przygotowanie „stołówki dla ptaków” – podsumowanie tygodnia wolontariatu.
5 grudnia w świetlicy szkolnej odbył się VII finał akcji charytatywnej „Gwiazdka dla bezdomnych zwierząt”. Wolontariusze-uczniowie przekazali zebrane przez siebie zbiory wolontariuszom-dorosłym, karmicielom bezdomnych zwierząt, należącym do działającego w Zawierciu Stowarzyszenia Obrońców Zwierząt KOALA.
6 grudnia 2011 r. w naszej szkole został zorganizowany Festyn Świąteczno-Rodzinny. W przygotowanie imprezy zaangażowani byli wszyscy nauczyciele, uczniowie i rodzice. W całej szkole odbywały się wystawy, kiermasze oraz inne atrakcje świąteczne dla dzieci i rodziców, m.in.: wystawa szopki świątecznej, wystawa zwierząt domowych – Minizoo,
sprzedaż ciast, sprzedaż figurek gipsowych, pierników z masy solnej, sprzedaż stroików i różnych ozdób świątecznych, sprzedaż sianka i opłatków, sprzedaż napojów i popcornu, sprzedaż pizzy, sprzedaż świątecznych świec zapachowych.
Podczas festynu można było także zrobić sobie w świetlicy szkolnej zdjęcie ze świętym mikołajem, a także zrobić tatuaż oraz pomalować twarz lub paznokcie.
Na sali gimnastycznej p. pedagog prowadziła zabawy psychoedukacyjne dla rodziców i dzieci z wykorzystaniem ALKOGOGLI.
Scenariusz zajęć z użyciem alkogogli, przeznaczony dla uczniów klas V-VI szkoły podstawowej. Cele ogólne: - profilaktyka uzależnień, - omówienie zagrożeń i konsekwencji sięgania w młodym wieku po alkohol, - przedstawienie aspektów prawnych dotyczących nietrzeźwych nieletnich, - przekazanie informacji na temat odpowiedzialności karnej nieletnich. Cele operacyjne: - uczeń ma świadomość odpowiedzialności za swoje poczynania, - uczeń zna termin „uzależnienie” i ma świadomość stopniowego zachodzenia procesu, - uczeń zna fizyczne i psychiczne konsekwencje spożywania alkoholu w młodym wieku, - uczeń wie, co to jest stan nietrzeźwości (zakłócenia reakcji). Przebieg zajęć: 1. Wyjaśnienie pojęcia nietrzeźwości. 2. Przedstawienie aktów prawnych związanych z odpowiedzialnością karną nieletnich (nietrzeźwość nieletnich) 3. Omówienie zmian zachodzących w organizmie pod wpływem alkoholu. 4. Ćwiczenia praktyczne przy udziale alkogogli: -marsz po prostej, -marsz slalomem, -przejście przez szarfę, -marsz po wyznaczonej kredą linii -dojście do celu na czas, -rzut do celu. Pomoce dydaktyczne: alkogogle.
W świetlicy można było zjeść ciepły posiłek w postaci frytek, zapiekanek, hot-dogów, hamburgerów oraz herbaty lub kawy. Uczennice klas VI, w ramach Tygodnia Wolontariatu, zbierały fundusze na paczki świąteczne (przybory szkolne, zabawki i słodycze) dla biedniejszych dzieci z naszej szkoły.
W tym dniu zdolni uczniowie oraz nauczyciele pomagali uczniom słabym w nauce, wspólnie z nimi odrabiali prace domowe, uzupełniali braki w ich wiadomościach i umiejętnościach.
Tego dnia przeprowadzona została zbiórka pokarmu dla ptaków, który zostanie wykorzystany w trakcie zimy, kiedy nasi wolontariusze będą dokarmiać ptaki w pobliskim parku oraz w naszych karmnikach.
9 grudnia zaprezentowane zostały wyniki akcji, wręczone zostały również dyplomy dla najlepszych wolontariuszy. W formie gazetki szkolnej zostały zaprezentowane prace plastyczne uczniów naszej szkoły, które wzięły udział w konkursie na projekt koszulki „Kibicuję fair play”, promujący akcję „Szkoła bez przemocy”.
Podczas całego Tygodnia Wolontariatu na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasy przeprowadzone zostały pogadanki i wdrożone scenariusze zajęć ściśle związane z ideą wolontariatu i udzielania pomocy. Przez cały tydzień również wolontariusze naszej szkoły zbierali plastikowe nakrętki na rzecz pomocy dla dzieci niepełnosprawnych w ramach współpracy za Stowarzyszeniem „Szansa”.
Konspekt zajęć wychowawczych przeznaczonych w kl. VI Temat: System wartości – wstępem do wolontariatu. Cele ogólne: - uwrażliwienie uczniów na problemy i potrzeby innych ludzi, - ukazanie potrzeby podejmowania inicjatyw i działań na rzecz osób potrzebujących wsparcia, - zapoznanie z ideą i podstawowymi zasadami wolontariatu. Cele szczegółowe: - zachęcanie uczniów do kształtowania własnego charakteru poprzez podejmowanie zobowiązań i ich realizację, - nauka określania wartości (piramida wartości), - pomoc w osiąganiu powodzenia w ćwiczeniu charakteru.
Przebieg zajęć: 1. Wysłuchanie piosenki Stanisława Sojki „Tolerancja”. 2. Wprowadzenia pojęcia wartości (wartości to fundamentalne zasady, wg których żyjemy, dostarczające motywacji; przyjmowane ze świadomością konsekwencji, jakie się z nimi wiążą). 3. Ćwiczenie: burza mózgów: zapisanie na arkuszu papieru nazw wartości (tolerancja, koleżeństwo, wyrozumiałość, miłość, itd.). 4. Ćwiczenie: piramida wartości (na arkuszach papieru z narysowaną piramidą (taką, jak żywnościowa) podzieloną na dowolna ilość pól (np. 6), uczniowie wpisują w pola wartości dla nich najważniejsze - wg schematu najważniejsze na szczycie). 5. Ćwiczenie: koszyk wartości (z koszyka uczniowie losują losy z zapisanymi wartościami i antywartościami; ich zadaniem jest podjęcie decyzji, czy wylosowana wartość im odpowiada – jeśli tak, zachowują ją, jeśli nie, wrzucają z powrotem do koszyka). 6. Ćwiczenie: deklaracja (uczniowie otrzymują kartki z deklaracją: Zobowiązuję się w najbliższym tygodniu do regularnego, codziennego wykonywania czynności:… i zobowiązują się do przedstawienia jej oraz jej rezultatu po upływie tygodnia; wybrana czynność powinna mieć formę niesienia pomocy). 7. Przedstawienie uczniom etosu wolontariusza (zaakcentowanie jego ścisłego związku z pojęciem wartości), zadań jakie niesie ze sobą wolontariat, i korzyści niematerialnych obustronnie z niego płynących. Pomoce dydaktyczne: płyta z nagraniem utworu „Tolerancja” Stanisława Sojki, arkusz szarego papieru, koszyk i losy z nazwami wartości, karty pracy (piramida wartości, deklaracja, odtwarzacz CD).
Każdy człowiek jest dla mnie siostrą i bratem. (Braterstwo) Widzę i reaguję na każde zło i krzywdę. (Wrażliwość) Jestem z tymi, którzy są odepchnięci i wykluczeni. (Solidarność) Niektórzy wolontariuszami bywają, ja JESTEM wolontariuszem. (Stałość) Mój uśmiech jest bronią zdolną pokonać strach i bezradność. (Radość) Nawet jeśli nie mogę pomóc, to jestem z tymi, którzy mają problem. (Empatia) Kiepski wolontariusz mówi i mówi, i mówi… I często nie mówi, o czym mówi. Dlatego chętnie słucham. (Zdolność słuchania) Spóźnianie jest dobre dla leniuchów i ślamazar. (Punktualność) Czego nie mogę zrobić sam, zrobimy to we dwoje lub w trójkę. (Zespołowość) Tylko maminsynki uważają, że są rzeczy za trudne. (Konsekwencja) Dla ludzi ograniczonych świat kończy się na ich miejscowości. Mój świat to cały świat. (Współczucie) Pieniądze przynoszą największą radość, gdy są dawane tym, którzy mają ich mniej ode mnie. (Hojność) Błędy na szczęście można poprawić. (Praca nad sobą) Nie opuszczam tych, którzy idą ze mną drogami życia. (Wierność) Kocham Cię. To znaczy chcę żyć tak, abyś ty był szczęśliwy. A jeśli ty jesteś szczęśliwy, to i ja jestem szczęśliwy, ponieważ ty jesteś szczęśliwy. (Miłość)
Ponieważ młodzi ludzie chętnie działają jako wspólnota oraz są skłonni akceptować te same normy i zasady, wykazywać otwartość i ciekawość świata, a wolontariat odciska swoje dobroczynne piętno na wszystkich dziedzinach życia, może on być doskonałym środkiem kształcenia i narzędziem edukacji obywatelskiej. Udział w wolontariacie w wyniku nabytych doświadczeń pozwala dorosnąć, przyspiesza rozwój emocjonalny i psychiczny.
Działania związane z upowszechnieniem idei wolontariatu wśród młodych ludzi jest jednym z priorytetowych założeń „Strategii Państwa dla Młodzieży na lata ”, projektu wspieranego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (pierwotnie Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu).