Jest bardzo ważnym środkiem umożliwiającym zdobywanie wiedzy i informacji. Jest narzędziem pracy. Zapewnia możliwość kontaktu miedzy ludźmi. Za jego pośrednictwem można przesyłać różnego rodzaju materiały (np. pliki). Jest narzędziem finansowym (zakupy, bankowość internetowa).
ZaletyWady Zdobywanie i pogłębianie wiedzyNiebezpieczne treści i pliki Komunikacja ze znajomymiZastraszanie, nękanie lub prześladowanie Nawiązywanie nowych kontaktówKontakty z groźnymi nieznajomymi Źródło rozrywkiUzależnienie od Internetu Rozwijanie zainteresowańStraty finansowe
Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych (technologii informacyjnych i komunikacyjnych), tj. przede wszystkim internetu i telefonów komórkowych. Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. W Polsce doświadcza go ponad połowa młodych internautów!!! Nastoletni internauci rzadko informują najbliższe otoczenie o swoich problemach. Jeżeli szukają pomocy, to głównie u rówieśników. Rodzice i pedagodzy rzadko dowiadują się o takich sytuacjach.
wyzywanie, nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem Sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem Sieci, robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody, podszywanie się w Sieci pod kogoś wbrew jego woli i działanie na jego niekorzyść.
Dowody elektroniczne mogą przybierać różnorakie formy np. mogą to być e, sms-y, billingi telefoniczne, pliki tekstowe, graficzne, dźwiękowe. Równie szeroki jest krąg miejsc, w których można je odnaleźć. Może to być system telekomunikacji, serwery dostawców usług internetowych, komputery służbowe lub domowe, telefony komórkowe, serwery proxy w firmie i wiele innych miejsc. IP (adres protokołu internetowego) – pomaga określić podłączone urządzenie i jego użytkownika (zarówno konkretny komputer jak i telefon komórkowy).
Narzędzia kontroli rodzicielskiej (opiekuńczej)
Filtrowanie ruchu sieciowego w ruterze Konfiguracja serwera proxy w przeglądarce Włączenie Kontroli rodzicielskiej w Windows Vista lub Windows 7 Instalacja programu nadzorującego dostęp do Internetu Sposoby:
Opiekun (ucznia, dziecka) Emilek Beniamin NetNanny Strażnik Ucznia CyberPatrol Cenzor Motyl Mini Monitoring inne Programy nadzorujące dostęp do Internetu:
programy filtrujące dość skutecznie blokują dostęp do stron zawierających pornografię lub erotykę; dla stron pornograficznych innych niż polskojęzyczne i anglojęzyczne, filtry nie spełniają swej funkcji; programy mają trudności ze skutecznym filtrowaniem stron zawierających wyłącznie grafikę; aplikacje niestety pozwalają na wyświetlenie stron zawierających treści o charakterze rasistowskim, propagujących używki, leki czy ryzykowne zachowania; niektóre filtry zbyt wolno analizują strony i pozwalają na ich wyświetlenie. Decyzję o jej zamknięciu podejmują dopiero po kilku sekundach, co stwarza ryzyko, że dziecko może zapoznać się ze szkodliwymi treściami.
Można wykorzystywać go do: komunikacji, przesyłania dźwięku, obrazu, plików, organizowania czasu wolnego, grania, przeglądania Internetu, oglądania telewizji, prowadzenia notatek,
posiada niewielkie rozmiary, jest zawsze pod ręką, natychmiast gotowy do użycia, daje poczucie bezpieczeństwa, zapewnia łączność w każdej sytuacja, pozwala utrzymać kontakt ze znajomymi, pozwala na szybkie zorganizowanie spotkania.
Gotowość odebrania każdej rozmowy. Utrata poczucie prywatności i niezależności. Zubożenie słownika przez skróty myślowe i używanie żargonu Zastępowanie realnych kontaktów rozmowami telefonicznymi Uzależnienie od wysyłania sms-ów, korzystania z gier itp. Uzależnienie od kupowania nowych modeli i gadżetów telefonicznych
36% - nie wyobraża sobie dnia bez telefonu komórkowego 27% - na pewno wróciłoby się po telefon komórkowy, gdyby zapomniało go z domu 28% - nie wróciłoby po komórkę, ale czułoby w związku z tym niepokój 68% - traktuje telefon komórkowy, jako niezbędne narzędzie dostępu do informacji
60% - korzysta z telefonu komórkowego podczas lekcji 18% - w takcie sprawdzianów i klasówek 44% - podczas rodzinnych posiłków 28% - w kinie podczas filmu lub w teatrze podczas przedstawienia 8% - w kościele w trakcie mszy
Nierozstawanie się z telefonem. Bardzo częste sprawdzanie rejestru połączeń, natychmiastowe sprawdzanie otrzymanej wiadomości. Nerwowa i chorobliwa potrzeba trzymania aparatu telefonicznego w ręku. Symulowanie rozmów w towarzystwie osób używających telefonu. Używanie telefonu jako narzędzia do nieustannej kontroli nad najbliższymi.
Strony WWW z informacjami: helpline.org.pl dyżurnet.pl Zgłosić wychowawcy, pedagogowi, dyrektorowi, będziemy wspólnie rozwiązywać ten problem.
helpline.org.pl Projekt którego celem jest pomoc dzieciom w sytuacjach zagrożenia w Internecie oraz podczas korzystania z telefonów komórkowych