Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Struktura prezentacji Wprowadzenie Rynek centrów handlowych w Polsce Główne obszary oddziaływania centrum handlowego Ocena wpływu centrów handlowych na rozwój rynków lokalnych Podsumowanie
Handel w Polsce wczoraj
4 Handel w Polsce dzisiaj
Rynek centrów handlowych w Polsce* 360 – liczba centrów handlowych w Polsce m 2 - powierzchnia całkowita m 2 – powierzchnia najmu GLA** (20% powierzchni handlu detalicznego w Polsce) 220m 2 – wskaźnik powierzchni najmu w centrach handlowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców 400 tys. – liczba osób pracujących w CH * dane na koniec I półrocza 2011 ** Gross Leasable Area
Powierzchnia najmu w centrach handlowych w wybranych krajach europejskich, w przeliczeniu na 1000 mieszkańców (w m 2 ). Źródło: Rozwój rynku centrów handlowych w Europie, Raport Marketbeat, Cushman & Wakefield, 2011
Powierzchnia centrów handlowych wg. kryterium wielkości miast
Wskaźnik powierzchni najmu centrów handlowych w największych miastach Polski (w m 2 na 1000 mieszkańców) Źródło: Retail Research Forum, Raport PRCH, II połowa 2010 r. s. 5
Interesariusze centrum handlowego Interesariusze drugoplanowi Mieszkańcy Producenci Dostawcy Pośrednicy Interesariusze główni Banki Urzędy Właściciele Najemcy Klienci Transport Firmy serwisujące Reklamodawcy Developerzy Agencje marketingowe Administracja Inne grupy interesu
Główne obszary oddziaływania centrum handlowego Handel tradycyjny Rynek pracy Komunikacja Budżety lokalne (i centralny) Ruch turystyczny Architektura Wizerunek miasta
Badania dotyczące wpływu centrów handlowych Badania przeprowadzone wśród: 1.Wszystkich zarządów centrów handlowych w Polsce (N=304, zwrotność 33 ankiety, tj. 10,86%) 2. Najemców powierzchni w centrach handlowych (N=315) 3. Klientów centrów handlowych (N=1200)
Oddziaływanie centrów handlowych na handel tradycyjny
Oddziaływanie centrów handlowych na wygodę robienia zakupów
Oddziaływanie centrów handlowych na ofertę usług gastronomicznych
Oddziaływanie centrów handlowych na rynek pracy
Oddziaływanie centrów handlowych na komunikację
Oddziaływanie centrów handlowych na budżet miasta
Oddziaływanie centrów handlowych na ruch turystyczny
Oddziaływanie centrów handlowych na architekturę miasta
Oddziaływanie centrów handlowych na wizerunek miasta
Rewitalizacja centrum miast
Ulica Półwiejska w Poznaniu tak było – a tak jest
Oddziaływania centrum handlowego – główne korzyści Inwestycja budowlana Dostawcy infrastrukturalni Producenci Banki i instytucje ubezpieczeniowe Budżety lokalne i centralny (podatki: od nieruchomości, PIT, CIT) Klienci
Dziękuję za uwagę Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu