Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Możliwości inwestowania w nieruchomości poprzez rynek NewConnect
Advertisements

I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
ul. Dąbrowskiego 40 Poznań Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Robert Lewicki
Nieruchomości na świecie Joanna Czekaj Marketing Specialist.
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
Katedra Marketingu Usług
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Technik ekonomista.
Asseco wczoraj….
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Oferta ośrodków KSU dla MŚP: usługi informacyjne Agencja Rozwoju Lokalnego AGROTUR S.A.
PROPERTY FORUM 2012 FINANSOWANIE NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNYCH 18 WRZEŚNIA 2012.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Star City Tomaszów Mazowiecki
dr Anna Kufel - Siemińska Katedra Ubezpieczeń
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Polskie Gminy w Nowoczesnej Europie Warszawa, 9 października 2000 r. Dostęp do informacji warunkiem postępu dr hab. Roman Szwed Prezes Zarządu ATM S.A.
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
Miasto Gubin II LUBUSKIE FORUM GOSPODARCZE Gubin –miejsce Twojej inwestycji Bartłomiej Bartczak Burmistrz Miasta Gubina Gubin 18 września.
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
PARK HANDLOWY MILA PRZYSZŁOŚĆ HANDLU W NIDZICY
Wspieramy właścicieli nieruchomości na wynajem VI Ogólnopolski Kongres Mieszkaniczników, Łódź, listopada 2014 r.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Zielone budownictwo na rynku nieruchomości komercyjnych
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Bielsk Podlaski.
Wyniki badania rozpoznawalności nowego logo i hasła Łodzi listopada 2012r. Blanka Kokosińska.
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Stargardzka Agencja Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o. 22 październik 2015 Centrum Wspierania Przedsiębiorców – Stargardzki Park Przemysłowy.
VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2015
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
PODATKI Wykonawcy: Damian Ożóg Jakub Zmarzlik Klasa 2T.
Logistyk.
Społeczne Agencje Najmu odpowiedzią na problem dostępności mieszkań w Polsce Małgorzata Salamon – Habitat for Humanity Poland.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów II stopnia.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Dystrybucja i sprzedaż na rynkach krajowych i międzynarodowych I stopień.
KLASYFIKACJA BUDYNKÓW BIUROWYCH NA RYNKU NIERUCHOMOŚCI Dr. inż. Zdzisława Ledzion Trojanowska Katedra Inwestycji i Nieruchomości Uniwersytetu Łódzkiego.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W SOSNOWCU ul. Gen. Grota Roweckiego 64 OFERTA EDUKACYJNA W ROKU SZKOLNYM 2016/2017.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
NAJWIĘKSZY PROJEKT DEWELOPERSKI NA GÓRNYM ŚLĄSKU NAJWIĘKSZY PROJEKT DEWELOPERSKI NA GÓRNYM ŚLĄSKU GRUPA KAPITAŁOWA:
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Transport trolejbusowy w Gdyni w świetle wyników badań marketingowych projektu TROLLEY dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański.
OPINIE MIESZKAŃCÓW CZĘSTOCHOWY NA TEMAT ROZWOJU I PROMOCJI MIASTA JAKO CENTRUM TURYSTYCZNEGO Dr hab. Felicjan Bylok (kierownik badań) Dr Leszek Cichobłaziński.
N-Park Wrocław, ul. Maślicka WROCŁAW. Stolica województwa dolnośląskiego, czwarte co do wielkości miasto w Polsce Liczba mieszkańców: ponad Jeden.
Galeria Piastova, Gniezno
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Studia miejskie i regionalne
Bielsk Podlaski.
SEGMENTACJA RYNKU.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
FINANSE I INWESTYCJE Katedra Inwestycji i Nieruchomości
Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem
dr Jan Golba Prezes Zarządu
Funkcjonowanie głównych ulic handlowo-usługowych w centrum Poznania
Zapis prezentacji:

Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Struktura prezentacji  Wprowadzenie  Rynek centrów handlowych w Polsce  Główne obszary oddziaływania centrum handlowego  Ocena wpływu centrów handlowych na rozwój rynków lokalnych  Podsumowanie

Handel w Polsce wczoraj

4 Handel w Polsce dzisiaj

Rynek centrów handlowych w Polsce*  360 – liczba centrów handlowych w Polsce  m 2 - powierzchnia całkowita  m 2 – powierzchnia najmu GLA** (20% powierzchni handlu detalicznego w Polsce)  220m 2 – wskaźnik powierzchni najmu w centrach handlowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców  400 tys. – liczba osób pracujących w CH * dane na koniec I półrocza 2011 ** Gross Leasable Area

Powierzchnia najmu w centrach handlowych w wybranych krajach europejskich, w przeliczeniu na 1000 mieszkańców (w m 2 ). Źródło: Rozwój rynku centrów handlowych w Europie, Raport Marketbeat, Cushman & Wakefield, 2011

Powierzchnia centrów handlowych wg. kryterium wielkości miast

Wskaźnik powierzchni najmu centrów handlowych w największych miastach Polski (w m 2 na 1000 mieszkańców) Źródło: Retail Research Forum, Raport PRCH, II połowa 2010 r. s. 5

Interesariusze centrum handlowego Interesariusze drugoplanowi Mieszkańcy Producenci Dostawcy Pośrednicy Interesariusze główni Banki Urzędy Właściciele Najemcy Klienci Transport Firmy serwisujące Reklamodawcy Developerzy Agencje marketingowe Administracja Inne grupy interesu

Główne obszary oddziaływania centrum handlowego  Handel tradycyjny  Rynek pracy  Komunikacja  Budżety lokalne (i centralny)  Ruch turystyczny  Architektura  Wizerunek miasta

Badania dotyczące wpływu centrów handlowych Badania przeprowadzone wśród: 1.Wszystkich zarządów centrów handlowych w Polsce (N=304, zwrotność 33 ankiety, tj. 10,86%) 2. Najemców powierzchni w centrach handlowych (N=315) 3. Klientów centrów handlowych (N=1200)

Oddziaływanie centrów handlowych na handel tradycyjny

Oddziaływanie centrów handlowych na wygodę robienia zakupów

Oddziaływanie centrów handlowych na ofertę usług gastronomicznych

Oddziaływanie centrów handlowych na rynek pracy

Oddziaływanie centrów handlowych na komunikację

Oddziaływanie centrów handlowych na budżet miasta

Oddziaływanie centrów handlowych na ruch turystyczny

Oddziaływanie centrów handlowych na architekturę miasta

Oddziaływanie centrów handlowych na wizerunek miasta

Rewitalizacja centrum miast

Ulica Półwiejska w Poznaniu tak było – a tak jest

Oddziaływania centrum handlowego – główne korzyści  Inwestycja budowlana  Dostawcy infrastrukturalni  Producenci  Banki i instytucje ubezpieczeniowe  Budżety lokalne i centralny (podatki: od nieruchomości, PIT, CIT)  Klienci

Dziękuję za uwagę Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu