Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 6: Koła jezdne,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
T46 Układy sił w połączeniach gwintowanych. Samohamowność gwintu
Advertisements

Napędy hydrauliczne.
FIGURY PRZESTRZENNE.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
BUDOWA ROWERU Rower składa się z ponad 500 części, które wchodzą w skład tzw. zespołów, które z kolei tworzą układy konstrukcyjne roweru.
Maszyny proste.
Prowadnice i przekładnie
Mechanizmy funkcjonalne
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA
Opracowała: Angelika Kitlas
Charakterystyka i klasyfikacja połączeń gwintowych. Budowa gwintu.
T44 Rodzaje i zastosowanie gwintów.
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
MECHATRONIKA II Stopień
WALEC KULA Bryły obrotowe STOŻEK.
Przepływ przez przelewy materiał dydaktyczny – wersja 1
Mechanizm odbioru mocy jest przeznaczony do: mechanizm przełączający
układy i metody pomiaru siły, naprężeń oraz momentu obrotowego.
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
← KOLEJNY SLAJD →.
Budowa i wyposażenie roweru.
Kamil Przeczewski kl. 1e ZSMEiE – 2010/2011
Połączenia Gwintowe.
Rower – historia, budowa, konserwacja
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
Budowa i rodzaje bieżnika
Budowa motoroweru.
Nie bać się mechatroniki
OPONY.
Metody wytwarzania odlewów
Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. W. Witosa ul. Św
Maszyny proste obrotowe.
Opracowała: Iwona Kowalik
Mechanizmy sterowania organem roboczym BAT- M
Elektroniczny rozdział siły hamowania
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Skrajnia budowli.
Lekcja fizyki: W poszukiwaniu maszyn prostych
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem.
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Zakaz ruchu w obu kierunkach.
Zasady budowy układu hydraulicznego
Budowa układu hydraulicznego
Układ smarowania (olejenia)
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Gładkościowa obróbka ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
Dynamika bryły sztywnej
Prezentacje opracowali
Rama rowerowa to podstawowa część roweru, tworząca jego podstawowy szkielet. Do ramy przymocowane są wszystkie pozostałe części rowerowe.
ROWER Rower – pojazd napędzany siłą mięśni osoby nim kierującej za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami. Pierwotnie nosił.
Wojciech Bartnik, Jacek Florek Katedra Inżynierii Wodnej, Akademia Rolnicza w Krakowie Charakterystyka parametrów przepływu w potokach górskich i na terenach.
OBSŁUGI.
Wszystko o oponach.
Amortyzator.
Diagnostyka układu hamulcowego
HAMUCLE.
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
Wytrzymałość materiałów
WYKŁAD 6 KRAWĘDZIE PRZENIKANIA Czas: 2 x 45 minut.
Zapis prezentacji:

Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 6: Koła jezdne, oś przednia i nośna oraz układ kierowniczy ciągników kołowych (1 godz.) 1.Koła i gąsienice 2.Oś przednia i nośna 3.Mechanizm kierowania

Koła i gąsienice

1. Koła i gąsienice Ciągniki z kołowym mechanizmem jezdnym mogą mieć dwa lub cztery koła napędowe. W układzie klasycznym kołami napędowymi są dwa tylne koła o znacznie większej średnicy i szerokości od przednich skrętnych kół, połączonych z układem kierowania ciągnikiem. Koło jezdne składa się z tarczy, obręczy, dętki i opony. Tarcza jest mocowana śrubami do piasty koła. Na tarczy jest osadzona obręcz, na którą zakłada się dętkę z oponą. Mocowanie kół umożliwia zmianę ich ustawienia. W ten sposób dostosowuje się rozstaw kół ciągnika do pracy w różnych międzyrzędziach roślin.

Budowa koła napędowego 1. Koła i gąsienice

Budowa koła kierowanego 1. Koła i gąsienice

W ciągnikach z napędem na jedną oś rozstawienie kół przednich reguluje się zmieniając długość osi, a kół tylnych - zmieniając wzajemne ustawienie tarczy obręczy. Zmiana rozstawu kół przednich Zmiana rozstawu kół tylnych

1. Koła i gąsienice W ciągnikach z napędem na obie osie rozstawienie kół przednich zmienia się podobnie jak tylnych, czyli przez zmianę ułożenia obręczy w stosunku do tarczy koła. Opona z dętką jest elastycznym elementem koła, amortyzującym mniejsze nierówności nawierzchni podczas jazdy ciągnika. Jej zewnętrzna część, stykająca się z podłożem, nazywa się bieżnikiem. Opona koła napędowego, przenosząca siłę napędową z koła na podłoże, ma bieżnik z charakterystycznymi skośnymi żebrowymi występami. W warunkach terenowych występy bieżnika, zagłębiając się w podłoże, zwiększają przyczepność koła i umożliwiają przeniesienie większej siły napędowej. Koła sterujące mają bieżnik mniej zróżnicowany. Koła napędowe i sterujące różnią się także wielkością. Wymiary opony (w calach) są zaznaczane na bocznej ściance opony w postaci trzech liczb w następującej kolejności: szerokość/wysokość - średnica wewnętrzna (np. 18.4/15-34). Ta sama opona może być oznakowana w sposób uproszczony, np

1. Koła i gąsienice

Oznaczenie opon napędowych ciągnika 1. STOMIL-OLSZTYN - producent R28 - rozmiar: szerokość w calach, R - kod konstrukcji wewnętrznej (R - opona radialna), 28 - średnica osadzenia w calach 3. TUBĘ TYPE - opona dętkowa A8 - zakodowana nośność, indeks nośności 128 jej dopuszczalna prędkość – symbol prędkości A8 5. FOO - numer formy, w której opona była zwulkanizowana 6. GAT l - pierwszy gatunek 7. ZN - parametry zgodne z Zakładową Normą 8. Strzałka oznaczająca wymagany kierunek toczenia zakodowana data produkcji - 16 tydzień 1996 roku 10. AN-21 - symbol rzeźby bieżnika 11. Napis SAFETY WARNING 12. RADIAL - konstrukcja radialna

Rodzaje i budowa opon Zasadnicza różnica w budowie opony radialnej rolniczej w stosunku do tradycyjnej polega na innym kształcie przekroju poprzecznego oraz na innym rozmieszczeniu elementów nośnych. Opona tradycyjna ma kształt obły na całym obrysie, natomiast radialna jest bardziej płaska w strefie bieżnika. W oponie radialnej nitki osnowy są ułożone promieniowo i biegną od drutówki zgodnie z przekrojem poprzecznym opony do drugiej drutówki. Warstwy nitek nie przecinają się ze sobą. Drugim ważnym elementem nośnym opony radialnej jest opasanie, które składa się z kilku warstw przecinających się nitek kordu włókna o małej rozciągliwości. Opasanie tworzy opaskę okrywającą wysuniętą na zewnątrz część osnowy i silnie usztywnia tę część opony, która ma bezpośredni kontakt z podłożem. 1. Koła i gąsienice

W układzie jezdnym ciągnika gąsienicowego lub ciągnika półgąsienicowego z tylną gąsienicą taśma gąsienicy opasuje koła napędzane i napinające, opiera się na kołach wózkach jezdnego i jest podparta kółkami podtrzymującymi. Nowoczesne gąsienice są wykonane z gumy lub innego materiału elastycznego o dużej wytrzymałości mechanicznej, ale w dalszym ciągu produkuje się również gąsienice ze stali. Gąsienicowe układy jezdne stosuje się w cięższych ciągnikach pracujących w podmokłych warunkach terenowych, gdyż układy tego typu charakteryzują się małymi naciskami jednostkowymi na podłoże i dużą przyczepnością, a ciągniki osiągają duże siły uciągu.

1. Koła i gąsienice Gąsienicowy układ jezdny 1 - koło napinające, 2 - urządzenie napinające, 3 - podparcie napinacza, 4 – kółko podtrzymujące, 5 - wózek, 6 - taśma gąsienicy, 7 - koła napędzane

Oś przednia i nośna

2. Oś przednia i nośna Łatwość kierowania ciągnikiem zależy od prawidłowego ustawienia kół przednich. Koła oraz zwrotnice są nachylone w stosunku do podłoża i do kierunku ruchu. Kąt pochylenia koła, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ułatwiają prowadzenie ciągnika na zakręcie i utrzymywanie prostoliniowego kierunku ruchu. Jednocześnie obydwa koła przednie są ustawione zbieżnie. Zbieżność kół jest regulowana i określana na podstawie różnicy odległości między obręczami kół w części tylnej i w części przedniej.

2. Oś przednia i nośna Pochylenie koła i osi zwrotnicy; przednie koła ciągnika są nieco odchylone od pionu, tak że u góry są rozchylone na zewnątrz, oś zwrotnicy jest pochylona w przeciwnym kierunku; dzięki temu punkt styku koła z ziemią leży blisko osi zwrotnicy i przy skręcie ślad koła zatacza łuk o niewielkim promieniu, co znacznie zmniejsza siłę na kierownicy potrzebną do wykonania skrętu; Wyprzedzenie osi zwrotnicy; osie zwrotnicy są również odchylone od pionu w kierunku podłużnym o tak zwany kąt wyprzedzenia; łącznie z pochyleniem kół i zwrotnic ułatwia to utrzymywanie prostoliniowego ruchu ciągnika i stwarza tendencję do samoczynnego prostowania się toru kół przednich po wykonaniu skrętu; Zbieżność kół; odległość obrzeży obręczy mierzona na wysokości piast w przedniej części koła jest mniejsza niż w tylnej; różnica ta nazywa się zbieżnością kół, eliminuje ona tzw. trzepotanie się kół

Mechanizm kierowania

3. Mechanizm kierowania Układ jezdny ciągnika jest sterowany mechanizmem umożliwiającym zmianę kierunku jazdy. W kołowych i półgąsienicowych ciągnikach kierunek jazdy zmienia się za pomocą przednich skrętnych kół jezdnych, sterowanych zespołem elementów, noszących nazwę układu kierowniczego. W ciągnikach z dwiema osiami napędzanymi często stosuje się przegubowy układ kierowniczy. W ciągnikach gąsienicowych mechanizm zmiany kierunku ruchu działa na zasadzie wyłączania napędu jednej gąsienicy, a w celu zmniejszenia promienia skrętu jest ona dodatkowo hamowana.

3. Mechanizm kierowania W kołowych ciągnikach lekkich układ kierowniczy składa się z koła kierownicy, kolumny kierowniczej, przekładni kierowniczej, drążka podłużnego, ramienia zwrotnicy i zwrotnicy. Podczas wykonywania skrętu obroty koła kierownicy są przenoszone przez kolumnę do przekładni kierowniczej typu śrubowego. Obrót gwintowanej części wału kolumny kierowniczej powoduje przesunięcie nakrętki i obrócenie ramienia przekładni. Ruch ramienia przekładni jest przekazywany drążkiem podłużnym na ramię zwrotnicy i dalej na oś koła jezdnego.

3. Mechanizm kierowania

W ciągnikach ciężkich, ze względu na duże opory skręcania kół, jest instalowany hydrostatyczny układ kierowniczy. Pracą siłownika hydraulicznego, połączonego z drążkiem poprzecznym, steruje blok rozdzielacza rotacyjnego Orbitrol, umieszczony na końcu kolumny kierowniczej. Schemat hydrostatycznego układu kierowania ciągnika kołowego: 9 - drążek poprzeczny, 10 - siłownik hydrauliczny, 11 - pompa oleju z filtrem i zbiornikiem oleju, 12 - rozdzielacz Orbitrol