MIESZKANIA WSPOMAGANE W STARGARDZIE. Stargard jest trzecim co do wielkości miastem województwa zachodniopomorskiego. Zajmuje powierzchnię 4 810 ha i liczy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Advertisements

Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Konkurs Samorządowy Lider Zarządzania
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie.
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
URZAD MIEJSKI W SŁUPSKU CZERWIEC 2009R. SYSTEM POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W SŁUPSKU.
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Warszawa, 25 czerwiec 2009r.. w 2007r. Związek Miast Polskich wraz ze Związkiem Powiatów Polskich oraz Związkiem Gmin Wiejskich RP przystąpił do realizacji.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
PRACA SOCJALNA.
Mieszkania wspomagane w Stargardzie Szczecińskim -
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
STOWARZYSZENIE DOM POMOCNA DŁOŃ
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Oddział Regionalny w Gdyni stale podwyższa jakość świadczonych usług i wykazuje staranność o gospodarne zarządzanie powierzonym mieniem. Dbając o stałe.
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Artur Kochański.  Samorząd Miasta Lublin  Placówki służby zdrowia  Jednostki pomocy społecznej  Organizacje pozarządowe  Instytucje rynku pracy 
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Polityka mieszkaniowa Szczecina Szczecin, grudzień 2012.
Program Operacyjny RYBY Gmina Szczecinek 16 czerwca 2015 rok.
Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, chronionego, wspomaganego oraz infrastruktury usług społecznych Katowice r.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
MTBS Międzygminne Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. z siedzibą w Tarnowskich Górach Kapitał zakładowy: zł.
Społeczne Agencje Najmu odpowiedzią na problem dostępności mieszkań w Polsce Małgorzata Salamon – Habitat for Humanity Poland.
ZASADY NAJMU I UDOSTĘPNIANIA MIEJSKICH ZASOBÓW LOKALOWYCH.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Osoba prezentująca: Jolanta Szmidla Urząd Miasta Częstochowy Projekt przygotowany przez Annę Marczak, Jolantę Szmidla, i Monikę Podgórską - Miejski Ośrodek.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st
Ul. Wszystkich Świętych 1
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
dr Anna Okońska-Walkowicz Doradca Prezydenta Miasta Krakowa ds
OPTYMALIZACJA GOSPODAROWANIA KOMUNALNYM ZASOBEM LOKALOWYM
Umowa najmu dobrze dobrana: rodzaje, terminy, zakres
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
adaptacja byłego internatu na mieszkania komunalne
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
POMOC SPOŁECZNA.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Pomoc osobom bezdomnym w Gminie Miejskiej Kraków
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM
Zapis prezentacji:

MIESZKANIA WSPOMAGANE W STARGARDZIE

Stargard jest trzecim co do wielkości miastem województwa zachodniopomorskiego. Zajmuje powierzchnię ha i liczy ok. 67 tys. mieszkańców. Położony jest nad rzeką Iną, w odległości 40 km od Szczecina i 180 km od Berlina. Budżet miasta wynosi ponad 212 milionów złotych.

POLITYKA MIESZKANIOWA W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM URZĄD MIASTA -wyznaczanie kierunków realizacji - monitoring STBS Spółka z o.o. - udział w planowaniu i programowaniu działań -administrowanie i zarządzanie zasobem lokali komunalnych - Program „Potrzebny Dom” MOPS - realizacja działań osłonowych skierowanych do najemców lokali komunalnych ORGANIZACJE POZARZĄDOWE - zapewnianie schronień tymczasowych - współpraca w zakresie mieszkalnictwa wspomaganego - WSPÓŁPRACA

POLITYKA MIESZKANIOWA W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM UMOWA NA ADMINISTROWANIE SYSTEM NAJEM – PODNAJEM POROZUMIENIA UMOWY NAJMU UMOWA O ZARZĄDZANIE

POLITYKA MIESZKANIOWA W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM UMOWA NA ADMINISTROWANIE: sporządzanie, weryfikacja i realizacja list osób uprawnionych do przydziału lokalu z mieszkaniowego zasobu Miasta zawieranie umów najmu wypowiadanie i rozwiązywanie umów najmu realizacja wyroków sądowych o eksmisję realizacja procedury zamian lokali scalanie i przekwalifikowanie lokali komunalnych

POLITYKA MIESZKANIOWA W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM UMOWA O ZARZĄDZANIE: zarządzanie budynkami i lokalami Miasta: – zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i eksploatacji nieruchomości Miasta – utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym pełnienie obowiązków wynajmującego w stosunku do lokali komunalnych: – ustalanie wysokości czynszu i opłat w oparciu o obowiązujące regulacje prawne – realizacja procedury działań windykacyjnych – realizacja programów pomocy osobom zagrożonym eksmisją – prowadzenie rachunku kaucji mieszkaniowych, ich waloryzacja i rozliczanie – prowadzenie spraw związanych z roszczeniami odszkodowawczymi z tytułu niedostarczenia uprawnionym lokalu socjalnego lub pomieszczenia tymczasowego – wynajmowanie lokali i pomieszczeń od innych właścicieli w celu realizacji zadań Miasta w zakresie dostarczania lokali mieszkalnych i pomieszczeń tymczasowych reprezentowanie Miasta we wspólnotach mieszkaniowych z udziałem Miasta: – ponoszenie wydatków związanych z utrzymanie nieruchomości wspólnej – kontrolowanie działalności zarządów wspólnot mieszkaniowych

POLITYKA MIESZKANIOWA W STARGARDZIE SZCZ ECIŃSKIM

MIESZKANIA WSPOMAGANE JAKO ELEMENT POLITYKI MIESZKANIOWEJ MIASTA UCHWAŁY: W SPRAWIE ZASAD WYNAJMOWANIA LOKALI KOMUNALNYCH I W SPRAWIE PROGRAMU GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM MIASTA STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH DLA MIASTA STARGARD SZCZECIŃSKI NA LATA STRATEGIA ROZWOJU SPOŁECZNO – GOSPODARCZEGO MIASTA STARGARD SZCZECIŃSKI DO ROKU 2020

MIESZKANIA WSPOMAGANE JAKO EFEKT PARTNERSTWA ORGANIZACJE POZARZĄDOWE MIASTO (W TYM STARGARDZKIE TBS Sp. z o.o.) MIESZKALNICTWO WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”

CZYM JEST MIESZKANIE WSPOMAGANE? Mieszkania wspomagane są formą pomocy przygotowującą osoby tam przebywające, pod opieką specjalistów, do prowadzenia samodzielnego życia lub zapewniającą warunki samodzielnego funkcjonowania w środowisku, w integracji ze społecznością lokalną. NIE SĄ TO MIESZKANIA CHRONIONE w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej. Otrzymanie mieszkania wiąże się z podpisaniem umowy najmu lub podnajmu, nie zaś z decyzją administracyjną z zakresu pomocy społecznej.

JAK POWSTAJĄ? 1. BUDOWA MIESZKAŃ PRZEZ STARGARDZKIE TBS (Z KFM) ZE WSPARCIEM FINANSOWYM MIASTA LUB PARTYCYPACJĄ OSÓB TRZECICH (z wyjątkiem mieszkań dla osób bezdomnych, które są lokalizowane wprost w zasobie mieszkaniowym miasta). 2. WYNAJĘCIE MIESZKAŃ OD STBS PRZEZ MIASTO. 3. PODNAJĘCIE MIESZKANIA KONKRETNEJ OSOBIE (dodatek mieszkaniowy + obniżka czynszu). 4. POROZUMIENIE Z ORGANIZACJĄ POZARZĄDOWĄ – MERYTORYCZNA REALIZACJA ZADANIA (np. zapewnienie opiekunów - asystentów).

JAKIE MAMY MIESZKANIA WSPOMAGANE? DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH RUCHOWO I OSÓB Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM – PODPROGRAM „BEZ BARIER”, DLA OSÓB OPUSZCZAJĄCYCH PLACÓWKI OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZE I RODZINY ZASTĘPCZE – PODPROGRAM „NA START”, DLA DZIECI PRZEBYWAJĄCYCH W PIECZY ZASTĘPCZEJ – PODPROGRAM „NASZ DOM” – realizowany z Powiatem Stargardzkim, DLA OSÓB STARSZYCH – PODPROGRAM „NIE SAMI”, DLA OSÓB BEZDOMNYCH – PODPROGRAM „OD NOWA”.

33 MIESZKANIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH UMYSŁOWO 1999 R. – 11 MIESZKAŃ + mieszkanie dla opiekuna 2001 R. – 11 MIESZKAŃ + mieszkanie dla opiekuna NA OS. LETNIM W BLOKACH WIELORODZINNYCH 2004 R. – 11 MIESZKAŃ – PENSJONAT NGO – Koło Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Stargardzie Szczecińskim

MIESZKANIA NA OS. LETNIM: NA KAŻDEJ KLATCE TRZY POŁĄCZONE ZE SOBĄ CZĘŚCIĄ WSPÓLNĄ MIESZKANIA (POKÓJ + ŁAZIENKA). NA OSTATNIM PIĘTRZE MIESZKANIA OPIEKUNÓW. PENSJONAT : 11 MIESZKAŃ (POKÓJ + KUCHNIA, 1 MIESZKANIE 2-POK.) POŁĄCZONE CZĘŚCIĄ WSPÓLNĄ.

Wszyscy mieszkańcy są jednocześnie uczestnikami placówek prowadzonych przez Koło PSOUU (Warsztatu Terapii Zajęciowej, ŚDS-u, ZAZ-u Centralna Kuchnia). SYSTEM = Terapia + Praca + Mieszkanie.

KONSTRUKCJA FORMALNA Z udziałem finansowym Miasta (lokale przy ul. Przedwiośnie). Z udziałem mieszkańców (lokale przy ul. Broniewskiego), którzy uprawnienia wynikające z umowy partycypacyjnej przekazują na rzecz Miasta. BUDOWA MIESZKAŃ PRZEZ STBS Miasto zawiera umowę najmu ze Spółką i płaci STBS czynsz najmu wg stawki obowiązującej w Spółce. Następnie podnajmuje za stawkę komunalną lokale osobom niepełnosprawnym, którym umożliwia jednoczesne korzystanie z dodatku mieszkaniowego i obniżki czynszu. SYSTEM NAJEM - PODNAJEM Organizacja pozarządowa otrzymuje dotacje na zapewnienie asystentów i specjalistycznych usług dla mieszkańców. Organizacja występuje także z aplikacjami o środki poza budżetem miasta, np. z PFRON. PARTNERSTWO Z NGO

15 MIESZKAŃ DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH RUCHOWO Mieszkania powstają w różnych blokach. NGO: Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych Ruchowo i Przyjaciół „POMOST”

MIESZKANIA SĄ DOSTOSOWANE DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH RUCHOWO

KONSTRUKCJA FORMALNA Z udziałem finansowym Miasta. Z udziałem mieszkańców lub stowarzyszenia. BUDOWA MIESZKAŃ PRZEZ STBS W pierwszym przypadku Miasto zawiera umowę najmu ze Spółką i płaci STBS czynsz najmu wg stawki obowiązującej w Spółce, a następnie podnajmuje za stawkę komunalną lokale osobom niepełnosprawnym, którym umożliwia jednoczesne korzystanie z dodatku mieszkaniowego i obniżki czynszu. W drugim przypadku umowa najmu zawierana jest bezpośrednio pomiędzy osobą wskazaną przez partycypanta a Spółką. SYSTEM NAJEM - PODNAJEM LUB NAJEM Organizacja pozarządowa pomaga w uzbieraniu kwoty partycypacji dla określonej osoby niepełnosprawnej (organizuje zbiórki publiczne, pozyskuje darczyńców). PARTNERSTWO Z NGO

MIESZKANIA DLA OSÓB STARSZYCH 24 MIESZKANIA w kompleksie przy ul. Śniadeckiego 11 NGO: 1.Stowarzyszenie „Potrzebny Dom”, 2.Uniwersytet III Wieku, 3.Oddział Rejonowy Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów.

Mieszkania są: - pozbawione barier dla osób niepełnosprawnych, - z tarasami lub przydomowymi ogródkami, - z systemem przywoływania obsługiwanym przez wolontariuszy.

Aktywizacja społeczna osób starszych: Świetlica Zagospodarowanie czasu wolnego

KONSTRUKCJA FORMALNA Z udziałem finansowym Miasta. Z udziałem mieszkańców, którzy mogą uprawnienia wynikające z umowy partycypacyjnej przekazać na rzecz Miasta. BUDOWA MIESZKAŃ PRZEZ STBS Miasto zawiera umowę najmu ze Spółką i płaci STBS czynsz najmu wg stawki obowiązującej w Spółce, następnie podnajmuje za stawkę komunalną lokale osobom starszym, którym umożliwia jednoczesne korzystanie z dodatku mieszkaniowego i obniżki czynszu. Jeśli senior nie zdecyduje się na przekazanie uprawnień z umowy partycypacyjnej Spółka zawiera bezpośrednio umowę z tą osobą, która płaci czynsz obowiązujący w Spółce. SYSTEM NAJEM - PODNAJEM LUB NAJEM Organizacje pozarządowe organizują dla seniorów wsparcie w ramach wolontariatu lub zajęcia aktywizujące. PARTNERSTWO Z NGO

14 MIESZKAŃ W 3 INKUBATORACH DLA OSÓB OPUSZCZAJĄCYCH FORMY PIECZY ZASTĘPCZEJ I ETAP: INKUBATOR (14 mieszkań, w tym 5 dla osób ze Stargardu) II ETAP: MIESZKANIE DOCELOWE (5 mieszkań) NGO: Stowarzyszenie „Potrzebny Dom”

INKUBATOR 3 mieszkania – inkubatory (14 mieszkań/5 dla Miasta) Wsparcie w postaci asystenta – opiekuna

KONSTRUKCJA FORMALNA INKUBATOR Z udziałem finansowym Miasta. Z udziałem finansowym innych gmin, które uprawnienia wynikające z umowy partycypacyjnej przekazują na rzecz Miasta. BUDOWA MIESZKAŃ PRZEZ STBS Miasto zawiera umowę najmu ze Spółką i płaci STBS czynsz najmu wg stawki obowiązującej w Spółce. Następnie podnajmuje za stawkę komunalną lokale osobom opuszczającym formy pieczy zastępczej, którym umożliwia jednoczesne korzystanie z dodatku mieszkaniowego i obniżki czynszu. Powiat ponosi koszty kaucji mieszkaniowej. SYSTEM NAJEM - PODNAJEM Organizacja pozarządowa otrzymuje dotacje na zapewnienie opiekuna. PARTNERSTWO Z NGO

KONSTRUKCJA FORMALNA MIESZKANIE DOCELOWE W przypadku mieszkańców miasta otrzymują oni lokal w zasobie komunalnym lub w zasobie Spółki w ramach systemu najem – podnajem (czyli w lokalu wybudowanym z udziałem finansowym Miasta). W przypadku osób z innych gmin, otrzymują one mieszkanie w zasobach Spółki zawierając umowę najmu bezpośrednio z STBS. Partycypacja przekazana przez gminę na inkubator przechodzi na częściowe pokrycie partycypacji na mieszkanie docelowe. Pozostałą część partycypacji pomaga uzbierać Stowarzyszenie. UMOWA NAJMU LUB PODNAJMU

6 MIESZKAŃ W 2 INKUBATORACH DLA OSÓB BEZDOMNYCH OPUSZCZAJĄCYCH SCHRONISKA I ETAP: INKUBATOR (6 mieszkań) – wsparcie opiekuna II ETAP: MIESZKANIE DOCELOWE NGO: Centrum Socjalne Caritas

KONSTRUKCJA FORMALNA INKUBATOR Lokale znajdują się w zasobie komunalnym miasta. Z osobami bezdomnymi opuszczającymi placówki podpisywana jest umowa najmu. NAJEM Organizacja pozarządowa otrzymuje dotacje na zapewnienie opiekuna. PARTNERSTWO Z NGO

INNOWACYJNOŚĆ MIESZKANIA WSPOMAGANE NIE MAJĄ CHARAKTERU MIESZKAŃ CHRONIONYCH. OSOBY TAM ZAMIESZKUJĄCE SĄ NAJEMCAMI LOKALI. STARGARDPOLSKA Liczba mieszkańców ,17% % Liczba mieszkań chronionych (w przypadku Stargardu – mieszkań wspomaganych) 9715,23 % % Liczba miejsc w mieszkaniach chronionych 1877,52% % Dane z 2013 r. – opracowanie Stargardzkie TBS

CZY DUŻO NAS TO KOSZTUJE? WYMIAR EKONOMICZNY (w oparciu o dane z 2014 i 2015 r.) Koszt pobytu w domu pomocy społecznej w 2014 r. ponoszony przez Miasto średnio na 1 osobę miesięcznie Koszt w przypadku mieszkania wspomaganego dla osób niepełnosprawnych intelektualnie ponoszony przez Miasto średnio na 1 uczestnika miesięcznie zł (średni koszt na jedną osobę ponoszony przez Gminę) 890 zł (koszt asystentów – opiekunów, koszt specjalistycznych usług opiekuńczych, koszt różnicy w czynszu, dodatku mieszkaniowego oraz obniżki czynszu) WYMIAR SPOŁECZNY: utrzymanie osób w środowisku, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, budowanie właściwych postaw społecznych, rozwijanie społeczeństwa obywatelskiego.

Wydział Polityki Społecznej Urząd Miejski w Stargardzie Szczecińskim ul. Czarnieckiego 17 tel ,