Prezentacja multimedialna Prezentacja multimedialna Szkolny Ośrodek Badania Środowiska Przedstawia: Projekt o wodach Wrocławia Stworzone przez Filipa Godlewskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
Advertisements

Wykonał: Filip Chrobak
Raport z przeprowadzonej analizy jakościowej wody w naszej szkole
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
ZAWARTOŚĆ FOSFORANÓW I AZOTANÓW W WODACH Z TERENU GMINY RABA WYŻNA
Określenie pH wody na terenie gminy Raba Wyżna
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
Przygotował Wiktor Staszewski
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
Badanie rzeki Mienia Grupa chemiczna.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Co o wodzie warto wiedzieć ?
* 07/16/96 Woda Co to jest woda? Pytanie niby banalne, ale myślę, że trochę faktów nikomu nie zaszkodzi. Zapraszam do obejrzenia prezentacji. *
Zanieczyszczenia chemiczne, biologiczne i mechaniczne wód powierzchniowych w okolicach Błonia Piotr Bujak.
WODA I ROZTWORY WODNE.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Doświadczenia chemiczne
Przed wyborem stacji uzdatniania wody
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów
Barwa wskaźników w roztworze kwasu octowego:
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt Edukacyjny Gimnazjalny
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Różnobarwny świat chemii
Badanie odczynu produktów użytku domowego za pomocą wskaźników.
Woda i roztwory wodne.
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
przewodnictwo elektryczne roztworów,
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Zarządzanie środowiskiem
Badanie wody w Bytomce.  Pełni chęci, wiedzy oraz wyposażeni w odpowiedni sprzęt i odczynniki wybieramy się na miejsce badań.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Skala ph.
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;
Autorzy: Adrianna Przybylska
Wyniki badań Prezentację wykonał: Marek Kurańda Grupa 3
Badanie wód jezior lobeliowych
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Substancje i ich przemiany
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Przedstawia: opisy i badania dotyczące wody. Zespół badawczy - uczniowie klasy I a i b Patryk Orman Justyna Nowak Dominik Malicki Joanna Ł uczy ń ska.
Gleba Gleba – najbardziej zewnętrzna powłoka litosfery składająca się z luźnych cząsteczek mineralnych i organicznych, powietrza i wody. Cechą charakterystyczną.
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ROZPUSZCZANIE SIĘ SUBSTANCJI W WODZIE?
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
- życiodajna Substancja
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Woda w przyrodzie..
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce
Elektrolity i nieelektrolity
Wskaźniki kwasowo - zasadowe i pozostałe wskaźniki
Kolorowa chemia czyli indykatory naturalne i sztuczne
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
Zapis prezentacji:

Prezentacja multimedialna Prezentacja multimedialna Szkolny Ośrodek Badania Środowiska Przedstawia: Projekt o wodach Wrocławia Stworzone przez Filipa Godlewskiego

SPIS TREŚCI: Część wstępna Ogólne wiadomości o składzie i zanieczyszczeniach wód Przyczyny i skutki zanieczyszczeń wód Informacje o klasach czystości wód Normy jakie powinna spełniać woda pitna Część ćwiczeniowa Pochodzenie i rodzaj wód, które były badane Oznaczanie wartości pH wody Oznaczanie zapachu metodą organoleptyczną Badanie przewodnictwa elektrycznego wód naturalnych Wykrywanie fosforanów w wodzie Wykrywanie azotanów (V) i (III) w wodzie Rozpoznawanie organizmów wchodzących w skład planktonu (fito- i zooplanktonu) w próbkach wody Ocena ilości zawiesin w wodzie za pomocą filtrowania Część zakończeniowa Ćwiczenia, które nie dokończyliśmy

CZĘŚĆ WSTĘPNA: 1. Ogólne wiadomości o składzie i zanieczyszczeniach wód

Ogólne wiadomości o składzie i zanieczyszczeniach wód Woda, jest to substancja bezbarwna (w większych ilościach wydaje się niebieskawa), w której skład której wchodzi H 2 O oraz dodatkowe substancje, które niejednokrotnie okazują się szkodliwe dla człowieka. Kilka podstawowych właściwości wody: Temperatura zamarzania 0˚C Temperatura wrzenia 100˚C Gęstość wody 0,9998 g/cm 3 (0°C); ciecz 0,9167 g/cm³ (0°C); ciało stałe

Ogólne wiadomości o składzie i zanieczyszczeniach wód Ponadto woda posiada: Wysokie ciepło właściwe -> temperatura jest względnie stała, przez co temperatura wód na Ziemi jest stabilna. Wysoką temperaturę parowania -> na 1 g wody (ciecz) przypada 1 g pary wodnej (potrzeba 540 kcal) Największą gęstość przy temp. +4˚C -> Lód nie jest gęstszą substancją niż woda. Największą gęstość woda osiąga, gdy temperatura jest równa 3,98˚C. Gęstość wynosi wtedy dokładnie 1kg/1l. Objętość lodu jest mniejsza o niemalże 10%.

CZĘŚĆ WSTĘPNA: 2. Przyczyny i skutki zanieczyszczeń wód

Przyczyny i skutki zanieczyszczeń wód Wyróżnia się cztery podstawowe typy zanieczyszczeń wody: Mechaniczne np. muł Koloidalne np. olej Roztwory np. sól Biologiczne np. bakterie, wirusy

Przyczyny i skutki zanieczyszczeń wód Źródła zanieczyszczeń wód: Odpady organiczne Związki biogenne Zawiesiny Skażenie genetyczne Substancje specyficzne Substancje radioaktywne Związki metali ciężko rozpuszczalnych w wodzie Ścieki domowe, śmieci komunalne

CZĘŚĆ WSTĘPNA: 3. Informacje o klasach czystości wód

Informacje o klasach czystości wód Wyróżnia się pięć podstawowych klas czystości wód: -Klasa pierwsza: Wody powierzchniowe w tej klasie charakteryzują się bardzo dobrą jakością -Klasa druga: Wody powierzchniowe w tej klasie można określić jako wody o charakterze dobrym -Klasa trzecia: Wody powierzchniowe w danej klasie określić można jako wody zadowalające -Klasa czwarta: Wody powierzchniowe tej klasy scharakteryzować można jako niezadowalającej jakości -Klasa piąta: Wody powierzchniowe danej klasy identyfikować można z wodami złej jakości:

CZĘŚĆ WSTĘPNA: 4. Normy jakie powinna spełniać woda pitna

Normy jakie powinna spełniać woda pitna Zapach i smak wody powinien być akceptowalny (tj. obojętny) pH powinno się mieścić pomiędzy 6,5 a 9,5 Maksymalne ilości niektórych pierwiastków w wodzie (mg/l): Azotany -> 50 mg/l Chlor wolny -> 0,1 – 0,3 mg/l Mangan -> 0,05 mg/l Miedź -> 2 mg/l Ołów -> 0,01 – 0,05 mg/l Rtęć -> 0,001 mg/l Sód -> 200 mg/l Żelazo -> 0,2 mg/l

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA: 0. Pochodzenie i rodzaj wód, które były badane

BADANE WODY 1.Szkoła EKOLA -> Woda wodociągowa 2.Woda z osiedla Gaj -> Woda wodociągowa 3.Bielany Wrocławskie -> Woda wodociągowa 4.Bielany Wrocławskie -> Woda ze strumienia 5.Pilczyce -> Woda ze stawu 6.Woda z osiedla Różanka -> Woda z Odry

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA: 1. Oznaczanie wartości pH wody

Oznaczanie wartości pH wody Sprzęt: probówki, stojak na probówki Odczynniki: papierki wskaźnikowe (o zawężonym zakresie pH i czułości co 0,5) Wykonanie: Pobrać 4 lub więcej próbek wody z różnych źródeł. Przelać niewielką ich część do probówek (osobnych). Przyłożyć papierek wskaźnikowy do badanej wody, w celu sprawdzenia jego barwy. Porównać barwę ze skalą na wzorcu. Wynik zanotować w tabeli:

Wnioski Wody Wrocławia są albo o odczynie obojętnym (woda z EKOLI), lub bardzo blisko tego odczynu. Wrocław nie posiada wód o mocnym odczynie kwasowym, ani wysokim odczynie zasadowym. Należy jednak pamiętać, że nawet nisko kwasowe lub zasadowe odczyny są szkodliwe dla zwierząt i ludzi.

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA: 2. Oznaczanie zapachu metodą organoleptyczną

Oznaczanie zapachu metodą organoleptyczną Sprzęt: palnik, termometr, łaźnia wodna, trójnóg z siatką, kolby stożkowe z dopasowanym korkiem 250 cm 3 Wykonanie: Wlać do kolb po 100 cm 3 próbek wody. Określić zapach przy temperaturach: 20 i 60 stopni Celsjusza. Obserwacje zanotować w tabelce:

Wnioski Każda woda, po jej podgrzaniu miała zapach mchu, torfu czy ziemi, zmieniała się tylko intensywność tego zapachu. Wody nr 3,4,5 w temperaturze pokojowej nie wydzielały żadnego zapachu. Jedynymi wodami, w których intensywność zapachu nie wzrosła po podgrzaniu były woda wodociągowa z Gaju oraz woda z Odry przy osiedlu Różanka.

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA: 3. Badanie przewodnictwa elektrycznego wód naturalnych

Badanie przewodnictwa elektrycznego wód naturalnych Sprzęt: Amperomierz, 3 przewody elektryczne, 2 płaskie baterie 4,5V lub zasilacz prądy stałego, zlewka 250 cm3, 2 elektrody węglowe w uchwycie. Wykonanie: Zmontować zestaw do pomiaru natężenia elektrycznego. Dwie elektrody grafitowe włożyć do wody. Odczytać wskaźniki amperomierza i wyniki zapisać w tabelce:

Wnioski Żadna z próbek wód nie posiada wysokiego natężenia prądu, co równocześnie oznacza nieskażenie zanieczyszczeniami w postaci elektrolitów. Gdyby nastąpiło skażenie wód kwasami, zasadami bądź solami, natężenie byłoby zdecydowanie wyższe.

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA: 4. Wykrywanie fosforanów w wodzie

Wykrywanie fosforanów w wodzie Sprzęt: kolby stożkowe- 100 cm3 Odczynniki: Molibdenian Amonu (NH 4 ) 6 Mo 7 O 24 *4H 2 O ->roztwór; Chlorek Cyny (II) SnCl 2 -> roztwór; fenoloftaleina (wskaźnik); kwas solny HCl -> roztwór 5% Wykonanie: Do kolb wlać 50 cm 3 wody. Dodać 1 cm 3 Molibdenianu Amonu oraz 3 krople Chlorku cyny (II). Zawartość kolb wymieszać i odstawić na 5 minut. Obserwować zabarwienie roztworów i wyniki zanotować w tabeli:

Wnioski Próbka wody nr 4 zawiera największą ilość fosforanów, a co za tym, rośliny które pobierają wodę ze strumienia bielańskiego, będą nadmiernie wzrastać. Woda z EKOLI, która ma barwę najmniej błękitną, zawiera najmniejszą ilość fosforanów.

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA: 5. Wykrywanie azotanów (V) i (III) w wodzie

Wykrywanie azotanów (V) i (III) w wodzie Sprzęt: probówki, stojak na probówki, papierek uniwersalny wskaźnikowy Odczynniki: HCl – roztwór 5%, KNO 3 - roztwór 10%, wiórki magnezu, roztwór rivanolu Wykonanie: (wzorzec) do 3cm 3 roztworu KNO 3 dodać 2-3 krople Rivanolu i HCl do zakwaszenia. Następnie dodać wiórki magnezu. (próbki wody) Do 3cm 3 próbki wody dodać 2-3 krople rivanolu, HCl do zakwaszenia, a następnie dodać wiórek magnezu. Zaobserwować zmianę barwy i wyniki podać w tabelce:

Wnioski Jedynie próbka nr 1 (pochodząca ze szkoły EKOLA) zmieniła barwę po dodaniu wiórek magnezu. Oznacza to, że zostały tam wykryte azotany. Duża ilość azotanów odpowiada nadmiernemu wzrostowi roślin oraz większej ilości pobieranego tlenu z wody.

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA: 6. Rozpoznawanie organizmów wchodzących w skład planktonu (fito- i zooplanktonu) w próbkach wody

Rozpoznawanie organizmów wchodzących w skład planktonu (fito- i zooplanktonu) w próbkach wody Sprzęt: 1 zlewka( 1 dm 3 ) 1 łopatka, 1 pipeta, 1 mikroskop, szkiełka przedmiotowe i nakrywkowe, 1 igła preparacyjna. Odczynniki: kryształki czerwieni obojętnej. Wykonanie: Nalać do zlewki 1 dm 3 próbek wody. Dodać szczyptę kryształków czerwieni obojętnej i pozostawić roztwór na co najmniej 15 minut (najlepiej na około 2 – 3 godziny). Po zabarwieniu się próbki wody, nałożyć trochę próbki na szkiełka i pod mikroskopem obserwować, czy w wodzie żyją jakiekolwiek organizmy. Wyniki zanotować w tabelce:

Wnioski W niemalże każdej próbce wody można było zauważyć drobne zanieczyszczenia, co oznacza (w przypadku wód wodociągowych), że wody nie są odpowiednio dobrze oczyszczane.

CZĘŚĆ ĆWICZENIOWA: 7. Ocena ilości zawiesin w wodzie za pomocą filtrowania

Ocena ilości zawiesin w wodzie za pomocą filtrowania Sprzęt: 1 waga analityczna, zestaw odważników, 4 zlewki (250cm 3 ), bibuła filtracyjna, 1 lejek Wykonanie: Sprawdzić, czy bibułki filtracyjne mają jednakową wagę. Przefiltrować wodę przez bibułki filtracyjne, a następnie wysuszyć bibułki. Suszyć przez około godzinę w temperaturze pokojowej, lub niewiele wyższej. Sprawdzić i porównać masę bibułki przed i po doświadczeniu. Wyniki zanotować w tabelce:

Wnioski W wodzie występowały zawiesiny, co można łatwo zauważyć, ponieważ waga bibułki po doświadczeniu zwiększała się średnio o 0,2g.

CZĘŚĆ ZAKOŃCZENIOWA: Ćwiczenia, które nie dokończyliśmy

Mimo, że wykonaliśmy 7 różnych ćwiczeń, nie udało nam się dokończyć wszystkich badań. Dalej nieukończone pozostają 4 badania: Badanie wpływu różnej koncentracji roztworu soli na proces kiełkowania Oddziaływanie detergentów na kiełkowanie nasion Badanie wpływu różnej koncentracji soli mineralnych na rośliny w kulturach wodnych Wpływ soli ołowiu na kiełkowanie roślin Ten rok (zarazem pierwszy) uważam, że był bardzo owocny. Bez większych komplikacji udawało nam się wykonywać do końca większość badań. Z całą pewnością mogę stwierdzić, że Szkolny Ośrodek Badania Środowiska spełnił swój projekt dotyczący wód w obrębie i okolicach Wrocławia.