Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZJAWISKO FIZYCZNE A REAKCJA CHEMICZNA
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
  OK konspekt z chemii.
PROSTE RÓWNANIA CHEMICZNE
WZORY SUMARYCZNE I STRUKTURALNE PROSTYCH ZWIĄZKÓW CHEMICZNYCH
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Rodzaje środków czystości
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Szulbe ®. 1.Rys historyczny a)1806 r. - J. Berzelius wprowadził nazwę „związki organiczne” dla wszystkich substancji występujących w organizmach roślinnych.
KWASY Justyna Loryś.
Zajęcia 1-3 Układ okresowy pierwiastków. Co to i po co? Pojęcie masy atomowej, masy cząsteczkowej, masy molowej Proste obliczenia stechiometryczne. Wydajność.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Wielcy rewolucjoniści nauki
Znakowanie butli Kod barwny (PN-EN ) Cechowanie (PN-EN )
„ Kwaśna bateria” czyli jak działają akumulatory?.
Listopadowa mapa pogody Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Przemiana chemiczna to taka przemiana, w wyniku której z kilku (najczęściej dwóch) substancji powstaje jedna nowa lub dwie nowe substancje o odmiennych.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, nierówności i układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Realizatorzy: uczniowie gimnazjum z klasy 1a, 1b, 2a i 2b Opiekun: nauczyciel chemii – Agata Kula.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Reakcje charakterystyczne w chemii organicznej – identyfikacja związków i grup funkcyjnych -Grupy hydroksylowe, -Grupa aldehydowa, -Grupa ketonowa -Grupa.
Autorzy: Kamil Kawecki IIB Piotr Kornacki IIB Piotr Niewiadomski IIB.
Rozwiązywanie równań I-go stopnia z jedną niewiadomą
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wodorotlenki.
Przygotowały: Laura Andrzejczak oraz Marta Petelenz- Łukasiewicz z klasy 2”D”
Wzory i równania reakcji chemicznych.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Budowa i podział alkadienów, Właściwości i zastosowanie
KLASA VI 1. WSTĘP – Układy współrzędnych – przykłady 2. UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH X-Y – definicja, rzędne, odcięte, początek układu. 3. WSPÓŁRZĘDNE PUNKTU –
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Promieniotwórczość sztuczna. 1. Rys historyczny W 1919r. E. Rutherford dokonał pierwszego przekształcenia azotu w inny pierwiastek – tlen, jako pierwszy.
Analiza spektralna. Laser i jego zastosowanie.
Moment dipolowy -moment dipolowy wiązania,
Opracowanie: Pawe ł Zaborowski Konsultacja merytoryczna: Ma ł gorzata Lech.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
(II cz.) W jaki sposób można opisać budowę cząsteczki?
Tlenki, nadtlenki, ponadtlenki
Przeróbka paliw kopalnych
Tlenek węgla(IV) – pożyteczny czy szkodliwy?
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
"Chemia w matematyce" Zadania do samodzielne wykonania.
Katarzyna Rychlicka Wielomiany. Katarzyna Rychlicka Wielomiany Przykłady Wykresy funkcji wielomianowych Równania wielomianowe Działania na wielomianach.
Budowa chemiczna organizmów
Rodzinne spotkanie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak zapisać przebieg reakcji chemicznej?
Wpływ wiązania chemicznego na właściwości substancji -Związki o wiązaniach kowalencyjnych, -Związki jonowe (kryształy jonowe), -Kryształy o wiązaniach.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
WODA Woda czyli tlenek wodoru to związek chemiczny o wzorze H 2 O, występujący w ciekłym stanie skupienia. Gdy występuje w stanie gazowym nazywa się parą.
Co to są tlenki? budowa tlenków, otrzymywanie tlenków,
Przykład 1: Określ liczbę pierwiastków równania (m-1)x 2 -2mx+m=0 w zależności od wartości parametru m. Aby określić liczbę pierwiastków równania, postępujemy.
Procesy wieloetapowe – cz. II
Marek Demiański Instytut Fizyki Teoretycznej Uniwersytet Warszawski
Pojęcie mola, Liczba Avogadra, Masa molowa
Funkcja – definicja i przykłady
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Stopień utlenienia Stopień utlenienia atomu określa jaki ładunek miałby atom, gdyby elektrony były przekazywane między atomami (nie-uwspólniane). Reguły.
Przemiany jądrowe sztuczne
Wyrównanie sieci swobodnych
Metody otrzymywania wybranych związków organicznych (cz. V)
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1

Temat: JAK ZAPISAĆ PRZEBIEG REAKCJI CHEMICZNEJ? Cel 1.Wiem, jak zapisać za pomocą równania reakcji chemicznej przebieg eksperymentu. Cel 2. Potrafię dobrać współczynniki stechiometryczne w równaniu reakcji chemicznej. Cel 3. Odczytuję równania reakcji chemicznych. NaCoBeZU: Potrafię zapisać równanie reakcji chemicznej, dobrać w nim współczynniki stechiometryczne oraz podpisać je używając ilościowych określeń atomów i cząsteczek. 2

Zadanie domowe do wyboru: 1. Podaj możliwe wzory sumaryczne i strukturalne wszystkich tlenków azotu. Podaj ich pełne nazwy. 2. Narysuj wzory strukturalne i nazwy podanych poniżej związków: PbCl 4 ; H 2 Se; Al 2 O 3 ; Ag 2 S. 3. (Dodatkowe). Na których produktach codziennego użytku znajdują się wzory i nazwy związków chemicznych (wymień min. 2 produkty)? 3 Sprawdzenie pracy domowej

Nazwij podane symbole i wzory: O – ……………… tlenu 3O – ……………… tlenu O 2 – ……………………….. tlenu 2 O 2 - …………………………………. tlenu H 2 O – ……………… wody 2 Cu 2 O –…………………..tlenku miedzi …… 4 Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji

O – atom tlenu 3O – trzy atomy tlenu O 2 – jedna (dwuatomowa) cząsteczka tlenu 2O 2 - dwie (dwuatomowe )cząsteczki tlenu H 2 O – 1 cząsteczka wody 2Cu 2 O –2 cząsteczki tlenku miedzi (I) Rozwiązanie 5 O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O H H Cu

Na łyżeczce do spalań umieszczamy wiórki magnezu i spalamy je w płomieniu palnika gazowego. Obserwacje: Magnez pali się oślepiającym płomieniem. Na łyżeczce do spalań powstał biały proszek. Wniosek: W wyniku reakcji magnezu z tlenem powstał tlenek magnezu. Jest to reakcja ……… ……. syntezy. 6 Doświadczenie: Spalanie magnezu w tlenie

1. Na karcie pracy zapisz słownie przebieg doświadczenia: Magnez + tlen tlenek magnezu 2. Narysuj za pomocą modeli przebieg reakcji: + 7 Cel 1.Wiem, jak zapisać za pomocą równania reakcji chemicznej przebieg eksperymentu. Mg O O O O O O

Pkt 3 w karcie pracy. Dobierz współczynniki stechiometryczne w powyższym zapisie słownym i modelowym. 8 Cel 2. Dobieram współczynniki stechiometryczne (bilansuję równanie).

+ Zapisz powyższe równanie reakcji, przedstawione za pomocą modeli, używając symboli chemicznych : ………………………………………………………………………………………………… ……….…………………………… 9 Kolejny etap zapisu równania reakcji to jego uzgodnienie, czyli doprowadzenie do tego, aby liczba atomów poszczególnych pierwiastków chemicznych była taka sama po obu stronach równania reakcji: Mg O O O O O O O O

2Mg + CO 2 → 2MgO + C 10 Rozwiązanie :

Odczytaj powyższe równanie reakcji używając określeń „atom” i „cząsteczka”. ………………………………………………………………………………………………… ……………… Rozwiązanie: 2 atomy magnezu i 1 cząsteczka tlenu tworzą 2 cząsteczki tlenku magnezu. Cel 3. Odczytuję równania reakcji chemicznych. 11

+ a) Zapisz, używając symboli chemicznych, powyższe równanie reakcji przedstawione za pomocą modeli: …………………………………………………………………… b) Podpisz to równanie stosując określeń „atom” i „cząsteczka” ………………………………………………………………… 12 Wykonaj polecenie z pkt. 5 na karcie pracy. Tym razem będzie to przykład reakcji analizy. Hg O O O O O O O O

2MgO → O Mg 2 cząsteczki tlenku magnezu rozpadają się na 1 cząsteczkę tlenu i 2 atomy magnezu Rozwiązanie: 13

….N 2 O → …. N 2 + … O 2 ……………………………………………………………………. …Fe + …. Cl 2 → …. FeCl 3 …………………………………………………………….……… PODSUMOWANIE 14 Dobierz współczynniki stechiometryczne w równaniach chemicznych. Opisz każde równanie używając określeń „atom i cząsteczka”.

2N 2 O → 2 N 2 + … O 2 2 cząsteczki tlenku azotu (I) rozpadają się na 2 cząsteczki azotu i 1 cząsteczkę tlenu 2Fe + 3Cl 2 → 2 FeCl 3 2 atomy żelaza i 3 cząsteczki chloru tworzą 2 cząsteczki chlorku żelaza (III) Rozwiązanie: 15

A. W równaniach 1,2,3: Dobierz współczynniki stechiometryczne. Opisz każde równanie używając określeń „atom i cząsteczka”. Podaj typ reakcji. Do wybranego równania narysuj schemat modelowy. Praca domowa (do wyboru A lub B) 16

1. …Mg + CO 2 → …MgO + …C ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2. …H 2 O → O 2 + …H 2 …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 3. Fe 2 O 3 + …C Fe + CO 2 ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. (dla ambitnych) glin + chlorowodór chlorek glinu + wodór 17

B. Napisz równanie reakcji (zapis cząsteczkowy, dobierz współczynniki stechiometryczne) i podpisz je używając określeń „atom” i „cząsteczka”. tlenek żelaza (III) + węgiel → żelazo + dwutlenek węgla …………………………………………………………………………………………………………………………..…………….….. 18 Pytanie kluczowe dla uczniów (do rozwiązania w domu): Co ma wspólnego korzystanie z przepisu na babkę wielkanocną z dobieraniem współczynników stechiometrycznych?

najłatwiejsze dla mnie było … najtrudniejsze dla mnie było … Dzisiaj …

Autorzy prezentacji i ilustracji: Elżbieta Jędryszczak-Sznajder Beata Zabielska 20