Szkolna akcja dotycząca walki z otyłością wśród młodzieży gimnazjalnej pt. „Dbam o swoje BMI” 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Advertisements

Wybieram zdrowie i zdrowe odżywianie
Ankieta dla uczniów SP i Gimnazjum
Pospolita sól kuchenna składa się z dwóch pierwiastków - z sodu i chloru.
Człowiek żyje nie po to aby jeść, tylko je po to aby żyć!
WELLNESS – FILOZOFIA ZDROWIA
Prezentacja dla uczniów gimnazjum
G Wiek gimnazjalny trwa od 13 do 16 roku życia.
Coś o odżywianiu TRZYMAJ NORMĘ… PONAD FORMĘ.
Zanim zjem pomyślę....
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA
Piramida żywieniowa-czy warto według niej żyć ?
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ.
Piramida. Piramida Śniadanie Mistrzów Najważniejszy posiłek w ciągu dnia Dostarcza energii do rozruszania ciała i umysłu Brak śniadania powoduje magazynowanie.
Zdrowy styl życia.
ODŻYWIAMY SIĘ ZDROWO.
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
ZDROWIE TO NAJCENNIEJSZY DAR mgr Anna Sierecka
Owoce i warzywa - z nimi w walce o zdrowie się wygrywa!
EDUKACJA ZDROWOTNA TRZYMAJ FORMĘ!!!.
Konkurs Czas na Zdrowie
Żelazne zasady zdrowego żywienia
ABC – zdrowego odżywiania
Krzysztof Skuza Mikołaj Sarzyński
ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA
Co podać dziecku na talerzu ?
Jak powinniśmy się odżywiać?
Zasady prawidłowego odżywiania Miłego ogladania.
Sport. Sport Dzięki wysiłkowi dotlenia się mózg, poprawia się kondycja oraz sprawność fizyczna organizmu. Dlatego ważne jest, aby sport uprawiać kilka.
Trzymaj formę!!! Projekt wykonali: Aleksandra Auguścik Marcin Grzegrzak Bartosz Koryś Weronika Kiraga.
ZDRZZDZZ ZZ ZDROWE ODŻYWIANIE.
Witam Państwa bardzo serdecznie.
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA MŁODZIEŻY
Magdalena Krzysztofik Katarzyna Krawiec Angelika Dorosz Matthew Witek
Jak żyć zdrowo ? Jak żyć zdrowo?.
Teraz dowiecie się nieco o odżywianiu się Waszych dzieci. DRODZY RODZICE.
Sprawdź, czy odżywiasz się prawidłowo?
PROGRAM EDUKACYJNY „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”
Trzymaj formę, a zachowasz zdrowie !!!
Jem zdrowo.
Na sportowo to zawsze zdrowo
Żeby być zdrowym ….
Wyniki ankiety dotyczącej zdrowego odżywiania się uczniów gimnazjum w Poroninie. Poronin, kwiecień 2014.
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Regularne i zdrowe odżywianie 
Jesteś tym, co jesz JEDZ MĄDRZE I PIJ WODĘ.
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
Mgr inż. Klaudia Kalisz ZDROWE ODŻYWIANIE.
,,W zdrowym ciele zdrowy duch’’
 Odchudzanie wpływa na zdrowie negatywnie i jest bardzo niebezpieczne, jeżeli stosuje się diety rygorystyczne i szybko traci się wadze.
Dekalog zdrowego żywienia
Co rozumiemy przez zdrowy tryb życia i odżywiania się?
Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
Żeby zdrowym być….
Smacznie, zdrowo i kolorowo - twój przepis na zdrowie Prezentacja wykonana przez uczniów Publicznego Gimnazjum w Woli Dębińskiej.
Zdrowe Żywienie Człowieka
Zdrowy styl życia.
Trzymaj Formę! Prezentacja multimedialna. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na Rzecz tłuszczów roślinnych (w umiarkowanych ilościach) *Jedz.
Poznajemy składniki pokarmu.
Czy odżywiamy się zdrowo?. Cele projektu: Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum. Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum.
18/09/2016 Zdrowe odżywianie. 2 Coś o zdrowym odżywianiu Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla.
ZASADY WŁAŚCIWEGO ODŻYWIANIA
Jak zdrowo się odżywiać?
Zmień złe nawyki na lepsze zamienniki.
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
ABC – zdrowego odżywiania
PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA DLA MŁODZIEŻY
Zapis prezentacji:

Szkolna akcja dotycząca walki z otyłością wśród młodzieży gimnazjalnej pt. „Dbam o swoje BMI” 1

 Otyłość jest kluczowym problemem zdrowotnym społeczeństwa, zwany „epidemią XX wieku”, stale wzrastającym. Nadwaga i otyłość jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży. Dla precyzyjnego określania stopnia zaawansowania otyłości wykorzystuje się wskaźnik BMI (body mass index). Wartość BMI obliczamy, dzieląc masę ciała wyrażoną w kilogramach przez wzrost wyrażony w metrach i podniesiony do kwadratu (kg/m2). 2

3 Zakresy wartości BMI według WHO (World Health Organization) < 18,5 niedowaga 18,5 – 24,9 prawidłowa masa ciała 25,0 – 29,9 nadwaga > 30,0 otyłość 30,0 – 34,9 otyłość I stopnia 35,0 – 39,9 otyłość II stopnia > 40,0 otyłość III stopnia

klasadziewczętachłopcy IA1* 2, 2 IB2, 2* IC52 ID 1,1 2, 3 IIA51 IIB- 3, 2 IIC5,1* 2,1* IID2* IIE 2, 3* - Tabela przedstawiająca ilość osób w kl. I i II ze wskazaniami zagrożenia nadwagą* mających, nadwagę i otyłość 4

Działania podejmowane w ramach akcji na terenie naszej szkoły:  Audycja radiowa  Konkurs prac plastycznych  Prezentacje tematyczne multimedialne przygotowywane przez uczniów  Gazetki informacyjne  Zajęcia aerobiku  Spotkania z pielęgniarką środowiskową  Szkolny Dzień Zdrowia, nauka obliczania BMI  Ankieta dotycząca zdrowego odżywiania  Spotkanie z dietetykiem 5

Zdrowe życia to zdrowe ciało i umysł Zdrowy styl życia to poczucie tego, ze jesteśmy zdrowi fizycznie, psychicznie i nasze relacje międzyludzkie są dobre. 6

Zdrowie psychiczne,emocjonalne – zdolność do rozpoznawania emocji, wyrażania ich w odpowiedni sposób, umiejętność radzenia sobie ze stresem, napięciem, lękiem, depresją, agresją. 7

Mała aktywność ruchowa i często niewłaściwa dieta sprzyjają: pogarszaniu wydolności i sprawności fizycznej, pogarszaniu postawy ciała i występowaniu wad postawy ciała, nadwadze i otyłości. Zdrowie fizyczne – prawidłowe funkcjonowanie organizmu, jego układów i narządów; 8 Chcąc zachęcić Państwa do większej aktywności ruchowej chcemy przedstawić zestawy ćwiczeń na wybrane grupy mięśniowe

Ćwiczenia mięśni brzucha Mięśnie brzucha łączą klatkę piersiową z miednicą. Pełnią one w organizmie ważną funkcję, gdyż: współdziałając z mięśniami grzbietu, zapewniają pozycję stojącą, współdziałają w oddychaniu. 9

Ćwiczenia mięśni bioder Mięśnie bioder (obręczy biodrowej) zapewniają: ustawienie i stabilizację miednicy, przez co wpływają na kształt kręgosłupa, zwłaszcza lordozy lędźwiowej, stabilizację i ruchomość stawu biodrowego. 10

11

Ćwiczenia mięśni klatki piersiowej Mięśnie te, zwłaszcza piersiowe: wielki i mały, wpływają na wygląd klatki piersiowej. Mięśnie piersiowe są także pomocniczymi mięśniami wdechowymi. Ćwiczenia te zostały zaprezentowane przez dziewczyny z grupy dodatkowych zajęć aerobiku dla dziewcząt i kobiet prowadzone są one w naszej szkole darmowo we WTOREKI O GODZ

13 Wychowania fizycznego

Chcielibyśmy również poprosić państwa do zachęcenia waszych pociech do aktywnego uczestnictwa w zajęciach ruchowych prowadzonych w naszej szkole tj. Środa, Piątek Poniedziałek zajęcia jujitsuszkolnych cheerliderek 14

Zdrowy tryb życia to oczywiście odpowiednie odżywianie. 15

DLACZEGO DZIECKO TYJE?  DODATNI BILANS ENERGETYCZNY  Pożywienie  Wielkość porcji  Sposób przygotowania  Stres i niepokój  Stan zdrowia?  Inne czynniki 16

W jaki sposób pomóc dziecku z otyłością? ZMIANA STYLU ŻYCIA!!! AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA!! ODPOWIEDNIE WSPARCIE! 17

Zasady zdrowego odżywiania 18

19

1.Jadamy REGULARNIE 2. Pięć porcji produktów zbożowych 3. Należy uwzględnić WARZYWA 4. Wzbogać dietę w owoce 5. Spożywaj mleko i produkty mleczne 7. Należy ograniczyć słodycze 6. Większość tłuszczów w diecie powinna pochodzić z ryb, orzechów i tłuszczów roślinnych 8. Ograniczyć sól 9. Pij wodę! 20

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Każdy wysiłek, który sprawi, że poczujesz się zmęczony, to odpowiedni wysiłek, Pływanie, jazda na rowerze, skakanka, gra w piłkę, ćwiczenia na macie, spacery, aerobic, zumba Co najmniej 3 razy w tygodniu po 30 minut, Dziecko ćwiczy, bo lubi, bo sprawia mu to przyjemność, Dziecko ćwiczy, bo akceptuje ruch i wysiłek fizyczny, Twoje ciało może więcej niż podpowiada Ci umysł! 21

PAMIĘTAJ! To GŁÓD uczy regularności! Słodycze powodują, że człowiek jest nadpobudliwy. Na noc nie można jeść owoców, pić coli i kakao. Mięso to dobre źródło pełnowartościowego białka, a także witamin z grupy B i łatwo przyswajalnego żelaza. NIE ISTNIEJĄ diety cud! Aby schudnąć trzeba JEŚĆ! Tkanka tłuszczowa jest NIEZBĘDNA! Chudnij zdrowo, 0,5 – 1,5 kg. Obserwuj swoje samopoczucie i stan zdrowia. Dieta musi być ZBILANSOWANA! Pamiętaj, że soki to także dawka energii dla organizmu, a więc posiłek. Odchudzający się musi mieć wsparcie (rodziny, lekarza, dietetyka) 22

Garść ciekawostek  Za odporność odpowiada m. in. witamina C  ¼ grejpfruta + ½ kiwi + imbir (ewentualnie miód – ½ łyżeczki), sok z czarnej porzeczki, sok z aronii,  Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia, to od niego zależy, ile będziesz miał energii w ciągu doby,  Podwieczorek może być traktowany jako deser, mogą pojawić się słodkie posiłki,  Kolacja powinna być jedzona 2-3 h przed snem, lekkostrawna,  Nie głoduj!  Pij zieloną herbatę,  Witaminy i składniki mineralne ograniczają się do funkcji regulujących, białko i sole mineralne spełniają rolę budulcową, TŁUSZCZE I WĘGLOWODANY służą przede wszystkim jako źródło ENERGII. 23

UPORZĄDKUJ DZIEŃ! Szklanka wody lub wody z cytryną  Śniadanie  Drugie posiłek  Trzeci posiłek   Czwarty posiłek (może być to obiad)  kolacja 3h bez jedzenia, jedynie woda 24

Ankieta ankiety na temat racjonalnego odżywiania się młodzieży szkolnej 25

 Cel: sprawdzenie stopnia wiedzy młodzieży dotyczących zasad zdrowego odżywiania oraz stosowania ich w praktyce.  Grupa badawcza: 120 osób.  35 pytań zamkniętych, jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. 26

* Ile posiłków spożywasz w ciągu dnia? * Jakie posiłki spożywasz w ciągu dnia? * Jakie składniki pokarmowe powinnaś/eś spożywać codziennie? * Czy podjadasz słodycze np. czekolada i przekąski np. chipsy między posiłkami? * Jak często jadasz ryby? * Jak często spożywasz fast foody np. frytki, hamburgery? * Czy uprawiasz sport? Wybrane pytania: 27

5 posiłków dziennie – 17% ¼ badanych nie je śniadania Owoce i warzywa – 40% codziennie 50% chłopców codziennie pije napoje gazowane 23% w ogóle nie spożywa ryb 1/3 w ciągu dnia je słodycze 50 % wykazuje aktywność fizyczną po szkole Odpowiedzi: 28

29  Dziękujemy za uwagę