Montaż filmu 1/ Pliki dźwiękowe i multimedialne. Podstawowe formaty plików dźwiękowych i multimedialnych Kompresja plików dźwiękowych i multimedialnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Video DR-S Cyfrowy rejestrator wideo
Advertisements

Metody kompresji A-V. Podziały Pierwsze podejścia do kompresji A-V – redukcja bitów Dzisiejsze podziały: – Obraz, dźwięk – Stratna, bezstratna – Bitrate.
Filmy poklatkowe wykonane za pomocą programu SALSAJ
Konfiguracja napędów CD/DVD
Popularne formaty grafiki
Kompresja danych.
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
Urządzenia techniki komputerowej Identyfikacja i charakteryzowanie urządzeń zewnętrznych komputera Karta dźwiękowa.
Fale.
1 Osadzanie dźwięku Interaktywne dokumenty WWW Adam Czarnecki.
Elementy informatyki w nauczaniu zintegrowanym
Systemy plików.
Kompresja danych.
ZESTAW KOMPUTEROWY.
KOMPRESJA DANYCH Marek Dyoniziak.
KOMPRESJA DANYCH DAWID FREJ. Kompresja danych Kompresja danych - polega na zmianie sposobu zapisu informacji w taki sposób, aby zmniejszyć redundancję
Kasia Sobiło i Kornelia Szydłowska
Kompresja danych Autorzy: Pamela Sobczak i Natalia Buchcik Klasa IIIc
PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Reprezentacja danych nieliczbowych w komputerze
Typy kompresji. Kompresja plików graficznych.
Kierunek : Elektronika i Telekomunikacja
Fale dźwiękowe.
Multimedia i grafika komputerowa
Jak tworzyć pokaz? Praktyczne wskazówki.
Nośniki informacji i akcesoria komputerowe
Jednostki używane w informatyce
Obróbka audio / video Podstawy cyfrowej edycji audio i video na potrzeby prostego filmu opracowanie Paweł Augustynek-Halny.
Formaty zdjęć.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
MULTIMEDIALNE CENTRUM ROZRYWKI DLA CAŁEJ RODZINY
Opracował: Paweł Staszczuk Temat: Pliki multimedialne Rozdział IX Przetwarzanie plików graficznych i multimedialnych.
Formaty Plików Wideo Kamil Łuczka.
Przygotował: Kamil Feliszewski
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
KARTY DŹWIĘKOWE.
Montaż nieliniowy – montaż materiału obrazowego i dźwiękowego przy użyciu komputera, umożliwiający dostęp do każdego fragmentu materiału w dowolnym momencie.
Piotr Frydrych r. 1/18. Proponowane odpowiedzi:  przyrost intensywności bodźca zdolny wywołać dostrzegalny przyrost intensywności wrażenia.
Tworzenie i obróbka filmów na potrzeby dydaktyczne z zakresu fizyki
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
RAR jako format kompresji bezstratnej.. RAR został stworzony przez Rosjanina Eugene Roshala. Do kompresji danych używa odmiany kompresji LZSS. Jest wolniejszym.
prezentacja multimedialna
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Tworzenie i obróbka filmów na potrzeby dydaktyczne z zakresu fizyki
Umieszczanie multimediów na stronie WWW. Co to jest multimadialność?  Multimedialność w dziedzinie komputerów jest najczęściej rozumiana jako możliwość.
 Multimedia jest to ogólne określenie środków komunikacji wykorzystujących różne formy przekazu w celu dostarczenia odbiorcom rozrywki. Multimedia są.
Grafika rastrowa - parametry
ABC JPG FORMATY GRAFICZNE.
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Multimedia w HTML5 Statyczne witryny internetowe 2TIa Marek Kwiatkowski.
InformatykaZakresrozszerzony Zebrał i opracował : Maciej Belcarz Obraz i edycja filmów.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
MARCIN WOJNOWSKI KOMPRESJA I DEKOMPRESJA PLIKÓW. KOMPRESJA Kodowanie danych w taki sposób, aby zajmowały najmniej miejsca na dysku. Najbardziej znanymi.
GoldWave Edytor plików multimedialnych. Co to jest GoldWave? GoldWave to rozbudowane, a jednocześnie proste narzędzie do edycji dźwięku. Program posiada.
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Jednostki pamięci komputera
MODULACJE Z ROZPROSZONYM WIDMEM
Podstawy Informatyki.
TP S.A. Nakręć Reklamę Serca i Rozumu
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
Wstęp do Informatyki - Wykład 4
Lekcje z komputerem-wprowadzenie
Kompresja danych.
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zapis prezentacji:

Montaż filmu 1/ Pliki dźwiękowe i multimedialne

Podstawowe formaty plików dźwiękowych i multimedialnych Kompresja plików dźwiękowych i multimedialnych Konwersja plików multimedialnych

Dźwięk powstaje gdy do drgań zostanie pobudzona cząsteczki powietrza, które rozchodzą się w ośrodku w postaci fali akustycznej

Dźwięk ma dwa podstawowe parametry Amplituda – odnosi się do wysokości fal akustycznych ( im wyższa tym dźwięk głośniejszy) Częstotliwość – mierzona w Hz, określa, jak blisko siebie występują szczyty fali. (Im większa częstotliwość dźwięku tym wyższy jego ton) Człowiek słyszy dźwięki między 16 – 20 Hz

Aby dźwięk mógł być zarejestrowany w komputerze musi być poddany procesowi zwanemu próbkowaniem lub samplowaniem. To przetworzenie analogowej fali akustycznej na dane cyfrowe składające się z zer i jedynek. Wierność odwzorowania dźwięku zależy od: częstotliwości próbkowania – związanej z częstotliwością dźwięku I rozmiaru próbki dźwiękowej – wyrażonej w bitach i związanej z amplitudą dźwięku.

Aby obliczyć rozmiar pliku dźwiękowego (o słabej jakości dźwięku) zapisanego w nieskompresowanym formacie PCM ( Pulse Code Modulation) należy wykonać mnożenie na następujących danych : Wzór: Czas trwania dźwięku (10 s) x zapis monofoniczny (1 kanał) x częstotliwość próbkowania (16 Hz) x rozmiar próbki dźwiękowej ( 2 bity) = 320 bitów / 8 = 40 bajtów

Po zwiększeniu częstotliwości próbkowania ( do KHz), rozmiaru próbki dźwiękowej d(do 16 bitów) i korzystając z zapisu stereofonicznego ( 2 kanału) to samo nagranie będzie miało jakość profesjonalną, a jego wielkość wyniesie 10 s X 2 kanały X kHz X 16 bitów = 1764 kB= 1,72 MB Taka porcja danych powinna być odtworzona w ciągu 10 s. To kolejny parametr nazywany prędkością transmisji danych która wynosi tu 1764 kB / 10 s = 176 kB/s = 1411 kb/s

Pliki dźwiękowe zapisane tak w programie Rejestrator dźwięków systemu MS Windows Przyjma rozszerzenie WAV. Uzyskany rozmiar 1,72 MB dla 10 s ścieżki jest zbyt duży dlatego popularnością cieszą się pliki w formacie MP3, w których wykorzystano kompresję stratną MPEG-1 Layer 3. Po zmniejszeniu krotnym nie jest zauważalne pogorszenie jakości dźwięku.

Ćwiczenie 18 Ćwiczenie 19

PLIKI MULTIMEDIALNE Zasobnikiem dla wielu różnych strumieni danych ( audio, wideo, napisy) jest kontener multimedialny. Jego zawartość jest zapisana na dysku w jednym pliku. Do odtwarzania tych plików służą programy zwane odtwarzaczami multimedialnymi.

Formaty plików multimedialnych AVI – (Audio Video Interleave) i WMV ( Windows Media Vid eo - wprowadzone prze z firmę Microsoft wraz z odtwarzaczem Windows Media Player MOV (Movie) wprowadzony przez firmę Apple wraz z odtwarzaczem Quick Time Player RM (Real Media) wprowadzony przez z firmą Real Network wraz z odtwarzaczem Real Player

Główny problem z plikami multimedialnymi – to ich bardzo duży rozmiar. Nieskompresowany plik multimedialny w którym będzie zapamiętana ścieżka godzinnego filmu wyświetlanego w telewizji. W standardzie PAL obraz telewizyjny składa się z 25 klatek wyświetlanych na sekundę o wymiarze 720 punktów w poziomie i 576 punktów w pionie, a kolor każdego punktu jest opisany 24 bitami ( po 8 bitów na każdą ze składowych koloru RGB )

Obraz trwający sekundę zajmuje objętość 25 klatek x 720 punktów x 576 punktów x 3 bajty = 29,7 MB Dla godzinnego obrazu otrzymamy 29,7 MB x 3600 sekund = 107 GB Jeśli dodamy do niego ścieżkę dźwiękową, ( która dodatkowo zajmie wiele gigabajtów), to do zapisania filmu potrzebne będzie ok. 200 krążków CD Dlatego powstała konieczność kompresowania plików multimedialnych

Wyróżnia się dwie metody kompresji Bezstratna – mimo zmniejszenia rozmiaru pliku, jakość przekazu jest identyczna z oryginałem – takie same fragmenty obrazu powtarzające się w kolejnych klatkach są zastępowane tym samym strumieniem danych. Stratna – mimo zmniejszenia rozmiaru pliku i trwałego usunięcia z oryginalnego przekazu najmniej istotnych danych o obrazie i dźwięku odnosimy wrażenie, ze jakość przekazu nie ulega pogorszeniu. Do kompresji programów multimedialnych używa się programów zwanych kodekami (koder/dekoder)

Idea kompresji stratnej opiera się na ustaleniu: Maksymalnej rozdzielczości obrazu ( w pikselach) oraz liczby klatek na sekundę Prędkość transferu danych audio i wideo ( w Kb/s) Rozmiaru jednego piksela obrazu ( w bitach) Częstotliwości próbkowania dźwięku w kHz)

Standardy kodowania: Pierwszym standardem w kodowaniu obrazu był format MPEG-1, który zapewniał rozdzielczość obrazu 352x240 punktów, a dźwięk był kodowany w formacie MP3 Kolejny był format kompresji MPEG-2, z którym jest związany standard zapisu danych na dysku DVD o rozdzielczości obrazu PAL 720 x 576 punktów Obecnie najpowszechniej stosuje się standard MPEG-4, który zapoczątkował rozwój wydajnych kodeków DixV, XviD, iPod. Kompresja plików MPEG jest związany format plików MPG

W trakcie odtwarzania plików multimedialnych następuje proces dekodowania ( odwrotny do kodowania), dlatego należy pamiętać aby w komputerze mieć zainstalowany nie tylko odtwarzacz multimedialny ale również odpowiednie kodeki.

KONWERSJA PLIKÓW MULTIMEDIALNYCH Czasami zachodzi konieczność konwersji ( zmiany) plików multimedialnych z jednego formatu na inny. Mamy do czynienia z taką sytuacją np. gdy film wideo zarejestrowany cyfrowym aparatem fotograficznym w formacie MOV chcemy zapisać na dysku w formacie AVI. Należy wówczas skorzystać z jednego z programów zwanych konwerterami plików. Przykładem takiego programu jest ConwertMovie dostępny w wersji trial do pobrania z Internetu.

Zanim przeprowadzimy konwersje pliku z formatu MOV do AVI należy najpierw ustalić: Liczbę klatek (np. 25) Rozdzielczość obrazu w pikselach ( np. 320 x 240) Format ścieżki dźwiękowej ( np. MP3 z częstością próbkowania mHz)

Ćwiczenie 20

PODSUMOWANIE

1/ Formaty plików dźwiękowych ( nazwa, czy skompresowany, cechy) Nieskompresowany format PCM ( Pulse Code Modulation) – (słaba jakość dźwięków) Format nieskompresowany WAV ( duży plik, dobra jakość ) Skompresowany format MP3 – wykorzystujący kompresję stratną MPEG-1 Layer 3 (przy krotnym zmniejszeniu rozmiaru nie słychać pogorszenia jakości dźwięku)

2/ Formaty plików multimedialnych ( nazwa, firma, odtwarzacz) AVI – (Audio Video Interleave) i WMV ( Windows Media Video) – firma Microsoft - odtwarzacz Windows Media Player MOV – firma Apple - odtwarzacz Quick Time Player RM – firma Real Network - odtwarzacz Real Player

3/ Wzór na obliczenie wielkości piku dźwiękowego zapisanego w nieskompresowanym formacie PCM ( WAV) Czas trwania dźwięku (10 s) x zapis monofoniczny (1 kanał) x częstotliwość próbkowania (16 Hz) x rozmiar próbki dźwiękowej (2 bity) = 320 bitów / 8 = 40 bajtów (PCM) Korzystając z zapisu stereofonicznego (2 kanału), po zwiększeniu częstotliwości próbkowania (do KHz), rozmiaru próbki dźwiękowej (do 16 bitów) - to samo nagranie będzie miało jakość profesjonalną, a jego wielkość wyniesie 10 s X 2 kanały X kHz X 16 bitów = 1764 kB= 1,72 MB ( WAV)

4/ Wzór na obliczenie wielkości nieskompresowanego nagrania multimedialnego Ilość klatek na sekundę x wymiar obrazu w pikselach x wielkość kolorów każdego punktu RGB w bajtach x długość trwania filmu w sekundach Obraz trwający sekundę zajmuje objętość 25 klatek ( na sekundę w standardzie PAL) x (wymiary obrazu) 720 punktów x 576 punktów x (wielkość kolorów każdego punktu RGB) 3 bajty = 29,7 MB x (długość filmu 1 godzina czyli ) 3600 s = 107 GB

Zapamiętaj! Zmniejszenie wielkości pliku multimedialnego uzyskuje się stosując kompresję bezstratną lub stratną. Programy, które do tego służą nazywamy kodekami. Jeśli nie możesz otworzyć pliku multimedialnego w swoim komputerze, oznacza to że nie został zainstalowany właściwy kodek. Jednym z ważniejszych parametrów wpływających na kompresję pliku multimedialnego są rozdzielczość obrazu, liczba wyświetlanych klatek obrazu w ciągu sekundy oraz częstotliwość próbkowania dźwięku. W amatorskich kamerach cyfrowych filmy są zapisywane zazwyczaj w formacie MOV lub AVI