Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Makroekonomia I Ćwiczenia
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Warszawa Hotel Marriott
Aleksander Waszkielewicz
Budżetowanie kapitałów
Wykład: CZY PŁACE SĄ LEPKIE? – MECHANIZMY FUNKCJONOWANIA RYNKU PRACY
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Czy deficyt finansów publicznych może być cnotą ? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 05 kwietnia, 2007 r.
T.Szumlicz, konferencja RzU: Ochrona konsumentów ...
Recesje i bezrobocie.
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Istota i funkcje podatku
Opodatkowanie dochodów zagranicznych
SYSTEM PODATKOWY I KONSTRUKCJA PRAWNA PODATKU oooO0Oooo
wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski
Czynniki wpływające na poziom stopy bezrobocia Kamil Walawski
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Społeczno-ekonomiczne znaczenie III filara systemu emerytalnego
Charakterystyka finansów publicznych
Technika podatkowa Finanse publiczne.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
POSTULATY ZWIĄZKU DUŻYCH RODZIN TRZY PLUS W ZAKRESIE POLITYKI RODZINNEJ PAŃSTWA Warszawa, 26 września 2011 r.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Makroekonomia 1 Rynek pracy Mgr Łukasz Matuszczak
Raport makroekonomiczny o Polsce.
Wprowadzenie do rynku pracy
Spróbujmy się zrozumieć Inaczej mówimy, tak samo pracujemy Głusi w pracy Korzyści dla pracodawcy – finansowe.
Podstawy makroekonomii
Osoby starsze na rynku pracy
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Polityka fiskalna państwa
PODATEK VAT W ROLNICTWIE
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Freelancer w gąszczu przepisów Wojciech Wawrzak | praKreacja.pl aspekty prawne i podatkowe pracy na własny rachunek.
System podatkowy w UE - program zajęć 2015/2016
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
1. Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Polityka fiskalna państwa Konspekt wykładu 10 WNE UW Prof. Jerzy Wilkin.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
1 Osoby starsze na rynku pracy
Wydatki na ochronę zdrowia
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Płaca minimalna – ratunek czy kłopot?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 2 – komiks – zalety i wady płacy minimalnej 3. Zadanie 3 – skutki.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
__________________________________________ Andrzej Roter Dyrektor Generalny GOSPODARCZE I SPOŁECZNE ZNACZENIE EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA WIERZYTELNOŚCIAMI.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
SSW TAX ALERT 17 lutego 2016 r. Innowatorzy i fundusze VC oszczędzą na podatkach inwestując w B+R SSW TAX ALERT Od 1 stycznia 2016 r., w związku z wejściem.
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
Osoby starsze na rynku pracy
Bezrobocie.
Kobiety na rynku pracy.
Kobiety na rynku pracy.
System emerytalny Powinien być: bezpieczny uczciwy przejrzysty
Wspieranie rozwoju rodzimej mikroprzedsiębiorczości
Koordynacja pomocy socjalnej
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Rachunkowość w małych firmach
Zapis prezentacji:

Opodatkowanie pracy w krajach OECD. Analiza porównawcza i wnioski dla Polski Anna Krajewska Katedra Makroekonomii UŁ Konferencja „W POSZUKIWANIU RACJONALNEGO SYSTEMU PODATKOWEGO” października 2015, Lublin 1

Spis treści: 1.Wprowadzenie 2.Klin podatkowy w różnych krajach OECD 3.Porównanie klina podatkowego dla gospodarstw domowych o różnym poziomie wynagrodzeń 4.Porównanie klina podatkowego dla gospodarstw domowych o różnym poziomie wynagrodzeń i różnej sytuacji rodzinnej 5.Struktura wewnętrzna klina podatkowego w różnych krajach 6.Przyczyny i konsekwencje nietypowej struktury i małej progresywności klina podatkowego w Polsce 7.Rekomendacje 2

3

4 Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Taxing Wages (2014)

5

6

7

8

9

Klin podatkowy w Luksemburgu, Irlandii, Danii, ale także w Słowenii i Czechach należy do najbardziej progresywnych wśród krajów OECD. Kraje te najczęściej znalazły się na początku omawianych tabel. Z kolei klin podatkowy najmniej progresywny oraz w najmniejszym stopniu uwzględniający sytuację finansową i rodzinną podatnika występuje w Turcji, Chile, Meksyku i Korei, a także w Polsce. 10

11

Struktura klina podatkowego w Polsce jest nietypowa. Wysoki udział składek na ubezpieczenie społeczne jest przez przedsiębiorców źle oceniany, gdyż prowadzi do wzrostu kosztów pracy. Obniżenie składek ubezpieczeniowych jest trudne ze względu na sytuację na rynku pracy. W 2013 r. na ok. 9,5 mln osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy przypadało ok. 7,5 mln emerytów i rencistów oraz ponad 2 mln zarejestrowanych bezrobotnych. 12

Konkluzje: Z przeglądu danych statystycznych dotyczących klina podatkowego wynikają następujące wnioski: 1.Poziom klina podatkowego, rozpatrywany jako wielkość przeciętna dotycząca pracowników zarabiających 67% płacy przeciętnej i nie posiadających dzieci, jest w Polsce na tle krajów OECD umiarkowany; 2.Klin podatkowy w Polsce charakteryzuje się bardzo małą progresywnością i nie pełni funkcji redystrybucyjnej. 3.Struktura klina podatkowego jest nietypowa ze względu na duży udział składek ubezpieczeniowych; 13

14

Nietypowość opodatkowania pracy w Polsce skłania do następujących pytań: 1.Dlaczego tak się dzieje? 2.Jakie są tego skutki? 3.Co należy robić? (Rekomendacje) 15

Analizując klin podatkowy w Polsce należy wrócić do początków reformy podatkowej. Przed reformą pracownicy zatrudnieni w sektorze publicznym nie płacili podatku dochodowego. Przedsiębiorstwa płaciły 20% podatek od funduszu płac oraz składki na ubezpieczenie społeczne. W 1992 r. wprowadzono PIT z 3 stawkami: 20%, 30%, 40%. Pierwsza skala podatkowa (20%) została tak określona, że znalazło się w niej ponad 90% podatków. Pozwoliło to wprowadzić powszechny podatek dochodowy sprawnie i bez oporu społecznego. Oznaczało to jednak poważne ograniczenie funkcji redystrybucyjnej. Ta uwaga dotyczy także składek ubezpieczeniowych. 16

Ujemne skutki niskiej progresywności klina podatkowego w Polsce: 1)wzrost bezrobocia w grupie osób o niskich kwalifikacjach i niskich zarobkach (trudno wejść na rynek pracy i trudno na nim się utrzymać); 2)funkcjonowanie „czarnego” rynku pracy i szarej strefy w celu unikania podatków; 3)pogłębianie się ubóstwa wśród osób o niskich zarobkach oraz obarczonych dziećmi. 17

Rekomendacje: 1.Niezbędne jest zwiększenie progresywności klina podatkowego. Można tego dokonać poprzez: 1)zwiększenie progresywności PIT, m.in. poprzez podniesienie kwoty wolnej od podatku, zwiększenie liczby progów podatkowych, rozszerzenie zakresu ulg podatkowych (w Polsce progi skali podatkowej oraz kwota wolna nie ulegały zmianie od 2009 roku) ; 2)wprowadzenie ulg lub zwolnień ze składek ubezpieczeniowych np. dla pracowników o najniższych dochodach, niewykwalifikowanych, podejmujących pierwszą pracę itp. 2.Budżet państwa powinien w większym stopniu sięgać do innych źródeł finansowania, m.in. poprzez podniesienie opodatkowania kapitału, wprowadzenie podatku katastralnego, konsekwentną walkę z szarą strefą. 18

19 Załącznik 1

Podatek od dochodów osób fizycznych w Polsce Stawki PIT 1992 – %, 30%, 40% 1994 – %, 33%, 45% %, 30%, 40% od %, 32% Ulgi podatkowe – początkowo dosyć duże, ale systematycznie obniżane Stawka PITOdsetek podatnikówpodatku należnego 19%94,659,5 30%4,520,6 40%0,919,9 Stawka PITOdsetek podatnikówpodatku należnego 18%ok. 98ok %ok. 2ok Załącznik 2

Kwota dochodów wolna od podatku w Polsce w relacji do przeciętnego wynagrodzenia brutto 1992 r. – 149,1% 2010 r. – 95,8% 2014 r. – 79,8% Kwota dochodów wolna od podatku w krajach UE euro – Cypr euro – Hiszpania euro – Finlandia euro – Luksemburg euro – Austria euro – Niemcy euro – Włochy euro – Grecja 738 euro – Polska 21 Załącznik 3