Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Advertisements

Podstawy termodynamiki
Psychologia Zarządzania
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Lokalne Zespoły Projektowe – koncepcja działania
Warsztat informacyjny biblioteki
ANALIZA POPYTU KONSUMPCYJNEGO
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Prawa ceteris paribus i maszyny społeczno- ekonomiczne Na podstawie artykułu Nancy Cartwright Opracował Robert Szul.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Podstawy Biotermodynamiki
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Podstawy Prawa Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
Istota elastyczności organizacji Jacek Pasieczny na podst. G.Ozbert- Pociecha 2004.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Psychologia rozwojowa wieku dojrzałego
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 13 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
Wojciech Bartnik, Jacek Florek Katedra Inżynierii Wodnej, Akademia Rolnicza w Krakowie Charakterystyka parametrów przepływu w potokach górskich i na terenach.
Moje pomysły na przyszłość
Prawo Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Reprezentacje umysłowe
Wychowanie do życia w rodzinie (w skrócie WDŻWR albo WDŻR) – przedmiot dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Prawo Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
Satysfakcja i wartościowanie zadań rozwojowych przez młodych dorosłych
Podstawy Prawa Pracy – ćwiczenia dr Jacek Borowicz
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
Temat: ETAPY ŻYCIA CZŁOWIEKA
Psychologia w Zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka Monika Kościelniak Leszno 2012

Zaliczenie Obecność na zajęciach Aktywny udział w zajęciach Uzyskanie pozytywnej oceny z grupowej pracy zaliczeniowej

Zmiana a rozwój (wg S. Krajewskiego): Rozwój to nie zmiana nagła, jednorazowa i krótkotrwała, a zmiana względnie długotrwała To nie zmiana pojedyncza, a pewien ciąg zmian To nie ciąg stale powtarzający się, lecz ciąg o charakterze jednokierunkowym („co najmniej jeden parametr danego obiektu zmienia się monotonicznie – stale rośnie lub stale maleje”)

Zmiana dotyczy obiektu ujmowanego jako wew. zróżnicowana struktura, tj Zmiana dotyczy obiektu ujmowanego jako wew. zróżnicowana struktura, tj. jakościowych przeobrażeń poszczególnych elementów, relacji między nimi lub całego układu Zmiany układu są względnie nieodwracalne Przyczyny zmian tkwią w samym układzie (wywołane są przez czynniki wewnętrzne, czyli są to zmiany spontaniczne), lecz mogą być stymulowane zewnętrznie

Rodzaje zmian wg Helen Bee: Zmiany uniwersalne (powszechne, odnoszące się do każdego człowieka, powiązane z wiekiem = zegar biologiczny i społeczny) Zmiany wspólne (będące wynikiem uczestnictwa w podobnych sytuacjach) Zmiany indywidualne (wywoływane czynnikami unikatowymi, oddziałującymi wyłącznie na jednostkę)

Przedmiot rozwoju – podejścia: Mechanistyczne: rozwój jako efekt oddziaływań czynników zewnętrznych, względem tego, co podlega zmianie; zachowania jako elementy izolowane od siebie (rozwój jako zmiana zachowania) Organis(z)miczne: rozwój jako zmiany w formie lub organizacji wew. danego układu; analizowane elementy zorganizowane w całości (zachowanie jako wyraz zmian w procesach i strukturach psychicznych)

Poziomy zmian rozwojowych: Poziom zachowania Poziom zmian struktur umysłowych (poznawczo-emocjonalno-motywacyjnych) Poziom zmian struktury osobowości Poziom zmian relacji osoba-otoczenia

Periodyzacja rozwoju człowieka: Okres prenatalny (od poczęcia do narodzin) Okres wczesnego dzieciństwa: Wiek niemowlęcy (od narodzin do 1 r. życia) Wiek poniemowlęcy (od 2 do 3 roku życia) Okres średniego dzieciństwa in. wiek przedszkolny (od 4 do 6 roku życia) Wiek późnego dzieciństwa in. młodszy wiek szkolny (od 7 do 10-12 roku życia)

Okres adolescencji: Wiek dorastania in. wczesna adolescencja (10-12 lat do 15 lat) Wiek młodzieńczy in. późna adolescencja (15 lat do 18-20 lat) Okres wczesnej dorosłości (18-20 lat do 30-35 lat) Okres środkowej dorosłości in. wiek średni (30-35 lat do 60-65 lat) Okres późnej dorosłości in. wiek starzenia się (od 60-65 lat)

Klasyfikacja teorii rozwoju psychicznego ze względu na podstawowe wymiary opisujące naturę zjawiska rozwoju

Literatura Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004 Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Tom 1, 2 i 3. Warszawa 2005 Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2 Charakterystyka okresów życia człowieka. [red.] Harwas-Napierała B., Trempała J. Warszawa 2007 Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. [red.] Brzezińska A., Gdańsk 2005 Psychologia. Podręcznik akademicki Tom 2. [red.] Doliński D., Strelau J., Gdańsk 2008

Kont@kt E-mail: monika.koscielniak@pwsz.edu.pl