Przyroda dla humanistów, czyli komunikacja interdyscyplinarna w szkolnej klasie Kornelia Rybicka VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Komunikacja -

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Antoine de Saint-Exupéry
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Nasze zwariowane życie
Szkoła od kuchni… Czyli wędrówka po szkolnych salach i korytarzach
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Zderzenie literatury z fizyką
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Podstawy grafiki komputerowej
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
nacisk na indywidualny rozwój ucznia wspieranie uzdolnień współpraca międzynarodowa Szkoła wspierająca uzdolnienia, otwarta na Unię Europejską
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Moja geograficzka z liceum do pewnego ucznia- " Idź do warzywniaka, połóż głowę na wadze i wciśnij 'burak'", pamiętam jeszcze matematyczkę, która była.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego Skala staninowa średnich wyników szkół (w %) z egzaminu gimnazjalnego w 2012 r. Stanin Język polski Historia.
Lokalizacja Położenie Oferta edukacyjna na rok szkolny 2012/2013 Nauka w liceum trwa 3 lata Nauka kończy się egzaminem maturalnym, uprawniającym do.
Adrianna Romaniec prezentacja końcowa Grupa 1015
Innowacja pedagogiczna
Nowa podstawa programowa.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Na podstawie materiałów polskiego zespołu realizującego badanie PISA 2012,
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Pracę wykonali: Klaudia, Iwona, Mateusz i Adrian
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki diagnoz w klasach pierwszych i drugich Wrzesień 2014.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
„NIEODPŁATNE POMOCE EDUKACYJNE” DO DYREKCJI SZKOŁY Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców oraz pedagogów, Firma CREATUS z pomocą lokalnych firm doposaża.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Egzamin gimnazjalny Na podstawie § 32 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Klasa dziennikarska – I A Jeżeli masz duszę humanisty, temperament dziennikarza, poszukujesz inspiracji, cechujesz się otwartym umysłem i chcesz rozwijać.
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 22 marca 2014 roku (sobota), godz – kwietnia 2014 roku (sobota), godz – Pomorska 105,
Rok szkolny 2015/2016.  Termin egzaminu gimnazjalnego  ● część humanistyczna ◦ Historia i wosgodz. 9:00 ◦ Język polskigodz. 11:00  ● cześć.
i chcesz się go uczyć w dużej liczbie godzin.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WYNIKI ANKIET EWALUACYJNYCH
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
KLASA Społeczno-prawna
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
…czyli nie taki diabeł straszny
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Zapis prezentacji:

Przyroda dla humanistów, czyli komunikacja interdyscyplinarna w szkolnej klasie Kornelia Rybicka VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Komunikacja - Media - Język - Edukacja Toruń, 4 -5 maja 2009 r.

Historia i społeczeństwo język polski język angielski matematyka Przyroda

. Odpowiedzi negatywne (nigdy lub prawie nigdy) na pytanie: Jak często na lekcjach biologii, chemii lub fizyki uczniowie spędzają czas w laboratorium robiąc doświadczenia.

Preferencje dotyczące fizyki jako przedmiotu szkolnego Uczniowie LO Studenci filologii polskiej zgroza super

Preferencje dotyczące języka polskiego jako przedmiotu szkolnego zgroza super Uczniowie LO

POZIOMY FEYNMANA zło, piękno, nadzieja,... człowiek, historia, polityczna konieczność nadzwyczaj złożona organizacja materii własności substancji Fundamentalne prawa fizyki D. Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole OBSZARY WIEDZY SZKOLNEJ wiedza wyjaśniająca wiedza interpretacyjna myślenie krytyczno-refleksyjne myślenie przyczynowo-skutkowe Wiedza nazewnicza R.P. Feynman, Pan raczy żartować, panie Feynman!

2. Zinterpretuj cztery ostatnie wersy wiersza M.Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Oto jest fiolet - drzewa cień idący żwirem, fiolet łączący miłość czerwieni z szafirem. - Tam brzóz różowa kora i zieleń wesoła, a w jej ruchliwej sukni nieb błękitne koła. A we mnie biało, biało, cicho, jednostajnie - bo noszę w sobie wszystkich barw skupioną tajnię. - O, jakże się w białości mojej bieli męczę - chcę barwą być - a któż mnie rozbije na tęczę? 1. Opisz krótko podstawowe zjawiska optyczne, dzięki którym powstaje tęcza na niebie.

+ Podmiot liryczny, dostrzegając piękno barw świata, zaczyna przypatrywać się sobie. Dostrzega tam jedynie biel, a więc spokój i monotonię. Jako człowiek, podmiot liryczny, jest świadomy siebie jako całości, jako syntezy świata, ale nie potrafi się wyzwolić samemu. W męczarniach oczekuje więc na „kogoś”, fizyczny pryzmat, który pozwoli mu się w pełni zrealizować („tęcza”). Oczekiwanie na drugiego człowieka jest oczekiwaniem na miłość lub przyjaźń. (laureat Olimpiady Literatury i Języka Polskiego) - Pisarka mówi, że w niej jest kolor biały. Kolor ten jest barwą symbolizującą pustkę. Jest samotny, powstał z nicości. Czerwień i szafir tworzą fiolet, zieleń komponuje się z różem, a biel nie tworzy niczego nowego, jest monotonna. Przykłady interpretacji uczniów LO

+ Ostatnie wersy sugerują możliwości energii podmiotu lirycznego, który nosi w sobie wszystkie barwy, czekając jedynie na kogoś, kto wyzwoli z tej bieli tęczę i da szansę na koloryzujące życie emocje. - Wydaje mi się, że Pawlikowską coś boli, albo raczej cierpi na depresję. - Autorka pisze o wewnętrznej monotonii jej życia, jakby kogoś szukała, kto pomoże ubarwić jej życie. Przykłady interpretacji studentów fizyki

. Związek umiejętności uczniów LO i studentów filologii polskiej z akceptacją fizyki jako przedmiotu szkolnego nauczania w – wiedza wyjaśniająca i – wiedza interpretacyjna

Czytanie i rozumienie w naukach humanistycznych Wykorzystanie informacji z tekstu Odwołanie do wiedzy poza tekstem Rozumienie w naukach przyrodniczych Rozpoznawanie zagadnień naukowych Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych Interpretacja wyników naukowych Wyszukiwanie informacji Interpretowanie tekstu Refleksja i ocena

„...nie jest możliwe nawet pomyślenie o jakimś zdaniu niezależnie od kontekstu i kiedy prosi się nas, aby rozważyć jakieś zdanie, dla którego żaden kontekst nie został ustalony, automatycznie słyszymy je w kontekście, w którym było ono najczęściej [dotąd] napotykane. „ (Fish S., 2002, s. 67). Kontekst, tylko kontekst może uratować szkolne nauczanie

Socjologiczne uwarunkowania postępu nauki. Napisz esej, wychodząc w swych rozważaniach od fragmentu książki Mały Książę. Przywołaj w swej wypowiedzi konteksty naukowe. Mam wyraźne podstawy sądzić, iż planeta z której pochodził Mały Książę, była asteroidem B612. Pewnemu tureckiemu astronomowi udało się zaledwie raz dostrzec ten asteroid w 1909 roku. Podczas pewnego międzynarodowego Kongresu Astronomicznego dokonał on wielkiej prezentacji swojego odkrycia. Jednak nikt mu nie uwierzył, a stało się to za sprawą stroju. Dorosłe osoby mają to do siebie. Reputację asteroidu B612 uratował, na szczęście, pewien turecki dyktator, który zmusił swój naród, pod groźbą kary śmierci, do ubierania się na modłę europejską. Astronom ponowił swoją prezentację w 1920 roku, występując w bardzo eleganckim stroju. Więc tym razem zdołał wszystkich przekonać. Antoine de Saint-Exupery, Mały Książę, Kraków 1995, s.13.

Brueghel Dziękuję za uwagę