Turystyka polonijna - stan i perspektywy rozwoju Teresa Buczak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Turystyka z Wlk. Brytanii do Polski
Advertisements

Polska Centrala Firm Symulacyjnych CENSYM
Walne Zgromadzenie Leaseurope
  Badanie wykonane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego BADANIE PRZYJAZDOWEGO.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej Anna Barszcz.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Ekonomia Polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Mniejszości Narodowe.
Targi NOWE ROZWIĄZANIA DLA NAJWIĘKSZYCH TARGÓW BRANŻY MEBLARSKIEJ.
(Francja, Wielka Brytania, Rosja, USA) (Niemcy i Austro-Węgry)
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Prognozy rozwoju turystycznego w regionie
Województwo pomorskie –
Konkurs o Unii Europejskiej
PROGNOZOWANE PRZYCHODY Zostało założone w biznesplanie, że jedynie: 15 mln z ponad 38 mln Polaków spożywa alkohol conajmniej raz w miesiącu oraz iż
Małgorzata Waligórska 24 listopada 2010 r.
KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO Iwona Barć, Ewelina Turoń
Migracja.
turystów zagranicznych
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Badania wewnętrzne ukazujące ruch turystyczny w sezonie letnim 2011.
Badania wewnętrzne ukazujące ruch turystyczny w sezonie letnim 2010.
Konferencja Agrotravel 2011 Panel 1 KREOWANIE MARKI WIEJSKIEGO PRODUKTU TURYSTYCZNEGO.
ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Technik Turystyki Wiejskiej
Turystuka Weekendowa.
Instytut Rynku Hotelarskiego Popyt na usługi hotelowe w 2006 oraz tendencje na najbliższe lata.
Stymulowanie wzrostu gospodarczego poprzez transfer technologii
Emigracja zarobkowa z Polski. Przyczyny i skutki
Badanie ruchu turystycznego w województwie śląskim w 2013 roku
ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH
PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia
Rynek pracy i rozwój lokalny regionu w kontekście problemu migracji - w świetle badań Krzysztof Markowski Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.
MIĘDZYNARODOWY RUCH TURYSTYCZNY
Efektywność w strategiach energetycznych
Kto handluje z kim?.
Dane na Senat r. prof. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski.
VDMA | HOLZ-HANDWERK 2016 / DREWNO-RZEMIOSŁO Konferencja prasowa Warszawa, 1 grudnia 2015 r. Dennis Bieselt VDMA e.V. Holzbearbeitungsmaschinen Zrzeszenie.
Dojazdy do pracy w województwie wielkopolskim - zróżnicowanie przestrzenne Skąd i dokąd Wielkopolanie dojeżdżali do pracy w 2011 r.
96. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
1© GfK 2016 | Reasons for trying to look good and time spent on personal grooming Polaków dbałość o dobry wygląd styczeń 2016.
Perspektywy rozwoju ubezpieczeń ochrony prawnej w Polsce Jerzy Wieczorek Warszawa, 27 stycznia 2016 r.
Postawy Polaków względem przyjmowania imigrantów Styczeń 2016.
Arif Erkol , Gdańsk. Studenci w Grupie Uczelni Vistula.
Studenci zagraniczni w Polsce 2016 Gdzie jesteśmy?
1 POLSKA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA 2 Wybrane wskaźniki społeczno - gospodarcze Izraela Źródło: Central Bureau of Statistics Israel Wskaźnik Ludność.
Polacy poza granicami państwa.  Polonia – termin używany od drugiej połowy XIX wieku, na określenie całości polskiej grupy etnicznej mieszkającej poza.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Ruch turystyczny w Krakowie w 2014 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków, listopad 2014.
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Ruch turystyczny w Krakowie w 2010 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków listopad 2010.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Stan turystyki biznesowej w Polsce. Turystyka w Polsce – turystyka przyjazdowa.
STRUKTURA GEOGRAFICZNA POLSKA I JEJ SĄSIEDZI Wyk. xxx Ekonomia 3, grupa 4.
Współczesne kierunki polityki społecznej 9. POLITYKA DEMOGRAFICZNA
Marta Chełkowska Krystyna Hartenberger-Pater
Firmy globalne.
Napływ inwestycji w 2016 roku oraz perspektywy na rok w statystykach PAIiH SA
Średnioroczne tempo wzrostu PKB na mieszkańca
POLSKA- MOJA OJCZYZNA Title.
Moja wymarzona wycieczka rowerowa po Europie.
Zapis prezentacji:

Turystyka polonijna - stan i perspektywy rozwoju Teresa Buczak

Turystyka polonijna Turystyka polonijna – odmiana turystyki etnicznej ( W. Gaworecki 1998 ) Turystyka etniczna – podróże osób należących do diaspory Diaspora polska – potocznie Polonia – termin określający Polaków mieszkających poza granicami Polski

Polonia Według danych rządowych z 2007 roku, poza granicami RP przebywało 15 – 16 milionów osób narodowości polskiej lub polskiego pochodzenia. Według danych szacunkowych z 2009 roku poza terytorium Polski mieszka do 21 milionów Polaków i osób pochodzenia polskiego

Polska emigracja  uchodźcy po powstaniach narodowych w XIX wieku - Francja, Wielka Brytania, Szwajcaria, Niemcy, Stany Zjednoczone AP  emigracja zarobkowa w II poł. XIX w. aż do 1939 r. - Francja, Belgia, Niemcy, Stany Zjednoczone, Kanada, Brazylia i Argentyna  emigracja na skutek II wojny światowej oraz z przyczyn politycznych po wojnie  emigracja polskich Żydów

Polska emigracja  emigracja z przyczyn ekonomicznych i politycznych w latach 80. XX wieku  emigracja zarobkowa po 1989 r. - Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy, Austria, Włochy, Kanada, Stany Zjednoczone

Główne skupiska Polonii 1.Stany Zjednoczone - 10,6 mln 2.Niemcy - 2 mln 3.Brazylia – 1,8 mln 4.Francja - 1,05 mln 5.Kanada – 0,9 mln 6.Wielka Brytania – 0,25- 0,5 7.Argentyna – 0,45 mln 8.Białoruś – 0,396 mln 9.Litwa – 0,3 mln 10.Rosja – 0,3 mln

Przyjazdy turystyczne Polonii

Skąd przyjeżdżają?

Główne cele przyjazdów

Charakterystyka przyjazdów Cechy przyjazdówPoloniaPozostali turyści Średnia liczba noclegów6,62,9 Udział krótkich podróży54%74% Miejsce noclegu: hotele u rodziny, znajomych 16% 73% 56% 14% Organizacja podróży: pakiet samodzielnie 2% 89% 9% 69% Sposób spędzania czasu: pobyt w miastach pobyt na wsi objazd po kraju 71% 16% 3% 56% 4% 14%

Charakterystyka przyjazdów cd. Cechy przyjazdówPoloniaPozostali turyści Średnia liczba wizyt w ciągu roku 4,3 ↗3,7 (↗ ↗ do 6,4) Najczęściej odwiedzane województwa mazowieckie – 27% dolnośląskie – 12% wielkopolskie – 11% mazowieckie – 23% małopolskie – 11% dolnośląskie – 9% Wiek turystów: do 24 lat % 26% 36% 25% 8% 5% 22% 38% 22% 8%

Jakie aspekty podróży krytykowano? KategoriaPoloniaPozostali turyści Koszty 11%  16% ↗ Dojazd 27%   24% ↗ Organizacja podróży 2% →2% ↘ Brak atrakcji turystycznych 2% → Brak informacji 5%   10% → Niski standard usług 2%   2% ↓↓↓ Stan sanitarny 11%  8% ↓↓ Stan bezpieczeństwa 12% ↘10% ↘ Niczego nie krytykowano 25% ↘26% ↗

Średnie wydatki na podróż (w złotych)

Wydatki według celów przyjazdu

Podsumowanie Przyjazdy turystów polskiego pochodzenia mają znaczący udział w rynku – 16%. Po dynamicznym wzroście w latach liczba przyjazdów Polonii ustabilizowała się na poziomie ok. 2 mln. Kraje tzw. „starej emigracji” (Kanada, Brazylia, Argentyna) nie odgrywają istotnej roli w generowaniu ruchu turystycznego do Polski. Najbardziej obiecujące segmenty rynku to turystyka wypoczynkowa i zdrowotna. Koszty pobytu w Polsce są krytycznie oceniane tylko przez 11% turystów

Kierunki działań R ZĄDOWY PROGRAM WSPÓŁPRACY Z POLONIĄ I POLAKAMI ZA GRANICĄ, MSZ, WARSZAWA 2007 M ARKETINGOWA STRATEGIA P OLSKI W SEKTORZE TURYSTYKI NA LATA POT, W ARSZAWA

Dziękuję za uwagę