Filip Rybakowski.  Skala problemu w świetle zadań NPZ  Model docelowy opieki nad zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży  Psychiatria szkolna – przykład.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Główne zagadnienia Dlaczego zajmujemy się wypadkami?
psychospołeczny aspekt otyłości
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Profilaktyka wobec osób starszych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
Priorytet 3. Rozwijanie umiejętności wspierających proces adaptacji do zmian społecznych i cywilizacyjnych. mgr Anna Głowacka.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
19 lat pracy w oddziale ogólnopsychiatrycznym, w tym 7 lat kierowałam oddziałem Praca w poradni zdrowia psychicznego, również w PZP dla Szkół Wyższych.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Wczesna interwencja psychologiczna zapobiega depresji, zespołom lękowym oraz zespołowi stresu pourazowego u pacjentów OIT Critical Care 2011 A. Peris,
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Małe dziecko w systemie edukacji
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
mgr Małgorzata Piasecka
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Psychospołeczne i kardiologiczne rezultaty jogi u pacjentów z ICD. Michał Chudzik, Katarzyna Mikinka
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.
Żeby zdrowym być….
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Znaczenie profilaktyki zdrowotnej w utrzymaniu sprawności do długowieczności Małgorzata Kaczmarczyk Kielce, 15 czerwca 2016 roku.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
& PO WER nowe podejście do zdrowia psychicznego
Po co komu psychoterapia?
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Filip Rybakowski

 Skala problemu w świetle zadań NPZ  Model docelowy opieki nad zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży  Psychiatria szkolna – przykład integracji systemów– możliwości dla NPZ  Psychiatria dziecięco-młodzieżowa i inne zadania NPZ

 Otyłość  Aktywność fizyczna  Uzależnienia  Zaburzenia psychiczne  Środowisko

GUS 2013

 Zaburzenia psychiczne – główna przyczyna niepełnosprawności zarówno w krajach o wysokich, jak i średnio-niskich dochodach  7.4% obciążenia chorobami (DALY’s)  ¼ wszystkich lat przeżytych z niesprawnością – więcej niż nowotwory i choroby sercowo- naczyniowe  Koszty od 2010r. do 2030r. zwiększą się 2.5- krotnie

 Około ¼ populacji pediatrycznej poważne zaburzenia emocjonalno-behawioralne  Główne przyczyny umieralności dzieci i młodzieży: samobójstwa; urazy  U 50% dorosłych pacjentów psychiatrycznych – zaburzenia przed 15 rokiem życia, u 75% przed 20-ym

Średni wiek śmierci w latach dla chorych na schizofrenię i populacji ogólnej, z wyłączeniem zachowań autoagresywnych jako przyczyny zgonu René Ernst Nielsen, Anne Sofie Uggerby, Signe Olrik Wallenstein Jensen, John Joseph McGrath Increasing mortality gap for patients diagnosed with schizophrenia over the last three decades — A Danish nationwide study from 1980 to 2010 Schizophrenia Research, Volume 146, Issues 1–3, 2013, 22–27

 Liczba porad w lecznictwie ambulatoryjnym – wzrost ze 100 tys. (2012r.) do 110 tys. (2014r.) X 110 tys. = 55 tys. pacjentów  Rozpowszechnienie zaburzeń 0.2X 6 mln = 1.2 mln  Wymagających leczenia 0.5 X 1.2 mln = 600 tys.  Stosunek obecnych możliwości do potrzeb: 1:10!

 Opieka opiera się na ciągłej (uzdrawiającej) relacji  Opieka zależy od wartości i potrzeb pacjenta  Źródłem kontroli jest pacjent  Przepływ wiedzy nie jest zakłócony  Działania są całkowicie przejrzyste

Czynniki wspierające opiekę szpitalnąCzynniki wspierające opiekę środowiskową FinansowaniePonowna analiza kosztów StygmatyzacjaAkceptacja dla zaburzeń psychicznych i ich leczenia MedykalizacjaRuchy konsumenckie Strategia interwencjonistycznaStrategia otaczania „wraparound” Brak pośrednich form opiekiPośrednie formy opieki Farmakoterapia

 Dostępność w środowisku – (dom, szkoła, ośrodki)  Współpraca z innymi systemami opieki nad osobami młodymi – opieka społeczna, sprawiedliwość, kształcenie specjalne, zdrowie somatyczne  Odpowiedzialność pacjentów/ rodzin – opieka zgodna z ich celami i wartościami  Opieka półprofesjonalna oraz indywidualne plany leczenia

 Umacnianie rodzin, aby mogły budować w oparciu o mocne strony własnych dzieci dla osiągnięcia większej samowystarczalności  Umiejscowienie rodziny/ jej wartości i celów w centrum leczenia aby w pełni zaangażować ją w proces opieki i leczenia pacjenta

 Uczestnictwo w wielodyscyplinarnym zespole  Cele i zadania pacjenta/ rodziny są priorytetem  Wyjście poza świat interwencji klinicznej do rzeczywistego świata pacjentów i ich rodzin

 Opieka nad dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi/ niesprawnością intelektualną  Szkoła  Ośrodki wychowawcze dla nieletnich  Domy dziecka i rodziny zastępcze  Dzieci i młodzież z uzależnieniami  Młodzież wchodząca w okres dorosłości  Główny cel – rzeczywista prewencja i wczesna interwencja

lepsze funkcjonowanie pacjentów poprawa osiągnięć szkolnych większa stabilność miejsca pobytu/ zamieszkania mniejsze ryzyko hospitalizacji/ pobytu w ośrodku mniejsze obciążenie opiekunów większe zatrudnienie opiekunów większe zadowolenie pacjentów i opiekunów

 Depresja  Samobójstwa  Promocja zdrowia psychicznego  Zaburzenia odżywiania  Program wczesnego wykrywania – współpraca z pielęgniarkami/higienistkami/ pracownikami socjalnymi  Narodowy Instytut Zdrowia Psychicznego Psychiatria szkolna

 Cykl zaburzenia psychiczne – trudności szkolne – wtórne zaburzenia psychiczne  Konsekwencje – zachowania ryzykowne – zachowania niezgodne z prawem  Dzieci i młodzież z zaburzeniami psychicznymi nie stanowią wyodrębnionej grupy – interwencja może pomóc także dzieciom zdrowym

 4-10 lat: ADHD, lęk separacyjny, zaburzenia opozycyjno – buntownicze, ASD?  lat: lęk uogólniony, depresja, zaburzenia zachowania  Od adolescencji szybko zwiększa się liczba przypadków zaburzeń odżywiania i psychoz  Zaburzenia zachowania – predyktor większości zaburzeń psychicznych w dorosłości

 Depresja w szkole: dziecko niezmotywowane, z niską samooceną, z trudnościami intelektualnymi  Źródło specjalistów?  Czy szkolni psycholodzy powinni skupiać się na ocenie gotowości szkolnej, czy konsultować i interweniować w innych przypadkach problemów psychicznych?

 Szkoła zatrudnia profesjonalistę z zewnątrz/ współpraca z higienistką/ pielęgniarką szkolną  Szkoła posiada ośrodek zdrowia psychicznego (psycholog, terapeuta zajęciowy, pracownik społeczny)  Szkoła posiada ośrodek zdrowia z podspecjalnością – zdrowie psychiczne  Włączenie nauczycieli – tylko w przypadku odpowiedniego szkolenia i czasu

 Powszechna: np. programy zmniejszenia objawów stresu – promocja zdrowia psychicznego  Wybiórcza: np. programy zapobiegania używaniu substancji przez osoby z wysokim ryzykiem  Ze wskazań: np. lęk i depresja, samouszkodzenia, samobójstwa, PTSD

 Umiejętności społeczno-emocjonalne  Rozumienie i radzenie sobie z emocjami, stresem, komunikowaniem się  Pozytywne zachowania  Włączanie społeczne  Skuteczne rozwiązywanie problemów  Postawy obywatelskie

 Narzędzie skriningowe  Ocena wyniku przez profesjonalistę  Wywiad/ badanie osób z wynikami dodatnimi  Dostępność interwencji dla osób z potwierdzonymi wynikami dodatnimi

 1637/8372 szkół - program Skills for Life (n=47,539)  U każdego 1- i 3- klasisty skrining przez nauczycieli (TOCA) i rodziców (PSC) (n=26,429)  Dzieci z ryzykiem (TOCA)– 10 sesji interwencji prewencyjnej  16.4% (n=3,935) wymagało interwencji  Zależność pomiędzy udziałem w sesjach i poprawą objawów behawioralnych i osiągnięć szkolnych  Konieczność badań randomizowanych  Guzman i wsp. 2015

Rhode et al  U 8000 uczniów skrining – samoocena depresji  421 dodatni wynik i podpisana zgoda; 45 wyłączonych ze względu na stwierdzenie epizodu depresji – dalsze leczenie  378 zrandomizowanych do 3 grup Interwencja CB Biblioterapia Gr. Kontrolna

 Otyłość  Aktywność fizyczna  Uzależnienia  Zaburzenia psychiczne  Środowisko

Alkohol Nikotyna Nadmiernie stymulująca aktywność Słodkie i tłuste pokarmy Stres Rówieśnicy Czynniki rodzinne Impulsywność Potrzeba pobudzenia Poszukiwanie nowości  Alkoholizm  Palenie tytoniu  Uzależnienia behawioralne  Otyłość

 Otyłość  Aktywność fizyczna  Uzależnienia  Zaburzenia psychiczne  Środowisko

Ćwiczenia fizyczne i sport Stres Rówieśnicy Czynniki rodzinne Impulsywność Potrzeba pobudzenia Poszukiwanie nowości Regularna aktywność fizyczna

Ota i Duman 2013

The Journal of Pediatrics, Volume 162, Issue 3, 2013, Matthew B. Pontifex, Brian J. Saliba, Lauren B. Raine, Daniel L. Picchietti, Charles H. Hillman Aktywność fizyczna działa u dzieci z ADHD korzystnie na: -dokładność odpowiedzi -czas reakcji -czytanie -liczenie

 Częstotliwość – ile dni w tygodniu?  Intensywność – wysiłek tlenowy, progowy, beztlenowy?  Czas trwania – 30 – 120 min. ?  Typ aktywności Zalecenia- 5X30 (130/’)- czy to wystarczy?

 Psychologiczne: samoocena, poczucie kompetencji, zdolność do samokontroli  Biochemiczne: BDNF, IGF-1, anandamid ….

 Jak skłonić do rozpoczęcia aktywności?  Jak podtrzymać aktywność?  Skuteczność naukowa (efficacy) vs. Skuteczność praktyczna (effectiveness)

 Otyłość  Aktywność fizyczna  Uzależnienia  Zaburzenia psychiczne  Środowisko

 ADHD – rozpowszechnienie 5%, tylko częściowo ustępuje z wiekiem  Około 2 mln osób z duńskich rejestrów w tym 32 tys. z ADHD  Umieralność na 10 tys.: u osób z ADHD 5.85, w populacji ogólnej 2.21; MRR=2.07  W zależności od wieku rozpoznania:  <6 lat: MRR=1.86  6-18 lat: MRR=1.58  >18 lat: MRR=4.25 Dalsgaard i wsp. 2015

 Skala problemów psychiatrii rozwojowej powoduje, że obecny system opieki nawet stopniowo rozwijany będzie niewydolny  Docelowy system zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży musi opierać się na integracji z innymi agendami  Zadania NPZ w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży można wykonywać poprzez rozwój opieki nad zdrowiem psychicznym w szkołach

 Skuteczna realizacja „pozapsychiatrycznych” zadań NPZ wymaga badań nad neurobiologicznym podłożem uzależnienia  Celowość promowania aktywności fizycznej nie budzi wątpliwości – pytanie jak takie zachowania utrwalić  W zmniejszaniu ryzyka zagrożeń środowiskowych należy uwzględniać nie tylko okoliczności, ale osobnicze predyspozycje w tym zaburzenia uwagi, impulsywność i nadruchliwość

Narodowy Program Zdrowia może w istotny sposób wpłynąć na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży a w konsekwencji całej populacji pod warunkiem strategicznego ukierunkowania badań podstawowych oraz ciągłej weryfikacji skuteczności prowadzonych oddziaływań