NAJWIĘKSI POLSCY REŻYSERZY Krzysztof Kieślowski PL
Krzysztof Kieślowski-(ur. 27 czerwca 1941, zm. 13marca 1996 tamże) Urodził się w Warszawie. Pochodził, jak to sam określił, z "bardzo przeciętnej rodziny". Matka Barbara była urzędniczką, natomiast ojciec - inżynierem budownictwa.
Dzieciństwo reżysera upłynęło pod znakiem licznych przeprowadzek. Zdarzało się, że w ciągu jednego roku, uczęszczał do kilku szkół. Częste zmiany miejsca zamieszkania podyktowane były zmianami sanatoriów, w których ojciec Kieślowskiego podejmował leczenie gruźlicy. Roman Kieślowski zmarł w 1957 r., po trwających 20 lat zmaganiach z chorobą.
W latach Kieślowski uczęszczał do Państwowego Liceum Techniki Teatralnej. 5 lutego 1970 Kieślowski uzyskał dyplom magistra sztuki za pracę teoretyczną, napisaną pod kierunkiem Jerzego Bossaka – „Film dokumentalny a rzeczywistość”, a także za dwa filmy dokumentalne: „Zdjęcie” (1968) oraz „Z miasta Łodzi” (1969), które zrealizował pod opieką Kazimierza Karabasza
Po ukończeniu studiów zajął się filmem dokumentalnym. W 1971 Kieślowski został członkiem „Stowarzyszenia Filmowców Polskich”, w którym to w latach piastował stanowisko wiceprezesa. Od 1974 dożywotnio należał do Zespołu Filmowego „Tor”.
W tym zespole zrealizował swój debiutancki pełnometrażowy film fabularny „Personel”, który zdobył pierwszą nagrodę na Festiwalu Filmowym w Mannheim.
W „Torze” również stworzył pełnometrażowy film kinowy – „Blizna” (1976) oraz uważany za jedno z najwybitniejszych dzieł nurtu tzw. kina moralnego niepokoju – „Amator” (1979).
W latach 70. rozpoczęła się stała współpraca Kieślowskiego z Telewizją Polską. Realizował dla niej dokumenty oraz widowiska teatralne. W 1982 za pośrednictwem Hanny Krall, Kieślowski nawiązał znajomość z prawnikiem Krzysztofem Piesiewiczem.
Od tej pory ich obu łączyła przyjaźń oraz współpraca. Stworzyli wspólnie scenariusze do niemal wszystkich filmów Kieślowskiego, poza jednym – „Siedem dni w tygodniu” (1988). Krzysztof Piasiewicz
Pierwszym ich wspólnym dziełem był obraz „Bez końca” (1985), natomiast ostatnim – „Trzy kolory. Czerwony” (1994). Od Bez końca rozpoczęła się także współpraca oraz przyjaźń Kieślowskiego z kompozytorem Zbigniewem Preisnerem.
W 1988 nakręcił dla Telewizji Polskiej dziesięcioodcinkowy cykl filmów pt. „Dekalog”. Seria ta była wyświetlana przez wiele sieci telewizyjnych na świecie i zyskała bardzo pochlebne recenzje krytyków filmowych. Kinowa wersja Dekalogu V – „Krótki film o zabijaniu” otrzymała nagrodę Felixa w 1988 jako pierwszy europejski film fabularny uhonorowany tym wyróżnieniem.
W 1990 został honorowym członkiem Brytyjskiego Instytutu Filmowego za wybitny twórczy wkład do kultury ruchomego obrazu. Po sukcesie „Dekalogu” nakręcił kilka filmów we Francji, mimo że nie znał języka francuskiego. Gdy ukończył pracę nad trylogią „Trzy kolory”, zapowiedział zakończenie kariery reżyserskiej.
. W latach wykładał reżyserię na swojej macierzystej uczelni. W 1995 otrzymał nominację do Oscara za scenariusz i reżyserię „Czerwonego”. W tym samym roku został członkiem Akademii Filmowej w USA
Kieślowski zmarł 13 marca 1996r. w trakcie operacji, która była konsekwencją ataku serca.
FILMOGRAFIA Rok Produkcji (Rok Premiery) Tytuł 1966Tramwaj 1966Urząd 1967Koncert życzeń 1968Zdjęcie 1969Z miasta Łodzi 1970Byłem żołnierzem 1970Fabryka
Rok Produkcji (Rok Premiery) Tytuł 1971Przed rajdem 1972Refren 1972Robotnicy '71: nic o nas bez nas 1972Między Wrocławiem a Zieloną Górą 1972Podstawy BHP w kopalni miedzi 1972Szach królowi 1973Murarz 1973 (1974 r.)Przejście podziemne 1974Prześwietlenie 1974Pierwsza miłość
Rok Produkcji (Rok Premiery) Tytuł 1975Życiorys 1975 (1976 r.)Personel 1976Dwoje na huśtawce 1976Klaps 1976Blizna 1976Szpital 1976 (1980 r.)Spokój 1977 Z punktu widzenia nocnego portiera 1977Nie wiem 1978Siedem kobiet w różnym wieku
Rok Produkcji (Rok Premiery) Tytuł 1979Kartoteka 1979Amator 1980Dworzec 1980Gadające głowy 1981 (1996 r.)Krótki dzień pracy 1981 (1987 r.)Przypadek 1984 (1985 r.)Bez końca 1987 (1988 r.)Krótki film o zabijaniu 1988Krótki film o miłości 1988 (1989 r.)Dekalog – 10 fabularnych filmów TV
Rok Produkcji (Rok Premiery) Tytuł 1988Siedem dni w tygodniu 1991Podwójne życie Weroniki 1993Trzy kolory. Niebieski 1993Trzy kolory. Biały 1994Trzy kolory. Czerwony
KONIEC