Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Czy Last Minute musi oznaczać usługę gorszej jakości? – czyli czego się wystrzegać i na co zwracać uwagę, planując urlop w Europie. Elżbieta Seredyńska Europejskie Centrum Konsumenckie Polska CIE, Warszawa, 07. Maja 2008 r.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 2 Podstawy prawne . Dyrektywa 90/314 z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek (O.J. L 158 z dnia 23 czerwca 1990 r.). Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.jedn.: Dz.U r., Nr 223, poz. 2268). Dyrektywa 94/47/WE z dnia 26 października 1994 r. w sprawie ochrony nabywców w odniesieniu do niektórych aspektów umów odnoszących się do nabywania praw do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie (Dz.U.UE L z dnia 29 października 1994 r.). Ustawa z dnia 13 lipca 2000 r. o ochronie nabywców prawa korzystania z budynku lub pomieszczenia mieszkalnego w oznaczonym czasie w każdym roku oraz o zmianie ustaw Kodeks cywilny, Kodeks wykroczeń i ustawy o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2000 r., Nr 74, poz. 855).
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 3 Definicja „imprezy turystycznej” „Impreza turystyczna" oznacza wcześniej ustaloną kombinację nie mniej niż dwóch z następujących usług sprzedawanych lub oferowanych do sprzedaży w łącznej cenie, o okresie ich świadczenia dłuższym niż 24 godziny lub obejmującym nocleg: a)transport; b)zakwaterowanie; c)inne usługi turystyczne nie związane z transportem lub zakwaterowaniem stanowiące znaczącą część imprezy turystycznej.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4 Organizator a punkt sprzedaży detalicznej "organizator" – podmiot zawodowo zajmujący się organizowaniem imprez turystycznych, sprzedaje je lub oferuje na sprzedaż, zarówno w sposób bezpośredni, jak i za pośrednictwem punktu sprzedaży detalicznej; "punkt sprzedaży detalicznej" - podmiot, który sprzedaje lub oferuje sprzedaż usług zestawionych przez organizatora w formie imprezy; "konsument" oznacza każdego, kto nabywa imprezę turystyczną lub wyraża zgodę na jej nabycie ("główny kontrahent") lub osobę, w imieniu której główny kontrahent wyraża zgodę na nabycie imprezy ("inni beneficjenci") bądź osobę, na którą główny kontrahent lub którykolwiek z innych beneficjentów przenosi prawa do udziału w imprezie ("cesjonariusz");
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 5 Obowiązek informacyjny przedsiębiorcy Broszury, katalogi i foldery powinny zawierać zrozumiałą i nie wprowadzającą w błąd informację, w szczególności o: cenie usługi turystycznej (albo o sposobie jej ustalenia) miejscu pobytu lub planowanej trasie rodzaju, klasie, kategorii lub charakterystyce środka transportu położeniu, rodzaju i kategorii obiektu zakwaterowania np. hotelu ilości i rodzaju posiłków ewentualnym programie zwiedzania i innych atrakcjach turystycznych obowiązujących przepisach wizowych, paszportowych i sanitarnych minimalnej liczbie uczestników jako warunku odbycia imprezy
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 6 Zawartość umowy określenie organizatora turystyki, numer jego zezwolenia oraz dane osoby, która w jego imieniu podpisała umowę miejsce pobytu lub trasę wycieczki czas trwania program całej imprezy (w tym rodzaj, jakość i termin oferowanych usług) np. informacje o środku transportu, o obiekcie hotelowym, programie zwiedzania, posiłkach cenę całej imprezy (wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie zostały zawarte w cenie) oraz określenie okoliczności które mogą spowodować podwyższenie ceny sposób zapłaty informacje o ubezpieczeniu sposób składnia reklamacji termin powiadomienia o ewentualnym odwołaniu imprezy z powodu braku zgłoszeń.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 7 Modyfikacja ceny Umowa powinna w sposób wyraźny precyzować okoliczności podwyższenia ceny. Generalnie cena raz ustalona nie powinna być zmieniana, jednakże możliwe są pewne wyjątki tj. wzrost kosztów transportu wzrost opłat urzędowych, podatków i innych opłat niezależnych wzrost kursu walut Bez względu na okoliczności, w okresie 20 dni przed datą wyjazdu, cena ustalona w umowie nie może być zmieniona. Raz ustalona cena powinna obejmować wszystkie opłaty związane z wycieczką.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 8 Reklamacja imprezy turystycznej Hotel o niższym standardzie, brak basenu, zimne posiłki, brak placu zabaw dla dzieci, które to elementy skłoniły nas do wyboru tej a nie innej oferty: zawiadomienie wykonawcy/organizatora o nieprawidłowościach (w sposób określony w umowie) następnie dochodzenie odszkodowania z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych. Tabela Frankfurcka - procentowo określa możliwości obniżenia ceny za poszczególne nieprawidłowości. Tabela określa m.in. takie nieprawidłowości jak: różnica w położeniu obiektu np. inna odległość od plaży różnica w rodzaju pokoi wady pokoju np. brak balkonu, brak widoku na morze, brak klimatyzacji, robactwo wady posiłków np. zepsute/zimne posiłki, monotonny jadłospis brak sprzętów sportowych (a także basenu) dni od zakończenia imprezy lub od złożenia reklamacji na ustosunkowanie się do niej przez organizatora. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 9 Wyłączenie odpowiedzialności organizatora Tylko trzy przypadki powodują wyłączenie odpowiedzialności organizatora z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Są to okoliczności spowodowane: działaniem lub zaniechaniem klienta; działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nie uczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można był przewidzieć ani uniknąć; siłą wyższą.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 10 Odstąpienie od umowy przez konsumenta Przeszkody uniemożliwiające konsumentowi skorzystanie z imprezy turystycznej - odstąpienie rezerwacji osobie, która spełnia wszystkie warunki wymagane do udziału w imprezie - po uprzednim powiadomieniu o swoim zamiarze organizatora/punktu sprzedaży detalicznej przed datą rozpoczęcia podróży.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 11 Odstąpienie od umowy z winy organizatora Jeżeli organizator przed rozpoczęciem podróży stwierdza, że jest zmuszony zmienić w sposób znaczący którekolwiek z istotnych postanowień umowy (np. cenę), zawiadamia o tym konsumenta możliwie jak najszybciej, aby umożliwić mu podjęcie właściwej decyzji, w szczególności: –albo o odstąpieniu od umowy bez zapłacenia kary umownej, –albo o zaakceptowaniu aneksu do umowy określającego zmiany i ich wpływ na cenę. Konsument zawiadomi o swej decyzji organizatora/punkt sprzedaży detalicznej. W przypadku odwołania imprezy konsument jest uprawniony: - albo do skorzystania z imprezy zastępczej takiej samej lub wyższej jakości - albo do żądania zwrotu całości kwot wpłaconych w ramach umowy. Konsument ma prawo do odszkodowania od organizatora/punktu sprzedaży detalicznej na podstawie krajowych przepisów dotyczących odpowiedzialności z tytułu niewykonania umowy (wyjątek: braku minimalnej liczby uczestników lub działanie siły wyższej).
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 12 Timesharing Umowa dotycząca pośrednio lub bezpośrednio nabywania praw do korzystania z jednej lub kilku nieruchomości w oznaczonym czasie. Umowa lub grupa umów zawartych na przynajmniej trzy lata, na podstawie której, pośrednio lub bezpośrednio, po uiszczeniu całkowitej opłaty, prawo własności lub jakiekolwiek inne prawo do korzystania z jednej lub kilku nieruchomości, w określonym czasie (okres nie krótszy niż 1 tydzień), zostaje ustanowione, lub jest przedmiotem przeniesienia bądź zobowiązania do przeniesienia tego prawa. Prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, w ciągu 10 dni kalendarzowych od podpisania przez strony umowy lub wiążącej umowy przedwstępnej.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 13 Oferty „last minute” Wysoka popularność promocyjnych wyjazdów, które zazwyczaj są dużo tańsze i mają odbyć się w najbliższym czasie. Tego rodzaju ofertę zawsze możemy reklamować, w przypadku niedotrzymania warunków umowy przez przedsiębiorcę.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 14 Kontakt z ECK Telefonicznie: (infolinia) Elektronicznie: www: Listownie oraz osobiste wizyty w Centrum: Europejskie Centrum Konsumenckie Plac Powstańców Warszawy Warszawa Dziękuję za uwagę!