BIBLIOGRAFIA JĘZYKOZNAWSTWO STOSOWANE część I część I SEMESTR LETNI 2005/2006 Dotyczy podstaw programowych z zakresu geolingwistyki, etnolingwistyki, psycholingwistyki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Advertisements

Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych
uczyć się języka angielskiego
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
Psychologia Zarządzania
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
POLECANE NOWOŚCI WYDAWNICZE
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Jak pisać pracę dyplomową?
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Konstruktywizm w dydaktyce
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Gnozeologia – epistemologia 2010
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
"Zapomnij o zapominaniu!"
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Biblioteka to nie tylko lektury
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Teoria i praktyka kształcenia
UCZYĆ SIĘ JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Konstytucja 3 Maja w literaturze Miejskiej Biblioteki Publicznej
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Treści kształcenia.
Modelowanie Kognitywne
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Nowoczesne techniki uczenia się
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Heurystyki Wersja studencka. Heurystyki Opisane i nazwane w latach 70. XX wieku Daniel KahnemanAmos Tversky.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Klasa dziennikarska – I A Jeżeli masz duszę humanisty, temperament dziennikarza, poszukujesz inspiracji, cechujesz się otwartym umysłem i chcesz rozwijać.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

BIBLIOGRAFIA JĘZYKOZNAWSTWO STOSOWANE część I część I SEMESTR LETNI 2005/2006 Dotyczy podstaw programowych z zakresu geolingwistyki, etnolingwistyki, psycholingwistyki i neurolingwistyki. Wyboru dokonała: Halina Widła

ALAN Bernard, ANTROPOLOGIA. PIW. Autor, antropolog z Uniwersytetu Edynburskiego, przedstawia największe debaty, śledzi pochodzenie koncepcji i szkół oraz zarysowuje najważniejsze zagadnienia tej niezwykle intensywnie rozwijającej się dyscypliny. Rozpoczyna od filozoficznych i socjologicznych prekursorów antropologii, następnie poprzez ewolucjonizm, dyfuzjonizm, funkcjonalizm i ujęcia marksistowskie zmierza w stronę teorii współczesnych: antropologii relatywistycznej, kognitywistycznej i postmodernistycznej. Autor, antropolog z Uniwersytetu Edynburskiego, przedstawia największe debaty, śledzi pochodzenie koncepcji i szkół oraz zarysowuje najważniejsze zagadnienia tej niezwykle intensywnie rozwijającej się dyscypliny. Rozpoczyna od filozoficznych i socjologicznych prekursorów antropologii, następnie poprzez ewolucjonizm, dyfuzjonizm, funkcjonalizm i ujęcia marksistowskie zmierza w stronę teorii współczesnych: antropologii relatywistycznej, kognitywistycznej i postmodernistycznej. Jest to wyczerpujące wprowadzenie do antropologii kulturowej i społecznej dla osób zainteresowanych tą dyscypliną, a zarazem znakomite kompendium wiedzy dla czytelników zaawansowanych. Jest to wyczerpujące wprowadzenie do antropologii kulturowej i społecznej dla osób zainteresowanych tą dyscypliną, a zarazem znakomite kompendium wiedzy dla czytelników zaawansowanych. Autor dokonuje przegladu i oceny badań prowadzonych od początku XX wieku nad uczeniem sie i pamięcia u zwierząt i ludzi. Analizuje również możliwości wykorzystania poznanych prowidłowości w nauczaniu szkolnym. Autor dokonuje przegladu i oceny badań prowadzonych od początku XX wieku nad uczeniem sie i pamięcia u zwierząt i ludzi. Analizuje również możliwości wykorzystania poznanych prowidłowości w nauczaniu szkolnym.

ANDERSON J.R., 1996., Uczenie sie i pamięć. Integracja zagadnień. WSiP, Warszawa Podręcznik akademicki przedstawiający w sposób kompletny wiedzę psychologiczną na temat uczenia się i pamięci. Podręcznik akademicki przedstawiający w sposób kompletny wiedzę psychologiczną na temat uczenia się i pamięci. Autor dokonuje przegladu i oceny badań prowadzonych od początku XX wieku nad uczeniem sie i pamięcia u zwierząt i ludzi Autor dokonuje przegladu i oceny badań prowadzonych od początku XX wieku nad uczeniem sie i pamięcia u zwierząt i ludzi Analizuje również możliwości wykorzystania poznanych prowidłowości w nauczaniu szkolnym. Analizuje również możliwości wykorzystania poznanych prowidłowości w nauczaniu szkolnym.

ARABSKI J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Wydawnictwo Śląsk, Katowice Książka składa sie z trzech części. Pierwsza (3 rozdziały) omawia problematyke przyswajania języka drugiego i obcego. Książka składa sie z trzech części. Pierwsza (3 rozdziały) omawia problematyke przyswajania języka drugiego i obcego. Druga część traktuje o pamięci językowej i, w powiązaniu z nią, o przyswajaniu slownictwa obcojęzycznego. Druga część traktuje o pamięci językowej i, w powiązaniu z nią, o przyswajaniu slownictwa obcojęzycznego. Trzecią część stanowią wnioski dydaktyczne dla nauczycieli językow obcych. Trzecią część stanowią wnioski dydaktyczne dla nauczycieli językow obcych.

DĄBROWSKA E, KUBIŃSKI W., 2003., Akwizycja Języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Wyd. Uniwersalis, Kraków Antologia prac znanych i wybitnych lingwistów, psycholingwistów oraz psychologow, ktorzy zajmują się zastosowaniem kognitywnego modelu języka do badań nad przyswajaniem języka ojczystego przez dziecko. Antologia prac znanych i wybitnych lingwistów, psycholingwistów oraz psychologow, ktorzy zajmują się zastosowaniem kognitywnego modelu języka do badań nad przyswajaniem języka ojczystego przez dziecko.

Gleason J.,Bernstein R., PSYCHOLINGWISTYKA., wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne "Psycholingwistyka pod redakcją Jean Berko Gleason i Nan Bernstein Ratner jest bardzo popularnym podręcznikiem, prezentującym w dziesięciu rozdziałach różne subdyscypliny tej nauki z pogranicza psychologii i lingwistyki. Każdy z rozdziałów został napisany przez specjalistę z danej subdyscypliny. Niezwykle cenny jest rozdział o dwujęzyczności, która w Polsce staje się ostatnio przedmiotem badań psycholingwistycznych, tekst ten może zatem stanowić dobre do nich wprowadzenie. Warto jeszcze podkreślić, że książka ta wypełnia poważne luki, jakie istnieją w psycholingwistycznym piśmiennictwie polskim.„ "Psycholingwistyka pod redakcją Jean Berko Gleason i Nan Bernstein Ratner jest bardzo popularnym podręcznikiem, prezentującym w dziesięciu rozdziałach różne subdyscypliny tej nauki z pogranicza psychologii i lingwistyki. Każdy z rozdziałów został napisany przez specjalistę z danej subdyscypliny. Niezwykle cenny jest rozdział o dwujęzyczności, która w Polsce staje się ostatnio przedmiotem badań psycholingwistycznych, tekst ten może zatem stanowić dobre do nich wprowadzenie. Warto jeszcze podkreślić, że książka ta wypełnia poważne luki, jakie istnieją w psycholingwistycznym piśmiennictwie polskim.„ Z recenzji wydawniczej prof. Idy Kurcz Z recenzji wydawniczej prof. Idy Kurcz

PSYCHOLINGWISTYKA c.d. "W książce tej znaleźć można prezentację dorobku psycholingwistyki światowej - także w tych obszarach, które są mniej znane w Polsce i w mniejszym stopniu reprezentowane w badaniach polskich psycholingwistów (przykładem są rozdziały poświęcone percepcji mowy, procesom przetwarzania zdań, przyswajania języka drugiego). Biorąc pod uwagę fakt, że język przenika wszystkie sfery życia człowieka, podręcznik psycholingwistyki stanowi ważną lekturę dla studentów i badaczy z różnych dziedzin psychologii, socjologii i pedagogiki. "W książce tej znaleźć można prezentację dorobku psycholingwistyki światowej - także w tych obszarach, które są mniej znane w Polsce i w mniejszym stopniu reprezentowane w badaniach polskich psycholingwistów (przykładem są rozdziały poświęcone percepcji mowy, procesom przetwarzania zdań, przyswajania języka drugiego). Biorąc pod uwagę fakt, że język przenika wszystkie sfery życia człowieka, podręcznik psycholingwistyki stanowi ważną lekturę dla studentów i badaczy z różnych dziedzin psychologii, socjologii i pedagogiki. Z recenzji wydawniczej prof. Barbary Bokus Z recenzji wydawniczej prof. Barbary Bokus "Psycholingwistyka to wyjątkowo dobrze opracowany podręcznik, przedstawiający teorie i badania psycholingwistyczne w zakresie encyklopedycznym. Nachylenie w kierunku rozwojowym stanowi ważną i wyróżniającą cechę tej książki. Takie podejście podkreśla dynamiczny, procesualny aspekt zarówno przyswajania, jak i posługiwania się językiem przez człowieka. Staje się ono współcześnie dominującym podejściem w badaniach nad językiem.„ "Psycholingwistyka to wyjątkowo dobrze opracowany podręcznik, przedstawiający teorie i badania psycholingwistyczne w zakresie encyklopedycznym. Nachylenie w kierunku rozwojowym stanowi ważną i wyróżniającą cechę tej książki. Takie podejście podkreśla dynamiczny, procesualny aspekt zarówno przyswajania, jak i posługiwania się językiem przez człowieka. Staje się ono współcześnie dominującym podejściem w badaniach nad językiem.„ Z recenzji wydawniczej prof. Grace W. Shugar Z recenzji wydawniczej prof. Grace W. Shugar

KURCZ I., Psychologia języka i komunikacji. Wyd. Scholar. Warszawa Rozważania tej książki koncentrują się na dwu podstawowych funkcjach języka : reprezentatywnej w stosunku do rzeczywistości reprezentatywnej w stosunku do rzeczywistości komunikacyjnej służącej porozumiewaniu. komunikacyjnej służącej porozumiewaniu. W książce przedstawiono charakterystykę, rozwój, podstawy neurofizjologiczne, jak też związki z myśleniem i komunikowaniem się niewerbalnym.

MAJEWICZ Alfred F., 1989, Języki świata i ich klasyfikacja, PWN, Warszawa Praca zawiera najpełniejszy w polskiej literaturze językoznawczej wykaz języków uzywanych zarówno w przeszłości jak i obecnie na świecie oraz ich pełną klasyfikacje genetyczną i lokalizację. Zapoznaje także z zasadami klasyfikowania języków swiata oraz podaje przyklady klasyfikacji geograficznej i typologicznej cytujac przy tym bardzo bogaty materiał faktograficzny. Praca zawiera najpełniejszy w polskiej literaturze językoznawczej wykaz języków uzywanych zarówno w przeszłości jak i obecnie na świecie oraz ich pełną klasyfikacje genetyczną i lokalizację. Zapoznaje także z zasadami klasyfikowania języków swiata oraz podaje przyklady klasyfikacji geograficznej i typologicznej cytujac przy tym bardzo bogaty materiał faktograficzny.

Pączalska Maria, 1999, AFAZJOLOGIA. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa-Kraków Pierwsze na polskim rynku wydawniczym calościowe i nowoczesne opracowanie zagadnień związanych z zaburzeniami funkcji psychicznych w następstwie uszkodzeń mózgu, zwłaszcza afazją. Pierwsze na polskim rynku wydawniczym calościowe i nowoczesne opracowanie zagadnień związanych z zaburzeniami funkcji psychicznych w następstwie uszkodzeń mózgu, zwłaszcza afazją.

UNDERWOOD G., Utajone poznanie. Gadańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Gdańsk. Książka jest zbiorem tekstów na temat nieświadomych procesów pamięci, uczenia sie, percepcji i myślenia. Zostala napisana przez czołówkę badaczy zajmujących sie problematyka roli świadomości i nieświadomości w funkcjonowaniu umyslu czlowieka. Książka jest zbiorem tekstów na temat nieświadomych procesów pamięci, uczenia sie, percepcji i myślenia. Zostala napisana przez czołówkę badaczy zajmujących sie problematyka roli świadomości i nieświadomości w funkcjonowaniu umyslu czlowieka.

VETULANI Jerzy, Jak usprawnić pamięć. Wyd. Platan, Liszki. przewodnik po najnowszych teoriach pamięci i osiągnięciach farmakologii na polu walki z niedostatkami naszych czynności intelektualnych przewodnik po najnowszych teoriach pamięci i osiągnięciach farmakologii na polu walki z niedostatkami naszych czynności intelektualnych

Poznanie metod i strategii szybkiego i efektywnego uczenia się. Student na podstawie literatury naukowej oraz pracy z podręcznikiem może zdobyć i wykorzystać w praktyce nastepujące wiadomości: Budowa ludzkiego mózgu Funkcje prawej i lewej półkuli mózgowej Poznanie wlasnego stylu uczenia się, Sposoby motywowania do efektywnej pracy Zasady higieny pracy umysłowej Zasady robienia notatek graficznych (map mentalnych, map myśli) Zasady działania ludzkiej pamięci i praktyczne wykorzystanie tej wiedzy Podstawowe mnemotechniki i ich praktyczne zastosowanie Zasady przyspieszonego czytania Zasady studiowania.

Literatura podstawowa: 1.Buzan T., Rusz głową, Ravi, Łódź 2003; 2.Puślecki W., Superdydaktyka i jej trendy (w:) „Człowiek i świat”, Fundacja Innowacja, Warszawa 2001; 3.Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Zysk i S-ka, Poznań 2003; 4.Grębski M., Jak odnieść sukces na egzaminie, Ravi, Łódź 2000; 5.Rowntree D., Sztuka studiowania, Zysk i S-ka, Poznań 2001; 6.Rudniański J., Jak się uczyć, WSiP, Warszawa 2001; 7.Linksman R., W jaki sposób szybko się uczyć, Bivgenss, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca: 1. Buzan T., Mapy twoich myśli, Ravi, Łódź 2003; 2. Buzan T., Podręcznik szybkiego czytania, Ravi, Łódź 2003; 3. Krop I., 1000 słów na minutę. Podręcznik do samodzielnej nauki szybkiego czytania, Studio Erika, Warszawa 2002; 4. Buzan T., Potęga umysłu, Muza, Warszawa 2003; 5. Lorayne H., Sekrety Superpamięci, Ravi, Łódź 1997; 6. Budohoska W., Grabowska A., Dwie półkule – jeden mózg, Wiedza Powszechna, Warszawa 1994; 7. Rose C., Malcolm J. Nicholl, Ucz się szybciej, na miarę XXI wieku, Logos, Warszawa 2003; 8. Buzan T., Pamięć na zawołanie, Ravi, Łódź 1999; 9. Anderson J. R., Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień, WSiP, Warszawa 1998; 10. Lehrl S., Trening pamięci, Videograf II, Katowice 2000; 11. Tajniki ludzkiego umysłu, Przegląd Reader’s Digest, Warszawa 1997.