System wymiarowy opakowań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Osnowa Realizacyjna Istota zakładania i standardy techniczne
Advertisements

PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem
TECHNOLOGIA MAGAZYNOWANIA
Gospodarka odpadami Rady na odpady.
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
DOKUMENTACJA BUDOWLANA
Adam Możdżeń Gr.P1, rok Iv, Imir
Ryszard Kościelny Eksploatacja żurawi przenośnych w logistycznej sieci dystrybucji - zagadnienia wybrane Słowo wstępne: jawnym celem prezentacji.
Podstawowe wymagania dla kiosków i sklepików szkolnych:
Półfabrykaty, naddatki na obróbkę
FUNKCJE, PODZIAŁ, DOBÓR I REJESTROWANIE OPAKOWAŃ W OBROCIE TOWAROWYM
3. Systemy transportowe – transport globalny
Podstawowe pojęcia i definicje.
Opracowała: Angelika Kitlas
Projekt 2009 Technik spedytor.
T43 Montaż – sposoby, dokumentacja technologiczna i organizacja
STALPAK TO SZTUKA PAKOWANIA.
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Opakowania w systemach logistycznych
Transport materiałów chemicznych
Transport Wewnętrzny RADOSŁAW WYSOCKI.
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Przemek Gackowski kl. Ie
Budowa i funkcja magazynu.
Dostawa towaru.
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Technika przepływu materiałów i magazynowania
Kamil Rabski/Natalia Sajkowska
T52 Automatyzacja transportu wewnętrznego
KIEROWCA-OPERATOR WÓZKÓW JEZDNIOWYCH NAPĘDZANYCH
Opakowania w systemie logistycznym
PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW transportu wewnętrznego
RYSUNEK KONSTRUKCYJNY
Temat nr 4 : Tabliczki tytułowe ( PN-EN ISO 7200:2007)
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Mostek Wheatstone’a, Maxwella, Sauty’ego-Wiena
KALKULACJA KOSZTÓW JAKO ELEMENT RACHUNKU KOSZTÓW
Obróbka plastyczna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
GOSPODARKA MAGAZYNOWA
Połączenia łączne i rozłączne metali
Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz.
Pakiety ładunkowe Marek Stanisławski Systemy logistyczne.
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Transport aerozoli wg ADR
PRZYBORY FRYZJERSKIE.
POJEMNIKI TRANSPORTOWO - MAGAZYNOWE
Palety ładunkowe Systemy logistyczne Marek Stanisławski.
Kolejowe środki transportowe
Przyrząd pomiarowy SUWMIARKA.
RYSUNEK TECHNICZNY.
systemy logistyczne 2 M.Stanisławski
Paletyzatory i depaletyzatory
SUROWCE I MATERIAŁY EWELINA CHOJNACKA. SUROWCE Za surowce uważa się te czynniki rzeczowe, które przeszły uprzednio przez jedna fazę produkcyjną polegającą.
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
Wprowadzenie Materiały stosowane w FRP Rodzaj włókna: - Węglowe
Zgniatacz walcowy Gigant GT 1750
Formowanie jednostki ładunkowej
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Konstrukcje wsporcze Bartosz Litwiniuk.
TABLICE REJESTRACYJNE GRAWEROWANIE ZNAKI DROGOWE.
Projekt ułożyskowania wałka
Urządzenia do Oczyszczania Wody i Ścieków
REAGENTY STOSOWANE PRZY UZDATNIANIU WODY
Gospodarka magazynowa
„Budowa Gminnego Przedszkola w Rogowie”
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
Procesy magazynowo spedycyjne. Pojęcie magazynu Magazynem nazywamy jednostkę organizacyjno – funkcjonalną, która zajmuje się magazynowaniem dóbr materialnych,
Zapis prezentacji:

System wymiarowy opakowań

Stosowanie nowoczesnych metod produkcji, transportu i magazynowania wyrobów wymaga koordynacji i wzajemnego dostosowania wielu parametrów technicznych dotyczących zarówno zagadnień konstrukcyjnych jak i technologicznych. W koordynacji wymiarowej występuje dosyć wyraźny łańcuch bezpośrednich i pośrednich zależności. Podstawowymi elementami tego łańcucha są wymiary:

· Powierzchni magazynowych · Ramp, dróg dojazdowych, bram (drzwi) magazynów, dźwigów itp. · Urządzeń magazynowych, jak np. gniazda regałów, · Urządzeń transportu wewnętrznego i bliskiego (wózki podnośnikowe, unoszące itp.) · Przestrzeni ładownej środków transportowych (wagony kolejowe, samochody ciężarowe, ładownie statków, samolotów itp.) · Palet ładunkowych

· Opakowań transportowych · Opakowań zbiorczych i jednostkowych · Określonych zespołów maszyn pakujących i formujących oraz ich oprzyrządowania · Materiałów opakowaniowych w arkuszach (sklejki, płyty pilśniowe, płyty polipropylenowe „Tekpol”, papier, tektura, folie, blachy itp.)

Wszystkie te wymiary są ze sobą ściśle powiązane i współzależne Wszystkie te wymiary są ze sobą ściśle powiązane i współzależne. Ich wzajemne niedostosowanie powoduje duże straty gospodarcze, wynikłe np. z nieracjonalnego zużycia materiałów opakowaniowych, złego wykorzystania środków transportowych i powierzchni magazynowych itp. Ze względu na daleko posunięte prace dotyczące ujednolicenia wymiarów, przyjęto za podstawę wymiary powierzchni palet ładunkowych. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna przyjęła początkowo trzy wymiary palet : 800 x 1000 mm; 800 x 1200 mm; 1000 x 1200 mm. W wielu krajach europejskich, również w Polsce, uprzywilejowana jest paleta 800 x 1200 mm, a także przyjęty w ramach ISO moduł 600 x 400 mm.

Zalecenie normalizacyjne dotyczące koordynacji wymiarowej ustala: Dla opakowań – wymiary palety 800 x 1200 mm pomniejszone o 5%, tj. wymiary 760x 1140 mm Dla środków transportowych i pomieszczeń magazynowych – wymiary palety 800 x 1200 mm powiększone o luz manipulacyjny tj. 900 x 1300 mm ( minimum 870 x 1270 mm) inaczej miejsce paletowe.

Rodzaje palet: a. Palety drewniane – płaskie, czterowejściowe (800 x 1200 mm, wysokość 144 mm), służą do formowania jednostek ładunkowych z wyrobów odpornych na uszkodzenia mechaniczne w czasie piętrzenia i transportu. b. Palety słupkowe – wysokość słupków 100 cm, stosowane do wyrobów opakowanych lub nie opakowanych, charakteryzujących się niską wytrzymałością na ściskanie. c. Palety skrzyniowe – stosowane do ładunków o nieregularnych kształtach i niewielkich gabarytach. Rodzaje palet skrzyniowych: Ze ścianami z blachy, drewna płyt wiórowych, tworzyw sztucznych Ze ścianami z siatki, prętów itp. Nierozbieralne, o konstrukcji sztywnej, uniemożliwiającej demontaż poszczególnych elementów Rozbieralne o konstrukcji umożliwiającej demontaż poszczególnych elementów Składane o konstrukcji umożliwiającej składanie poszczególnych elementów

d. Palety specjalne – do formowania jednostek z wyrobów o specyficznych kształtach. Rodzaje: - Palety dla wyrobów o dużych gabarytach i nieregularnych kształtach - Palety do wyrobów prostopadłościennych - Palety do beczek i bębnów - Palety do zwojów (papier, papa, dywany)

Palety jednorazowego użytku – wykonane z materiałów odpadowych oraz z tworzyw sztucznych spienionych Wyroby o małych gabarytach luzem lub w opakowaniach jednostkowych, a także wyroby nieodporne na uszkodzenia mechaniczne w czasie magazynowania i transportu mogą być pakowane do metalowych lub z tworzyw sztucznych pojemników wielokrotnego użytku.

Pojemniki ładunkowe Zasobniki o różnych kształtach, konstrukcjach i wymiarach, wykonywane z różnych materiałów – głównie z blachy, drewna i tworzyw sztucznych. Pojemniki stanowią mikro jednostki ładunkowe, które można spiętrzać w stosy, a także formować większe jednostki np. Jednostki paletowe.

Rodzaje pojemników: - Pojemniki metalowe z blachy wykonywane są jako nieskładane, z zamknięciami przystosowanymi do plombowania. Stosowane są do formowania jednostek ładunkowych z wyrobów drobnych i ciężkich (śruby, łożyska, nakrętki). - Pojemniki metalowe siatkowe – wykonywane są jako składane, z zamknięciami umożliwiającymi plombowanie o wymiarach podstawy 400x800 mm, 600x800 mm oraz 1200x800 mm. Stosowane są do formownia jednostek ładunkowych z wyrobów przestrzennych, lekkich. - Pojemniki z tworzyw sztucznych (PE-HD) wykonywane są jako nieskładane lub składane. Posiadają wieko przystosowane do plombowania lub nie posiadają wieka. Stosowane są do formownia jednostek ładunkowych z wyrobów drobnych nieopakowanych lub opakowanych.

- Pojemniki drewniane lub z materiałów drewnopochodnych wykonywane są jako nieskładane lub składane o wymiarach podstawy 400x800 mm oraz 600x800 mm, z zamknięciami umożliwiającymi plombowanie. Stosowane są do pakowania artykułów technicznych, piśmiennych, pasmanterii itp.

Pakietowa jednostka ładunkowa – ładunek składający się z co najmniej dwóch jednakowych sztuk, tworzący jeden zwarty pakiet, sformowany przy użyciu środków zespalających w sposób zapewniający trwałość formy i możliwość zastosowania zmechanizowanego przeładunku. Pakietowe jednostki ładunkowe formowane są przeważnie z wyrobów nieopakowanych o wymiarach większych od wymiarów typowej palety ładunkowej, a więc szkła płaskiego, płyt pilśniowych, blach i rur stalowych, metalowych elementów konstrukcyjnych, elementów armatury ogrzewczej, wentylacyjnej. Wymiary jednostek pakietowych zależą od rodzaju formowanych wyrobów i dlatego można spotkać różnorodność stosowanych rozwiązań. Do wiązania pakietów stosuje się: jarzma, klamry, obejmy, taśmy, druty. Pakiet powinien być tak uformowany aby umożliwiał piętrzenie w stabilne stosy.

Kontenerowe jednostki ładunkowe Kontenerowa jednostka ładunkowa – formowana przy użyciu kontenera. Kontener – urządzenie transportowe: · O charakterze stałym i odpowiednio mocnej konstrukcji, · Skonstruowane w celu ułatwienia przemieszczania ładunków dla wielu środków transportu, · Wyposażone w urządzenie ułatwiające jego przemieszczanie, · Umożliwiające łatwe napełnianie i opróżnianie, · O pojemności większej niż 1 m³.

Najbardziej istotnym kryterium klasyfikacji kontenerów jest ich wielkość na podstawie, której wyróżnia się: · Kontenery małe, · Kontenery średnie, · Kontenery duże. Kontenery małe – do transportu drobnych przesyłek (przeładowywane głównie ręcznie), wyposażone we własny układ jezdny, masa brutto do 2,5 t., pojemności do 3 m³.

Kontenery średnie – masa brutto 2,5 – 10 t. , pojemność 2,5 – 10 m³ Kontenery średnie – masa brutto 2,5 – 10 t., pojemność 2,5 – 10 m³. Służą do przewozu ładunków, które ze względu na rozmieszczenie miejsc nadania i przeznaczenia – nie mogą być przewożone w kontenerach dużych.

Kontenery duże – masa brutto ponad 10 t. , pojemność powyżej 14 m³ Kontenery duże – masa brutto ponad 10 t., pojemność powyżej 14 m³. Bardzo rozpowszechnione w transporcie światowym.

Oznaczenie kontenerów

Obok kontenerów sztywnych stosuje się coraz szerzej kontenery elastyczne, wykonane ze specjalnej tkaniny, o pojemności do 2 m3. Przeznaczone są do transportu i okresowego składowania towarów sproszkowanych i granulowanych. System wymiarowy opakowań to ograniczony ilościowo układ zalecanych wymiarów opakowań transportowych i jednostkowych. W Polsce ustalono i przyjęto system wymiarowy oparty w swych założeniach teoretycznych na tzw. systemie norweskim, tj. ustalającym wewnętrzne wymiary opakowań transportowych ( w przeciwieństwie do szwajcarskiego w którym ustala się zewnętrzne wymiary opakowań transportowych).

System ten został ujęty w normie PN-89/O-79021 System ten został ujęty w normie PN-89/O-79021. Opiera się on na następujących zasadach: · Podstawą wyjściową systemu wymiarowego opakowań transportowych jest uprzywilejowana paleta ładunkowa o wymiarach 800x1200 mm; · Dla opakowań prostopadłościennych obowiązują szeregi wymiarów wewnętrznych opakowań transportowych oraz szeregi wymiarów zewnętrznych opakowań jednostkowych wkładanych do tych opakowań transportowych; · Przyjęto założenie teoretyczne że grubość ścianek opakowania transportowego powinna być wprost proporcjonalna do jego wielkości i wynosić przeciętnie 5% wymiarów liniowych opakowań

· Wykorzystanie powierzchni ładownej palety przez opakowania transportowe o dnie prostokątnym powinno wynosić około 100%; dopuszcza się mniejsze wykorzystanie powierzchni palety, jednak nie poniżej 90%; opakowania nie mogą zbytnio wystawać poza obrzeże palety, przewisy muszą się mieścić w przewidzianym luzie wynoszącym +40 mm na każdy wymiar liniowy; · Jako największe wymiary liniowe opakowań transportowych przyjęto pomniejszone o 5% wymiary palety 800x1200 mm, a jako najmniejsze-graniczny wymiar dla opakowań-190 mm; · Wymiary liniowe opakowań transportowych utworzono przez podzielenie pomniejszonych o 5% wymiarów palety przez liczby naturalne oraz przez odpowiedni dobór powstałych w ten sposób wymiarów wewnętrznych długości opakowań transportowych; Postanowienia normy stosuje się przy projektowaniu opakowań transportowych z różnych tworzyw i do różnych towarów z wyjątkiem przypadków gdy kształt towaru, wymagania odbiorcy zagranicznego lub inne specjalne okoliczności uzasadniają zastosowanie innych wymiarów opakowań.