Publiczne Gimnazjum nr 3 w Łodzi Ul. Zacisze 7/9
W 2012 roku nasze gimnazjum po raz drugi aktywnie uczestniczyło w projekcie „Jestem fair”. Przeprowadziliśmy szereg inicjatyw, które miały przybliżyć uczniom naszej szkoły ideę FAIR PLAY w sporcie i życiu codziennym. W ramach projektu przygotowaliśmy: I. Zajęcia warsztatowe II. Konkurs plastyczny III. Spotkanie z religią IV. Imprezy sportowe z konkursem kibicowania oraz wyborem sportowca fair play V. Wystawę poświęconą projektowi VI. Udział uczniów w imprezie sportowej
W projekcie brali udział uczniowie klas pierwszych, których reprezentowała grupa uczniów: 1. Michał Rybka 2.Sebastian Januszewski 3.Natalia Misiak 4.Patrycja Pszczoła 5.Mateusz Kaźmierczak 6.Mateusz Bugajak 7. Aleksandra Durnaś 8. Wiktoria Kiełbasińska 9. Michalina Pałczyńska 10. Szymon Jasica
Debata przygotowana przez uczniów dla uczniów. Uczniowie – reprezentanci projektu z klasy I pod opieką koordynatora projektu a zarazem nauczyciela wychowania fizycznego mgr Agnieszki Jaczewskiej (po dwoje-troje uczniów na klasę), przeprowadzili debaty w każdej klasie I na temat rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu. Zajęcia odbywały się w salach lekcyjnych lub na „łonie natury” w zależności od pogody. Zajęcia w terenie miały na celu pokazanie uczniom, że każde miejsce dobre jest na spotkanie i dyskusję na ważne tematy. Podczas dyskusji uczniowie mieli do dyspozycji kartki papieru na których mogli rysować scenki sytuacyjne oraz wypisywać hasła na temat rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu.
Temat zajęć: „Co to jest rasizm, ksenofobia i antysemityzm? Jak należy przeciwdziałać takim postawom w jednoczącej się Europie?” * czas trwania: 45 min. *cele ogólne: - zdefiniowanie pojęć rasizm, ksenofobia i antysemityzm - negatywne zachowania wobec innych wyznań, kultur i narodów - umiejętność przeciwdziałania stereotypom * cele szczegółowe: - uczeń zna znaczenie słów rasizm, ksenofobia i antysemityzm - uczeń wie jakie negatywne skutki niesie z sobą nietolerancja - uczeń potrafi skutecznie przeciwdziałać przemocy - uczeń będzie aktywnie propagował prawidłowe postawy wśród rówieśników * forma pracy: - w grupie - indywidualna * metody pracy: - burza mózgów, dyskusja - prezentacja własnych poglądów * pomoce dydaktyczne: -karty pracy, mazaki
Pani pedagog szkoły mgr Barbara Cierpisz wraz z psychologiem panem mgr Janem Leśniowskim przeprowadzili w klasach pierwszych warsztaty na temat zachowań kibiców na stadionach piłkarskich i nie tylko. Warsztaty miały pokazać uczniom jak należy kulturalnie zachowywać się jako kibic podczas uczestniczenia w rozgrywkach sportowych. Omawiane były zachowania fair play te pozytywne jak i negatywne z jakimi uczniowie spotkali się w życiu codziennym jak i na stadionach. Podczas zajęć uczniowie mogli obejrzeć krótkie filmiki i scenki oraz wyrazić swoje zdanie ta temat zachowań kibiców jak i pseudokibiców.
Temat zajęć: „Kulturalnie kibicuję - fair play w sporcie i na trybunach” * czas trwania: 45 min * cele ogólne: - budowanie umiejętności poszanowania praw innych - kształtowanie postaw fair play *cele szczegółowe: - uczeń rozumie pojęcie fair – play, potrafi podać przykłady takiego zachowania - uczeń uświadamia sobie znaczenie czystej gry w sporcie i kulturalnego kibicowania oraz konsekwencje jego braku - uczeń potrafi rozpoznać zachowania fair – play, potrafi rozpoznać niewłaściwe zachowania kibica, wie jak kulturalnie kibicować - uczeń potrafi efektywnie pracować w grupie *metody pracy: - dyskusja kierowana - praca w grupach * materiały dydaktyczne: - karteczki z cechami zachowań kibica i pseudokibica - karton z napisami, klej
Na terenie naszego gimnazjum został przeprowadzony konkurs plastyczny. Wzięła w nim udział duża liczba uczniów zainteresowanych tematyką Fair play. Młodzież prezentowała swoje prace na kartach bloków rysunkowych jak również na dużych kartonach plakatowych. Najlepsze prace ocenione przez jury w składzie: Aneta Szymczak - nauczyciel techniki Maria Oleszkiewicz – nauczyciel plastyki Barbara Cierpisz – pedagog szkolny Agnieszka Jaczewska – koordynator projektu zostały nagrodzone podczas zakończenia projektu.
Pomysł „spotkania z religią” (w zamian spotkanie ze znanym sportowcem) narodził się w ramach współpracy międzyprzedmiotowej i aktywnemu uczestnictwu naszej młodzieży w Klubie Salezjańskim działającym przy Kościele św. Teresy w Łodzi. Zaangażowanie naszego księdza katechety Wacława Kędzierskiego w projekt „Jestem fair” oraz w życie szkoły, zaowocowało bardzo ciekawym pomysłem przeprowadzenia w naszym gimnazjum w dniu 21 maja 2012 roku prelekcji oraz turnieju piłki nożnej. Prelekcja filmowana była i zaprezentowana 3 czerwca 2012 roku w TV3. Pełna wersja znajduje się pod linkiem
Temat : „Kibic czy kibol? Rola widzów w rozgrywkach sportowych” Cel lekcji: pobudzenie do refleksji na temat właściwego sposobu kibicowania 1. Wprowadzenie do tematu lekcji (5-10 min.) „Kibic” i „kibol” – dwa bardzo podobne słowa, które jednak nie są synonimami. Czym się różnią? Jakie jest ich właściwe znaczenie? [prosimy uczniów o najprostszą, krótką odpowiedź] Według ogólnopolskiego sondażu z 2008 r. aż 85% obywateli boi się iść na stadion z przekonania, że to niebezpieczne i wrogie miejsce. Rodzice rezygnują z zabierania na mecze dzieci z powodu wulgaryzmów, które są nagminne i stały się codziennością. Z drugiej strony polscy kibice znani są z tworzenia podczas meczów wspaniałej, niezapomnianej atmosfery; europejskie i światowe władze różnych związków sportowych chętnie organizują rozgrywki w Polsce ze względu na dużą frekwencję i żywiołowy doping kibiców. A jakie jest wasze zdanie na ten temat? Więcej jest kibiców czy kiboli? Czy ktoś z was brał udział w dużych imprezach sportowych? Jak zachowywała się publiczność? Jak Uczestniczyliście w meczu wy sami? [można wysłuchać kilku opinii, albo np. przeprowadzić błyskawiczną sondę klasową – przez podniesienie ręki - na temat opinii o kibicowaniu Polaków]
2. Rozwinięcie tematu – wskazanie pozytywnych wzorców (20-25 min.) Jaka jest zatem prawda o polskich kibicach? Tego pytania pewnie nie rozstrzygniemy – nawet wśród was opinie są podzielone - ale możemy odpowiedzieć sobie, jacy powinni być prawdziwi kibice. Zbliżające się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które Polska organizuje wraz z Ukrainą, są dobrą okazją do tego rodzaju refleksji. W myśl zasady, że nie potrafię zmienić świata, ale mogę zmienić samego siebie, spróbujmy podczas tej lekcji porozmawia o dobrym i złym kibicowaniu. [Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup (3-5 osób), każda otrzymuje: kartę z pozytywnymi i negatywnymi przykładami kibicowania, czysty arkusz A4 oraz losuje kartkę z zadaniem do wykonania. Zadania dla grup do przygotowania: 1. Kodeks prawdziwego kibica – zbiór 10 zasad, którymi powinien kierować się kibic, np. Kibic jest ze swoją drużyną na dobre i na złe, kibic szanuje symbole innych drużyn, Kibic nie używa wulgaryzmów… 2. Modlitwa kibica na Euro Hasło do umieszczenia na transparentach lub skandowania podczas meczów polskiej reprezentacji.]
3. Podsumowanie (10-15 min.) [Grupy przedstawiają wyniki swojej pracy, które można zapisać na tablicy. W przypadku, kiedy dwie grupy układały Kodeks prawdziwego kibica, można spróbować połączyć odpowiedzi w celu stworzenia jednej wspólnej wersji, lub przegłosować jedną z wersji. Będzie ona stanowiła notatkę do zeszytu. Jako modlitwę na zakończenie wykorzystujemy tekst/teksty powstałe podczas zajęć]
Dnia 15 maja 2012 w ramach Szkolnych Igrzysk Sportowych w naszym gimnazjum odbyły się dwie imprezy sportowe: - piłka siatkowa - koedukacyjna - gry i zabawy – koedukacyjne w których udział wzięli uczniowie klas I: Ia, Ib, Ic, Id, Ie
- miejsce rozgrywek: sala gimnastyczna, boisko do piłki siatkowej - system rozgrywek: „każdy z każdym” - skład drużyn: zespoły mieszane (3 dziewczynki i 3 chłopców) - set rozgrywany do 15 pkt, dwóch setów, w przypadku remisu – trzeci set do 7 pkt - zmiany hokejowe - przepisy zgodne z PZPS
Celem konkursu na najlepszą grupę kibicującą swojej drużynie jest: - promowanie kulturalnego zachowania podczas rozgrywek sportowych - budowanie szacunku dla przeciwnika - umiejętność godnego zaakceptowania niekorzystnego wyniku swojej drużyny - wznoszenie kulturalnych okrzyków - propagowanie pozytywnych zachowań na widowni Kryterium oceniania : -punkty (po 2 pkt.) przyznawane były za wykonanie transparentów, pomysłowe hasła, liczbę osób kibicującą danej grupie, akcesoria kibica, głośność kibicowania i kulturalne kibicowanie. Za złe zachowania kibice otrzymywali ujemne punkty. W skład jury konkursu kibicowania weszli nauczyciele wychowania fizycznego: Beata Góralska, Agnieszka Jaczewska, Ewa Kwasek, Michał Dębowski i Krzysztof Budźko.
I miejsce – klasa Id II miejsce – klasa Ib III miejsce – klasa Ia IV miejsce – klasa Ie V miejsce – klasa Ic Sportowiec fair play – Anna Krawczyk kl. Id Najlepiej kibicująca fair play grupa - uczniowie z klasy Id
Celem rozegrania konkursu gier i zabaw rekreacyjnych było umożliwienie wzięcia udziału w zawodach sportowych młodzieży,która z różnych przyczyn nie zakwalifikowała się do drużyn siatkarskich a chciała uczestniczyć w sportowym turnieju fair play. Gry i zabawy rozegrane zostały w sali gimnastycznej naszego gimnazjum zaraz po zakończeniu turnieju siatkarskiego.
- w skład drużyny wchodzą 2 dziewczynki i 2 chłopców - rozgrywanych jest 6 konkurencji: 1. kozłowanie piłki koszykowej 2.wyścigi biegowe 3.prowadzenie piłki kijem unihokeja między pachołkami 4.bieg z woreczkiem na głowie 5.celność do skutku rzutu do kosza 6.skoki zajęcze - wszystkie konkurencje rozgrywane są na wcześniej wyznaczonych torach - za każdy wygrany wyścig drużyna otrzymuje 3 pkt, kolejno za nieprawidłowe wykonanie ćwiczenia przewidziane są punkty karne po 1 za przewinienie - wygrywa drużyna która zdobędzie największą ilość punktów po 6 konkurencjach. W przypadku remisu rozegrana zostanie kolejna konkurencja biegowa „doczepiane pociągi”
I m-ce – klasa Ib II m-ce – klasa Id III m-ce – klasa Ic IV m-ce – klasa Ia V m-ce – klasa Ie
W dniu 12 czerwca 2012 zorganizowaliśmy w szkole uroczyste zakończenie Projektu „Jestem fair”. Impreza połączona została z „dniem bez przemocy”. Na terenie szkoły można było obejrzeć wystawę poświęconą projektowi, podczas której zostały przedstawione i opisane działania przeprowadzone na przestrzeni kilku miesięcy w ramach projektu „Jestem fair”. W wystawie odnieśliśmy się do początku funkcjonowania projektu, czyli do I edycji w której wzięliśmy udział. Projekt cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród naszych uczniów, tym bardziej że nasze gimnazjum znajduje cię w centrum Łodzi gdzie bardzo aktywnie działają grupy kibiców. Na wystawie zaprezentowaliśmy zdjęcia i prace uczniów wykonane podczas warsztatów. Do wglądu w bibliotece szkolnej jest też prezentacja z I edycji projektu z 2011 roku.
7 maj 2012 nasze Gimnazjum wzięło udział w powitani Pucharu Europy w Łodzi. Kilkunastoosobowa grupa uczniów, w tym reprezentanci projektu,najpierw udali się do Urzędu Miasta Łodzi gdzie odbyło się spotkanie z panią Prezydent Hanną Zdanowską oraz przedstawicielami UEFA…