Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2015 Rokiem Polskiego Teatru, w przekonaniu o jego wyjątkowej historii oraz roli, jaką odgrywa we współczesnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

odzyskania niepodległości Polski
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Zapraszamy do teatru.
Zespół Szkół im.Oskara Langego w Zawierciu Historia szkoły – okres przedwojenny.
Fryderyk Chopin.
Hanka Bielicka BIOGRAFIA
Szkolne Koło Ligi Ochrony Przyrody
Wykonanie: Karolina Lesiak Aleksandra Sroka
ŚWIĘTO ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ Wykonał: Jakub Jaworski
Prawo do udziału w życiu kulturowym
s. Wyspiański-człowiek teatru
NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
w Petersburgu podpisano pierwszy
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Lekcja Wolności.
Teatr w okresie miedzywojennym
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Mniejszości narodowe w Polsce
Historia Administracji Ćwiczenia I.
KINO POLSKIE.
Czasy Stanisławowskie
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
Walka zbrojna a praca organiczna
POLSKI TEATR WE LWOWIE 55-lecie.
Życie i twórczość Stanisława Ligonia
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
Początki kina Przygotowali: PP i ML.
TEATR GRECKI.
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „ W CZARODZIEJSKIM ŚWIECIE BAJEK” ścieżka edukacyjna w zakresie przedmiotów humanistycznych grupa projektowa: klasa.
Autorki: Julia Nowak Maria Jasek
Teatr Nowy w Zabrzu. Teatr Nowy w Zabrzu został zało ż ony w 1959 roku, mie ś ci si ę w budynku dawnego kasyna Huty Donnersmarck.
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
1807 Autor : Szymon Zaliwski
Kultura i gospodarka II Rzeczpospolitej
Narodowe Święto Niepodległości
Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
Warszawa.  Jest najstarszą dzielnicą stolicy.  Powstało pod koniec XIII wieku.  Leży na skarpie tuż nad Wisłą.  Jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa.
 11 listopada 1918 roku, po 123 latach niewoli Polska odzyskuje niepodległość.  Po 1918 roku Polacy zaczęli odbudowę kraju  Na czele państwa stanął.
Teatr w liczbach. Województwo śląskie Dr Łucja Ginko Grzegorz Szymański.
Polityka kulturalna Niemiec
Uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Powszechnie przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą.
Stanisława Wyspiańskiego można określić mianem artysty i człowieka teatru. Wyspiański był kontynuatorem idei stworzenia teatru monumentalnego - idei wyrażanej.
William Szekspir. Życiorys Williama William Szekspir urodził się 23 kwietnia 1564r.Urodził się nad rzeką Avon. Powszechnie uważany za jednego z najwybitniejszych.
Z ACHĘTA N ARODOWA G ALERII S ZTUKI DALEJ. SPIS TREŚCI Historia Zachęty Budynek Zachęty Lokalizacja Wystawy Godziny otwarcia.
Historia Teatr Miejski imienia Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie jest jedną z najważniejszych instytucji tego typu w regionie. Teatr założono w latach.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
11 listopada – Święto Niepodległości.
Temat: Walka Polaków o niepodległość – powstanie styczniowe.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Temat: Walka Polaków o niepodległość – powstanie listopadowe.
Wiosna Ludów – nazwa serii zrywów rewolucyjnych i narodowych, jakie miały miejsce w Europie w latach Ludem nazywa się tu społeczności.
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Miejski Teatr Miniatura oraz Inkubator Kultury Kulmiasto
Historia Administracji Ćwiczenia I.
DROGA DO WOLNOŚCI ROK
lat od odzyskania przez Polskę Niepodległości
100 ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI PRZEZ POLSKĘ
Narodowe Święto Niepodległości
Jeszcze Polska nie zginęła
ZNISZCZENIA PO II WOJNIE SWIATOWEJ. STRATY ODNIESIONE PRZEZ POLSK Ę PODCZAS OKUPACJI NIEMIECKIEJ : Straty majątku narodowego – 38% stanu sprzed 1939 Zniszczenia.
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Zapis prezentacji:

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2015 Rokiem Polskiego Teatru, w przekonaniu o jego wyjątkowej historii oraz roli, jaką odgrywa we współczesnym życiu naszego kraju.

Za czasów króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1765 r. zrodził się z jego inicjatywy pierwszy stały publiczny teatr w Warszawie nazwany Teatrem Narodowym.

Powstanie Teatru Narodowego zapoczątkowało bujny rozkwit komedii obyczajowo - satyrycznych pisanych najczęściej na zamówienie teatru (np. J. Baudouin, F. Zabłocki). Z czasem jednak wzbogacał się o nowe formy i gatunki widowiska (opera narodowa, przeróbki dramy, poetyckie komedie Zabłockiego („Fircyk w zalotach”, „Król w kraju rozkoszy”).

Teatr wyrażał nowe tendencje estetyczne i polityczne, zwłaszcza w okresie Sejmu Czteroletniego i targowicy. Teatr Narodowy osiągnął dojrzałość w czasach dyrekcji Wojciecha Bogusławskiego który stworzył z niego instytucję o ważnej funkcji społecznej i obywatelskiej oraz wysokiej randze arty- stycznej.

Dzięki wytworzonej tradycji i osiągniętemu znaczeniu teatr pol. przetrwał upadek państwa. Mimo rozbioru kraju działał dalej, skutecznie broniąc języka i literatury narodowej, a w chwilach przełomowych dawał wyraz pragnieniom i dążeniom zbiorowości. Teatr Rozmaitości w Warszawie (1873)fot. Archiwum Ilustracji WN PWN SA © Wydawnictwo Naukowe PWN

W 1914 r. na ziemiach dawnej RP było razem dziesięć teatrów, poza tym działały jeszcze zespoły wędrowne: w zaborze pruskim wyjątkowo, natomiast w Galicji i pod zaborem rosyjskim stale i w znacznej liczbie. Powstał nowy typ teatru, przeznaczony dla najuboższej publiczności. Nastąpił nieoczekiwany rozkwit teatru na Ukrainie. Migracje te nie wygasiły jednak życia teatralnego w kraju. Moskwa zaroiła się od polskich aktorów, reżyserów, scenografów, którzy tu założyli własny teatr.

Podobnie jak przed rozbiorami Teatr Narodowy był pierwszą sceną kraju ; od 1810 nadzorowany przez Dyrekcję Rządową, 1827 został całkowicie upaństwowiony, a jego status organizacyjny ukształtował się po powstaniu listopadowym 1830–1831; zakazano wówczas nazwy: Narodowy. W 1833 r. gmach nazwano Teatrem Wielkim. Warszawskie sceny wchodziły w skład instytucji określanej od lat 50. jako Warszawskie Teatry Rządowe, na ich czele stał prezes mianowany przez cara. Po 1831 na wiele lat uległy zerwaniu związki z zachodnioeuropejską twórczością dramatyczną, cenzura nie dopuszczała na scenę sztuk Szekspira, nie mogło być także mowy o graniu utworów pol. powstałych na emigracji, na scenie panoszyły się płaskie melodramaty i farsy.

Wzrastający prestiż teatrów galicyjskich budził od dawna zaciekawienie w całym kraju. Wiele rodzin z zaboru pruskiego i zaboru rosyjskiego wyjeżdżało na lato do karpackich uzdrowisk, łącząc to ze zwiedzaniem Krakowa i wręcz obowiązkowym odwiedzaniem tutejszego teatru.

Stefan Jaracz (1883–1945). Aktor trudnego charakteru, uznany za jednego z największych. Debiutował w Teatrze Ludowym w Krakowie w W 1911 wystąpił po raz pierwszy w Warszawie w Teatrze Bagatela. Od 1930 r. dyrektor warszawskiego teatru Ateneum. W latach międzywojennych występował również w filmach.

Rozwój teatru w zaborze austriackim

Stanisław Koźmian to jedna z najciekawszych postaci w historii polskiego teatru. Wierzył, że teatr może i powinien być w Polsce dźwignią kultury.

Przedtem mało znana była rozmowa toczona w głębi, przez dwóch aktorów zwróconych twarzami do siebie. Tylko sceny zbiorowe były tak rozgrywane. Każdy ważniejszy dialog wymagał podejścia do rampy i przemawiania do widowni. Innowacje Koźmiana wynikały po trosze z lepszego oświetlenia, palniki gazowe oświetlały lepiej całą powierzchnię sceny.

Teatry krakowskie osiągnęły wysoki poziom artystyczny, który słynął ze znakomitego aktorstwa. W repertuarze znalazła się polska dramaturgia narodowa (Kochanowski, Zabłocki, Fredro, Słowacki), klasyka światowa (Szekspir, J.W. Goethe, Schiller) i sztuki współczesne.

S. Wyspiański to m.in. polski słynny dramaturg, projektując kostiumy, dekoracje i oświetlenie do swoich sztuk, zapoczątkował rozwój polskiej scenografii. Jego koncepcje inscenizacyjne ukształtowały w dużej mierze idee polskiego teatru monumentalnego L. Schillera. S. Wyspiański Autoportret

Na wysokim poziomie utrzymywał się stale teatr lwowski kierowany przez Tadeusza Pawlikowskiego (1900–1906), słynął z wielu wybitnych inscenizacji polskiej i obcej klasyki oraz sztuk współczesnych Gabriela Zapolska, 1857–1921, dramatopisarka, zajmuje istotne miejsce w rozwoju polskiej komedii obyczajowej; autorka dramatu Moralność Pani Dulskiej.

Wraz z powstaniem styczniowym skończył się w Polsce teatr szlachecki, a jego miejsce zajmował nowy, inteligencko- mieszczański. W Galicji i w królestwie pojawił się teatr żydowski. Zaczęto płacić autorom sztuk teatralnych, co wcześniej zdarzało się niezwykle rzadko. Wielu autorów, m.in. Norwid, wysyłało przez wiele lat z zagranicy swoje sztuki do polskich teatrów. Niestety niewiele z nich zostało wystawionych. Zwykli ludzie dla rozrywki zaczęli tworzyć przedstawienia ama- torskie, m.in. na Śląsku. Cyprian Kamil Norwid

Odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku wpłynęło w istotny sposób na dalszy rozwój teatru, zwł. w stolicy. Symboliczną wymowę miało przywrócenie w 1924 roku Teatrowi Rozmaitości nazwy Teatr Narodowy. W okresie 20-lecia międzywojennego pojawiły się nowe prądy reformatorskie w dziedzinie inscenizacji, gry aktorskiej, repertuaru, upowszechniania sztuki teatr.; zaznaczały się one głównie w działalności warszawskich zespołów kierowanych przez J. Osterwę, L. Schillera, S. Jaracza. Niezależnie od teatrów zawodowych od początku XX w. rozwijał się ruch amatorski na wsi, powstawały też teatry proletariackie w miastach. Wzorem krakowskiego teatru wiele innych przybierało sobie jakiegoś patrona. Zaczynał się w Polsce rozkwit reżyserii i inscenizacji. Powstał Państwowy Instytut Sztuki Teatralnej o charakterze samodzielnej, wyższej uczelni. Powstały teatry szkolne. Niezależnie od teatrów zawodowych od początku XX w. rozwijał się ruch amatorski na wsi, powstawały też teatry proletariackie w miastach.

Najwybitniejsi aktorzy dwudziestolecia skupiali się przeważnie w Warszawie, w Teatrze Narodowym i w Polskim. Mieczysława Ćwiklińska (1880–1972). W 1901 została aktorką zespołu farsy Warszawskich Teatrów Rządowych. Przed I wojną światową występowała w operetkach: Paryża, Drezna, Berlina. Jednak wybrała aktorstwo. Zasłynęła jako interpretatorka ról Fredry.

Dwudziestolecie międzywojenne przyniosło rozkwit sztuki aktorskiej. Wielu aktorów osiągnęło wówczas szczyt rozwoju artystycznego m.in.: Junosz - Stępowski, Zelwerowicz, M. Ćwiklińska. HANKA ORDONÓWNA (1902–50) -piosenkarka, tancerka, aktorka; występy od 1916 gł. w Warszawie (m.in. w Qui Pro Quo), także w Wilnie, Krakowie, Lwowie; role w operetkach, wodewilach, komediach i w filmach. W 1942 r jako opiekunka dzieci polskich udała się z 2. Korpusem Pol. na Bliski Wschód.

Cieszące się dużym zainteresowaniem publiczności warszawskie teatrzyki małych form (m.in. Qui Pro Quo) lansowały nowe talenty aktorskie i piosenkarskie (Z. Pogorzelska, H. Ordonówna, M. Zimińska, A. Dymsza, E. Bodo). ADOLF DYMSZA (1900–75) -aktor; występy od gł. w Warszawie w kabaretach i rewiach, w latach 1934–39 w teatrach: Polskim, Letnim, Narodowym; po II wojnie świat. w Łodzi i Warszawie.

W 1939 r. Niemcy zamknęli wszystkie teatry polskie na okupowanych ziemiach. W 1940 powstała w Warszawie konspiracyjna Rada Teatralna. Młodzi aktorzy kształcili się w tajnym PIST i na kursach aktorskich. W GG gmachy teatrów zostały przejęte przez okupanta; zezwolono na uruchomienie kilku scen polskich pod warunkiem, że będą prezentować niewybredny repertuar rozrywkowy (nie wolno było wprowadzać elementów ludowych tańców, pieśni, strojów); bojkotowała je większość polskich aktorów i widzów.

W VII 1940 r. władze niemieckie wydały zarządzenie dotyczące rejestrowania się wszystkich aktorów pragnących pracować w swoim zawodzie. Na tajnym zebraniu ZASP podjęto decyzję o bojkocie zarządzenia; zezwolono natomiast aktorom na występy w kawiarniach prowadzonych przez artystów teatru, filmu i muzyków. Niesubordynowanym orzekano karę infamii. Zaraz po zakończeniu wojny sądy ZASP rozpatrywały prawie wszystkie przypadki nieposłuszeństwa i wymierzały kary stosowne do nowych warunków (np. zakaz występów w Warszawie, zakaz druku nazwiska na afiszu).

W czasie okupacji działały zarówno teatry jawne, organizowane przez Niemców jak i wolne teatry konspiracyjne. Tajne grupy teatralne podejmowały pracę o charakterze studyjnym, czyli w mieszkaniach prywatnych. Poza krajem polskie zespoły teatralne działały jawnie w obozach jenieckich (głównie w oflagach) i w wojsku (teatry frontowe). Kazimierz Junosza-Stępowski (1880–1943). Był aktorem charakterystycznym, z łatwością wcielał się w postacie tragiczne i komediowe. Na ekranie zadebiutował w 1902, kilkoma epizodami. Zginął 5 lipca 1943 w tajemniczych okolicznościach.

Teatry w Wilnie, Lwowie, Grodnie nie przerwały działalności po wybuchu wojny; miejsce powołanych do wojska artystów zajmowali aktorzy napływający z Polski centralnej. Teatry prowadziły działalność w coraz to nowej sytuacji politycznej, borykały się z trudnościami finansowymi i lokalowymi. Teatr Wielki we Lwowie

Podczas II wojny światowej zginęło ok. 350 aktorów. Całkowitemu zniszczeniu uległo wiele budynków teatralnych, np. w Warszawie wszystkie oprócz Teatru Polskiego. EUGENIUSZ BODO (1899–1943) -aktor, pieśniarz i tancerz, reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Występował w warszawskich teatrzykach rewiowych i operetce. Zginął w 1943 obozie w ZSRR.

 ria.html ria.html  &lr=&q=teatr &lr=&q=teatr  Zbigniew Raszewski: „Krótka historia teatru polskiego”, Warszawa  Encyklopedia multimedialna PWN, Teatr i film.