PROBLEM NERWIC SZKOLNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Philip Zimbardo Psychologia i życie
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Kierowanie twórczością w organizacji
Absencja uczniowska w szkole –
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
DEPRESJA w wieku młodzieńczym, próby samobójcze.
Zaburzenia nerwicowe pod postacią somatyczną
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
(F40 - F48) Zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod postacią somatyczną Są to: Lęki, fobie, natręctwa, zaburzenia adaptacyjne, ASD, PTSD, zaburzenia.
Zaburzenia psychiczne
Substancje wspomagające kondycję psychiczną człowieka
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
Praca z dzieckiem agresywnym
Depresja wieku rozwojowego
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
PEDAGOG SZKOLNY.
Grażyna Banach – Kociołek
w praktyce pedagogicznej
Złe nawyki żywieniowe.
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Zaburzenia lękowe Dorota Wołyńczyk. Podstawowe pojęcia  Lęk a strach  Lęk antycypacyjny  Fobia  Agorafobia  Napad paniki – Objawy pobudzenia psychicznego.
„Dopalacz” czy „dopalacze” to termin który nie posiada charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Zaburzenia lękowe rozpoczynające się w dzieciństwie
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DEPRESJA.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Stres w pracy nauczyciela
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Fobia szkolna.
Solidarni z chorującymi psychicznie
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

PROBLEM NERWIC SZKOLNYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY Maria Magdalena Mastalerz

SERDECZNIE WITAM UCZESTNIKÓW KONFERENCJI

NERWICA Zaburzenie funkcjonowania fizjologicznego nie mające strukturalnych podstaw w obrębie narządów. Charakteryzuje się objawami zaburzeń ze strony poznawczej, emocjonalnej oraz behawioralnej. Objawy te są wynikiem wewnętrznego konfliktu, którego przeciwstawne elementy (dążenie – unikanie) są nieświadome.

NERWICE Dotknięta nią osoba ocenia symptomy jako dziwne i niezrozumiałe. Obwinia zwykle siebie. Nienaruszona pozostaje ocena rzeczywistości jako takiej. PSYCHOZY Badanie rzeczywistości jest znacząco zakłócone (urojenia, halucynacje).

NERWICE PSYCHOZY ZABURZENIA NASTROJU (depresje) ZABURZENIA OSOBOWOŚCI (osobowość unikajaca)

, na które mogą składać się NERWICE SZKOLNE czy FOBIA SZKOLNA to pojęcia , na które mogą składać się RÓŻNORODNE zaburzenia

ZROZUMIENIE PROBLEMU WSKAZUJE ROZWIĄZANIA

Sposoby klasyfikacji DSM IV (R) „Podręcznik diagnostyczny i statystyczny” Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne ICD – 10 „Międzynarodowa klasyfikacja chorób” WHO

ICD - 10 F90 – F98 Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym F93 Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie

F93 ICD - 10 F93.0 Lęk przed separacją w dzieciństwie F93.1 Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie F93.2 Lęk społeczny w dzieciństwie F93.8 Uogólnione zaburzenie lękowe w dzieciństwie

F40 – F48 Zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod postacią somatyczną

F40 – F48 ICD -10 F40.1 Fobie społeczne F40.2 Specyficzne (izolowane) postacie fobii F41.0 Zaburzenia lękowe z napadami lęku F41.1 Zaburzenie lękowe uogólnione F41.2 Zaburzenie depresyjne i lękowe mieszane

Czy istnieje zgodność z tendencjami rozwojowymi ? RÓŻNICOWANIE Czy istnieje zgodność z tendencjami rozwojowymi ? TAK - (F93.-) NIE - (F40 – F49)

NORMALNYMI DOROSŁYMI WIĘKSZOŚĆ DZIECI Z ZABURZENIAMI EMOCJONALNYMI STAJE SIĘ NORMALNYMI DOROSŁYMI

F93 ICD - 10 F93.0 Lęk przed separacją w dzieciństwie F93.1 Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie F93.2 Lęk społeczny w dzieciństwie F93.8 Uogólnione zaburzenie lękowe w dzieciństwie

Lęk przed separacją w dzieciństwie Okres niemowlęcy, a potem okres wczesno – przedszkolny to rozwojowo właściwe momenty na wystąpienie lęków separacyjnych. Lęki te dotyczą realnego lub zagrażającego oddalenia od osób, z którymi dzieci są związane. Nieprawidłowe nasilenie lub utrzymywanie się poza zwykły okres wieku.

Lęk przed separacją c.d. Początek zaburzenia zwykle 2- 5 rok życia Największe nasilenie zachorowań wiek 7,5 lat Częściej pojawia się u dziewcząt, u dzieci wychowywanych przez samotną matkę (rzadziej ojca), niższy status społeczno – ekonomiczny rodziców.

Lęk separacyjny - objawy Martwienie się o bliskich, Uporczywe myśli o śmierci, Martwienie się o wydarzenia zagrażające byciu blisko, Odmowa chodzenia do szkoły / lub niechęć, Objawy somatyczne Początek przed 6 rokiem życia

F93 ICD - 10 F93.0 Lęk przed separacją w dzieciństwie F93.1 Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie F93.2 Lęk społeczny w dzieciństwie F93.8 Uogólnione zaburzenie lękowe w dzieciństwie

Uogólnione zaburzenie lękowe w dzieciństwie Od 2.9 – 4,6 % dzieci obojga płci Okres adolescencji dziewczęta 6:1 Wyższy status społeczno ekonomiczny rodziny Często towarzyszy lękowi separacyjnemu, fobiom, depresji

Uogólnione zaburzenie lękowe - etiologia Predyspozycje osobowościowe Więzi nie dające poczucia bezpieczeństwa Wzory zachowań rodziców (lęk, depresja)

Uogólnione zaburzenie lękowe – obraz kliniczny Skargi somatyczne Bezsenność Niechęć do kontaktów społecznych Depresja Myśli samobójcze Zamartwianie się sytuacją rodziny

UZL – zamartwianie się Możliwość zapanowania nad zmartwieniem postrzegana jako zbyt trudna Poczucie psychicznego „bycia na krawędzi” Poczucie zmęczenia, zużycia Trudności koncentracji lub poczucie psychicznego wyjałowienia

UZL – objawy c.d. Drażliwość Napięcie mięśniowe Zaburzenia snu (trudności zasypiania, podtrzymywania snu, sen nie dający wypoczynku) Mija w ciągu 4 lat u 80% dzieci i adolescentów

F93 ICD - 10 F93.0 Lęk przed separacją w dzieciństwie F93.1 Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie F93.2 Lęk społeczny w dzieciństwie F93.8 Uogólnione zaburzenie lękowe w dzieciństwie

ZABURZENIE LĘKOWE W POSTACI FOBII W DZIECIŃSTWIE Fobia – to lęk zogniskowany na danym przedmiocie lub sytuacji. Niektóre lęki są specyficznie związane z fazami rozwojowymi i pojawiają się u większości dzieci.

Fobie dziecięce – c.d Od 2,4 do 9, 2 % dzieci obojga płci Szczyt zachorowań pomiędzy 5. a 13. rokiem życia W okresie adolescencji częściej chorują dziewczynki

FOBIE Mają prawdopodobnie EWOLUCYJNY charakter. Zachowanie lękowe jest odpowiedzią na sygnalizowane zagrożenie zewnętrzne lub wewnętrzne. Konsekwencją jest uniknięcie zagrożenia.

Fobie dziecięce – obraz kliniczny Utrwalona lub nawracająca obawa, która pierwotnie odpowiadała fazie rozwoju, lecz jest nasilona w stopniu powodującym upośledzenie funkcjonowania społecznego. Spełnione są kryteria uogólnionego zaburzenia lękowego

Lęki rozwojowe 7m-c – obcy ludzie, brak bliskich 2 r. życia - lęki natury słuchowej 3 r. życia – brzydota, okaleczenie 2 - 4 r. życia – zwierzęta 4 – 6 r. życia – ciemność 6 r. życia – świat nadprzyrodzony, lęk o bliskich, 7 r.ż – lęk przed śmiercią, wojną, realnymi zagrożeniami, przed spóźnieniem do szkoły,

Lęki rozwojowe – c.d. 8 – 9 lat – lęk przed brakiem akceptacji, lęk przed porażką 10 lat – lęk przed zwierzętami (dzikimi), 12 lat – lęk przed odrzuceniem ze strony rówieśników,

F93 ICD - 10 F93.0 Lęk przed separacją w dzieciństwie F93.1 Zaburzenie lękowe w postaci fobii w dzieciństwie F93.2 Lęk społeczny w dzieciństwie F93.8 Uogólnione zaburzenie lękowe w dzieciństwie

Lęk społeczny w dzieciństwie Zwykle faza lęku przed obcymi zaczyna się około 7 miesiąca życia i trwa do ok. 30 m-ca. Dobre relacje z osobami z rodziny i zaprzyjaźnionymi, unikanie kontaktów z innymi. 1% dzieci - i chłopcy i dziewczynki. Nasilenie od 2 r.ż do lat wczesnoszkolnych.

Lęk społeczny - objawy Unikanie kontaktów społecznych z nieznajomymi (także z rówieśnikami), Dziecko koncentruje się na sobie, jest zakłopotane, nadmiernie skupione na poprawności zachowania, W nowych sytuacjach społecznych płacz, dyskomfort, cierpienie, milczenie, wycofanie.

Lęk społeczny w dzieciństwie Niestety to jedno z najdłużej utrzymujących się zaburzeń lękowych, często jest początkiem innych zaburzeń.

F40 – F48 ICD -10 F40.1 Fobie społeczne F40.2 Specyficzne (izolowane) postacie fobii F41.0 Zaburzenia lękowe z napadami lęku F41.1 Zaburzenie lękowe uogólnione F41.2 Zaburzenie depresyjne i lękowe mieszane

F41.0 Zaburzenia lękowe z napadami lęku (napady paniki) Nawracające napady ciężkiego lęku (panika), które nie są ograniczone do konkretnego kontekstu – nie można ich przewidzieć. Może być stadium nasilenia fobii

Lęk paniczny - objawy Napad bicia serca lub bólu w klatce piersiowej Uczucie duszności Zawroty głowy Poczucie nierealności (depersonalizacja, derealizacja) Wtórny strach przed śmiercią, utratą kontroli, chorobą psychiczną Ucieczka z miejsca, w którym się jest

Nerwice szkolne podsumowanie Lęk separacyjny Lęk społeczny Fobia specyficzna Lęk uogólniony Napad paniki Pamiętamy o różnicowaniu z: Depresja Zaburzenia osobowości Psychozy

Leczenie zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży Podobnie jak przy zaburzeniach depresyjnych Leczenie farmakologiczne powinno być stosowane JEDYNIE wobec niepowodzenia postępowania psychoterapeutycznego

Psychoterapia Terapia indywidualna Terapia rodzinna Psychoedukacja Trening relaksacyjny Trening społeczny - grupowy

Praca z dzieckiem z lękiem W nerwicy stresor (bodziec ) wywołujący lęk jest zwykle nieświadomy. Psychoterapia – uświadomienie dziecku, lub praca z nieswiadomością (bajki, metafory) Im silniejszy mechanizm obronny – tym bardziej pracujemy z nieświadomą stroną. Inaczej budzi się opór.

Farmakoterapia Zaburzenia lękowe uogólnione buspiron (inne niż benzodiazepiny leki przeciwlękowe i nasenne) fluoksetyny ( lek przeciwdepresyjny, selektywny inhibitor wychwytu zwrotnego serotoniny) Inne wybrane leki przeciwdepresyjne - zaburzenia snu

Farmakoterapia - fobie FOBIE (społeczna, szkolna) Brak skuteczności benzodiazepin (grupa leków przeciwlękowych i nasennych) Leki przeciwdepresyjne - fluoksetyna, paroksetyna, moklobemid

Linia rozwojowa dzieci i młodzieży Upływający czas

Rozwój psychospołeczny w ujęciu Ericha Eriksona Niemowlęctwo Zdobywanie zaufania a brak zaufania Rozwój ogólnego poczucia bezpieczeństwa, optymizmu i zaufania do innych - nadzieja Okres poniemowlęcy Poczucie autonomii a wstyd i zwątpienie Rozwój autonomii i ufnej samodzielności, pokonywanie przeszkód – siła woli

Rozwój psychospołeczny w ujęciu Ericha Eriksona Wczesne dzieciństwo Rozwijanie inicjatywy a poczucie winy Rozwój inicjatywy związanej z poznawaniem i manipulacją środowiskiem – osiąganie pierwszych wartościowych celów Okres szkolny Przedsiębiorczość, pracowitość – poczucie niższości Radość i opanowanie rozwojowych zadań dzieciństwa w szkole i poza szkołą - współzawodnictwo

Rozwój psychospołeczny w ujęciu Ericha Eriksona Dorastanie Poczucie tożsamości versus rozproszona tożsamość, zagubienie roli w życiu Osiągnięcie stabilnego i satysfakcjonującego poczucia tożsamości i celu – zdolność do podejmowania działań

Zaburzenia lękowe a szkoła FOBIA SZKOLNA Drażliwość ucznia Uczeń zmęczony Kłopoty z koncentracją Utrudniony kontakt Objawy somatyczne Odmowa chodzenia do szkoły

LĘK O R G A N I Z M O C E N A R E A K C J STRESOR

Perspektywa psychologiczna dziecka Podstawy temperamentalne Sytuacja rodzinna nieświadomy sojusz rodzinny poczucie winy niezrozumienie świata stresujące wydarzenia (rozwód, choroba) Szkoła – dodatkowe źródło stresu (wymagania)

Optymalny poziom stresu efektywność P o b u d z e n i e

Odmowa chodzenia do szkoły a wagary Zostaje w domu za zgodą rodziców Odmawia chodzenia tygodniami lub miesiącami Jest pilnym uczniem, zdolnym Boi się Ukrywa nieobecność w szkole Nie lubi szkoły Nie boi się, jest agresywny, pewny siebie, antyspołeczny

Podstawowe wyzwania Nawiązać relację z dzieckiem (bezpieczeństwo, akceptacja, „jesteś czymś więcej niż twoje osiągnięcia czy stopnie”) Kwestionariusze, skale, wstępna diagnoza problemu Nawiązać relacje z rodzicami (wywiad, kontakt, wzajemne wsparcie, często pretensje są wynikiem bezradności)

Praca z dzieckiem – podstawowy komunikat Chcę zrozumieć co czujesz Ludzie czasem się boją, to jest normalne Chcę cię wspierać Można ci pomóc, wierzę, że z tego skorzystasz

Praca z dzieckiem Psychoedukacja na temat komunikacyjnej roli emocji Jesteś normalnym dzieckiem, które ma problemy Cierpliwość, akceptacja i stawianie granic ze strony osoby dorosłej Nawiązanie dobrej relacji z dzieckiem (sojusz z jego mocną stroną)

Psychoterapia Terapia indywidualna Terapia rodzinna Psychoedukacja Trening relaksacyjny Trening społeczny - grupowy

Wskazówki dla rodziców Wzmacniać pozytywnie każde osiągnięcie przełamania lęku Osłabiać niepowodzenia Akceptować emocje ( potwierdzać) Wskazywać drogi wyjścia z sytuacji (możesz, zobacz jak; ja też kiedyś...) Wierzyć w dziecko Stawiać granice (np.; jeśli dziecko zostaje w domu, to i tak wstaje rano) Wydawanie poleceń i planowe ignorowanie

Pomoc w szkole Powrót do szkoły i technika małych kroków Kontakt z wybranym nauczycielem Stawianie granic Wyrozumiałość dla złości dziecka

KAŻDE DZIECKO JEST INNE KLUCZEM JEST ZROZUMIENIE JEGO ŚWIATA

ZA WYSŁUCHANIE WYKŁADU ŻYCZĘ MIŁEGO WEEK - ENDU SERDECZNIE DZIĘKUJĘ ZA WYSŁUCHANIE WYKŁADU ŻYCZĘ MIŁEGO WEEK - ENDU