Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Organizacje pozarządowe
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Izabela Rzewuska kl.IIIc
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
PRG Państwowy Rejestr Granic
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Andrzej Brzeziński Marek Roszkowski
radca prawny Jędrzej Klatka
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego w rozdziale na realizację zadań z zakresu administracji rządowej.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Główne założenia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym Kielce, 1 lipca 2014 r., Świętokrzyski Urząd Wojewódzki.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
Marcin Gromadzki Public Transport Consulting
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy”
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ” Edyta Sznajder, Jagoda Miszewska Warszawa, 27 kwietnia 2010r.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata nabór wniosków na rok 2017 r. Opole, 19 lipca 2016 r. 1.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Konsultacje społeczne projektu
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Prawo transportowe 3 Zgłoszenie przewozu.
Zagadnienia podstawowe
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Rządowa administracja zespolona w administracji
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Transport drogowy na Mazowszu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zakopane 25 października 2018
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Aktualizacja Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich „Plan transportowy” Województwa Lubuskiego Departament Infrastruktury i Komunikacji Wydział Transportu i Infrastruktury Zielona Góra, 2016 r.

1. Obecnie istniejąca komunikacja: Obecnie rynek pasażerskich przewozów autobusowych jest kreowany przez przewoźników w oparciu o ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r., poz ze zm.). Zgodnie z jej zapisami przewozy pasażerskie są realizowane na podstawie zezwoleń udzielonych ze względu na przebieg linii komunikacyjnej przez: Marszałka Starostę Burmistrza Wójta. Zezwolenia te są wydawane na okres do 5 lat jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2016 r.

Przewoźnicy sami monitorują rynek oraz zapotrzebowanie społeczne i na tej podstawie konstruują ofertę przewozową a następnie ubiegają się o zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób. Oferta przewozowa jest na bieżąco dostosowywana do potrzeb poprzez dodawanie lub likwidowanie linii komunikacyjnych lub poszczególnych kursów. Na wszystkich realizowanych liniach komunikacyjnych honorowane są ulgi ustawowe, których rekompensaty są wypłacane przewoźnikom z budżetu państwa.

1.1 Komunikacja pasażerska po r. Z dniem r. ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie drogowym (Dz. U. z 2015 r. poz ze zm.) wprowadza nowe zasady organizacji przewozów pasażerskich. Całość obowiązków z tym związanych zostaje przerzucona na jednostki samorządów terytorialnych wszystkich szczebli (województwo, powiat, gmina), które same będą decydować o kształcie oferty przewozowej na swoim terenie.

Zgodnie z założeniami przedmiotowej ustawy główny kręgosłup komunikacyjny powinny stanowić kolejowe przewozy pasażerskie jako transport najbardziej przyjazny środowisku i najbezpieczniejszy. Dopełnieniem tej komunikacji powinna być siatka połączeń drogowych (autobusowych) złożona z linii komunikacyjnych o charakterze użyteczności publicznej organizowana przez wszystkie jednostki samorządów terytorialnych. Schemat organizacji przewozów pasażerskich w komunikacji autobusowej rozpoczyna się od Marszałka Województwa. W ślad za tym do połączeń planowanych do organizacji przez Marszałka powinny dopasować się powiaty a następnie do powiatów powinny dołączyć się gminy. W ten sposób powinna powstać siatka połączeń o charakterze użyteczności publicznej, której zadaniem będzie zaspokojenie potrzeb przewozowych mieszkańców województwa.

W województwie lubuskim realizowanych jest 837* linii komunikacyjnych, których podział ze względu na kompetencje poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego kształtuje się następująco: -Linie wojewódzkie – 214 (linie wykraczające poza obszar co najmniej jednego powiatu lub poza granicę województwa); -Linie powiatowe – 251 (linie wykraczające poza obszar co najmniej jednej gminy ale nie wykraczające poza obszar powiatu oraz linie obejmujące swym zasięgiem obszar powiatu grodzkiego i ziemskiego); -Linie gminne – 372 (linie realizowane na obszarze jednej gminy) * Stan na r.

Obecny układ wojewódzkich linii komunikacyjnych realizowanych na podstawie zezwoleń udzielonych przez Marszałka Województwa Lubuskiego.

2. Organizator publicznego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 ptz) Zgodnie z zapisem art. 7 ust. 1 organizatorem publicznego transportu zbiorowego właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów jest: a/ gmina – na linii komunikacyjnej w granicach administracyjnych jednej gminy lub gmin sąsiadujących, które zawarły stosowne porozumienie lub utworzyły związek międzygminny (art. 4 ust. 1 pkt 3) b/ powiat – na linii komunikacyjnej w granicach co najmniej dwóch gmin i nie wykraczającej poza granice jednego powiatu lub w granicach administracyjnych powiatów sąsiadujących, które zawarły stosowne porozumienie lub utworzyły związek powiatów (art. 4 ust. 1 pkt 10)

c/ związek powiatowo-gminny – na linii komunikacyjnej w granicach gmin i powiatów, które utworzyły związek powiatowo-gminny (art. 4 ust. 1 pkt 10a) d/ województwo – na linii komunikacyjnej w granicach co najmniej dwóch powiatów i nie wykraczającej poza granicę jednego województwa (art. 4 ust. 1 pkt 25) e/ województwo – na linii komunikacyjnej wykraczającej poza granicę województwa właściwe ze względu na najdłuższy odcinek planowanego przebiegu lub ze względu na zawarte porozumienie pomiędzy województwami właściwymi ze względu na przebieg linii (art. 4 ust. 1 pkt 7)

2.1 Finansowanie przewozów Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym narzuca trzy możliwe warianty organizacji i finansowania przewozów: a/ Przewozy o charakterze użyteczności publicznej organizowane w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych (art. 19 ust. 1 pkt 1 ptz) Przewozy wykonuje Operator wybrany w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Honorowane są ulgi ustawowe a utracone z tego tytułu przychodu są rekompensowane z budżetu państwa. Dodatkowo w przypadku linii nierentownej będzie wypłacana rekompensata z budżetu samorządu w wysokości poniesionej straty i powiększona o rozsądny zysk.

b/ Przewozy o charakterze użyteczności publicznej organizowane w oparciu o ustawę o koncesji na roboty budowlane lub usługi (art. 19 ust. 1 pkt 2 ptz) Przewozy wykonuje Operator wybrany w trybie ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Honorowane są ulgi ustawowe a utracone z tego tytułu przychody są rekompensowane z budżetu państwa.

c/ Przewozy komercyjne (art. 30 ust. 1 ptz) Przewozy są realizowane na podstawie potwierdzenia zgłoszenia przewozu. W takim przypadku przewoźnik będzie mógł honorować ulgi ustawowe do biletów, jednakże nie otrzyma z tego tytułu rekompensaty z budżetu państwa.

Wysokość rekompensat poniesionych strat z tytułu honorowania ulg ustawowych do sprzedawanych biletów na wszystkich 837 liniach komunikacyjnych wyniosła w 2015 roku około 25 mln zł, natomiast na 2016 rok przeznaczone jest około 26 mln zł. Kwota dopłat jaka przypada na linie wojewódzkie wynosi około 8 mln zł, natomiast pozostała część środków jest rozdzielona na linie powiatowe i gminne. Powyższe zestawienie obrazuje jak ważne jest zaangażowanie samorządów wszystkich szczebli w procesie organizacji przewozów osób o charakterze użyteczności publicznej na poszczególnych obszarach.

3. Aktualizacja Planu transportowego 3.1 Plan transportowy (art. 9 ust. 1 ptz) W przypadku planowanego organizowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej konieczne jest opracowanie Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.

Plan transportowy opracowuje: a/ gmina licząca co najmniej mieszkańców – na swoim obszarze lub gmina, której powierzono organizację publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami, których obszar liczy co najmniej mieszkańców; b/ związek międzygminny liczący co najmniej mieszkańców;

c/ powiat liczący co najmniej mieszkańców lub powiat, któremu powierzono organizację publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między powiatami, których obszar liczy co najmniej mieszkańców; d/ związek powiatów liczący co najmniej mieszkańców; e/ związek powiatowo-gminny liczący co najmniej mieszkańców; f/ województwo; g/ minister właściwy ds. transportu.

Jednocześnie Organizator, który planuje organizowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej i ma liczbę mieszkańców poniżej progów wskazanych w art. 9 ust. 1 ustawy ptz może je organizować bez sporządzonego planu transportowego. W takim przypadku należy wziąć pod uwagę, iż zgodnie z ustawami ustrojowymi (o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa) linie użyteczności publicznej powinny zostać wyznaczone np. w formie uchwały. Szczegółowy zakres „Planu transportowego” określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 684).

3.2 Aktualizacja Planu transportowego województwa lubuskiego Sejmik Województwa Lubuskiego, na posiedzeniu w dniu r., uchwalił Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich, który w obecnym kształcie obejmuje linie komunikacyjne w transporcie kolejowym, na których realizowane są przewozy o charakterze użyteczności publicznej objęte dofinansowaniem ze środków publicznych oraz 18 linii komunikacyjnych w transporcie drogowym (autobusowym).

Jednak w wyniku napływających uwag i wniosków od samorządów lokalnych oraz od przewoźników w sprawie rozszerzenia, zawartego w dokumencie, katalogu linii wojewódzkich o charakterze użyteczności publicznej Zarząd Województwa Lubuskiego podjął decyzję o ponownym ogłoszeniu konsultacji społecznych oraz podjął prace nad kolejną aktualizacją Planu transportowego. Po analizie złożonych w ramach konsultacji społecznych wniosków została podjęta decyzja o rozszerzeniu katalogu linii użyteczności publicznej z 18 do 190 połączeń. Wariant ten oparty jest na obecnie funkcjonujących liniach komunikacyjnych, na które zezwolenia wydał Marszałek Województwa Lubuskiego oraz Prezydenci miast Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry. Natomiast wyłączone zostały linie międzywojewódzkie, na których są wykonywane kursy pospieszne i sezonowe.

Planowany układ linii użyteczności publicznej w transporcie kolejowym i drogowym (autobusowym) na obszarze województwa lubuskiego.

Z punktu widzenia organizatora przewozów wojewódzkich jest to sieć kompletna, która wymaga jednak uzupełnienia o linie dojazdowe w obrębie granic administracyjnych powiatów i gmin. Dojazdy do węzłów przesiadkowych będą w większości przewozami powiatowymi i gminnymi. Przedmiotowy wariant wymusza zatem większe zaangażowanie samorządów pozostałych szczebli (starosta, burmistrz, wójt) w organizację przewozów autobusowych na swoim terenie.

Przebieg prac nad Planem transportowym oraz problemy związane z realizacja ustawy PTZ były sygnalizowane jednostkom samorządu terytorialnego na kilka różnych sposobów: 03 września 2015 r. - Pismo do Starostw Powiatowych informujące o konsultacjach w sprawie Planu transportowego dla Województwa Lubuskiego, z prośba o przekazanie gminom 13 listopada 2015 r. - Narada w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze w sprawie funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w woj. lubuskim w oparciu o Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich. Udział wzięli: przedstawiciele 9 Starostw Powiatowych oraz 2 Starostw Powiatowych Ziemskich WL 13 stycznia 2016 r. - Spotkanie ze starostami w Świebodzinie 29 lutego 2016 r. - Pismo m.in. do Starostw Powiatowych, przesłanie odpowiedzi Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie wątpliwości dotyczących ustawy o publicznym transporcie drogowym, do stosownego wykorzystania 3 marca 2016 r. - Pismo do Starostów Powiatów Województwa Lubuskiego w sprawie przypomnienia o obowiązku organizacji linii użyteczności publicznej na terenie poszczególnych powiatów w celu uzyskania na obszarze całego województwa sprawnie działającego systemu transportowego 18 marca 2016 r. - Udział w Zrzeszeniu Wójtów i Burmistrzów Województwa Lubuskiego - Karpacz 1 kwietnia 2016 r. - Udział w Konwencie Starostów Województwa Lubskiego- Drzonków

Dziękuję za uwagę Departament Infrastruktury i Komunikacji Wydział Transportu i Infrastruktury Zielona Góra, 2016r. Zielona Góra, 2016r.