Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 5: Rola mechanizmu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 8: Budowa, działanie, zastosowanie i obsługa pomp w technice rolniczej (1 godz.) 1. Budowa i działanie pomp wyporowych.
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
EFEKT FOTOELEKTRYCZNY ZEWNĘTRZNY I WEWNĘTRZNY KRZYSZTOF DŁUGOSZ KRAKÓW,
Redukcja niskiej emisji przez ogrzewanie ciepłem sieciowym Żory, 12 maj
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 6: Zjawisko tarcia i jego wpływ na pracę ciągników i maszyn rolniczych (1 godz.) 1. Zjawisko tarcia 2. Tarcie ślizgowe.
Próba rozciągania metali Wg normy: PN-EN ISO :2010 Metale Próba rozciągania Część 1: Metoda badania w temperaturze pokojowej Politechnika Rzeszowska.
Występowanie, charakterystyka, rozmnażanie, wylęganie, zagrożenia, sposoby ochrony BOCIAN BIAŁY Opracowanie: Uczniowie Szkoły Podstawowej im. mjr. Henryka.
Mechanika płynów. Prawo Pascala (dla cieczy nieściśliwej) ( ) Blaise Pascal Ciśnienie wywierane na ciecz rozchodzi się jednakowo we wszystkich.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Piłka Siatkowa Wykonał: Filip Babiec. Ogólne Informacje Podstawowe zasady Urządzenia i sprzęt Zawodnicy Podstawowe błędy Podział boiska Dalej  Dalej.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
RAPIDE: „Najlepsza i jedyna” wielofunkcyjna precyzyjnie tnąca przyczepa samozbierająca Przyczepy do zielonek.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
Badania elastooptyczne Politechnika Rzeszowska Katedra Samolotów i Silników Lotniczych Ćwiczenia Laboratoryjne z Wytrzymałości Materiałów Temat ćwiczenia:
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
CZYNNOŚCI KONTROLNO OBSŁUGOWE ORAZ PRZYGOTOWANIE MOTOCYKLA DO JAZDY.
Podstawy automatyki. Wprowadzenie Automatyka to dział nauki i techniki, który swoją uwagę koncentruje na sterowaniu procesami technologicznymi i różnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
EKSPLOATCJA MASZYN ROLNICZYCH
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
I. Bilans cieplny silnika
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
1. Wał - części mechanizmu, na której osadza się inne części stałe lub ruchome. Wał przenosi napęd. 2. Oś - część mechanizmu nie przenosząca napędu.
Rower (pierwotne nazwy: welocyped, bicykl – i podobnie nazywany jest w większości nowożytnych języków europejskich; obecna polska nazwa pochodzi od brytyjskiej.
Teoria masowej obsługi Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Systemy logistyczne 2 M. Stanisławski
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Pole magnetyczne Magnes trwały – ma dwa bieguny - biegun północny N i biegun południowy S.                                                                                                                                                                     
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
W KRAINIE CZWOROKĄTÓW.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Mechanizmy kierowania. I. Budowa układu kierowniczego.
HAMULCE BĘBNOWE.
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Prace wykonali: Krzysztof Kołodziej Damian Urban Dawid Hoffmann
Wytrzymałość materiałów
 By ł produkowany w latach w zak ł adach Ursus w Warszawie  Jest nast ę pc ą Ursua C-328  Poprzednikiem jest Ursus C-355  Jego wersj ą „Poliftow.
Wytrzymałość materiałów
+ Obciążenia elementów przekładni zębatych
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Lekcja 17 Temat: Budowa roweru Definicja roweru
Instytut Tele- i Radiotechniczny Instytut Elektrotechniki
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis prezentacji:

Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 5: Rola mechanizmu napędowego ciągnika oraz jego elementy składowe (1 godz.) 1.Zadania mechanizmu napędowego 2.Sprzęgło główne 3.Skrzynia przekładniowa 4.Tylny most

Zadania mechanizmu napędowego

1. Zadania mechanizmu napędowego Podstawowym zadaniem mechanizmów przenoszących napęd w pojeździe jest przekazanie momentu obrotowego z wału korbowego silnika na pozostałe elementy napędzane. W ciągniku rolniczym podstawowa część mocy silnika jest zużywana do napędu kół i wałka odbioru mocy. Do mechanizmów przenoszących napęd zalicza się sprzęgło główne, skrzynię przekładniową z reduktorem i tylny most. Sprzęgło przenosi napęd na skrzynię przekładniową. Ze skrzyni przekładniowej napęd jest przekazywany na tylny most. W ciągnikach kadłub silnika z obudową skrzyni przekładniowej i tylnym mostem tworzą zwartą całość.

Mechanizm napędowy ciągnika i jego elementy składowe 1. Zadania mechanizmu napędowego

Mechanizm napędowy ciągnika Ursus C Zadania mechanizmu napędowego

Mechanizm napędowy ciągnika Ursus C Zadania mechanizmu napędowego

Sprzęgło główne

2. Sprzęgło główne Sprzęgło jest mechanizmem służącym do połączenia ze sobą dwóch wałów w celu płynnego przeniesienia ruchu obrotowego. Stosowanie sprzęgła daje następujące korzyści: umożliwia łagodne ruszanie pojazdu z miejsca i tym samym stopniowe zwiększanie obciążenia jego zespołów napędowych; zapewnia łagodną zmianę biegów ciągnika w czasie jazdy; umożliwia w sposób szybki i zupełny rozłączenie silnika od pozostałych mechanizmów napędowych; chroni zespoły napędowe przed nadmiernymi obciążeniami od sił spoza pojazdu. W pojazdach stosuje się sprzęgła, które w zależności od zasady działania dzieli się na sprzęgła hydrokinetyczne i cierne. Sprzęgła hydrokinetyczne przenoszą moment obrotowy za pośrednictwem cieczy, a w sprzęgłach ciernych wykorzystuje się do tego siłę tarcia powstającą na tarczy ciernej. Sprzęgła cierne są też nazywane sprzęgłami tarczowymi. W zależności od liczby tarcz sprzęgła cierne mogą być jednotarczowe lub wielotarczowe.

2. Sprzęgło główne Obudowa sprzęgła jednotarczowego jest mocowana do koła zamachowego wału korbowego. Wewnątrz obudowy znajdują się tarcza sprzęgłowa i tarcza dociskowa. Tarcza dociskowa jest połączona z obudową za pośrednictwem sprężyn dociskowych, tarcza zaś sprzęgłowa jest zamocowana suwliwie na wałku sprzęgłowym skrzyni przekładniowej. Sprężyny naciskają na tarczę dociskową, a ta dociska tarczę sprzęgłową do koła zamachowego. Podczas pracy silnika koło zamachowe obraca tarczę sprzęgłową i przez wałek sprzęgłowy przekazuje napęd do skrzyni przekładniowej. Tarcza dociskowa jest połączona układem dźwigniowym z dźwignią wyłączającą, znajdującą się w kabinie ciągnika. Naciśnięcie na dźwignię wyłączającą powoduje odsunięcie tarczy dociskowej od tarczy sprzęgłowej i rozłączenie napędu.

2. Sprzęgło główne

W ciągnikach rolniczych występuje sprzęgło dwustopniowe mające dwie niezależnie działające tarcze sprzęgłowe. Tarcza cierna przednia jest osadzona na wale sprzęgłowym napędu skrzyni przekładniowej, a tarcza cierna tylna - na tulei sprzęgłowej napędu wału odbioru mocy (WOM). Wał sprzęgłowy przechodzi luźno w tulei sprzęgłowej. Obie tarcze sprzęgłowe są osadzone przesuwnie na wielowypustach. Naciśnięcie nożnej dźwigni wyłączającej powoduje, przez łożysko oporowe i dźwigienki rozłączające, zwolnienie docisku tarczy dociskowej na tarczę cierną przednią i wyłączenie napędu skrzyni przekładniowej i kół ciągnika (pierwszy stopień sprzęgła). Podczas dalszego naciskania dźwigni wyłączającej sprzęgła śruba regulacyjna, osadzona na tarczy dociskowej przedniej, pokonując opór sprężyny talerzowej, odsuwa tarczę dociskową tylną od tarczy ciernej napędu WOM i następuje rozłączenie jego napędu (drugi stopień sprzęgła). Wał odbioru mocy przestaje się obracać. Zmniejszanie nacisku na dźwignię wyłączającą sprzęgło (cofanie nogi) powoduje włączenie napędu w odwrotnej kolejności.

2. Sprzęgło główne 1 - tuleja napędu WOM, 2 - wałek skrzyni przekładniowej, 3 - łożysko wyciskowe, 4 - tarcza napędowa WOM, 5 - śruba regulacyjna tarczy dociskowej, 6 - sprężyna I stopnia, 7 - tarcza cierna napędu skrzyni przekładniowej, 8 - tarcza dociskowa pośrednia, 9 - koło zamachowe, 10 - tarcza dociskowa pierwszego stopnia, 11 - tarcza dociskowa drugiego stopnia, 12 - sprężyna talerzowa II stopnia, 13 - dźwignia wyłączająca

2. Sprzęgło główne Sprzęgło hydrokinetyczne, stosowane w ciągnikach o dużej mocy, składa się z trzech podstawowych elementów: pompy, turbiny i obudowy. Wirniki pompy i turbiny są wykonane w postaci czasz wyposażonych w promieniowe łopatki. Wirnik pompy jest osadzony na wale korbowym silnika, a wirnik turbiny na wale sprzęgłowym. Wspólna obudowa jest wypełniona cieczą roboczą. Obracający się wirnik pompy wprawia ciecz wypełniającą kanały międzyłopatkowe w ruch wirowy dookoła osi obrotu wirnika. Siły odśrodkowe działające na cząstki cieczy powodują jej przepływ w kierunku od środka na zewnątrz. Przyspieszenie odśrodkowe cząstek cieczy powoduje zwiększenie ich prędkości obwodowej. Odbywa się to kosztem energii doprowadzonej z zewnątrz do wirnika pompy. Zasada działania sprzęgła hydrokinetycznego: 1 - wał korbowy silnika, 2 - turbina, 3 - obudowa, 4 - pompa, 5 - wał sprzęgłowy, 6 - łopatka, 7 - kierunek krążenia cieczy

Skrzynia przekładniowa

3. Skrzynia przekładniowa Wykorzystywanie siły uciągu ciągników jest możliwe dzięki zastosowaniu skrzyni biegów. Mechanizm ten umożliwia zmiany zakresów prędkości jazdy ciągnika i przystosowanie wartości przekazywanego na koła jezdne momentu obrotowego do oporów roboczych współpracującego narzędzia lub maszyny. Skrzynia biegów umożliwia również jazdę ciągnikiem do tyłu. W pojazdach rolniczych najczęściej spotyka się przekładnie zębate, które dzieli się na przekładnie z kołami zębatymi przesuwnymi, przekładnie z kołami stale zazębiającymi i przekładnie z kołami zębatymi o wirujących osiach obrotu, czyli przekładnie planetarne.

3. Skrzynia przekładniowa Zasada konstrukcji trzybiegowej skrzyni przekładniowej

3. Skrzynia przekładniowa Zasada działania skrzyni przekładniowej z kołami zębatymi przesuwnymi

3. Skrzynia przekładniowa W przekładniach z kołami stale zazębionymi koła zębate na wale głównym są osadzone luźno i zazębiają się z kołami na wałku pośrednim, a do przeniesienia momentu obrotowego służą przesuwne sprzęgła zębate. Po odpowiednim przesunięciu sprzęgła zębatego po wielowypustach wału głównego następuje zazębienie z luźno osadzonym kołem zębatym i włączenie wybranego biegu. Ponieważ podczas połączeń zazębień występuje duża różnica w prędkościach obrotowych obracającego się, luźno osadzonego koła zębatego i nieruchomego sprzęgła zębatego, więc dla ich wyrównania stosuje się synchronizator. Skrzynia biegów ciągnika z kołami zębatymi zazębionymi na stałe

3. Skrzynia przekładniowa Przekładnie planetarne umożliwiają zmianę przełożenia podczas pracy ciągnika przy chwilowo zwiększonym oporze roboczym. Nazywane są wzmacniaczami momentu obrotowego

Tylny most

4. Tylny most Most napędowy jest zespołem układu napędowego ciągnika, w którym dostarczona moc jest rozdzielana i doprowadzana do kół jezdnych. W moście napędowym następuje dalsze zwiększenie momentu obrotowego. W ciągnikach rolniczych z napędem na dwie osie występuje most przedni i tylny. Głównymi mechanizmami tylnego mostu są: przekładnia główna, mechanizm różnicowy, blokada mechanizmu różnicowego, przekładnie boczne (zwolnice).

4. Tylny most Koła przekładni głównej Mechanizm różnicowy

4. Tylny most

Przekładnia główna zmienia przełożenie układu napędowego i przenosi napęd na dwie półosie ciągnika. Przekładnię główną tworzą dwa koła zębate: koło stożkowe, osadzone na wale głównym skrzyni, i talerzowe, połączone z obudową mechanizmu różnicowego. Mechanizm różnicowy łączy dwie półosie kół napędowych. Jest potrzebny do zróżnicowania prędkości obrotowej lewego i prawego koła podczas wykonywania skrętu ciągnikiem lub jazdy po nierównym podłożu. Konieczność zróżnicowania prędkości wynika z różnic w długości drogi, jaką pokonują koła podczas jazdy w tych warunkach. W przeciwnym razie wykonanie skrętu ciągnikiem jest utrudnione, a nawet może spowodować uszkodzenie mostu.

Jazda po łuku 4. Tylny most

Przekładnie boczne są przekładniami zwalniającymi, przekazującymi napęd z półosi na koła ciągnika. Prosta zwolnica składa się z małego koła zębatego, osadzonego na półosi tylnego mostu oraz dużego koła - na osi koła napędowego. W niektórych ciągnikach są stosowane zwolnice planetarne. Półoś jest zakończona kołem słonecznym, z którymi współpracują trzy koła, zwane satelitami. Satelity obiegają wokół zębatego koła pierścieniowego i są osadzone we wspólnej obudowie - koszu satelitów, z centralnym wyjściem w postaci osi koła.

4. Tylny most Zwolnica planetarna