TEORIE RYNKU I KONKURENCJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
KONKURENCJA DOSKONAŁA
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Plan wykładów z mikroekonomii
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Teoria kosztów.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Podstawowa analiza rynku
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
P O P Y T , P O D A Ż.
Struktury rynku WYKŁAD 9.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Rynek: popyt, podaż, cena
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Przewrót subiektywno – marginalistyczny
Skąd się biorą ceny?!.
KOSZTY KOSZTY.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Strategia przedsiębiorstwa
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
J. Wilkin: Ekonomia Podstawowa analiza rynku Wprowadzenie do ekonomii Wykład 4 (konspekt) Jerzy Wilkin.
Rodzaje struktur rynkowych
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Segmentacja rynku.
Profesor Stefan Markowski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Ekonomia menedżerska Wykład 5 Rynki czynników produkcji. Inwestycje
Profesor Stefan Markowski
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Model „pięciu sił” M.Portera
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Zasady funkcjonowania rynku
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

TEORIE RYNKU I KONKURENCJI bogusław Fiedor

I. Rodzaje konkurencji - przegląd Konkurencja doskonała i monopol pełny jako formy „skrajne” Cechy rynku doskonale konkurencyjnego Wielość oferentów (przedsiębiorstw) i nabywców Jednorodność oferowanego produktu Brak bezpośredniego wpływu przedsiębiorstw (oferentów) i nabywców na cenę (poziome położenie krzywej popytu względem ilości) Pełna informacja nabywców o jakości i cechach oferowanych dóbr (wykluczenie możliwości różnicowania cen)

I. Rodzaje konkurencji - przegląd Swoboda wejścia do gałęzi i wyjścia z niej Punkt równowagi ( optymalna wielkość przedsiębiorstwa działającego na rynku wolnokonkurencyjnym) określona przez przecięcie się poziomej krzywej ceny, czyli utargu przeciętnego, równego zarazem utargowi krańcowemu, z krzywą kosztu krańcowego W długim okresie następuje – wskutek konkurencji – „przesuwanie” się przedsiębiorstw w stronę technologii o najniższym koszcie krańcowym, co powoduje spadek ceny

I. Rodzaje konkurencji - przegląd B. Cechy „czystego monopolu” (rynku doskonale monopolistycznego) Czysty monopol: jedno przedsiębiorstwo (monopolista) jest faktycznym i potencjalnym oferentem produktu wytwarzanego przez daną gałąź Monopolista wywiera swymi decyzjami „ilościowymi” bezpośredni wpływ na cenę Krzywa ceny (utargu przeciętnego) nie jest już pozioma, lecz ujemnie nachylona względem ilości Krzywa utargu krańcowego przebiega poniżej krzywej utargu przeciętnego (ceny, popytu) Cena równowagi (wyznaczona jak poprzednio przez równość MR i MC) jest wyższa niż w rozwiązaniu doskonale konkurencyjnym (dla tej samej technologii i popytu)

I. Rodzaje konkurencji - przegląd 2. „Pośrednie” formy konkurencji Monopol dyskryminujący (różnicujący) ceny) Punkt wyjścia: obserwacja rożnej elastyczności popytu na produkt oferowany przez monopolistę Segmentacja rynku -wyróżnienie grup nabywców - ze względu na zróżnicowanie elastyczności popytu Zróżnicowanie cen i osiągnięcie optymalnej struktury popytu (liczebności wyróżnionych grup) Monopol a dobrobyt społeczny (utrata potencjalnej części dobrobytu społecznego vs. argumenty związane z postępem technicznym, monopolem naturalnym i in.)

II. Rodzaje konkurencji - przegląd B. Konkurencja monopolistyczna Opisuje funkcjonowanie gałęzi o stosunkowo dużej liczbie niewielkich firm, z których żadna nie może bezpośrednio poprzez walkę lub współpracę oddziaływać bezpośrednio na inne firmy Gałęzie i konkurencji monopolistycznej charakteryzują się zróżnicowaniem produktów lub zróżnicowaniem lokalizacji Firmy poprzez decyzje cenowe mogą w pewnym stopniu oddziaływać na swój udział w rynku (negatywnie nachylone krzywe popytu)

Rodzaje konkurencji - przegląd Konkurencja monopolistyczna dotyczy głównie gałęzi usługowych o ograniczonych możliwościach osiągania korzyści skali Punkt równowagi dla każdego oferenta określony jest przez punkt styczności krzywej popytu (utargu przeciętnego, ceny) z krzywą kosztu przeciętnego (AC), przy wielkości produkcji , dla której koszt marginalny równa się utargowi marginalnemu

II. Rodzaje konkurencji - przegląd C. Oligopol : konkurencja i współpraca Niewielka liczba uczestników po stronie podaży (pub po stronie popytu; oligopson) Firmy oligopolistyczne dostarczają taki sam produkt nie mając preferencji odnośnie nabywców – oligopol homogeniczny – lub produkty zróżnicowane – oligopol heterogeniczny Rynek nie jest doskonale przejrzysty, możliwe jest też bezpośrednie oddziaływanie oligopolistów na popyt

II. Rodzaje konkurencji - przegląd Firmy bezpośrednio konkurują ze sobą, obserwując się wzajemnie i biorąc pod uwagę wpływ (1) własnych działań na innych oligopolistów oraz (2) działań obcych na własne decyzje cen i ilości. Ta interakcja prowadzi do ustalenia się równowagi oligopolu, czyli takich ilości i ceny dobra dla których wszyscy maksymalizują swój zysk; w przypadku duopolu, jest to wyznaczone przez punkt przecięcia się tzw. krzywych reakcji dupolistów

II. Rodzaje konkurencji - przegląd Dostosowania mogą odbywać sie ex post (tzw. duopol Cournota) , bądź (tzw. duopol Stackelberga) na zasadzie odgrywania przez jedną z firm roli lidera, wyznaczającego wielkość produkcji (udziału w pokryciu popytu gałęzi) Specyfika tworzenia cen: mark up pricing Kartel (zmowa cenowa) jako szczególny rodzaj oligopolu

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji 1. Rynki z niedoskonałą konkurencją A. Koncepcja rynków z asymetrycznym podziałem informacji (G.A.Akerloff) oferenci i nabywcy mają różne informacje odnośnie cen i jakości odpowiadającej poszczególnym poziom cen przewaga informacyjna co do jakości po stronie oferentów prowadzi do negatywnej selekcji firm równowaga kształtuje się ale jest zniekształcona, niefektywna

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji B. Koncepcja nierównowagi rynków (nowa mikroekonomia) oparta również na założeniu o niedoskonałej/niekompletnej informacji (G.J.Stigler, A.A.Alkian) kolejne założenie: niedoskonałości informacji jest zmniejszana, ale z powodu wysokich kosztów nie opłaca się jej całkowicie eliminować efekt: ceny nie równoważą popytu i podaży dotyczy głównie sytuacji, że nie opłaca się (wysokie koszty) dokładnie szacować wielkości popytu (chodzi o dobra o szczególnie zmiennym popycie), aby dokładnie a) dostosować podaż do popytu przy danej cenie albo b) dostosować cenę do założonej podaży

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji 2. Konkurencja jako proces (L.Misses, A.von Hayek) A. Konkurencja jako proces katalaktyczny konkurencja to nie stan rynku lecz ciągły proces rywalizacji konkurencja dotyczy dostępu do rzadkich zasobów lub okrywania nowych rozwiązań/zasobów konkurencja jako proces polega na zdobywaniu informacji i osiąganiu z tego tytułu prywatnych korzyści konkurencja ma charakter spontaniczny, ale odbywa się według powszechnie akceptowanych reguł szczególnym przypadkiem jest koncepcja konkurencji J.A.Schumpetera (proces „twórczej destrukcji”)

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji B. Konkurencja jako proces ewolucyjny (ekonomia ewolucyjna, ewolucyjna koncepcja firmy: R.R.Nelson, i S.G.Winter, A.A.Alchian/M.Friedman) generalnie: nawiązanie do teorii ewolucji, zarówno Darwina, jak i współczesnej (opartej na nowoczesnej genetyce) konkurencja jako proces „naturalnej selekcji firm” i ich adaptacji do zmieniających się warunków działań; adaptacja poprzez innowacje, jak i przez imitację działań innych firm pojęcie „rutyny” jako odpowiednika genotypu w ewolucji biologicznej

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji rozwój firmy to poszukiwanie nowej rutyny; przez innowacje, imitację, przejęcia firm, mobilność personalną to odpowiednik mutacji jako zmiany genotypu „mutacja” zwykle nie polega na znajdowaniu rozwiązań opylanych ale satysfakcjonujących (Simon) „nowe rutyny” są zwykle „nieodległe” od „starych rutyn” (Nelsone/Winter)

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji 3. Teoria konkurencji potencjalnej (Contestable Markets, W.J.Baumol i inni) Rynek potencjalnie konkurencyjny ma szereg cech podobnych do rynku doskonale konkurencyjnego, gdyż charakteryzują go brak barier wejścia i wyjścia brak kosztów wejścia i wyjścia (sunk costs = 0) data wejścia nie ma znaczenia jeśli chodzi o pozycję konkurencyjną

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji brak barier wejścia/wyjścia i sunk costs = 0 oznacza istnienie stałej presji konkurencyjnej, tak dla firm działających w warunkach konkurencji monopolistycznej, czy nawet monopolu, konkurencja potencjalnie prowadzi (teoretycznie) do takich samych skutków jak konkurencja doskonała równowaga jest efektywna (nawet przy bardzo małej liczbie oferentów i zróżnicowanych, czyli niehomogenicznych dobrach

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji 4. Teoria konkurencji/innowacji Schumpetera Generalnie, to rodzaj „teorii ewolucyjnej” podstawy konkurencji są przemiany strukturalno-innowacyjne punkt wyjścia: rozróżnienie między statyką i dynamiką gospodarczą dynamika: kategoria centralna to przedsiębiorca i innowacje (szerokie rozumienie innowacji)

II. Nowe kierunki w teorii rynków i konkurencji triada: wynalazek → innowacje → imitacja ( dyfuzja innowacji) innowacja jako źródło zysku przedsiębiorcy proces rozwoju rynku jako proces twórczej destrukcji Teoria Schumpetera jako argument przeciwko krytyce monopolu (oligopolu)