Prawa dziecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prawa dziecka.
Advertisements

Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Uczeń z trudnościami - problem czy wyzwanie?.
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Prawa dzieci.
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
Prawa Dziecka.
Konwencja Praw Dziecka
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Janusz Korczak.
„Nie ma dzieci – są ludzie”
PRAWA DZIECKA.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
JANUSZ KORCZAK Poznaj siebie , zanim zechcesz dzieci poznać.
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit) (1878 lub 1879 – 1942 )
Janusz Korczak – człowiek o gorącym sercu
Janusz Korczak.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Zespól Szkól Szpitalnych
Prawa dziecka wg Janusza Korczaka
DZIEŃ PRAW CZŁOWIEKA - DZIECKA
Prawa dziecka.
Prawa dziecka.
PRAWA OSOBISTE (CZĘŚĆ II)
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Janusz Korczak Henryk Goldszmit
PRAWA DZIECKA.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Klasy pod opieką Pedagoga Szkolnego mgr Marta Zawadzka
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Jakie prawa mają dzieci?
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Prawa dziecka.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Prawa Dziecka.
Prawa dziecka  Ola Wójcik kl. 6a.
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
PRAWA DZIECKA.
PRAWA DZIECKA.
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Jakie prawa mają dzieci?
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
PRAWA dziecka.
Konwencja Praw Dziecka
20 Listopada -Powszechny Dzień Dziecka (Dzień Praw Dziecka) -pod egidą ONZ. Zgromadzenie Ogólne ONZ zaleciło wszystkim państwom organizowanie obchodów.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
Prawa dziecka.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
KODEKS PRZEDSZKOLAKA PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA 20 LISTOPAD 2015
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Jakie prawa mają dzieci?
„MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI.” PRAWA DZIECKA W UJĘCIU JANUSZA KORCZAKA
Prawa dziecka.
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Zapis prezentacji:

Prawa dziecka

KONWENCJA PRAW DZIECKA Podstawowym dokumentem międzynarodowym dotyczącym praw dziecka jest Konwencja Praw Dziecka. Konwencja Praw Dziecka to międzynarodowy dokument przyjęty przez ONZ 20 listopada 1989 roku. Obowiązuje prawie we wszystkich państwach świata, w Polsce od 7 lipca 1991 roku. W konwencji tej zostały spisane prawa dziecka. Jej celem jest poprawa losu dzieci na całym świecie oraz zapewnienie im przez państwa dobrej opieki i wychowania. Najważniejsze z nich to: Prawa osobiste dziecka Prawa socjalne Prawa kulturalne

Konwencja nakłada na rodziców i wszystkie inne osoby, w tym nauczycieli i organy władzy państwowej, obowiązek kierowania się we wszelkich działaniach troską o najlepiej pojęty interes dziecka. Dzieci również powinny znać swoje prawa i wiedzieć, co one oznaczają w rzeczywistości. Nie ma dolnej granicy wieku, od której dzieci rozumieją swoje prawa . Ta wiedza jest nabywana w sposób ciągły - wraz z rozwojem umysłowym i emocjonalnym dziecka. Niektóre ze swych praw dzieci rozumieją niejako instynktownie, nawet gdy nikt im ich nie tłumaczy i tym bardziej boleśnie przeżywają ich nierespektowanie (np. prawo do kontaktu z obojgiem rodziców po ich rozwodzie).

Świadomość własnych praw, możliwości i ograniczeń, norm regulujących zachowanie ma bardzo duże znaczenie dla społecznego rozwoju dziecka. Dorośli czasem obawiają się, że dzieci znając swoje prawa zbuntują się przeciwko nim, będą bardziej nieposłuszne. Takie myślenie jest charakterystyczne szczególnie dla tych, którzy wychowanie postrzegają jako pełne podporządkowanie dziecka dorosłym. Uczenie dzieci ich praw nie oznacza jednak całkowitej wolności decyzji, braku obowiązków. Jest to uczenie rozumnego korzystania ze swoich praw, możliwości i przywilejów - ściśle powiązane z rozumieniem ograniczeń, konieczności i obowiązków. Dziecko świadome swoich praw rozumie, że inni także mają prawa i ta wiedza może ułatwić proces wychowania. Uczenie przestrzegania praw innych ludzi i radzenia sobie w sytuacji naruszania praw własnych jest elementem przygotowania do życia w społeczeństwie. Uczenie zasad komunikacji w grupie, rozwiązywania konfliktów bez stosowania przemocy, szacunku i tolerancji dla innych ludzi oraz kształtowanie poczucia własnej godności pomoże dzieciom zrozumieć ideę i wagę praw człowieka.

Równoznaczne z odebraniem mu człowieczeństwa. Pamiętajmy o tym! ,,Niech się wreszcie każdy dowie i rozpowie w świecie całym, Że dziecko to także człowiek, tyle, że jeszcze mały. Dlatego ludzie uczeni, którym za to należą się brawa, Chcąc wielu dzieci los odmienić, spisali dla was mądre prawa. Więc je na co dzień i od święta spróbujcie dobrze zapamiętać. Tak się w wiersze poukładały prawa dla dzieci na całym świecie, Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej, jak umiecie” W wierszowanym utworze zawarte są najważniejsze uczucia oraz zachowania, do których dziecko ma prawo. Dlatego należy pamiętać, że każde dziecko, niezależnie od wieku, statusu materialnego rodziców, wyznania czy koloru skóry ma prawo do miłości i szacunku, radości i smutku, prywatności i tajemnic, zabawy i nauki, niepowodzenia i niewiedzy, a przede wszystkim do wyrażania własnych myśli i przeciwstawiania się złu. Nie wolno tego dzieciom odbierać, ponieważ jest to Równoznaczne z odebraniem mu człowieczeństwa. Pamiętajmy o tym!

Prawa dziecka dotyczące przedszkolaków można podzielić według następujących kategorii : prawa i wolności osobiste, socjalne, kulturalne

PRAWA DZIECKA Prawa i wolności osobiste to : - prawo do życia i rozwoju, - prawo do tożsamości i identyczności (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu), - prawo do swobody myśli, - prawo do wyrażania własnych poglądów - prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, - prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych i wszelkiego okrucieństwa, Prawa socjalne to : - prawo do odpowiedniego standardu życia, - prawo do ochrony zdrowia, - prawo do zabezpieczenia socjalnego, - prawo do wypoczynku i czasu wolnego. Prawa kulturalne to : - prawo do nauki, - prawo do korzystania z dóbr kultury, - prawo do informacji, - prawo do znajomości swoich praw.

1) Prawo do swobody myśli i wyrażania swoich poglądów: swoboda myśli i wypowiedzi, na poziomie dziecka łączy się ze swobodą jego wyborów. To jeden z pierwszych kroków w kierunku wyrażania własnych poglądów. Dziecko samodzielnie wybierając i decydując ma poczucie wpływu na różne sytuacje. Staje się wtedy bardziej odpowiedzialne za siebie. 2) Prawo do prywatności, godności osobistej, honoru i reputacji: zdarza się dorosłym często głośno przy innych  osobach mówić o dziecięcych ważnych, osobistych, czasem wstydliwych sprawach i różnych tajemnicach. Poniżanie ośmieszanie, lekceważenie jest dla dziecka destrukcyjne. Powoduje że nikt się z nim nie liczy, że jest nie wiele warte, nie zasługuje na szacunek. Przestaje wtedy wierzyć w siebie, dostrzega wyraźniej porażki.

3) Prawo do wychowania w rodzinie: dziecko zawsze jest świadome konfliktów między rodzicami. Błędy jakie popełniają wtedy dorośli, są często niezamierzone. W podświadomości dziecka pozostaje jednak ślad i obawa przed utratą miłości, porzuceniem albo poczucie winy, że stało się to z jego powodu, bo np.; „BYŁEM KIEDYŚ NIEGRZECZNY” Jeśli jedno z nich odchodzi, jego wizerunek powinien być dla dziecka najbardziej pozytywny. Trzeba mu zostawić przestrzeń na budowanie własnego doświadczenia z rodzicem i dać mu możliwość bywania jak najczęściej. 4) Prawo do ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną:  kiedy dziecko jest niegrzeczne, dorosły z reguły je karze. Bywa, że z reguły przekracza granice stosując wobec niego różne formy przemocy. Najłagodniejszą jest klaps, skrajną – maltretowanie. Dzieci wcale nie zachowują się lepiej, a ponieważ uczą się obserwując, dowiadują się, że można bić i ofiarą jest ktoś słabszy. Rodzic, czy nauczyciel musi być konsekwentny, bo dzieci czują się bezpieczniej, gdy stawiane są im wyraźne granice.

5) Prawo do imienia i własnej tożsamości: Większość z nas ma ulubione odmiany swojego imienia. Zdarza się i to nierzadko, że pewnej formy nie lubimy, wtedy najczęściej mówimy o tym ludziom, z którymi się spotykamy i oni to respektują. Wystarczy zapytać dziecko: - Jak chcesz żebym do ciebie mówiła? Jak chcesz, żebym podpisała twój rysunek? 6) Prawo do nauki: dziecko przedszkolne uczy się przez doświadczenie, nauczyciel powinien działać tak aby dziecko samodzielnie mogło poznać otaczający go świat. 7) Prawo dziecka niepełnosprawnego do normalnego życia w społeczeństwie. 8) Prawo do wypoczynku i czasu wolnego: dziecko w przedszkolu przebywa około 7-8 godzin. To bardzo dużo czasu, w którym musi znaleźć się miejsce na odpoczynek i po prostu na czas wolny, ten, w którym dziecko decyduje, co będzie robiło. Często rodzice powodowani ambicjami, troską o przyszłość dziecka połączoną z niewiedzą o jego możliwościach lub innymi motywami, nie zdają sobie sprawy, że robią im krzywdę. Nauczyciele mają obowiązek obserwowania dziecka i informowania rodziców oraz prawo do interwencji w takich przypadkach, bo dziecko ma prawo do czasu wolnego.

PRAWA DZIECKA WG JANUSZA KORCZAKA PRAWO DO SZACUNKU –Dzieci trzeba nie tylko kochać, ale też trzeba traktować, a to oznacza indywidualne podejście do każdego wychowanka. PRAWO DO NIEWIEDZY – dla kilku letniego dziecka nie wszystko jest proste i jasne jak nam się wydaje. Potrzeba wielkiej wyrozumiałości i cierpliwości wobec niekończących się pytań dzieci, one mają do tego prawo, gdyż otaczający ich świat jest nieznany. Wiele błędów w ich postępowaniu wynika z niewiedzy.

PRAWO DO NIEPOWODZEŃ I ŁEZ – gniew, złość, oskarżenie za niepowodzenie dziecka, wywołuje u niego agresję i płacz, ale są to łzy niemocy i buntu, rozpaczliwy wysiłek protestu, wołanie o pomoc, objaw złego samopoczucia, a zawsze cierpienia. Trzeba cierpliwie czekać, aż dziecko wydorośleje, nabierze doświadczenia życiowego i rozumu. Niekiedy wystarczy poczekać i okazać trochę wyrozumienia, bo nawet najlepsi mają złe dni. PRAWO DO UPADKÓW – dziecko ma prawo do upadków, grzechów, wychowawca uznając te prawo musi pamiętać, że jego obowiązkiem jest obserwowanie zachowania, wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości i odchyleń w rozwoju. Szukanie przyczyn, diagnoza złego zachowania, podjęcie terapii oraz nasza wyrozumiałość – to sposób na promowanie tego prawa.

PRAWO DO WŁASNOŚCI – ten kto obserwuje dzieci zauważył, że każdy kamyczek, rysunek, znaleziony przedmiot to dla dziecka skarb. Dzieci mają swoje ulubione przytulanki, zabawki, własne kąciki pełne drobnych skarbów. Ponadto wszystkie wytwory plastyczne to wspaniały skarbiec. Dobrym rozwiązaniem są półeczki w przedszkolu dla każdego dziecka, własne teczki. Poszanowanie prawa do własności jest konieczne zarówno ze strony rodziców jak i nauczycieli. PRWO DO TAJEMNICY -  dzieci w przedszkolu nawet te najmłodsze, mają swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie. Budowanie barier z krzeseł, izolacja od wzroku dorosłego to ich świat zabawowych tajemnic.

PRAWO DO RADOŚCI - radość to nieodłączny przyjaciel dzieci PRAWO DO RADOŚCI -  radość to nieodłączny przyjaciel dzieci. Jest dużo radości w przedszkolakach, wiele zajęć ma w swych założeniach jako cel budzenie i rozwijanie poczucia szczęścia. Pokonywanie trudnych zadań wyzwala w przedszkolakach dużo radości. PRAWO DO WYPOWIADANIA SWOICH MYŚLI I UCZUĆ – Korczak prawo to uważa za pierwsze i podstawowe, gdyż przez to mały człowiek nauczy się czynnego udziału w naszych o nim rozważaniach. Gdy dziecko samo zaufa i powie, co jest jego prawem, mniej będzie zagadek i błędów. Łamanie tego prawa jest wielką krzywdą wyrządzoną dziecku, którą trudno w życiu naprawić. 

PRAWO DO DNIA DZISIEJSZEGO – dziecko żyje teraźniejszością, z braku doświadczeń żyje bieżącą chwilą. Wszystko co było w przyszłości, czy dopiero ma nadejść jest dla niego legendą. Dziecko pragnie być tym kim jest w tym momencie – po prostu być dzieckiem, a nie przyszłym dorosłym człowiekiem.

PROŚBA DZIECKA Nie psuj mnie PROŚBA DZIECKA Nie psuj mnie. Dobrze wiem, ze nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe. Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga! Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę, Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.

Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością o jakiej nawet ci się nie śniło. Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało. Nie bój się miłości. Nigdy. Janusz Korczak

Dziękuję