Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Organizacje pozarządowe
Izabela Rzewuska kl.IIIc
Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Schemat organizacyjny Urzędu Dzielnicy Żoliborz
Grażyna Hałaburda Urząd Miejski w Gdańsku
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Organizacja i zarządzanie firmą
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Cje Struktura organizacyjna prokuratury
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Propozycja podziału Łodzi na rejony oraz podziału środków budżetu obywatelskiego Krzysztof Lechowicz.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
SCHEMAT ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA POZNANIA II ZASTĘPCA PREZYDENTA
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
w województwie pomorskim
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Trybunał Konstytucyjny
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Kontrola prawna administracji
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania jednostek pomocniczych gminy w mieście Gdańsku Gdańsk, r.

 JPG jako gospodarz na swoim terytorium, dbający o lokalne interesy mieszkańców  Wynika to z umiejscowienia JPG w strukturze administracji publicznej oraz zasady pomocniczości  Takie jest oczekiwanie mieszkańców  przychodzą do organów JPG ze swoimi sprawami licząc na ich rozwiązanie, traktują je jako swoich reprezentantów  Istniejąca rola jest nieadekwatna do oczekiwań społecznych  niewielkie możliwości oddziaływania na sprawy lokalne

 Zakres zadań, które mają wykonywać  Kompetencje przysługujące organom JPG  Sposób finansowania działalności JPG  Zakres obowiązków po stronie organów i jednostek organizacyjnych gminy  Zakres obsługi technicznej i merytorycznej organów JPG  Podział terytorialny – tj. granice JPG  Zakres kontroli i nadzoru nad organami JPG

 reprezentowanie interesów mieszkańców wobec władz miasta i innych jednostek pomocniczych,  zapewnienie mieszkańcom udziału w decydowaniu w sprawach związanych z funkcjonowaniem i rozwojem jednostki pomocniczej,  umożliwienie uczestnictwa mieszkańców w rozstrzyganiu spraw ogólnomiejskich, mających wpływ na warunki życia w JPG,  organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych przedsięwzięć na rzecz miejsca zamieszkania,  kształtowanie i upowszechnianie odpowiedzialności obywatelskiej za dobro wspólne

 W Gdańsku organom JPG przysługują przede wszystkim kompetencje opiniodawczo- wnioskowe oraz konsultacyjno-reprezentacyjne  Kompetencje budżetowo-finansowe  możliwość wydatkowania środków na organizację przedsięwzięć i wspieranie lokalnych inicjatyw mieszkańców oraz drobnych inwestycji (4-6 zł/mieszkańca JPG)  Brak kompetencji gospodarczo-majątkowych

 Odnoszą się do kompetencji o charakterze opiniodawczo-wnioskowym oraz konsultacyjno-reprezentacyjnym  „Sygnał zwrotny” ze strony władz miasta względem kompetencji organów JPG  Obecnie obowiązujące przepisy zasadniczo nie przewidują takich mechanizmów po stronie władz miasta

 Obecnie obsługa JPG w Gdańsku prowadzona jest w sposób rozproszony:  w Biurze Rady Miasta Gdańska – jednoosobowe stanowisko do spraw jednostek pomocniczych + analiza zgodności z prawem uchwał organów JPG przez radcę prawnego  incydentalnie (w zależności od sprawy) – przez merytoryczne wydziały UMG i jednostki organizacyjne  Brak kompleksowej, zintegrowanej i skoordynowanej obsługi dedykowanej JPG w formie zorganizowanego wydziału urzędu miejskiego  Spora część czynność urzędowych przekazana do wykonania przez same organy JPG

 Brak wiedzy na temat zamieszkiwanej jednostki pomocniczej oraz tożsamości mieszkańców ze swoją jednostką pomocniczą  Brak jasnych i obiektywnych kryteriów podziału - w niektórych przypadkach spowodował niezrozumiałe nakreślenie granic jednostek (np. Śródmieście)  Duże zróżnicowanie w liczbie mieszkańców - od (Letnica) do (Chełm)  Niejednolita nomenklatura

 Karol Ważny 