Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania jednostek pomocniczych gminy w mieście Gdańsku Gdańsk, r.
JPG jako gospodarz na swoim terytorium, dbający o lokalne interesy mieszkańców Wynika to z umiejscowienia JPG w strukturze administracji publicznej oraz zasady pomocniczości Takie jest oczekiwanie mieszkańców przychodzą do organów JPG ze swoimi sprawami licząc na ich rozwiązanie, traktują je jako swoich reprezentantów Istniejąca rola jest nieadekwatna do oczekiwań społecznych niewielkie możliwości oddziaływania na sprawy lokalne
Zakres zadań, które mają wykonywać Kompetencje przysługujące organom JPG Sposób finansowania działalności JPG Zakres obowiązków po stronie organów i jednostek organizacyjnych gminy Zakres obsługi technicznej i merytorycznej organów JPG Podział terytorialny – tj. granice JPG Zakres kontroli i nadzoru nad organami JPG
reprezentowanie interesów mieszkańców wobec władz miasta i innych jednostek pomocniczych, zapewnienie mieszkańcom udziału w decydowaniu w sprawach związanych z funkcjonowaniem i rozwojem jednostki pomocniczej, umożliwienie uczestnictwa mieszkańców w rozstrzyganiu spraw ogólnomiejskich, mających wpływ na warunki życia w JPG, organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych przedsięwzięć na rzecz miejsca zamieszkania, kształtowanie i upowszechnianie odpowiedzialności obywatelskiej za dobro wspólne
W Gdańsku organom JPG przysługują przede wszystkim kompetencje opiniodawczo- wnioskowe oraz konsultacyjno-reprezentacyjne Kompetencje budżetowo-finansowe możliwość wydatkowania środków na organizację przedsięwzięć i wspieranie lokalnych inicjatyw mieszkańców oraz drobnych inwestycji (4-6 zł/mieszkańca JPG) Brak kompetencji gospodarczo-majątkowych
Odnoszą się do kompetencji o charakterze opiniodawczo-wnioskowym oraz konsultacyjno-reprezentacyjnym „Sygnał zwrotny” ze strony władz miasta względem kompetencji organów JPG Obecnie obowiązujące przepisy zasadniczo nie przewidują takich mechanizmów po stronie władz miasta
Obecnie obsługa JPG w Gdańsku prowadzona jest w sposób rozproszony: w Biurze Rady Miasta Gdańska – jednoosobowe stanowisko do spraw jednostek pomocniczych + analiza zgodności z prawem uchwał organów JPG przez radcę prawnego incydentalnie (w zależności od sprawy) – przez merytoryczne wydziały UMG i jednostki organizacyjne Brak kompleksowej, zintegrowanej i skoordynowanej obsługi dedykowanej JPG w formie zorganizowanego wydziału urzędu miejskiego Spora część czynność urzędowych przekazana do wykonania przez same organy JPG
Brak wiedzy na temat zamieszkiwanej jednostki pomocniczej oraz tożsamości mieszkańców ze swoją jednostką pomocniczą Brak jasnych i obiektywnych kryteriów podziału - w niektórych przypadkach spowodował niezrozumiałe nakreślenie granic jednostek (np. Śródmieście) Duże zróżnicowanie w liczbie mieszkańców - od (Letnica) do (Chełm) Niejednolita nomenklatura
Karol Ważny