Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kluczowanie koloru A.Wieczorkowska. Światło Bezpośrednie, pośrednie Naturalne, sztuczne.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kluczowanie koloru A.Wieczorkowska. Światło Bezpośrednie, pośrednie Naturalne, sztuczne."— Zapis prezentacji:

1 Kluczowanie koloru A.Wieczorkowska

2 Światło Bezpośrednie, pośrednie Naturalne, sztuczne

3 Światło Naturalne światło bezpośrednie słoneczne, –pada z pojedynczego, ściśle określonego źródła i daje wyraźne cienie –ostrzejsze niż światło pośrednie, ale wyraźniej ukazuje teksturę i kształty oświetlanych obiektów Światło słoneczne przesiane przez chmury - światło pośrednie: rozproszone lub odbite, pochodzące z większego źródła i dające bardziej miękkie cienie –bardziej płaskie, dwuwymiarowe, ale może „wygładzić” scenę i uczynić ją przyjemniejszą dla oka. Oświetlenie sztuczne naśladuje naturalne Kombinacje

4 Temperatura barwna Skala Kelvina

5 Barwa światła Zarówno światło świecy, jak i światło szperacza są bezpośrednimi źródłami światła –światło świecy jest bardziej pomarańczowo-żółte, cieplejsze i ma niższą temperaturę barwną w skali Kelvina, zaś szperacza bielsze, jaśniejsze i ma wyższą temperaturę barwną w skali Kelvina To samo źródło światła może mieć różną temperaturę barwną w zależności od okoliczności –światło słoneczne jest cieplejsze o wschodzie i o zachodzie niż w południe Określenie „światło chłodne/ciepłe” nie dotyczy temperatury w skali Celsjusza, lecz wrażenia dla oka ludzkiego

6 Barwa światła Przykładowe temperatury barwne w skali Kelvina: –Płomień świecy: 1900 kelvinów –Żarówka 100 W: 1850 kelvinów –Białe światło fluorescencyjne: 4500 kelvinów –Typowe, średnie światło słoneczne: 5500 kelvinów –Zachmurzone niebo: 7500 kelvinów

7 Sprzęt oświetleniowy bezpośrednie/pośrednie, kolor światła –Bezpośrednie: nieosłonięte żarówki, reflektory typu Fresnel (z soczewką ogniskującą, dają wiązkę światła o zmiennym kącie płynnie regulowanym) i elipsoidalne (ze złożonymi soczewkami) –Pośrednie: softboxy, reflektory bezsoczewkowe z filtrami rozpraszającymi, a także światło bezpośrednie odbite lub rozproszone Softboxy zawierają źródło światła, reflektor oraz materiał rozpraszający we wspólnej obudowie. –są dużym źródłem światła, których celem jest uzyskanie światła równomiernego i oświetlającego dużą powierzchnię. Im większa powierzchnia odbijająca i bliżej do obiektu, tym bardziej miękkie otrzymujemy światło. Stosując kombinację dużych świateł odbitych można oświetlić całą scenę uzyskując jak najłagodniejsze cienie, co pozwala na swobodne ruchy aktorów i kamery reflektory paraboliczne

8 Sprzęt oświetleniowy Ciepłe oświetlenie: światło słoneczne padające pod małymi kątami, żarówki Chłodne/zimne: bezpośrednie światło słoneczne w południe, a także światła fluorescencyjne i halogenowe Moc sprzętu oświetleniowego

9 Oświetlenie 3-punktowe Światło główne, światło dopełniające, światło tylne (kontra)

10 Oświetlenie 3-punktowe

11 Nie gwarantuje ono jeszcze dobrej jakości oświetlenia, a raczej stanowi punkt wyjściowy do dalszych eksperymentów, jeśli zachodzi taka potrzeba model oświetlania osoby lub obiektu w sposób wyraźnie określający ten obiekt i dający perspektywę nie pozostawia ciemnych obszarów, a światło pada ze wszystkich kątów światła w tym ustawieniu nie są równe, więc powstają różnice w oświetleniu dające wrażenie głębi

12 Oświetlenie Dodatkowo stosuje się także światło odbite, rozproszone, oświetlające obiekt i dające miękkie cienie, z równym zmniejszaniem światła przy przejściu w cień Światło to może być szczególnie użyteczne przy oświetlaniu powierzchni mocno odbijających światło, np. zegarki, auta, dobrze nadaje się też do kompresowanego obrazu wideo Oświetlana scena wydaje się być gładsza i nie ma ostrych kontrastów Technika ta daje mniejszy poziom światła niż oświetlenie bezpośrednie, a zatem wymaga odpowiednio czułej kamery, aby otrzymać zadowalające rezultaty

13 Oświetlenie Światło główne może pochodzić ze źródła bezpośredniego odbitego od parasola odbijającego, dużej białej tablicy, lub nawet od ściany może być dość szerokie i kierowane na obiekt poprzez materiał rozpraszający (z technicznego punktu widzenia jest to więc światło bezpośrednie) –Stosowane materiały rozpraszające mogą być różnego rodzaju i różnej grubości, co odpowiada różnym rodzajom i ilościom filtrowanego przez nie światła –Odległość pomiędzy źródłem a obiektem waha się od około pół metra w przypadku parasola zamontowanego na źródle światła do kilku metrów w przypadku tablicy

14 Oświetlenie Minimalna ilość światła niezbędna do prawidłowego oświetlenia sceny, tzw. światło podstawowe (ang. base light), zależy od kamery i obiektywu, oraz ustawień, m.in. przesłony i głębi ostrości

15 Głębia ostrości Głębia ostrości i przesłona Przesłona - ułamek średnicy przesłony, który będzie otwarty podczas fotografowania –Większość obiektywów ma przesłony w granicach f1,8 do f16 –Przesłona f16 oznacza, że przesłona będzie otwarta w 1/16 swej średnicy –im mniejsza liczba f, tym więcej światła będzie przepuszczone przez przesłonę do soczewki

16 Głębia ostrości Głębia ostrości opisuje zakres odległości, w którym fotografowane obiekty będą ostre Czynniki: –Przesłona - niskie wartości f dają krótką głębię ostrości, natomiast duże wartości f dają większą głębię ostrości –Ogniskowa - przy zmianie ogniskowej, tj. transfokacji (zoom), w celu przybliżenia obiektu, obiekty na fotografowanej czy filmowanej scenie będą ostre przy większej głębi ostrości Podobnie, przy zmianie ogniskowej oddalającej obiekt, a więc zawężającej pole widzenia, zwłaszcza przy słabym świetle, gdy wartości przesłony muszą być niskie, trudniej jest uzyskać dobrą ostrość

17 Głębia ostrości W ustawieniu auto śledzona jest tylko najjaśniejsza część sceny, stąd należy najpierw zawęzić pole widzenia i wykonać panoramę, aby właściwie ustawić przesłonę –Zwykle ustawienie przesłony wynosi f5,6 lub więcej –Ustawienie niższe niż f3,2 oznacza, że obiektyw jest niemal całkowicie otwarty i pobiera tyle światła, ile to tylko możliwe Rezultatem tego może być ciemny obraz, utrata drobnych szczegółów, słabo nasycone kolory i zmniejszona głębia ostrości

18 Kluczowanie koloru Efekty specjalne Technika kluczowania koloru

19 Kluczowanie koloru W przygotowaniu zdjęć ważne jest odpowiednie ustawienie świateł –Kolor tła powinien być gładki i jednolity, wówczas łatwiej go będzie wykluczować Należy dokładnie wypróbować ustawienie przed filmowaniem, aby uniknąć późniejszej niepotrzebnej pracy na komputerze

20 Kluczowanie koloru - papier Musi być jedynie trochę większy od filmowanego obiektu –oprogramowanie kluczujące zwykle pozwala na przycinanie obszaru obrazu –metoda jest niedroga, przenośna i może być ustawiona w dowolnym miejscu –Papier w rolkach o szerokości 2,5 – 3 m, w kolorach błękitnym lub zielonym może on być gruby i ciężki, jeśli jego rozmiar jest duży Podczas pracy z papierowym tłem należy pamiętać, aby papier pozostał gładki, gdyż zmarszczenia powodują cienie i odbicia światła, przez co kolor kluczowanej powierzchni staje się nieregularny

21 Kluczowanie koloru – blue box Gładkie tło, z minimalną ilością widocznych linii czy cieni Farbę można też zastosować do pomalowania konstrukcji czy elementów scenografii, które mają być niewidoczne w docelowym filmie –np. jeśli aktor ma wystąpić siedząc na ławce w parku, można go usadowić na błękitnej skrzyni w blue-boxie, które następnie zostaną wykluczowane, zaś aktor będzie siedzieć w naturalnej pozycji na wirtualnej ławce Podobnie jak w przypadku papieru, dla celów blue-boxu produkowana jest specjalna farba o wysokim stopniu nasycenia, często nakładana w 2 warstwach dla lepszego pokrycia

22 Blue box Praca w blue-boxie wymaga starannego oświetlenia – przede wszystkim tła, w drugiej kolejności filmowanego obiektu –Należy uzyskanie równomierne oświetlenie z jak najmniejszymi zmianami jasności Powinno się unikać cieni, co może wymagać wysokiej jakości oświetlenia z możliwościami kontroli ustawień –Najlepiej jest zastosować duże, rozproszone źródła światła, aby cienie, których nie da się uniknąć, były jak najbardziej miękkie –Należy używać jak najmniejszej liczby świateł, gdyż łatwiej jest kontrolować kilka dużych świateł niż większą liczbę małych źródeł światła –Często stosowane są białe tablice odbijające światło i rozpraszające światło tkaniny maskujące, stawiane przed światłami

23 Blue box Oświetlenie filmowanego obiektu nie musi być zupełnie płaskie - po ustawieniu podstawowego oświetlenia można ustawić dodatkowe światła dla uzyskania lepszych kolorów i cieni –Należy uważać jak takie oświetlenie zadziała na tło –Jeśli scena jest kręcona w zbliżeniu, dodatkowe oświetlenie nie powinno stworzyć problemów, jednak przy szerszych ujęciach całej postaci filmowanej od stóp do głów należy bardzo uważać na cienie

24 Blue box Dużym problemem dotyczącym tła w blue-boxie są odbicia od tła, padające na filmowany obiekt –ten dotyczy zwłaszcza jasnej skóry, blond włosów oraz jasnych ubrań –Odbicia te utrudniają uzyskanie ostrej krawędzi wokół filmowanego obiektu podczas kluczowania –Najprostszym sposobem uniknięcia odbić jest odsunięcie filmowanej postaci od powierzchni blue- boxu tak daleko, jak to tylko możliwe. Im większą odległość światło musi pokonać, tym będzie słabsze –W bliskich ujęciach, jeśli podłoga jest pomalowana na niebiesko, można ją tymczasowo przykryć

25 Blue box Ważne jest też użycie silnego światła tylnego, padającego z tyłu, z boku filmowanego obiektu –Tylne światło skupione jest na głowie i ramionach postaci, podkreślając ciało i ramiona –Światło to pomaga uzyskać jasną krawędź wokół postaci i łatwiej odseparować ją od tła Dla uzyskania lepszego efektu można użyć światła barwnego, np. bursztynowego lub słomkowego

26 Blue box Praca z dużymi rozproszonymi źródłami światła i postaciami odsuniętymi od tła wymaga dużej sceny –Konieczna jest scena dwukrotnie większa niż przy zwykłym filmowaniu

27 Technologia Ultimatte Ultimatte to nazwa firmowa wysokiej jakości systemu do kluczowania koloru, ze specjalną farbą, sprzętem i operatorami Podczas kluczowania nie tylko wyszukuje się wybrany kolor, ale także nasycenie –W odróżnieniu od innych systemów, można stosować większość błękitnych i zielonych ubrań System produkowany w różnych konfiguracjach; zwykle jest dość drogi i bywa wypożyczany, wraz z operatorami

28 Technologia Ultimatte Przygotowywane są dwie taśmy-matki –Pierwsza zawiera kręconą scenę, tj. postać na tle błękitnego lub zielonego tła (ewentualnie czerwonego) –Druga taśma wygląda podobnie, z tą różnicą, że jest czarno- biała i czarna dla tła, a biała dla obiektu To, co ma być niewidoczne w końcowej scenie, zostaje zaczernione. Następnie, klatka po klatce, łączy się te dwie taśmy. Białe obszary określają postać, czarne będą zastąpione przez nowy materiał tła Podczas kluczowania używa się taśmy powstałej z połączenia 2 taśm-matek: taśmy matki z filmowanym obiektem, oraz taśmy wideo, z której pobiera się obraz wkluczowywany w tło

29 Technologia Ultimatte Zaletą tego systemu jest wyraźne wycinanie obiektu podczas kręcenia sceny Ponieważ można na bieżąco ocenić rezultaty, w razie potrzeby można zmniejszyć światła i rozwiązać ewentualne problemy zanim zostanie przygotowany ostateczny film

30 Technologia Ultimatte Technologia Ultimatte to zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie –Można nakręcić scenę w blue-boxie w tradycyjny sposób, a następnie utworzyć taśmy-matki cyfrowo na komputerze, co daje dużą oszczędność i lepszą kontrolę przy kluczowaniu

31 Kluczowanie koloru - problemy Obecnie stosowany sprzęt i oprogramowanie do kluczowania koloru pozwala uniknąć niespójności –np. scena w samochodzie, gdzie pasażerowie i wnętrze samochodu pozostają w przybliżeniu w stabilnej pozycji, natomiast krajobraz na zewnątrz, wkluczowany w okna samochodu, skacze Oprogramowanie i sprzęt do blue-boxu pozwalają na dokładne zgranie ruchów kamery z tłem (transfokacja, obrót, przechył, przejazd), gdyż informacje te mogą być podane bezpośrednio do programu i wyrenderowane w formie odpowiedniego tła. Wówczas, jeśli kamera zmienia ogniskową (transfokacja), to i tło zmienia się synchronicznie do zmiany ogniskowej; jeśli kamera obraca się, to obraca się i tło, itp.

32 Kluczowanie koloru - problemy Podczas kręcenia w blue-boxie należy uważać na drobne części i detale –np. długa i cienka antena telewizyjna, która wygląda dobrze w kamerze i na taśmie, po kluczowaniu może zniknąć lub składać się tylko z niektórych elementów zawieszonych w powietrzu

33 Kluczowanie koloru - problemy Dodatkowym problemem jest ruch kamery lub filmowanego obiektu –Np. ołówek dobrze widoczny z bliska, może zniknąć przy oddaleniu kamery Jeśli zachodzi obawa utraty drobnych elementów w kluczowaniu, lepiej je usunąć lub użyć większych elementów

34 Kluczowanie koloru - problemy ubiór, makijaż i fryzura –Czasem wyblakłe dżinsy nie spowodują problemów w pracy z blue-boxem, ale problemem będą nasycone zielenie, gdyż oprogramowanie lub system może być ustawiony bardziej na poziom nasycenia niż kolor –Należy używać ubiorów z dostatecznie grubego materiału, aby nie przepuszczał światła, gdyż luźno utkany sweter może przepuszczać światło z tła i utrudniać prawidłowe kluczowanie –Powinno się też unikać ubiorów lub ich części w kolorach bliskich kluczowanej barwie, gdyż ubiory te mogą zniknąć w kluczowaniu błękitne oczy, cień do powiek - unikać zbliżeń, ewentualnie zmienić makijaż czy rozważyć założenie/zdjęcie szkieł kontaktowych –Należy zminimalizować odstające kosmyki we fryzurze i ułożyć włosy blisko głowy –Puszyste fryzury mogą przepuszczać światła, utrudniając lub wręcz uniemożliwiając prawidłowe kluczowanie koloru

35 Kluczowanie koloru Praktyka, obserwowanie osób doświadczonych –eksperyment przed nagraniem


Pobierz ppt "Kluczowanie koloru A.Wieczorkowska. Światło Bezpośrednie, pośrednie Naturalne, sztuczne."

Podobne prezentacje


Reklamy Google