Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rodzaje mikrofonów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rodzaje mikrofonów."— Zapis prezentacji:

1 Rodzaje mikrofonów

2 Mikrofon (MIC- skrótowe określenie na mikrofon, a zwykle w sprzęcie oznaczenie wejścia mikrofonowego) jest to urządzenie, które służy do przetwarzania fal dźwiękowych w impulsy elektryczne. To jest pierwsze ogniwo łańcucha rejestracji dźwięku. Jeśli ono zawiedzie cały łańcuch w postaci najlepszego sprzętu nie naprawi wyrządzonych krzywd i nagranie nie będzie takie jak powinno być czyli profesjonalne. Ze względu na sposób przetwarzania drgań membrany w sygnał foniczny mikrofony dzielimy na: • węglowe • piezoelektyczne • magnetoelektyczne (dynamiczne) • pojemnościowe (elektrostatyczne)

3 Mikrofon dynamiczny Sygnał jest generowany przez ruch połączonej z membraną cewki umieszczonej w silnym polu magnetycznym generowanym przez magnes (indukcja elektromagnetyczna). Drgająca pod wpływem ruchu powietrza membrana porusza się adekwatnie do ciśnienia akustycznego, jakie w nią uderza. W wyniku tego procesu na zaciskach cewki generowane jest niewielkie napięcie. Można powiedzieć, że jest to układ pasywny.

4 Mikrofon dynamiczny Mikrofon dynamiczny to jedno z wielu niezastąpionych urządzeń zarówno na estradzie, studio czy wszelakiego rodzaju miejscach gdzie trzeba coś powiedzieć, zaśpiewać, zagrać. Posiadają mniejszą czułość i mniejszą podatność na sprzężenia niż mikrofony pojemnościowe. Posiadają duży parametr SPL. Nie tylko charakterystyka brzmieniowa, ale i stabilna budowa a przez to odporność a uszkodzenia powodują, że mikrofony tego typu znajdują często zastosowanie na scenie. Stosuje się je wszędzie: zarówno na scenie do nagłaśniania instrumentów oraz wokali jak i w studio do nagłaśniania instrumentów dętych i perkusyjnych, wzmacniaczy gitarowych i basowych oraz szczególnie dynamicznych linii wokalnych. Mikrofony dynamiczne (poza mikrofonami dedykowanymi wyłącznie do instrumentów) posiadają systemy chroniące przed niepożądanymi dźwiękami np. głoski wybuchowe (b, p, d, t). Mikrofony te nie potrzebują dodatkowego zasilania, nie jak w przypadku mikrofonów pojemnościowych (zasilanie PHANTOM +48V). Posiadają trochę słabszą reakcję na transjenty oraz ograniczone przenoszenie częstotliwości, więc nie wyłapują aż tak wielu detali. Niestety potrzebujemy bardzo dużo wzmocnienia w przedwzmacniaczu, aby doprowadzić sygnał z takiego mikrofonu do użytecznego poziomu. Zastosowanie Wszędzie tam, gdzie mamy głośne źródła dźwięku, słabą akustykę lub po prostu szukamy innego brzmienia

5 Mikrofon dynamiczny

6 Mikrofon dynamiczny wstęgowy
Elementem czynnym w tego rodzajach mikrofonie jest cienka (2-5 mm) wstęga aluminiowa o szerokości ok. 0,5 cm długości kilku cm (4-7 cm), poruszająca się w szczelinie między nabiegunnikami magnesu.

7 Mikrofon dynamiczny wstęgowy
Wymagają stosowania transformatora ponieważ ich impedancja wynosi około 0,2 Ω. Poprawiona charakterystyka częstotliwościowa w stosunku do mikrofonów cewkowych • Zalety: lepsze przenoszenie wyższych częstotliwości i transientów, naturalne „ciepłe” brzmienie • Wady: wysoka cena, duża podatność na uszkodzenia, konieczność wzmacniania sygnału (szumy)

8 Mikrofon pojemnościowy
Mikrofony pojemnościowe mają dwie tzw. „okładki” – ruchomą (membrana z elastycznej folii napylonej warstwą złota) i stałą (siatka metalowa), które ładowane są polaryzującym napięciem tworząc specjalny rodzaj kondensatora. Drgania membrany wywołane ruchem powietrza zmieniają odległość między okładkami, co z kolei powoduje zmianę pojemności elektrycznej i dzięki temu zabiegowi fala dźwiękowa zostaje zamieniona na napięcie elektryczne. Jest ono jednak bardzo niewielkie, stąd musi być dodatkowo wzmocnione zanim jeszcze opuści mikrofon i trafi do wejścia preampa.

9 Mikrofon pojemnościowy
Mamy tu do czynienia z aktywnymi komponentami elektrycznymi, więc jasne jest, że mikrofony pojemnościowe potrzebują do działania zewnętrznego zasilania. Te zazwyczaj jest dostarczane przez przedwzmacniacz (samodzielny albo taki w interfejsie czy mikserze) albo zewnętrzny zasilacz. Mówimy o nim zasilanie fantomowe (ang. phantom power) i obecnie standardowo dostarcza ono do mikrofonu 48 woltów, stąd też uproszczone oznaczenie to po prostu +48v.

10 Mikrofon pojemnościowy
Mikrofony pojemnościowe są lekkie, dość delikatne, podatne na uszkodzenia, z reguły nie potrafią znieść bardzo wysokiego ciśnienia akustycznego i są zwykle droższe od mikrofonów dynamicznych. Ale za to są bardzo czułe, wyłapują mnóstwo detali nagrywanego sygnału z uwagi na bardzo szerokie pasmo przenoszenia częstotliwości, dobrze reagują na transjenty, są zwykle bezlitośnie dokładne i precyzyjne w odwzorowywaniu źródła dźwięku. Zastosowanie Są jednym z najczęstszych wyborów gdy przychodzi do nagrywania wokali i instrumentów akustycznych (gitara, fortepian, perkusji, etc.), czasem sprawdzają się również przy rejestracji wzmacniaczy gitarowych (z pewnej odległości), pozostałych elementów perkusji.

11 Mikrofon pojemnościowy

12 Mikrofon węglowy

13 Mikrofon laserowy Wiązka lasera odbijając się od drgającej powierzchni pada na element światłoczuły odbiornika. Wartość sygnału jest zależna od miejsca padania wiązki odbitej na elemencie światłoczułym. Dzięki wysokiej spójności wiązki lasera, membrana może znajdować się w znacznej odległości od nadajnika i odbiornika wiązki laserowej. Drgającą powierzchnią może być na przykład szyba w oknie - stąd możliwe są zastosowania tego typu mikrofonu przez służby specjalne.

14 Mikrofon piezzoelektryczny
Mikrofony piezoelektryczne pod względem elektrycznym są kondensatorami, przetwarzają sygnał akustyczny w sygnał napięciowy, mają dużą wrażliwość na wilgoć i zmiany temperatury. Zbyt duża temperatura powoduje trwałe zmiany w ich działaniu. Ponadto wykazują bardzo dużą impedancję wewnętrzną o charakterze pojemnościowym, co utrudnia łączenie ich długimi przewodami i obciążenie małymi impedancjami. Szeroko natomiast stosowane są jako mikrofony, a ściślej rzecz biorąc – przetworniki, w instrumentach akustycznych. Szczególnie wiernie odtwarzają wysokie tony i są również stosowane jako czujniki ultradźwięków.

15 Mikrofon cyfrowy Mikrofon posiada zintegrowany przedwzmacniacz i konwertera A/C, które umieszczone są blisko przetwornika akustycznego. Możliwa jest integracja dodatkowych układów przetwarzających sygnał (efekty). Zalety w stosunku do mikrofonu analogowego: – Zwiększenie zakresu dynamiki – Poprawa liniowości układu – Obniżenie poziomu szumu – Zmniejszenie poboru mocy – Zmniejszenie wrażliwości takiego mikrofonu na sygnały zakłócające Budowa mikrofonu cyfrowego: analogowa wkładka mikrofonowa, przedwzmacniacz CMOS, przetwornik A/C, wewnętrzny stabilizator napięcia, układy zegarowe, • Wyjściowy sygnał z wkładki mikrofonowej jest sygnałem analogowym

16 Mikrofon cyfrowy

17 Mikrofon elektretowy Mikrofon elektretowy jest odmianą mikrofonu pojemnościowego, którego membrana albo nieruchoma okładzina wykonana jest z elektretu – dielektryka o trwałej polaryzacji elektrycznej, przez co zbędne jest zasilanie phantom, choć czasem jest używane, ale nie służy wówczas do polaryzacji dielektryka, lecz do zasilania wbudowanego przedwzmacniacza

18 Mikrofon bezprzewodowy
Do pracy wymagają dwóch elementów: -nadajnik -odbiornik Brzmienie jest głównie uzależnione od typu i jakości kapsuły mikrofonowej. Wyróżniamy dwa typy nadajników: ręczny lub bodypack Nadajniki ręczny: Mikrofon z nadajnikiem ręcznym to połączenie w jeden zintegrowany element mikrofonu oraz nadajnika, który znajduje się w jego rękojeści. Nadajnik bodypack: Małe mikrofony typu lavalier, nagłowne oraz instrumentalne, a także przewody gitar lub innych instrumentów, aby mogły przesłać swój sygnał, muszą być podłączone do nadajnika typu bodypack. Smukłe i lekkie nadajniki bodypack mogą być łatwo przypięte do odzieży lub paska gitary czy innego instrumentu.

19 Mikrofon bezprzewodowy
Zestawy nagłowne: (Nagłowne mikrofony wokalowe): solidne, komfortowe i łatwe w noszeniu oraz ustawieniu zestawy nagłowne zapewniają znakomity odbiór głosu w każdej pozycji użytkownika będącego w ruchu. Mikrofony wokalowe lavalier (przypinane mikrofony wokalowe): te mikrofony o różnej wielkości łączą niewielką ich widoczność z wysoką jakością profesjonalnego sygnału audio. Zapewniają one pełne i czyste brzmienie zarówno mowy, jak również wokalu. Przypinane mikrofony instrumentalne: uniwersalne rozwiązanie dla muzyków grających na głośnych instrumentach dętych drewnianych i blaszanych oraz instrumentach perkusyjnych. Wysięgnik mikrofonu w postaci gęsiej szyi oraz uchwyt zapewniają bezpieczne zamocowanie oraz właściwe ustawienie. Bezprzewodowy system gitarowy (przewód gitary / basu): pozwala na podłączenie dowolnej gitary do nadajnika bodypack w celu umożliwienia pracy bezprzewodowej.

20 Mikrofon bezprzewodowy
Dochodzą tutaj dodatkowe aspekty nie spotykane przy stosowaniu połączeń kablowych. Systemy te pracują w oparciu o transmisję radiową sygnałów w paśmie niekoncesjonowanym, tzn. że przy zachowaniu ograniczeń na moc sygnałów radiowych, nie musimy nigdzie zgłaszać, że chcemy prowadzić transmisję radiową. I to właśnie niesie ze sobą zasadnicze kłopoty, czyli zakłócenia. Nie są to zakłócenia typu szum, ale innego typu transmisja radiowa prowadzona, w tym samym paśmie na obszarze sąsiadującym, np. CB radio. Drugą bardzo ważną sprawą jest ilość możliwych nadajników w systemie. Mikrofony pracujące w paśmie VHF umożliwiają pracę tylko 3 mikrofonom naraz, a w paśmie UHF od 12 do19. Systemy te są droższe, ale bardziej odporne na zakłócenia. Jeden mikrofon (nadajnik) działa z jednym odbiornikiem, który podpinamy do wejścia liniowego konsolety, np. 5 mikrofonów to 5 odbiorników. Dlaczego liniowego? Dlatego, że odbiornik ma już w sobie przedwzmacniacz i podaje sygnał do 1V.

21 Mikrofon bezprzewodowy
Jeżeli nasze urządzenia bezprzewodowe nie posiadają możliwości zmiany częstotliwości należy sprawdzić czy przypadkiem nie pracują na tej samej nośnej – wtedy musimy zrezygnować z jednego urządzenia. Jeżeli mamy możliwość regulacji, należy posłużyć się instrukcją w celu zapewnienia optymalnej pracy, tj. możliwych kanałów jest dużo więcej niż maksymalna ilość mikrofonów, jednakże należy wybierać, co któryś kanał w celu uniknięcia interferencji między kanałowych. Wszystkie inne systemy typu bezprzewodowa gitara, bezprzewodowy odsłuch zajmują nam kanały ograniczając ilość bezprzewodowych mikrofonów i należy je uwzględnić. Samo użytkowanie nie powinno przysparzać kłopotów, o ile zapewnimy, że odbiornik znajduje się blisko źródła i najlepiej żeby optycznie widział mikrofon. Systemy bezprzewodowe można jeszcze podzielić na jedno -antenowe oraz tzw. diversity (wielo antenowe choć głównie dwu-antenowe. Przy systemach z jedną anteną w odbiorniku może zajść sytuacja, że mimo małej odległości miedzy mikrofonem i odbiornikiem system w pewnych miejscach sceny nie działa. Spowodowane to jest interferencjami fal odbitych. Należy poinstruować wokalistę, gdzie nie powinien się znajdować. Systemy diversity, jako że mają dwie anteny, w dodatku w pewnej odległości od siebie, eliminują ten problem z znacznym stopniu.

22 Mikrofon bezprzewodowy

23 Mikrofon bezprzewodowy

24

25

26


Pobierz ppt "Rodzaje mikrofonów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google