Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Techniki mikrofonowe i cyfrowy stół mikserski Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW na podstawie materiałów:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Techniki mikrofonowe i cyfrowy stół mikserski Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW na podstawie materiałów:"— Zapis prezentacji:

1 Techniki mikrofonowe i cyfrowy stół mikserski Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW na podstawie materiałów: Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, K. Sztekmiller, WKŁ 2008 Microphone Techniques for music, Studio Recording, Shure Mixing Audio: Concepts, Practices and tools, Roey Izhaki, Focal Press 2008

2 Technika XY Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW metoda intensywnościowa dwa mikrofony kardioidalne lub ósemkowe (kąt 90°-110°) kąt < 90° - zbieganie do mono kąt > 110° - rozerwanie obrazu stereo zwykle 2-4m (małe składy instrumentalne) lokalizacja źródła – różnica napięć w L i R Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

3 Technika XY Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Zalety: naturalna proporcja głośności instrumentów rejestracja znacznej części akustyki sali możliwość sumowania kanałów L i R precyzyjne słyszalne rozmieszczenie źródeł Wady: duży obszar źródeł dźwięku – wyższe położenie mikrofonów rejestrowane zakłócenia słyszalne w sali mniejsze wrażenie przestrzenności niż w technikach różnicowo-fazowych brak możliwości ingerencji w proporcje i rozmieszczenie źródeł w obrazie stereo Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

4 Technika AB Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW metoda opóźnieniowa dwa mikrofony wszechkierunkowe (L 1 – L 2 ) 3 [ ms/m] = Δt [ms] różnica poziomów i fazy Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

5 Technika AB Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Zalety: bardzo dobre przestrzenne wrażenie nagrania szeroka baza stereo Wady: brak możliwości sumowania kanałów niestabilne położenie ruchomych źródeł dźwięku Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

6 Technika AB + M/XY + M Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW większa stabilność obrazu stereo przy zachowaniu przestrzeni i szerokości bazy stereo Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

7 Technika AB + M/XY + M Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW przy ekspozycji jednego ze źródeł kompensacja drogi L przez opóźnienie sygnału możliwe zmiany brzmienia instrumentu solowego Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

8 Technika XY + ambience Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW dwa mikrofony wszechkierunkowe z tyłu sali możliwość doboru wielkości i barwy efektu przestrzennego precyzyjna lokalizacja źródeł rejestracja zakłóceń w pomieszczeniu wraz z pogłosem Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

9 Technika XY/AB Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

10 Technika XY/AB Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Zalety: precyzyjna lokalizacja źródeł dobra przestrzeń i szerokość bazy stereo istnieje możliwość sumowania do mono Wady: nie ma możliwości ingerencji w barwę i proporcje źródeł rejestracja zakłóceń wraz z pogłosem sali Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

11 Technika Blumleina Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

12 Technika Blumleina Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Zalety: bardzo szeroka baza stereo ekspozycja akustyki sali naturalne proporcje brzmienia źródeł Wady: nie ma możliwości ingerencji w barwę i proporcje źródeł rejestracja zakłóceń wraz z pogłosem sali Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

13 Technika MS Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW jeden mikrofon specjalnej konstrukcji mikrofon M – superkierunkowy mono mikrofon S - ósemkowy Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

14 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Zalety: możliwość płynnej regulacji bazy stereo pełna regulacja rejestrowanej akustyki sali Wady: specjalistyczny mikrofon lub matryca dekodująca stosunkowo wysoki poziom hałasów rejestrowanych z akustyką sali Technika MS Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

15 Technika MM Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW technika powszechnie stosowana przy nagraniach studyjnych wiele mikrofonów ustawionych w niewielkiej odległości od źródeł rejestrowany materiał pozbawiony składowej przestrzennej kierunek źródeł na scenie zależy tylko od ustawienia panoramy w stole mikserskim proporcje głośności instrumentów zależą od ustawienia tłumików w stole mikserskim Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Zalety: możliwość swobodnej ingerencji w barwy, proporcje głośności i rozmieszczenie instrumentów na scenie niski poziom hałasów z sali możliwość niezależnej rejestracji wielokanałowej Wady: suche brzmienie nagrania brak rejestracji akustyki sali ryzyko utraty autentyczności nagrania podczas rekonstrukcji sceny dźwiękowej – panorama, głębia ryzyko zmiany naturalnych proporcji brzmienia i barwy źródeł Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski

16 Trzy przykłady Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Technika XYTechnika XY/AB Technika ABTechnika Blumleina Technika AB+M/XY + MTechnika MS Technika XY + ambienceTechnika MM Część utworu Danmark, nu blunder den lyse nat by Oluf Ring, Thøger Larsen. Danish National Vocal Ensemble (Michael Bojesen) nagranie w studiu o powierzchni 550 m 2 i czasie pogłosu 1.7 sek. Technika AB Technika XY Technika XY/AB Zestaw perkusyjny Technika AB Technika XY Technika XY/AB Technika MS

17 Gitara akustyczna Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW 1 20 cm od środka – zalecane ustawienie początkowe 8 cm od środka – fala bezpośrednia, konieczna redukcja niskich tonów 10 – 20 cm od mostka – mniej słyszalne uderzenia w struny 15 cm nad mostkiem – naturalne brzmienie, większa przestrzeń Dodatkowy mikrofon przy samych strunach Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Gitara akustyczna Fortepian Wzmacniacz gitarowy Zestaw perkusyjny

18 Fortepian Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW 1 15 – 30 cm od średnich/wysokich strun, 20 cm od linii młotków (im dalej od linii młotków tym mniejszy atak i mechaniczne zakłócenia, im bliżej strun tym ciemniejsze i bardziej przytłumione brzmienie) - technika XY 15 – 30 cm od strun, blisko linii młotków – technika AB, AB/XY mikrofon umieszczony pod spodem fortepianu – ciemne i głuche brzmienie Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Gitara akustyczna Fortepian Wzmacniacz gitarowy Zestaw perkusyjny

19 Wzmacniacz gitarowy Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW 1 10 cm od siatki, naprzeciwko membrany (naturalne, zrównoważone brzmienie) 3 cm od siatki, naprzeciwko membrany (więcej fali bezpośredniej, ciemne brzmienie) mikrofon przesunięty względem środka membrany (przytłumione i ciemne brzmienie) kilkadziesiąt cm od linii siatki (więcej fal odbitych, mniej niskich tonów i szumu wzmacniacza) Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Gitara akustyczna Fortepian Wzmacniacz gitarowy Zestaw perkusyjny

20 Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Gitara akustyczna Fortepian Wzmacniacz gitarowy Zestaw perkusyjny Stopa – niskie częstotliwości i atak (2.5-5 kHz), mikrofon zwykle umieszczony 3 – 15cm od membrany w środku bębna Werbel – średnie częstotliwości i atak (4 – 6 kHz), mikrofon zwykle umieszczony przy krawędzi górnej części bębna Talerze, tomy – średnie i wysokie częstotliwości, zwykle blisko i kierunkowo mikrofonowane Overheady – stereofonia zestawu, technika XY lub AB, uwaga skupiona na odległościach mikrofonów szczególnie od werbla

21 Problemy fazowe Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW podczas nagrywania góra/dół lub przód/tył jednocześnie (np. werbel, wzmacniacz gitarowy) Werbel – miks góra/dół – Track wav Werbel – miks góra/dół (odwrócony w fazie) – Track wav bliskie mikrofonowanie a overheady (np. problemy fazowe blisko mikrofonowanego werbla ze ścieżką overheadów – overhead jako referencja dla dopasowania fazy) różne odległości źródła od mikrofonu Bas – w fazie – Track wav Bas – 1ms przesunięcia – Track wav Bas – 2ms przesunięcia – Track wav Bas – 5ms przesunięcia – Track wav nagrywanie źródła z mikrofonu i z linii odwrócona faza – sumowanie do mono -> zero przesunięcie czasowe – na oko i dopasowywanie ścieżek na ucho -> filtracja grzebieniowa w mniejszym lub większym stopniu Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Problemy fazowe Efekt Hassa Efekt OOS

22 Efekt Haasa Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Człowiek lokalizuje źródła na podstawie najszybciej docierającej do ucha fali mimo istniejących odbić w zakresie opóźnień od 1-35ms i do 10dB głośniejszych. Powyżej tych tego opóźnienia i poziomu – fala jest odbierana jako oddzielne źródło dźwięku (echo). powiększenie dźwięku Bez opóźnienia – Track wav Opóźnienie R – 28ms – Track wav ustawianie panoramy Dwa mono L i R – Track wav Dwa mono L i R (-9dB/23ms) – Track wav Dwa mono L i R (-3dB/23ms) – Track wav Dwa mono L i R (+3dB/23ms) – Track wav Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Problemy fazowe Efekt Hassa Efekt OOS

23 Efekt OOS (out-of-speakers) Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Problemy fazowe Efekt Hassa Efekt OOS wrażenie dochodzenia dźwięku z lewej i prawej strony efekt słyszalny głównie dla niskich częstotliwości Oryginał – Track wav OOS – Track wav

24 Stół i sterowanie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowaniePomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału

25 Sekcja wejściowa Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW 12 wejść analogowych 32 kanały wewnętrzne (LAYER) wejścia symetryczne i niesymetryczne tłumik -20dB regulacja wzmocnienia przedwzmacniacza wskaźnik sygnałowy i przesterowania wybór kanału (SEL) włącznik kanału (ON) tłumik Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowaniePomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału

26 Sekcja wyjściowa Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowaniePomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału

27 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW wejście -> kanał kanał -> magistrala Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowaniePomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału

28 Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW magistrala -> wyjście Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowaniePomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału

29 Pomiar sygnału Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW wybór punktu pomiaru głośności sygnału pomiar zależny bądź niezależny od ustawienia tłumika Przekierowanie wejście - PC Przekierowanie PC – wyjście Wykorzystanie efektów w stole Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowaniePomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału

30 Nagranie Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Wybór metody rejestracji na podstawie wiedzy o: akustyce pomieszczenia (sala ZEA – ok. 1 sek pogłosu) ilości i rodzaju nagrywanych źródeł dźwięku możliwości technicznych (ilość i rodzaj posiadanych mikrofonów, ilość wejść w stole mikserskim) Ustawienie mikrofonu/mikrofonów: pamiętać o stosunku fal: bezpośredniej i odbitych efekt zbliżeniowy każde odchylenie w dwóch płaszczyznach (kąt, odległość) mikrofonu od źródła wpływa na barwę rejestrowanego źródła oraz ilość zarejestrowanych odbić rejestrując przy pomocy dużej ilości mikrofonów pamiętać o różnicy dróg fal dźwiękowych od źródła do mikrofonów Regulacja tłumików i panoramy w stole: unikać przesterowania (zostawić ok. 6 dB headroomu) regulacja panoramy przy rejestracji technikami stereofonicznymi ustawienie odpowiedniego poziomu zapisu w środowisku muzycznym Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski


Pobierz ppt "Techniki mikrofonowe i cyfrowy stół mikserski Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW na podstawie materiałów:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google