Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008."— Zapis prezentacji:

1 Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008

2

3 Badanie strategii centrów nauki (gromadzenie danych: obserwacja dokumentowana, interpretacja materiału wizualnego) źródła: S.C. Mediolan, Trento, Berlin,,Monachium, Paryż, Londyn pośrednio: Szanghaj Cel badawczy – opis strategii stosowanych w centrach nauki, eksperymentariach i na wystawach interaktywnych Strategia edukacyjna - całokształt przedsięwzięć podejmowanych w S.C. zgodnych z ich misją, tworzących środowisko dla samodzielnej eksploracji i eksperymentowania - (Zaczyński, Okoń: struktura czynności metodycznych postulowanych przez ustalony związek wartości z przeżyciem emocjonalnym. Typy strategii – realistyczna, symulacyjna, rekonstrukcyjna, ludyczna (McDonalds )

4 Strategie i działanie S.C. (typologia wskaźników do obserwacji na podst. danych z wystaw Phänomenta, Muz. Inż. w Krakowie, Eureki w Szczecinie i Fizyki Zabawek) S. realistyczna - ograniczenie kontekstu, statyczność, dystans, niska zmienność ekspozycji, typ kolekcyjny S. symulacyjna - ekspozycje oparte na wirtualizacji, rola inscenizacji i dramaturgii, odejście od kolekcji na rzecz pojedynczych egzemplifikacji zjawisk, odwołanie do przeżycia odbiorcy S. rekonstrukcyjna - mieszanie technik w celu aktywizacji odbiorcy, znaczenie samodzielnej refleksji i dystansu, stawianie na efekt zaskoczenia, problemowość S. typu ludycznego (McDonalds)– mieszanie technik w celu maksymalnego uatrakcyjnienia przekazu, uproszczenie informacji, nastawienie na masowego, średniego odbiorcę.

5 Analiza i interpretacja dokumentacji elementy strategii edukacyjnych S.C. 1. Misja i zadania S.C. 2. Układ stanowisk i ich zgodność z dyscypliną 3. Aranżacja ekspozycji, instrukcje i rola instruktorów 4. Współpraca ze społecznością lokalną i szkołami

6 S.C. Mediolan

7 S.C. Mediolan – oferta indywidualna, dla rodzin i szkół (10.000 klas rocznie) 16 lab. interaktywnych, prowadzenie szkoleń dla nauczycieli, oraz instruktorów i animatorów (strategie problemowe) Lekcje tematyczne (np. Jak rozpoznajemy skrobia?) przygotowuje dydaktyk muzealny oraz 2 nauczycieli Struktura przekazu dydaktycznego: Eksperymentowanie w laboratoriach, animacje z instruktorami, Przekaz otwarty: oryginał, rekonstrukcje i modele, opisy eksponatów (mini wykłady na tablicach poglądowych, poruszenie wyobraźni zwiedzających).

8 S.C. Mediolan Działy tematyczne: lotnictwo, historia odkryć żeglarskich, historia kolei, materiałoznawstwo i produkcja, historia druku, dział czy pamiętasz? maszyny do szycia, do pisania, początki roweru, zdrowie i medycyna estetyczna, instrumenty muzyczne, dźwięk, pomiar czasu, wynalazki Leonarda

9 S.C. Mediolan

10 S.C. Mediolan s. realistyczna - prezentacja zjawiska (energia)

11 S.C. Mediolan s. realistyczna – badanie i odkrywanie w laboratorium – genetyka i biotechnologia

12 S.C. Mediolan s. realistyczna – badanie i odkrywanie - warsztat

13 S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektu

14

15 S.C. Mediolan s. rekonstrukcyjna – prezentacja obiektu

16

17

18

19

20 S.C. Mediolan s. rekonstrukcyjna – wnętrze promu z salą projekcyjną

21 S.C. Mediolan znaczenie przeżycia estetycznego i jego wartość poznawcza

22 S.C. Mediolan wartość poznawcza przeżycia emocjonalnego

23 S.C. Mediolan s. rekonstrukcyjna – prezentacja obiektu

24 S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektów

25 S.C. Mediolan s. realistyczna – program multimedialny, zdjęcia i opis

26 S.C. Mediolan

27 S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektu

28

29 S.C. Mediolan uczenie jako działanie

30 S.C. Mediolan materiały, tworzywa sztuczne, wytwarzanie

31 S.C. Mediolan przekaz dyd.: konkret i opis

32 S.C. Mediolan przekaz dyd.: konkret i opis (tworzywa sztuczne)

33 S.C. Mediolan s. realistyczna - prezentacja zjawiska, model, opis

34 S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektu, znaczenie przeżycia emocj.-estetycznego

35 S.C. Mediolan s. realistyczna – prezentacja obiektu, znaczenie przeżycia emocj.-estetycznego (maszyny drukarskie)

36 S.C. Mediolan s. realistyczno-symulacyjna, wprowadzenie interaktywności

37 S.C. Mediolan znaczenie przeżycia estetycznego

38 Muzeum Nauki w Trento

39 Oferta - skierowana do wszystkich grup wiekowych (przedszkola, szkoły wszystkich poziomów), ok. 68.000 os. rocznie Formy – nie ma lekcji muz.: laboratoria, warsztaty, wykłady, muzeum objazdowe, prowadzenie szkoleń dla nauczycieli Współpraca lokalna - z przedstawicielami gospodarki (leśnictwo, rolnictwo, ekolodzy, uczelnia) studenci po przeszkoleniu oprowadzają grupy. Współpraca z władzami lokalnymi w zakresie dziedzin: biologia, ochrona środowiska, geologia, botanika, hydrobiologia. 6-8 osób zatrudnionych do kontaktów ze szkołami, w zakresie wyboru wystawy, szkoleń, i koordynacji wizyt oraz zajęć w laboratoriach (historia, technika, matematyka, fizyka.,). Ok. 130 osób zatrudnionych czasowo do realizacji określonego tematu

40 Muzeum Nauki w Trento Działy tematyczne: - człowiek, jego organizm, fizjologia mózgu (badania mikroskopowe, filmy, program komputerowy) - Sala mowy – etapy rozoju mowy, budowa i działanie aparatu mowy, komunikacja, alfabet, piktogramy, rodzaje pisma - Laboratorium fizyki – pudła tematyczne - Matematyka - Historia, rozwój cywilizacji, kultura, narzędzia, uprwa ziemi, podboje i wojny - Sala odkryć dla najmłodszych 3-8 lat Sala projekcyjna

41 Muzeum Nauki w Trento

42

43

44 Muzeum Nauki w Trento s. realistyczna – opis i prezentacja zjawiska

45 Muzeum Nauki w Trento s. realistyczna - prezentacja zjawiska,opis

46 Muzeum Nauki w Trento s. realistyczna – eksponaty i opisy (mózgi zwierząt, możliwość porównania), wspomaganie przekazu- instruktor

47 Muzeum Nauki w Trento

48 Muzeum Nauki w Trento s. symulacyjna - inscenizacja i przeżycie, prez multimedialna, (zwierzęta i ich tryb życia),

49 Muzeum Nauki w Trento warsztaty tematyczne

50


Pobierz ppt "Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008."

Podobne prezentacje


Reklamy Google