Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TRZYMAJ FORMĘ Przygotowała lic.pielęgniarstwa Agnieszka Jurczak.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TRZYMAJ FORMĘ Przygotowała lic.pielęgniarstwa Agnieszka Jurczak."— Zapis prezentacji:

1 TRZYMAJ FORMĘ Przygotowała lic.pielęgniarstwa Agnieszka Jurczak

2 Otyłość jest zaburzeniem homeostazy przemiany energetycznej spowodowanym nadmierną podażą energii zawartej w pokarmach w stosunku do zapotrzebowania organizmu, w wyniku czego dochodzi do zwiększenia magazynowania tego nadmiaru w postaci tkanki tłuszczowej.

3 Powikłania otyłości - ze strony układu krążenia i innych narządów, - cukrzyca typu 2, - zaburza aspekty zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego dziecka, - ogranicza jego potencjał rozwojowy, - obniża jakość jego życia.

4 Określenie nadmiernej tkanki tłuszczowej Ilość nadmiernej tkanki tłuszczowej można określić dzięki: Indeksowi Masy Ciała (BMI - Body Mass Index). BMI dobrze oddaje relację pomiędzy masą ciała a wzrostem BMI =masa ciała [kg] dzielona przez wzrost 2 [m 2 ] Osoby z BMI powyżej 25 mają nadwagę, natomiast osoby z BMI powyżej 30 są oceniane jako osoby otyłe.

5 Piramida zdrowia

6 Wartość kaloryczna produktów grejpfrut 100g – 36 kcal jabłka 100g – 46 kcal banan (średni) -102 kcal chleb graham 100g – 220 kcal pieczywo białe 100g – 246 kcal chipsy 600kcal baton snickers 100g – 497 kcal napój gazowany słodki 138 kcal

7 Zmiana stylu odżywiania zwiększenie spożycia warzyw, owoców, produktów zbożowych, chudych ryb, ograniczenie tłuszczu dodawanego do potraw (kanapki, kraszenie, sosy, zasmażki), wybór produktów o obniżonej zawartości tłuszczu: (margaryny, majonezy, wędliny, mleko i jego przetwory), odpowiednie przygotowanie potraw, której celem jest ograniczenie tłuszczu np. smażenie beztłuszczowe, grill), unikanie produktów zawierających "ukryty tłuszcz": żółte sery, tłuste białe sery, pasztety, podroby, kremy do ciast, dania typu fast-food, chipsy, zachowaj umiar w spożyciu cukrów i tłuszczów, pij wodę w ilości ok.1,5 –2 litrów dziennie.

8 Zalecenia dla rodziców i nie tylko pokarm trzeba dobrze gryźć i rozsmakowywać się w nim - dziecko szybciej poczuje się syte i będzie mniej skłonne do pojadania między posiłkami, nie należy robić w domu zapasów z wysokokalorycznych, bardzo słodkich przekąsek, wypady do barów szybkiej obsługi nie mogą być stałym punktem planu rodzinnego tygodnia,

9 Zalecenia dla rodziców i nie tylko nie wolno pozwalać dziecku na jedzenie w czasie oglądania telewizji lub odrabiania lekcji, rodzice z pewnością pomogą dziecku, ucząc je rozpoznawać oznaki głodu - wtedy będzie jadło, by go zaspokoić, a nie z przyzwyczajenia,

10 Zalecenia dla rodziców i nie tylko starszym dzieciom można pomóc w prowadzeniu dzienniczka, w którym zapisują, CO i KIEDY jadły, nie zaszkodzi zachęcanie do samodzielnego przygotowywania posiłków, np. kanapek do szkoły. W takich okolicznościach dziecko będzie bardziej zwracało uwagę na to, co je.

11 zmniejsza ryzyko występowania bólu w klatce piersiowej oraz zawału, przeciwdziała powstawaniu otyłości, która dość często prowadzi do nadciśnienia tętniczego, a nierzadko także do cukrzycy, powoduje zwiększenie siły mięśni co wiąże się z efektywniejszym wykorzystaniem tlenu, co pozwala im dłużej pracować. Aktywność fizyczna

12 Uprawianie ćwiczeń fizycznych zwiększa wydolność wielu organów: utrzymanie prawidłowej ruchomości stawów zmniejsza ryzyko wystąpienia ich bolesności, wydolniejsze serce, poprawia krążenie krwi w całym organizmie, wzmożona praca płuc pozwala zwiększyć ilość pobieranego tlenu, wzmożony przepływ krwi przez naczynia skórne sprawia, że wygląda zdrowo.

13 Ćwiczenia fizyczne przyspieszają przemianę materii, lepsze staje się przyswajanie pokarmów, przyspiesza rozwój motoryczny oraz przyczynia się do prawidłowego rozwoju funkcji i struktur organizmu.

14 Spalanie kalorii(1/2 godziny) jazda na rowerze 330 kcal bieg 550 kcal pływanie 250 kcal aerobik 250 kcal

15 Bulimia Objawia się napadami wzmożonego głodu i obżarstwa Gwałtowne uczucie głodu zmusza osoby cierpiące na bulimię do spożycia nawet ponad 2000 kcal. Wstyd, poczucie winy i strach przed utyciem powoduje chęć pozbycia się treści pokarmowej natychmiast po posiłku. Chorzy prowokują wymioty lub nadużywają środków przeczyszczających w efekcie dochodzi do zaburzeń trawienia, uszkodzenia przełyku i zaburzeń metabolizmu. Choroba prowadzi do depresji. Chorzy na bulimię intensywnie ćwiczą (pływanie, biegi, gimnastykę),

16 Objawy Bulimii obsesyjny lęk przed nadwagą, napady objadania się, po których następują prowokowane wymioty lub przyjmowanie środków przeczyszczających, nadmierne odchudzanie się, przymus ćwiczeń fizycznych, nieracjonalne zachowanie lub depresja, przewlekły ból lub pieczenie w gardle spowodowane działaniem kwasów żołądkowych.

17 Anoreksja jest jedna z nowych chorób cywilizacyjnych. Jednak spośród innych schorzeń wyróżnia ją szybko postępujące wyniszczenie organizmu, które pozostawia często już nieodwracalne zmiany. Zaczyna się niewinnie... od marzenia, żeby zostać modelka / modelem albo po prostu bardzo silnej potrzeby poprawienia wyglądu. Potem lista objawów rośnie w zastraszającym tempie.

18 Objawy anoreksji pomimo znacznej utraty wagi (poniżej 85% normy dla wieku i wzrostu) dieta jest kontynuowana, nawet po spadku wagi rosnąca obawa przed przybraniem na wadze, zanik okresu lub bardzo wydłużone okresy między menstruacjami, pierwszy temat do rozmowy z taka osobą to: jedzenie, kalorie, zawartość tłuszczu i diety, spożywanie posiłków w samotności (wstyd przed innymi), wypadanie włosów,

19 Objawy anoreksji zimne dłonie, nadmierne pocenie się stóp, intensywne ćwiczenia fizyczne mające niejako poprawić figurę, kłamstwa o ilości zjedzonych posiłków, ogólne osłabienie, wyczerpujące okresy "super aktywności", pojawienie się włosów na ramionach, nogach i innych częściach ciała, nierówny puls (arytmia serca), sucha, łuszcząca się skóra, krótki oddech


Pobierz ppt "TRZYMAJ FORMĘ Przygotowała lic.pielęgniarstwa Agnieszka Jurczak."

Podobne prezentacje


Reklamy Google