Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Badanie zależności przyrostu temperatury wody od mocy żarówki i rodzaju oświetlanego materiału Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz Publiczne Gimnazjum.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Badanie zależności przyrostu temperatury wody od mocy żarówki i rodzaju oświetlanego materiału Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz Publiczne Gimnazjum."— Zapis prezentacji:

1 Badanie zależności przyrostu temperatury wody od mocy żarówki i rodzaju oświetlanego materiału Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun: mgr Dorota Ciałowicz

2 Cel badania Celem naszego badania było pokazanie, że w trakcie świecenia się żarówki wytwarza się energia cieplna. Chcieliśmy też dowiedzieć się, czy większa moc żarówki ma wpływ na wzrost temperatury wody ogrzewanej w naczyniu.

3 Materiały Do wykonania naszego badania będą potrzebne: Żarówki o mocy: 25W, 40W, 60W, 100W Kartonowe pudełko Styropian Lampka Termometr (dokładność pomiaru 1 o C) Folia aluminiowa pomalowana na czarno Aluminiowa puszka Szklany słoik Woda Kawałek lnianego materiału

4 Potrzebne materiały

5 Przebieg badania Kartonowe pudełko wyłożyliśmy wewnątrz styropianem i wstawiliśmy do środka lampkę, w której zmienialiśmy żarówki. Wewnątrz znajdowały się także pojemnik, w którym podgrzewaliśmy wodę: metalowa puszka lub szklany słoik. Wlewaliśmy wodę, przed włożeniem każdego z naczyń do pudełka i mierzyliśmy jej temperaturę początkową. Zamykaliśmy pudełko z naczyniem na 30 min i zaklejaliśmy u góry taśmą izolacyjną. Po tym czasie otwieraliśmy pudełko i mierzyliśmy temperaturę końcową wody.

6 Materiały

7 Wyniki badania

8 Wnioski Można zauważyć, że im większa moc żarówki, tym więcej ciepła się wydziela. Można to udowodnić w następujący sposób: P=W/t W =Q P =Q \ t Q= Pt Im więcej dostarczonego ciepła do substancji tym wyższa jej temperatura.

9 Izolatory i Przewodniki Ciała, które dobrze przewodzą energię cieplną nazywamy przewodnikami. Dobrymi przewodnikami są metale Ciała, które nie przewodzą lub źle przewodzą ciepło nazywamy izolatorami.

10 Przewodniki i Izolatory W trakcie naszego badania nasze pojemniki owijaliśmy czarną folią aluminiową pomalowaną na czarno i lnianym kawałkiem materiału. Zauważyliśmy, że owinięcie czarną folią powoduje zwiększenie zamiany temperatury czyli jest przewodnikiem, przy owinięciu kawałkiem materiału zmiana temperatury jest mała, czyli jest to izolator. W przypadku czarnej folii ma to też związek z jej kolorem ponieważ czarny pochłania wszystkie barwy widma światła białego i konsekwencji jego energię.

11 Materiały

12

13 Wyniki

14 Wnioski Im większa moc żarówki tym więcej wytwarza ona energii tym silniej ogrzewa ona badany obiekt i powoduje większy przyrost temperatury tego obiektu. Ilość zaabsorbowanego ciepła zależy od rodzaju materiału z jakiego wykonana jest powierzchnia badanego obiektu Największy przyrost temperatury uzyskaliśmy dla puszki aluminiowej owiniętej folią pomalowaną na czarno i oświetlaną żarówką o największej mocy.

15 Koniec Dziękujemy pani mgr Dorocie Ciałowicz za pomoc przy realizacji projektu.


Pobierz ppt "Badanie zależności przyrostu temperatury wody od mocy żarówki i rodzaju oświetlanego materiału Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz Publiczne Gimnazjum."

Podobne prezentacje


Reklamy Google