Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przegląd prac prowadzonych nad elektroniczną postacią aktów prawnych Jarosław Deminet Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przegląd prac prowadzonych nad elektroniczną postacią aktów prawnych Jarosław Deminet Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach."— Zapis prezentacji:

1 Przegląd prac prowadzonych nad elektroniczną postacią aktów prawnych Jarosław Deminet Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

2 Stan obecny Prawie wszystkie akty prawne i inne dokumenty są przygotowywane w MS Word Standard aktu prawnego określa wyłącznie jego wygląd po wydrukowaniu (z uwzględnieniem tekstu ukrytego, białego na białym itp.) Elektroniczne podpisywanie dokumentów jest nieintuicyjne, nieprzyjazne i rzadko stosowane; podpis elektroniczny jest stosowany tylko tam, gdzie prawo tego wymaga Ważne dokumenty (np. zaproszenie na konferencję) są przesyłane w postaci papierowej z odręcznym podpisem; naprawdę ważne sprawy załatwia się pocztą elektroniczną bez żadnego uwierzytelniania Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

3 Istniejące narzędzia MS Word Open Office i Libre Office Edytory przeglądarkowe (Google, Microsoft) EDAP ABC Legislator Edytory XML Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

4 Stosowane formaty – dziś Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

5 Stosowane formaty – postulat Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

6 Trwałość Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

7 Stan postulowany Przygotowywanie aktów prawnych za pomocą standardowego edytora (MS Word, Open Office, Libre Office itp.) Przekazywanie aktów prawnych w postaci strukturalnego pliku XML Przekazywanie załączników w postaci plików XML, Office Open XML, Open Document lub PDF Ogłaszanie aktów prawnych w postaci XML, HTML i PDF Ogłaszanie załączników w postaci źródłowej i PDF (HTML tam, gdzie możliwe) Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

8 Krok pierwszy – jednolity szablon Założenie: skoro wszyscy przygotowują treść aktów w MS Word, niech to robią porządnie i jednolicie Jednolity szablon ustawy/rozporządzenia – opracowany w RCL we współpracy z Kancelarią Sejmu (w przygotowaniu wersja dla tekstu jednolitego) Odrębny styl dla każdej jednostki redakcyjnej w każdym możliwym kontekście Zestaw makroinstrukcji wspomagających legislatora Możliwe automatyczne przekształcenie na plik gotowy do ogłoszenia Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

9 Krok drugi – schema XML Założenie: każdej jednostce redakcyjnej powinien odpowiadać element schemy, zgodnie z jednolitym szablonem Schema opracowana na zlecenie Ministerstwa Gospodarki jako uzupełnienie systemu eKonsultacje Tekst zapisany zgodnie ze schemą może być automatycznie zwizualizowany z wykorzystaniem standardowych narzędzi (arkusze XSLT) Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

10 Krok trzeci – system eKonsultacje Założenie: na etapie konsultacji wewnątrzresortowych, międzyresortowych i społecznych wiele podmiotów powinno móc jednocześnie zgłaszać uwagi do treści aktu System eKonsultacje budowany na zlecenie Ministerstwa Gospodarki System przeglądarkowy – kolejne wersje tekstu są cały czas zapisane na serwerze, a użytkownicy sięgają do nich przez przeglądarkę; nie ma pracy lokalnej (poza siecią) Dedykowany edytor dla legislatorów w ministerstwie (też pracujący w sieci) Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

11 Krok czwarty (brakujący) – edytor Założenie: Skoro legislator ma pracować na zwykłym edytorze, a wymiana (i ogłaszanie) ma być w postaci XML, to jest potrzebny konwerter, identyfikujący jednostki redakcyjne na podstawie zastosowanych stylów Najwygodniej byłoby rozszerzyć funkcjonalność standardowego edytora Należy stworzyć możliwość wygodnego i intuicyjnego podpisywania aktu prawnego wraz z załącznikami Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

12 Schemat systemu Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Legislator MS Word Legislator Open Office e-Konsultacje Legislator MS Word Pliki XML

13 Dziękuję za uwagę Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego


Pobierz ppt "Przegląd prac prowadzonych nad elektroniczną postacią aktów prawnych Jarosław Deminet Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach."

Podobne prezentacje


Reklamy Google