Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów"— Zapis prezentacji:

1 Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów
Opracował Leon Prochowski, 19 maja 2009

2 Liczba pojazdów, a liczba wypadków
Ofiary wypadków Liczba wypadków

3 Tendencje zmian liczby pojazdów i wypadków w Polsce; lata 2002 - 2008
Liczba pojazdów Ofiary wypadków Liczba wypadków

4 Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów
Motocykliści, zabici w wypadkach Liczba pojazdów Liczba ofiar wypadków, ogółem

5 Tendencje zmian liczby wypadków i ich ofiar w Polsce; Lata 2002 - 2008
Motocykliści, ofiary wypadków Liczba pojazdów Ofiary wypadków, ogółem

6 Tendencje zmian liczby wypadków motocyklistów na Mazowszu; 2002- 2008
Wzrost ofiar wśród motocyklistów na Mazowszu 230% od 2002 roku Pojazdy na Mazowszu Liczba zabitych, ogółem

7 Typowe sytuacje krytyczne w ruchu drogowym z udziałem motocykli
Kierowca samochodu A nie zauważył motocyklisty i wyjeżdża z ulicy podporządkowanej. To ponad 40% wypadków z udziałem motocyklistów. A

8 Typowe sytuacje krytyczne w ruchu drogowym z udziałem motocykli
Kierowca samochodu A wykonuje skręt w lewo nie widząc nadjeżdżającego motocyklisty. To prawie 25% wypadków z udziałem motocyklistów. A

9 Analiza wypadków drogowych
Analiza obejmuje rzeczywiste wypadki drogowe i symulacje komputerowe. Cel badań: poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Główne obszary badań: - dynamika sytuacji krytycznej; - biomechanika procesów powstawania obrażeń, - możliwości doskonalenia konstrukcji urządzeń ochronnych. Programy komputerowe: V – SIM, PC Crash, HVE, LS – Dyna.

10 Typowa sytuacja w ruchu drogowym
Typowa sytuacja w ruchu drogowym o dużym natężeniu. Kierowca samochodu z ulicy podporządkowanej stara się włączyć do ruchu. Jednak czas, którym dysponuje na wykonanie tego manewru, jest bardzo krótki. Symulacja komputerowa. Uwzględniono właściwości trakcyjne i osiągi przedstawianych pojazdów, czas reakcji kierowców, zdolność przyspieszania pojazdów oraz typowe zachowania w ruchu drogowym.

11 Analizowana sytuacja drogowa. Ulicą główną jadą samochody
Analizowana sytuacja drogowa. Ulicą główną jadą samochody. Z ulicy podporządkowanej kierowca samochodu A chce włączyć się do ruchu. Obserwuje lewą stronę skrzyżowania i ocenia sytuację jako bezpieczną. A Czas t=0

12 Kierowca A kontynuuje wjazd na skrzyżowanie obserwując jego prawą stronę, z której też nadjeżdżają samochody A

13 Sytuacja jest bezpieczna, samochody nadjeżdżają z obu stron
Sytuacja jest bezpieczna, samochody nadjeżdżają z obu stron. Kierowca przyspiesza. Upływa druga sekunda.

14 Kierowca obserwując prawą stronę skrzyżowania stara się bezpiecznie włączyć do ruchu.

15 Manewr włączenia się do ruchu kierowcy samochodu A, jadącego z ulicy podporządkowanej, przebiegł bezpiecznie. Jest czwarta sekunda wykonywania manewru. Pytanie: czy to ma związek z wypadkami motocyklistów? A

16 Analiza sytuacji w ruchu drogowym, cd
Jak może zmienić się opisywana poprzednio sytuacja drogowa, jeśli pojawi się motocyklista, który chce wykorzystać możliwości techniczne swojego pojazdu. Zdolność pojazdów do przyspieszania: - samochody osobowe, – 3 m/s - motocykl średniej klasy – 6 m/s - motocykl wysokiej klasy – 8 m/s 2 2 2

17 Ponownie analizujemy tę samą sytuację drogową
Ponownie analizujemy tę samą sytuację drogową. Jednak teraz między samochodami, które ruszyły na poprzednim skrzyżowaniu, jedzie motocyklista. Kierowca samochodu A nie widzi motocyklisty, który jest za samochodami. Motocyklista nie widzi też samochodu A. Motocyklista A Czas t=0

18 Motocyklista, widząc pusty odcinek drogi, przyspiesza stosownie do możliwości trakcyjnych swojego pojazdu. Od tej chwili sytuacja zmienia się gwałtownie. Kierowca samochodu A, nie widząc motocykla, kontynuuje wjazd na skrzyżowanie i obserwuje jego prawą stronę.

19 Kierowca obserwuje prawą stronę skrzyżowania, bo tam są widoczne jadące pojazdy. Jest druga sekunda. Czas przeciętnej reakcji kierowcy w ruchu drogowym wynosi ok.. 1 sekundy.

20 Czas Mamy typowy wypadek drogowy z udziałem motocyklisty.
Zderzenie motocykla z samochodem

21 Powypadkowe położenie pojazdów w czwartej sekundzie od początku analizowanej sytuacji.
Wykorzystano obliczenia symulacyjne w programie V - SIM

22 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów"

Podobne prezentacje


Reklamy Google