Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Terapia logopedyczna Terapia logopedyczna Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Terapia logopedyczna Terapia logopedyczna Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego."— Zapis prezentacji:

1 Terapia logopedyczna Terapia logopedyczna Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

2 Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być bardzo dokładne, tzn. powinny być wykonane w ściśle określony sposób, a także w danym miejscu jamy ustnej. Na przykład przy realizacji głoski /s/niezbędne jest zbliżenie siekaczy do siebie, co możliwe jest tylko przy prawidłowym zgryzie. Tak więc dla poprawnego artykułowania dźwięków mowy konieczna jest zarówno sprawność, jak i prawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego. Ruchy te muszą być bardzo dokładne, tzn. powinny być wykonane w ściśle określony sposób, a także w danym miejscu jamy ustnej. Na przykład przy realizacji głoski /s/niezbędne jest zbliżenie siekaczy do siebie, co możliwe jest tylko przy prawidłowym zgryzie. Tak więc dla poprawnego artykułowania dźwięków mowy konieczna jest zarówno sprawność, jak i prawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego.

3 Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego mają na celu: usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy (dolnej ruchomej szczęki); usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy (dolnej ruchomej szczęki); opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych; opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych; wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków; wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków; usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego; usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego; wyuczenie prawidłowego połykania. Zestaw i proporcje ćwiczeń uzależniamy od realizacji określonego celu. wyuczenie prawidłowego połykania. Zestaw i proporcje ćwiczeń uzależniamy od realizacji określonego celu.

4 Efektywność ćwiczeń możliwa jest tylko poprzez wielokrotne powtarzanie prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez minut; prowadzone codziennie (kilka razy w ciągu dnia) przez minut; czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości dziecka; czas trwania i liczbę powtórzeń należy dostosować do indywidualnych możliwości dziecka; urozmaicać, prowadzić w formie zabawowej, szczególnie dla dzieci młodszych; urozmaicać, prowadzić w formie zabawowej, szczególnie dla dzieci młodszych; na początku ćwiczymy z dzieckiem przed lustrem; na początku ćwiczymy z dzieckiem przed lustrem; potem można wykorzystywać każdą nadarzająca się okazję: spacer, jazdę samochodem czy drogę do przedszkola; potem można wykorzystywać każdą nadarzająca się okazję: spacer, jazdę samochodem czy drogę do przedszkola; ćwiczenia artykulacyjne wykonujemy dokładnie, bez pośpiechu i zbyt dużej liczby ćwiczeń w ciągu jednych zajęć; ćwiczenia artykulacyjne wykonujemy dokładnie, bez pośpiechu i zbyt dużej liczby ćwiczeń w ciągu jednych zajęć; korzystniej jest powtarzać je przy różnych okazjach, aż zostanie osiągnięta precyzja i szybkość ruchów narządów artykulacyjnych. korzystniej jest powtarzać je przy różnych okazjach, aż zostanie osiągnięta precyzja i szybkość ruchów narządów artykulacyjnych.

5 Ćwiczenia najprostsze - naturalne sytuacje Niektóre przykłady; po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek, ćw. mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka; po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem jak kotek, ćw. mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka; kiedy dziecko ziewa nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta; kiedy dziecko ziewa nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewnęło jeszcze kilka razy, zasłaniając usta; jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze; jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze; przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno; przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno; dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

6 Atrakcyjna forma ćwiczeń aparatu mowy - zabawy fabularyzowane Dzieci naśladują za pomocą warg i języka ruchy zwierząt czy różne czynności

7 Ćwiczenia usprawniające wargi Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które "pękajš" przekłute palcami). Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które "pękajš" przekłute palcami). Całuski - usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki. Całuski - usta układamy w "ciup" i cmokamy posyłając do siebie buziaki. Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej. Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej. Zmęczony konik - parskanie wargami. Zmęczony konik - parskanie wargami. Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp. Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.

8 Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera. itp. Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera. itp. Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki. Rybka - powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła, zęby zamknięte.

9 Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja) Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Żyrafa - ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz. Żyrafa - ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.

10 Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

11 Ćwiczenia żuchwy Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie. Krowa - naśladowanie przeżuwania

12 Zamykanie i otwieranie domku Zamykanie i otwieranie domku szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom. szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.

13 Ćwiczenia podniebienia miękkiego Biedronka, parasol, sukienka itp. - przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek biedronki... Zmęczony piesek - język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami. Zmęczony piesek - język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.

14 Co kotek miał? zabawa fabularyzowana ćwiczenie narządów mowy na zgłosce miau Mały Jasio kotka spotkał, ukłonił się kapeluszem – porozmawiać z kotkiem muszę: Mały Jasio kotka spotkał, ukłonił się kapeluszem – porozmawiać z kotkiem muszę: - miał kotek siostrę? – miau! - miał kot pazurki ostre? – miau! - miał kotek mamę i tatę? – miau! - miał kot na grzbiecie łatę? – miau! I tak sobie przed kominkiem rozmawiali przez godzinkę I tak sobie przed kominkiem rozmawiali przez godzinkę

15 Chory krasnoludek zabawa fabularyzowana Chory krasnoludek zabawa fabularyzowana

16 Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszła pani doktor Krasnalek był chory i leżał w łóżeczku i przyszła pani doktor -Jak się masz krasnalku? Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił: -Jak się masz krasnalku? Krasnalek kaprysi, ziewa, nie chce jeść, nie chce pić. Chyba się przeziębił: - Ziewa szeroko z opuszczoną nisko dolną szczęką: aaaaaaaaaa

17 Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków Nie chce jeść i bardzo chudnie: wciąganie policzków - Kaszle: z wysuniętym na zewnątrz językiem - Chętnie ssie smoczek: naśladowanie odruchu ssania - Bardzo marudzi: mmmm (murmurando) Wzywamy pogotowie, pogotowie jedzie: eo, eo, au, au, ay, ay, iu, iu,yu, yu Wzywamy pogotowie, pogotowie jedzie: eo, eo, au, au, ay, ay, iu, iu,yu, yu

18 Pani doktor zaleca: Pani doktor zaleca: - Płukanie gardełka (gulgotanie) - Połykanie pastylek (naśladowanie połykania) - - Oglądanie gardła w lusterku (podczas wymawiania samogłosek) Krasnalek zmęczony zabiegami ziewa (szeroko), ziewa i usypia: - - Chrapie (na wdechu) - Chrapie (na wydechu)

19 Budzi się. Będzie brał inhalacje: Budzi się. Będzie brał inhalacje: - Zaciska na przemian dziurki nosa (w tym czasie oddycha wolną dziurką) - Wdycha powietrze nosem - wydycha ustami. Krasnalek czuje się już lepiej- sprawdza czy gardło go jeszcze boli. Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach): ga go ge gu gy ka ko ke ku ky oko eke uku aku ago ego ugu ogo ga go ge gu gy - Zaciska na przemian dziurki nosa (w tym czasie oddycha wolną dziurką) - Wdycha powietrze nosem - wydycha ustami. Krasnalek czuje się już lepiej- sprawdza czy gardło go jeszcze boli. Trzyma ręką gardło i wymawia sylaby (przy szeroko otwartych ustach): ga go ge gu gy ka ko ke ku ky oko eke uku aku ago ego ugu ogo ga go ge gu gy

20 Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego (naśladowanie żucia).Po posiłku krasnal dostał czkawki: Ap-ap, op-op, up-up, ep-ep, yp-yp, ip-ip. Zdrowy krasnoludek ma apetyt, zamyka usta i żuje coś smacznego (naśladowanie żucia).Po posiłku krasnal dostał czkawki: Ap-ap, op-op, up-up, ep-ep, yp-yp, ip-ip.

21 Kiedy czkawka minęła postanowił pobawić się kolorowymi skrawkami papieru, które zdmuchiwał z blatu stołu. Papierki frunęły daleko, bo krasnal dmuchając na nie mówił: pa, po, pe, pi, pu, py (moment zwarcia przy /p/ przedłużyć). Kiedy buzia mu się zmęczyła postanowił dmuchać na papierki przez nos. Kiedy czkawka minęła postanowił pobawić się kolorowymi skrawkami papieru, które zdmuchiwał z blatu stołu. Papierki frunęły daleko, bo krasnal dmuchając na nie mówił: pa, po, pe, pi, pu, py (moment zwarcia przy /p/ przedłużyć). Kiedy buzia mu się zmęczyła postanowił dmuchać na papierki przez nos.

22 Odgłosy pojazdów zabawa ortofoniczna ćwiczenie narządów mowy przez powtarzanie zgłosek - pociąg – puf, puf, puf - samochód – wrr, wrr, wrr - samolot – szz, szz, szz

23 Bartkowska T.: Rozwój wymowy dziecka przedszkolnego jako wynik oddziaływań wychowawczych rodziny i przedszkola. Warszawa 1986, PZWS. Bartkowska T.: Rozwój wymowy dziecka przedszkolnego jako wynik oddziaływań wychowawczych rodziny i przedszkola. Warszawa 1986, PZWS. Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Kielce 1997, Kielecka Oficyna Wydawnicza. Chmielewska E.: Zabawy logopedyczne i nie tylko. Kielce 1997, Kielecka Oficyna Wydawnicza. Demel G.: Elementy logopedii. Warszawa 1975, WSiP. Demel G.: Elementy logopedii. Warszawa 1975, WSiP. Demel G.: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1978, WSiP. Demel G.: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Warszawa 1978, WSiP. Wołyńska B.: Zabawy rozwijające mowę dziecka. Warszawa 1978, Instytut Wydawniczy CRZZ. Wołyńska B.: Zabawy rozwijające mowę dziecka. Warszawa 1978, Instytut Wydawniczy CRZZ. Mystkowska H.: Rozwijamy mowę i myślenie dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1974, WSiP. Mystkowska H.: Rozwijamy mowę i myślenie dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa 1974, WSiP. Trawińska H.: Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Warszawa 1981, PZWL. Trawińska H.: Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Warszawa 1981, PZWL. L I T E R A T U R A

24 K O N I E C Wykonała: mgr Kinga Brózda


Pobierz ppt "Terapia logopedyczna Terapia logopedyczna Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google