Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

dla logopedów szkolnych z rejonu działania

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "dla logopedów szkolnych z rejonu działania"— Zapis prezentacji:

1 dla logopedów szkolnych z rejonu działania
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Grupa wsparcia dla logopedów szkolnych z rejonu działania Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Krośnie Odrzańskim Prowadzące: Alicja Sztandera - logopeda Joanna Hołówko- neurologopeda

2 Harmonogram spotkania:
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Harmonogram spotkania: - procedura współpracy Poradni z placówkami oświatowymi; - przesiewowe badania logopedyczne: oferta, dokumentacja, terminy badań, wnioski z badań; - Zespół przyczynowo-skutkowy artykulacji międzyzębowej; - dyskusja, wnioski, ewaluacja.

3 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Procedury współpracy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej z placówkami oświatowymi

4 Przesiewowe badania logopedyczne:
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Przesiewowe badania logopedyczne: Dział przedszkolny: logopeda Alicja Sztandera dzieci w wieku lat oraz młodsze - na wniosek rodziców; Dział wczesnoszkolny: logopeda Joanna Hołówko uczniowie klas I; Dział szkolny: logopeda Maria Witczak uczniowie klas IV.

5 Zespół przyczynowo-skutkowy artykulacji międzyzębowej
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Zespół przyczynowo-skutkowy artykulacji międzyzębowej

6 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Mowa jest odruchem nabytym. Jej część motoryczna odbywa się za pomocą organów oddychania, pobierania pokarmu i połykania. Nieprawidłowości w w/w obszarach mogą determinować nieprawidłowości w artykulacji.

7 Zaburzenia toru oddechowego:
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Zaburzenia toru oddechowego: - nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych - infekcje górnych dróg oddechowych - nieprawidłowości nabyte, powstałe np.:w drodze nieprawidłowego sposobu karmienia, ssania palca, itp.

8 Sposób pobierania pokarmu: Karmienie naturalne Karmienie sztuczne
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Sposób pobierania pokarmu: Karmienie naturalne Karmienie sztuczne w kontekście rozwoju artykulacji

9 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Karmienie naturalne: Wargi niemowlaka rozchylają się, aby objąć brodawkę; górna warga wywija się ku górze, dolna ku dołowi; zapobiega to dostawaniu się powietrza z zewnątrz do jamy ustnej;żuchwa, wraz z językiem, obniża się i cofa ku tyłowi;przednia część języka przyjmuje kształt rynienki, a tylna wygina się ku górze, opierając się na napiętym w dół podniebieniu miękkim, zamykając w ten sposób dopływ powietrza do jamy ustnej ze strony jamy nosowo- gardłowej. W przednim odcinku jamy ustnej wytwarza się ciśnienie ujemne i powstaje komora ssąca.

10 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Pokarm zostaje wydobyty za pomocą ruchów języka i żuchwy. Niemowlę przyciska szyjkę brodawki do górnego wału dziąsłowego końcem języka, równocześnie wysuwając i unosząc żuchwę do góry. Wytrysk mleka następuje w wyniku zagryzienia dolnym wałem dziąsłowym szyjki brodawki.

11 Zalety karmienia naturalnego:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Zalety karmienia naturalnego: - mleko nie gromadzi się w jamie ustnej, jest natychmiast przesuwane do gardła za pomocą ruchów języka i mięśni dna jamy ustnej; - niemowlę nie przerywa ssania przy połykaniu i oddychaniu; jest to możliwe dzięki wysokiemu ułożeniu krtani, tylnemu zamknięciu jamy ustnej- zbliżenie podniebienia miękkiego z nasadą języka; ssane jest czynnością ciągłą o charakterze rytmicznym; - nieprzerywanie oddechu podczas ssania ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju fizjologicznego oddychania przez nos;

12 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; - dzięki ruchom żuchwy polegającym na obniżaniu i cofaniu, a następnie podnoszeniu i wysuwaniu (ruchy typowe dla czynności żucia) są dostarczane bodźce wzrostowe, czynnościowe, kształtotwórcze w rozwoju twarzy i całego narządu żucia; - praca mięśni wysuwających i podnoszących żuchwę dostarcza bodźców wzrostowych i kształtuje prawidłowy rozwój zgryzu, wyprowadzając żuchwę z tyłożuchwia fizjologicznego do pozycji prawidłowej - opór stawiany przez brodawkę przy nagryzaniu pobudza niemowlę do wysiłku, narząd żucia zostaje odpowiednio przygotowany do funkcji żucia pokarmów stałych;

13 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; - praca zespołu mięśni odpowiadających za wytworzenie komory ssącej ma znaczenie dla wzrostu i kształtowania podniebienia twardego; pod wpływem ciśnienia następuje resorpcja/ przemieszczanie podniebienia od strony jamy nosowej i jego prawidłowe ukształtowanie; - wzmożona motoryka języka dostarcza bodźców czynnościowych szczęce i żuchwie od strony jamy ustnej, prawidłowo je kształtując; - rozwija się i wzmacnia mięsień okrężny ust oraz mięśnie żwaczowe; kształtują się mięśnie mimiczne twarzy;

14 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Karmienie sztuczne: Mleko przedostaje się do smoczka siłą własnego ciężaru, a praca niemowlęcia polega na wyciąganiu mleka typowymi ruchami ssącymi. Do tego celu potrzebne jest obniżenie ciśnienia w jamie ustnej, wgłębienie języka, zaciśnięcie warg i wciągnięcie policzków. Mleko zostaje wydobyte ruchami posuwistymi języka, przyciskającego mocno smoczek do podniebienia. Czynność połykania wymaga przerywania oddychania.

15 Wady karmienia sztucznego:
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Wady karmienia sztucznego: ssanie, połykanie i oddychanie nie zachodzą jednocześnie; ciągłe cofanie żuchwy utrwala tyłożuchwie fizjologiczne, wciąganie policzków powoduje zwężenie szczęki i żuchwy; brak pracy mięśnia okrężnego ust i mięśni żwaczowych doprowadza w bardzo krótkim czasie do hipotonii mięśnia okrężnego ust i zakłócenia mimiki twarzy; język przyciskając smoczek do podniebienia modeluje wysoko wysklepione podniebienie gotyckie;

16 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; wysokie wysklepienie podniebienia zwęża przewody nosowe i upośledza funkcję oddechową, prowadząc do nawykowego oddychania przez usta; nawykowe oddychanie przez usta powoduje wysychanie błony śluzowej układu oddechowego powodując podatność organizmu na infekcje i zachorowania.

17 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Typy połykania: infantylny typ połykania – z językiem wsuniętym w szparę utworzoną między wałkami dziąsłowymi dojrzały typ połykania – powinien być w pełni wykształcony po wyrośnięciu drugich trzonowców mlecznych, czyli około 3 roku życia dziecka. Ten typ połykania odbywa się przy zwartych szczękach.

18 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ; Typy zgryzu

19 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ;

20 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ;

21 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ;

22 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: ;

23 Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: Dziękuję


Pobierz ppt "dla logopedów szkolnych z rejonu działania"

Podobne prezentacje


Reklamy Google