Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?. Istnieje wiele odmiennych teorii oraz postaw dotyczących podawania dzieciom smoczków. Zwolennicy dostrzegają korzyści.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?. Istnieje wiele odmiennych teorii oraz postaw dotyczących podawania dzieciom smoczków. Zwolennicy dostrzegają korzyści."— Zapis prezentacji:

1 Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?

2 Istnieje wiele odmiennych teorii oraz postaw dotyczących podawania dzieciom smoczków. Zwolennicy dostrzegają korzyści płynące ze ssania smoczków przez dzieci, przeciwnicy zaś zauważają w tym jedynie zagrożenia.

3 ZALETY - Masuje podniebienie, wprowadzając maleństwo w dobry nastrój, i pomaga zasypiać. - Uczy prawidłowego ssania, które jest pierwszym sposobem poznawania świata. - Pomaga odstawić maleństwo od piersi. Są niemowlęta, które, choć najedzone, nadal odczuwają potrzebę ssania, o czym informują krzykiem lub wkładaniem do buzi palca. - Zmniejsza ryzyko tzw. nagłej śmierci łóżeczkowej. Specjaliści uważają, że jedną z głównych jej przyczyn jest bezdech. Smoczek, pobudzając do ssania, przyczynia się do rozwoju układu oddechowego.

4 Smoczek-uspokajacz Głodne dziecko jest płaczliwe, rozdrażnione i niespokojne. Jednak w momencie wzięcia na ręce, od razu się uspokaja. Odruch ssania kojarzy mu się z zaspokojeniem naturalnej potrzeby pokarmowej, sytością i stanem uspokojenia. Daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, bo utożsamiany jest z bliskością i ciepłą intonacją głosu matki.

5 O tym jak ważny w rozwoju dziecka jest ten odruch, świadczy chociażby fakt, że właściwe jego wykształcenie oraz prawidłowa technika ssania stanowią motoryczną podstawę do prawidłowego rozwoju mowy.

6 Konsekwencje długotrwałego ssania smoczka

7 Utrzymywanie smoczka w buzi powoduje zmniejszenie napięcia mięśni warg, nie sprzyja także właściwej pracy języka.

8 ` Dziecko, które długo używa smoczka, może mieć kłopoty z pionizacją języka. Czubek jego nie jest odpowiednio napięty, nie unosi się do góry i wszystko to sprawia opóźnienie mowy. Właśnie niewłaściwa pionizacja języka odpowiada za seplenienie u dzieci.

9 Prawidłowo pracujący język zachowuje się w ten sposób, że koniec języka jest ułożony na podniebieniu. Należy zatroszczyć się o to, zanim dziecko zacznie wymieniać zęby mleczne na stałe. Inaczej szpary, które powstaną między zębami, mogą doprowadzić do wymowy międzyzębowej. Jest to związane z tym, że przez znaczną część czasu jest on przyciśnięty przez smoczek do dolnej części szczęki. Może też dojść do sytuacji, kiedy smoczek blokuje proces gaworzenia, jako że niemowlak zawsze ma zajętą buzię.

10 Długotrwałe używanie smoczka powoduje także zmniejszenie napięcia mięśni warg, co powoduje nieprawidłową pracę mięśni artykulacyjnych. Smoczek odpowiada często również za wadę zgryzu. U takiego dziecka nie są prawidłowo wypowiadane głoski dentalizowane (czyli: s, ż, c, dz, sz, ż, cz, dz). Wśród najczęściej pojawiających się wad zgryzu u dzieci, które używają smoczka, należą: zwężenia szczęk, tyło zgryzy, wysunięcia siekaczy górnych, oraz zgryz otwarty.

11 Tyłozgryz

12 Zgryz otwarty

13 Zwężenie szczęk

14 Butelka ze smoczkiem Przedłużanie karmienia butelką lub piersią (a niekiedy długotrwałe karmienie dziecka tylko w ten sposób), opóźniony start karmienia łyżeczką i picia z kubeczka oraz miksowanie pokarmów dzieciom, które mają więcej niż rok, uniemożliwia odpowiednią stymulację aparatu mowy.

15 Te same mięśnie i narządy, których używamy do żucia, gryzienia i przełykania używane są też podczas mówienia. Prawidłowa nauka jedzenia wpływa na prawidłowy rozwój wymowy.

16 Negatywne skutki długotrwałego podawania dzieciom miksowanych, rozdrobnionych pokarmów

17 przetrwały tzw. infantylny sposób połykania (czyli taki, w jaki połykają małe dzieci z językiem wpychanym między zęby i w rezultacie wypychającym je, z pół­otwartą buzią)

18 wady wymowy (ponieważ mięśnie i narządy artykulacyjne nie zostały odpowiednio w naturalny sposób wygimnastykowane)

19 wady zgryzu (spowodowane m.in. połykaniem infantylnym)

20 w późniejszych miesiącach/latach nadwrażliwość na pokarmy, które mają gęstą i grudkowatą konsystencję.

21 Podsumowując… Racjonalne korzystanie ze smoczka może przynieść maluchowi korzyści, jednak zbyt długie korzystanie z niego wpływa negatywnie między innymi na rozwój mowy dziecka, występowanie wad zgryzu czy sposób połykania w latach późniejszych.


Pobierz ppt "Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?. Istnieje wiele odmiennych teorii oraz postaw dotyczących podawania dzieciom smoczków. Zwolennicy dostrzegają korzyści."

Podobne prezentacje


Reklamy Google