Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sztuka prezentacji (wystąpień) Korzenie: klasyczna retoryka = teoria i sztuka wymowy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sztuka prezentacji (wystąpień) Korzenie: klasyczna retoryka = teoria i sztuka wymowy."— Zapis prezentacji:

1

2 Sztuka prezentacji (wystąpień) Korzenie: klasyczna retoryka = teoria i sztuka wymowy

3 Nie wystarczy mówić do rzeczy, trzeba mówić do ludzi Stanisław Jerzy Lec

4 Autoprezentacja – tworzenie własnego pozytywnego wizerunku Dlaczego jest ważna?... …. bo to od niej zależy i sympatia, i autorytet, którymi obdarzą nas (lub nie) słuchający ALE… dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

5 Autoprezentacja manipulacja dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

6 Na czym polega dobre przygotowanie? dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

7 Na czym polega przewaga mówiącego (ucznia) nad audytorium (komisją)? Trzeba wykazać, że jest się do swojego wystąpienia przygotowanym, czyli… dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

8

9 Czynniki pozawerbalne autoprezentacji dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

10 Merytoryczne aspekty prezentacji dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

11 Spójność i harmonia Każda mowa, tak jak każda żywa istota, stanowi swoisty organizm i musi być zwarta wewnętrznie, nie może być bez głowy i nóg, a powinna mieć tułów i kończyny dobrane do siebie i uwarunkowane całością. Platon Fajdros dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

12 Zgodność między tym, jak mówimy, a tym, jacy jesteśmy Nasza osobowość też decyduje o sposobie prezentacji Zgodność między tym, o czym mówimy (tematem), a sposobem, w jaki mówimy (stylem wypowiedzi) Rodzaj prezentacji narzuca dyscyplinę, tok i wydźwięk przekazu dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

13 Czytelna kompozycja Wstęp Witamy się, przedstawiamy temat, nawiązujemy kontakt z audytorium i staramy się skupić jego uwagę, przedstawiamy porządek (punkty) naszej prezentacji Rozwinięcie Omawiamy temat (tezy + dowody na nie oraz materiał przykładowy), podtrzymujemy uwagę audytorium Zakończenie Podsumowujemy główne tezy, przedstawiamy wnioski, dziękujemy za uwagę dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

14 Dyscyplina czasowa Ważne: trzymać się wyznaczonego czasu! dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

15 Jasność stylu Styl jasny (poprawny) = elementarny warunek dobrego wystąpienia Na temat Nienaganna językowo Wody wiele, a ryb mało, mówi pospolite przysłowie: słyszę słów wiele, a nie znajduję rzeczy. Grzegorz Piramowicz Dwa poziomy poprawnej wypowiedzi: dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

16 Częste błędy językowe 1. Niepoprawna wymowa: wziąć [wziąść], dołączać [dołanczać], piszą [piszom//piszo], chcę [chcem] 2. Niepoprawny akcent: polonistyka, muzyka, czterysta, osiemset, graliśmy, czytaliście 3. Nieodmienianie nazwisk: komedia Fredry, powieść Kafki, wiersze Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej 4. Błąd w związku zgody: Odbudowa i remont budynków będzie wykonana za rok; Wczoraj odwiedziła nas Ewa i Piotr dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

17 Częste błędy językowe 5. Błąd w związku rządu używać komputer, słuchać muzykę, odnośnie czegoś, oczekiwać na kogoś 6. Błąd z imiesłowowym równoważnikiem zdania Wyszedłszy z domu, portfel wypadł mi z kieszeni; Będąc jeszcze w przedszkolu, pobił mnie kolega 7. Pleonazmy całkiem pełny, potencjalne możliwości, interesująca ciekawostka, zamierzenia na przyszłość 8. Nadużywanie wyrazów modnych: prezydencja, dedykowany, implementacja dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

18 Stosowność (takt retoryczny, klasyczna zasada decorum) Jest to właściwy dobór środków stylistycznych w zależności od tematu wypowiedzi (funkcjonalność) i zachowanie jedności stylu całej wypowiedzi. Styl osiągnie stosowność, jeśli pozwoli wyrazić uczucia i charaktery, i jeśli będzie odpowiedni do swojego przedmiotu. Odpowiedniość ta zostanie zachowana, jeśli nie będzie się mówić niedbale o sprawach poważnych ani w sposób uroczysty o błahostkach. W przeciwnym razie stanie się stylem komediowym. Arystoteles dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

19 Przykłady zaburzonej jedności stylu 1. W łóżeczku darło się niemowlę płci męskiej, Bartek, obiekt nienawiści obu starszych sióstr. 2. Wicepremier twierdzi, że jeśli epidemia zwolnień chorobowych będzie postępowała w takim tempie, to wypłaty rozwalą budżet państwa. 3. Może pod skrzydłami pierwszej damy Rzeczypospolitej poprawi się zespołowi, któremu wkrótce stuknie 45 lat. dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

20 Ozdobność Ozdobność to ornamentyka (łac. ornatus) tekstu. Retoryczna zasada ozdobności, odnosząca się do sfery estetyki słowa i mówionego, i pisanego, obejmowała takie atrybuty stylu, jak: SiłaBlaskPomysłowośćDowcipPłynnośćStarannośćRozmaitośćWdzięk dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

21 Skąd się bierze trema? Ludzie źle mnie ocenią.Na pewno słuchacze będą wrogo nastawieni.Na pewno pomylę się i wyjdę na niekompetentnego.Na pewno aparatura zawiedzie.Na pewno wśród słuchaczy będzie ktoś, kto źle mi życzy.Na pewno głos będzie mi się trząsł.A jak źle wypadnę? dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

22 Trema – jak ją zmniejszyć? 1. Rob próby dotąd, aż uznasz, że jesteś przygotowany 2. Pamięć jest zawodna – weź konspekt!3. Publiczność nie widzi Twojego stresu!4. Najtrudniejsze pierwsze 5 minut 5. Słuchający zazwyczaj nie mają powodu, by być do Ciebie wrogo nastawieni dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

23 Mnemotechnika Jak zapamiętać to, co chcemy zaprezentować?

24 Pamięć można doskonalić poprzez pracę nad trzema umiejętnościami: 1. Koncentracja 2. Kojarzenie 3. Powtarzanie dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

25 Koncentracja 3 uwarunkowania zdolności koncentracji: dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

26 Kojarzenie Zadanie: Co ma piernik do wiatraka? Przykładowa odpowiedź: Wiatraki, podobnie jak młyny, służyły do mielenia mąki, z której wypiekano pierniki. dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

27 Powtarzanie Ale: Uczenie się na pamięć całego tekstu to zła metoda. Przewodnikiem powinien być konspekt. Repetitio est mater studiorum Powtarzanie jest matką wiedzy dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

28 Sztuka myślenia Inteligencja bez myślenia jest bezużyteczna. Myślenie to nie inteligencja Możemy działać, nie myśląc, możemy wykorzystywać myślenie jako pretekst, żeby nie działać. Myślenie nie jest przeciwieństwem działania Bacz, abyś w mądrości swej nie zgłupiał Myślenie to nie umiejętność Myślenie obejmuje też: obserwację, badanie, dokonywanie wyboru, planowanie, ocenę i wyczucie, ustalenie hierarchii wartości, celów, rozwiązań, skutków i znajomość tego, co myślą inni. Myślenie to nie tylko logika dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)

29 Efektywna i efektowna prezentacja to suma następujących czynników: 1. Wiedzy 2. Mówienia (mowy werbalnej) 3. Mowy ciała (mowy pozawerbalnej) 4. Pozytywnego nastawienia i wiary w siebie dr Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn, KUL (III PRP)


Pobierz ppt "Sztuka prezentacji (wystąpień) Korzenie: klasyczna retoryka = teoria i sztuka wymowy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google