Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Motoryzacja PRL-u.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Motoryzacja PRL-u."— Zapis prezentacji:

1 Motoryzacja PRL-u

2 Samochody

3 Fiat 126p

4 Fiat samochód osobowy skonstruowany w zakładach Fiat, produkowany we Włoszech w latach , a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku (Polski Fiat 126p). Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych "Polmo" Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento. Przez wiele lat był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach, doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najpopularniejsza – Maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997) jego oficjalną nazwą. Łącznie wyprodukowano sztuk Fiatów 126, z czego we Włoszech powstało sztuk. W Polsce wyprodukowano łącznie sztuk Fiatów 126, z czego w Bielsku-Białej – szt., a w Tychach – sztuk.

5 6 czerwca 1973 powstał pierwszy, zmontowany z włoskich części Polski Fiat 126p. Kosztował tysięcy złotych czyli ok. 20 miesięcznych pensji.( średnie miesięczne zarobki w owym czasie wynosiły ok. 3,5 tys. złotych). Oficjalna produkcja w Polsce ruszyła 22 lipca 1973 w zakładach w Bielsku-Białej. We wrześniu 1975 rozpoczęto montaż w Tychach. Fiat 126p produkowany był w czterech wersjach: 650 Standard, 650 Special, 650 Lux i 650 Komfort. Równolegle z silnikami o pojemności 650 cm³ produkowano 600 cm³. Od listopada 1982 produkowano bardziej ekonomiczną wersję 650 E: posiadała ona nowy typ gaźnika, tłumik szmerów ssania i trójkomorowy tłumik wydechu o zmniejszonych oporach przepływu. Ten pierwszy pakiet zmian ograniczał zużycie paliwa o 7%. Samochody z tymi zmianami oznaczono symbolem 650 E. W czerwcu 1983 nastąpiły dalsze udoskonalenia silnika; zastosowano głowicę z nową komora spalania, nowy wałek rozrządu, a także aparat zapłonowy W kwietniu 1985 nastąpił face-lifting nadwozia, wynikał on z potrzeby dostosowania samochodu do europejskich norm homologacyjnych

6 DANE TECHNICZNE rodzaj silnika: czterosuwowy, o zapłonie bateryjnym, chłodzony powietrzem liczba cylindrów: 2 pojemność skokowa: 594 cm³ / 652 cm³ / 704 cm³ moc 17 kW (23 KM) / 17,7 kW (24 KM) / 20 kW (27 KM) maksymalna prędkość obrotowa i przy maksymalnej mocy: obr./min / 4500 obr./min skrzynia biegów: mechaniczna 4-biegowa, biegi II, III, IV synchronizowane masa samochodu gotowego do jazdy: 580 kg / 600 kg / 645 kg obciążenie maksymalne: 320 kg lub 4 osoby + 40 kg chłodzenie: powietrzem, za pomocą dmuchawy promieniowej średnie zużycie benzyny: 5,2...7,2 dm³/100 km średnie zużycie oleju: 0,4...0,7 dm³/1000 km pojemność zbiornika paliwa : 21 l

7 Polonez

8 FSO Polonez – kompaktowy samochód osobowy produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie od 3 maja 1978 do 22 kwietnia 2002 roku. Powstał jako następca Polskiego Fiata 125p, który był jednak produkowany równorzędnie aż do 1991 roku. Polonez konstrukcyjnie opierał się na poprzedniku. Przez cały okres produkcji samochód przeszedł kilka większych modernizacji, wprowadzano także kolejne odmiany. Łącznie z zestawami montażowymi wyprodukowano egzemplarzy modelu w różnych wersjach (bez dostawczych Trucków i vanów Cargo)

9 Wyposażenie dodatkowe
Centralny zamek (trzy warianty: Patrol, Agent i Sikura) Autoalarm Elektryczna regulacja uchylenia szyb przednich Pakiet stylistyczny Orciari Fotele Inter Groclin (trzy warianty: Standard, Relax, Akupresura) Podgrzewanie foteli przednich Lakier metalizowany Alufelgi Światła przeciwmgłowe przednie Wspomaganie kierownicy Klimatyzacja Szyberdach Blokada skrzyni biegów Multi-Lock Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka Owiewki HEKO Przyciemniane szyby

10 Syrena

11 Syrena – rodzina polskich samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w latach przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a następnie w latach przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych (początkowo Wytwórnię Sprzętu Mechanicznego) w Bielsku-Białej. Wyprodukowano egzemplarzy modelu

12 Kalendarium maj podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac konstrukcyjnych sierpień rozpoczęcie prac konstrukcyjnych grudzień budowa pierwszego przedprototypu prezentacja prototypów Syreny na Targach Poznańskich 20 marca 1957 – rozpoczęcie produkcji modelu 100 1960 – rozpoczęcie produkcji modelu 101 budowa prototypu Syreny Mikrobus budowa prototypu Syreny Sport budowa prototypu Syreny Kombi 1962 – rozpoczęcie produkcji modelu 102 rozpoczęcie produkcji modelu 102S 1963 – rozpoczęcie produkcji modelu 103 rozpoczęcie produkcji modelu 103S 1966 – rozpoczęcie produkcji modelu 104 prezentacja modelu 110 1968 – pierwsze próby skonstruowania wersji dostawczej Syreny 104 1968 – opracowanie projektu Syreny Laminat 1971 – prototypy wersji dostawczej Syreny (R-1, R-2, R-3) 21 sierpnia 1972 – przeniesienie produkcji do Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej, po wyprodukowaniu sztuk, rozpoczęcie produkcji modelu 105 1973 – rozpoczęcie produkcji seryjnej wersji dostawczej R-20 i Syreny Bosto 30 czerwca 1983 – zakończenie produkcji po wyprodukowaniu sztuk

13 Syrena 100 Po prawie 4 letnim okresie prac nad konstrukcją nowego samochodu małolitrażowego 20 marca 1957 roku rozpoczęto produkcję modelu Syrena 100. W pierwszym roku wyprodukowano 200 sztuk Syren, których nadwozie wykonane było z blach ręcznie wyklepywanych na cementowo-asfaltowych formach[6]. W następnym roku w ten sam sposób wyprodukowana została jeszcze seria 300 egzemplarzy. Produkcja nadwozi z wykorzystaniem powstałych na prasach tłoczników, łączonych ze sobą poprzez zgrzewanie rozpoczęta została jesienią 1958 roku. W stosunku do prototypów seryjne Syreny 100 posiadały w pełni metalową konstrukcję nadwozia, które osadzone zostało na ramie podłużnicowej. W układzie jezdnym w stosunku do wersji prototypowych nie wprowadzono zmian. Do napędu zastosowano dwusuwowy, 2-cylindrowy silnik S-15 o pojemności skokowej 746 cm³ i mocy maksymalnej 19,9 kW (27 KM)[1]. Jednostka ta zasilana była gaźnikiem Jikov 35P0H lub BVF H362-8 i zblokowana została z 4-biegową, niezsynchronizowaną skrzynią biegów. Z przyczyn technicznych oraz finansowych w Syrenie 100 zastosowano szereg elementów konstrukcyjnych z samochodu Warszawa M20 m.in. pompę hamulcową, przekładnię kierowniczą, drążki kierownicze oraz bębny hamulcowe. Wykorzystanie tych podzespołów przyczyniło się do zwiększenia masy własnej tego modelu.

14 Dane techniczne (100) Producent FSO Okres produkcji 1957-1960
Miejsce produkcji Polska, Warszawa Następca FSO Syrena 101 Typy nadwozia 2-drzwiowy sedan Silniki R2 S-15 0,7 l Skrzynia biegów 4-biegowa manualna Rodzaj napędu przedni Długość mm Szerokość mm Wysokość mm Rozstaw osi mm Masa własna 950 kg

15 Fiat 125p

16 Fiat 125p - Model ten zaprezentowany został po raz pierwszy w listopadzie 1966 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Turynie. Pojazd ten posiadał płytę podłogową z Fiata 1300/1500 oraz kabinę pasażerską z modelu Fiat 124. Wnętrze oraz przednia jak i tylna część nadwozia zostały zaprojektowane specjalnie dla tego modelu. Produkcję rozpoczęto w 1967 roku. Auto wyposażone było w 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 1608 cm³ z dwoma wałkami rozrządu (układ DOHC) rozwijający moc 90 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 135 Nm. W listopadzie 1968 do oferty dołączyła wersja Special, posiadająca w stosunku do wersji standardowej: 5-biegową skrzynię manualną, silnik o mocy zwiększonej do 100 KM, niżej poprowadzone listwy boczne, tapicerkę skajowo-materiałową, powiększony zbiornik paliwa, nowy wzór kołpaków oraz inne drobne elementy wykończenia wnętrza. Od 1970 roku w ofercie pozostawała tylko wersja Special, która przeszła lifting nadwozia. Tak zmieniony pojazd otrzymał nową atrapę chłodnicy, nowe zderzaki (bez kłów), przeniesiono kierunkowskazy pod zderzak, z tyłu pojawiły się nowe zintegrowane lampy kierunkowskazów oraz świateł "Stop". W tym samym roku rozpoczęto montaż 3-biegowej skrzyni automatycznej. Produkcja modelu 125 zakończyła się w 1972 roku, jego następcą został Fiat 132.

17 Dane Techniczne Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka:
St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy V-max: Saloon R4 1,6 l (1608 cm³), DOHC gaźnik 80,00 mm × 80,00 mm 8,8:1 90 KM (66 kW) przy 5600 obr/min 127 N•m przy 3500 obr/min 161 km/h Special 101 KM (75 kW) przy 6200 obr/min 130 N•m przy 4000 obr/min 170 km/h

18 Kawały o samochodach

19 Kawały o Fiacie 126p Dlaczego Fiat 126p ma z tyłu podgrzewane szyby? Żeby tym, co go zimą pchają mieli ciepło w ręce. Himalaista z największym trudem, po trzech nieudanych atakach, wreszcie zdobywa szczyt Mount Everest. Patrzy dumnie wokół i nagle dostrzega malucha, a w nim faceta palącego spokojnie papierosa. - Jak pan się tu znalazł? - Po prostu wjechałem. - Tak bez kłopotu? - Kłopoty były, ale instruktor na kursie uczył nas, że jak wzniesienie jest bardzo strone, to trzeba podjeżdżać na wstecznym. Policjant zatrzymuje kierowcę malucha. - Dlaczego w samochodzie jedzie aż pięć osób? - Jesteśmy drużyną piłki ręcznej, jedziemy na mecz. - Coś kręcicie... Pięciu, to za mało żeby była drużyna. - Dwóch siedzi jeszcze w bagażniku. Policjant zatrzymuje malucha, który jedzie po jezdni zygzakiem i jednocześnie strasznie podskakuje. - Co, wypiło się, panie kierowco? - zwraca się policjant do zatrzymanego. - Ależ skąd - pewnym głosem zaprzecza kierowca - po prostu wiozę w bagażniku żywego karpia. Co to jest Fiat 126p? Fatalna Imitacja Auta Turystycznego: jednoosobowego, dwudrzwiowego i sześciokrotnie przepłaconego. Co zrobić, żeby mieć malucha w wersji sportowej? Wystarczy kupić tenisówki i wozić je w bagażniku. Czy w maluchu można umrzeć? Nie. Jest zbyt mało miejsca na wyciągnięcie nóg. - Dlaczego pan pcha tego malucha, przecież nie ma w nim kierowcy? - Niech pan nie gada, tylko pomoże mi go zatrzymać.

20 Kawały o syrence Czym się różni Syrenka od krowy?
- Jak Syrenka nawali to stoi, a jak krowa nawali to pójdzie. Lata 80-te, PRL. Przychodzi facet do sklepu z samochodami i pyta czy może kupić Syrenę 105. - Tak, proszę bardzo, czerwona, proszę wpłacić pieniądze, odbiór za 10-lat. - No dobrze - mówi szczęśliwy klient - ale za 10 lat rano, czy po południu? - Panie! Coś pan, będzie pan czekać 10 lat i nie jest panu obojętne, czy rano, czy po południu? - Nie, dla mnie to ważne. Więc kiedy mogę odebrać tą Syrenę - rano, czy po południu? - A dlaczego jest to dla pana takie ważne? - Bo rano będą mi zakładać telefon.  Jedzie facet swoim czerwonym Ferrari, 130 km/h. Patrzy w lusterko i widzi, że dogania go syrenka, a z jej okna wychyla sie jakis facet i wrzeszczy: -Panie, znasz pan syrenke?!!! Zaklął, przycisnął gaz i przyspieszył do 150. Syrenka znów go dogania i sytuacja sie powtarza. Po pięciu razach przy 200 na godzinę odpuścił sobie i odpowiedział: -Znam. -To powiedz mi pan, jak się dwójkę wrzuca?! Jedzie facet mercedesem po autostradzie. Na liczniku 150 km/patrzy zdziwiony a tu mija go syrenka. Przyśpieszył do 200 km/h ,wyprzedził syrenkę ,jedzie dalej zadowolony. Zdziwieniu jego nie ma końca gdy syrenka wyprzedza go ponownie. Znowu przyspieszył, wyprzedził syrenkę, zajechał jej drogę i zmusił do zatrzymania Wyskoczył z samochodu ,podbiegł do syrenki i pyta kierowcy: - Panie co pan masz pod maska? - Sam pan zobacz. Klient podnosi maskę ,patrzy a tam pięciu Murzynów przy pedałach rowerowych. Czterech sapie niesamowicie, a piąty się śmieje. - Ze oni sapią to rozumiem -mówi - ale dlaczego ty się śmiejesz ? - pyta piątego. - Bo ja jestem wsteczny - odpowiada Murzyn

21 Za krzakami na autostradzie skrył się patrol policji
Za krzakami na autostradzie skrył się patrol policji. Wszyscy jadą bardzo szybko i po kolei płacą mandaty. W pewnej chwili przejechała wolno syrenka i policjanci postanowili dać jej kierowcy nagrodę okrągłą stówkę. - Co pan zrobi z tą nagrodą? - spytali. - Wreszcie zrobię prawo jazdy - odpowiedział. Pędzi gość Mercedesem po autostradzie A4 150 km/h. Nagle dogania go Syrenką D.T. ksywa premier , wyprzedza i znika w oddali. Gość zjeżdża na stację benzynową i widzi rzeczoną Syrenkę. Podbiega i pyta: - Jaki pan masz silnik w tym gruchocie?!? - Silnik? Normalny, dwusuw, jak to w Syrence. - Tuningowany?! - Niee, standard. - No to jak pan możesz takie prędkości rozwijać? Przecież to niemożliwe! - Możliwe, możliwe - to tylko kwestia polityki i podejścia do narodu - Jak to polityki jakiego podejścia?! Co pan mi tu opowiadasz! - No, dokładniej to polityki i opon... - Nie rozumiem... - To proste. Z przodu mam opony irlandzkie, a z tyłu nasze polskie. Te z przodu ciągle uciekają, a te z tyłu je gonią licząc na cud Jechał gość Syrenką i zepsuła mu się. Próbował kogoś zatrzymać aby go zaholowano do warsztatu ale nikt się nie zatrzymywał, w pewnym momencie zatrzymuje się przy nim sportowy Lexus. Wychodzi elegancki gość i pyta się czy może pomóc. Biorą Syrenkę na hol i umawiają się, że jak będzie za szybko to ten z Syrenki będzie mrugał światłami. Po przejechaniu paru kilometrów wjeżdżają na dwu pasmową drogę (w jednym kierunku). Po pewnym czasie stają na światłach a obok Lexusa staje sportowe BMW. Gość z Lexusa patrzy się na BMW i myśli - Nie dam mu! Ruszyli z piskiem... 1bieg - 70km/h, 2bieg - 120km/h, 3bieg - 160km/h, idą łeb w łeb, 4 bieg - 210km/h BMW wyprzedziło Lexusa. Całą sytuację widział odlewający się przy drodze podpity koleś z przydrożnego baru. Wraca i opowiada kumplom: - Chłopaki nie uwierzycie mi co widziałem! Ścigały się przed chwila dwie wypasiaste bryki. Najpierw śmignęło BMW, pruje równo z dwie paki a za nim wyleciał Lexus też z 200km/h ale słuchajcie za nimi zapier... nasza polska Syrenka... i jeszcze mrugała światłami, że chce wyprzedzać!!!

22 Kawały o polonezie Rdza mówi do rdzy: - Poloneza czas zacząć.
Jak podwoić wartość Poloneza? - Zatankować do pełna... Jedzie facet BMW i złapał gumę. Zatrzymał się na poboczu i zmienia koło. Podjeżdża Poloneza wysiada gościu i się pyta: - Co pan robi? - Odkręcam koło - odpowiada facet. Ten z Poloneza bierze kamień wali w szybę i mówi: - To ja wezmę radio! Na płatny parking podjeżdża z piskiem i chrzęstem zdezelowany polonez. Z budki wychyla się parkingowy i wola: - 5 złotych! - Kupił pan! - odkrzykuje zadowolony kierowca.

23 Kultowe auta w naszej rodzinie

24

25

26 Motoryzacja PRL-u Motocykle

27 Romet Pegaz 710

28 Romet Pegaz 710 Pegaz to motorower produkowany w Polsce w latach w Bydgoszczy przez zakłady Romet. Motorower został wyposażony w silnik 2-suwowy o mocy 1,7 KM. Silnik został wyposażony w gaźnik model GM12F z filtrem powietrza mokrym-siatkowym. Spalał 2 litry mieszanki benzyna-olej (stosunek 1:25) na 100 km. Silnik typu 010 produkcji Dezamet został wyposażony w sprzęgło odśrodkowe i skrzynię biegów o stałym przełożeniu. Bak paliwa mieścił 4,2 l. Silnik uruchamiany był za pomocą pedałów przy użyciu odprężnika i sprzęgła rozruchowego

29 Romet Chart 210

30 Romet Chart 210 Romet "Chart" to najmłodszy i najnowocześniejszy motorower z rodziny Romet produkowany w latach W Charcie odmiennie niż w dotychczas produkowanych pojazdach zastosowano skonstruowane od nowa i specjalnie dla niego nie tylko silnik i ramę ale także większość innych zespołów i ich elementów. Zrezygnowano ze stosowanych wcześniej w motorowerach uproszczeń konstrukcyjnych stosując w ich miejsce rozwiązania typowe dla motocykli, co zbliżyło Charta do panującej wówczas wśród czołowych producentów tendencji do zmiany pojazdów klasy 50 cm³ z roweropodobnych w prawdziwe małe motocykle. Chart produkowany był w dwóch odmianach: 210 i 211, różniących się między innymi zastosowaniem importowanych kół odlewanych ze stopu lekkiego (Sachs). Nowoczesna sylwetka Charta i dobre tłumienie wstrząsów dzięki zastosowaniu hydraulicznych amortyzatorów zapewniają kierowcy wygodną pozycję i komfort jazdy. Wyposażono go także w lusterko wsteczne, kierunkowskazy oraz skuteczniejsze hamulce i elektroniczny zapłon. Chart to prawdopodobnie najlepszy projekt inżynierów z Rometa, jednak nie jest on tak bardzo popularny jak Ogar czy Komar. Chart spisuje się dobrze w każdych warunkach w terenie jak i na ulicy. Ze względu na swoją niezawodność i nowoczesność nazywany jest "polskim Simsonem".

31 Dane techniczne * Silnik - dwusuwowy chłodzony powietrzem
* Typ DEZAMET * Pojemność skokowa - 49,8 cm³ * Średnica cylindra - 38 mm * Skok tłoka - 44 mm * Stopień sprężania - 8 * Moc/prędkość obrotowa - 2,0 kW (2,8 KM)/5800 obr/min. * Moment obrotowy 3,5 Nm * Gaźnik - 14MC lub BING 1/14/206, z przysłoną rozruchową * Sprzęgło - 3-tarczowe mokre * Skrzynia biegów - 3-biegowa z nożną zmianą biegów * Paliwo - mieszanka etyliny 86 z olejem w stosunku 30:1 * Instalacja elektryczna - iskrownik-prądnica typ V - 25W * Cewka ładowania 6V - 1,4 A * Akumulator 6V - 10Ah * Zapłon - bezstykowy, elektroniczny moduł zapłonowy * Świeca zapłonowa - F-100 (Iskra) * Masa silnika (bez oleju) - 15 kg

32 Romet Ogar 200

33 Romet Ogar 200 Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w silnik pojemności 49,9 cm³ Jawa typ 223 produkcji czechosłowackiej. Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe Romet prowadziły w latach Konstrukcja została oparta na modelu Romet 50 T-3 wyposażonego w silnik produkcji Zakładów Metalowych Dezamet typu 019, którego produkcję wstrzymano. Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 223, z poziomym cylindrem. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika. Nieco ulepszonym modelem był Ogar 201, produkowany w latach , w którym zastosowano tylne amortyzatory z tłumieniem olejowym.

34 Dane techniczne Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem Typ silnika - Jawa 223 Pojemność - 49,9 cm³ Moc nominalna - 2 KM przy 4500 obr./min Stopień sprężania - 9,5 Gaźnik - JIKOV 2917 PSb Skrzynia biegów - trzybiegowa Instalacja elektryczna - 6V - 20W Świeca zapłonowa - F80 Iskra Masa w stanie suchym - 60 kg Zużycie paliwa - 3 l/100 km Pojemność zbiornika - 9 l Rezerwa - 1l Prędkość maksymalna - 50 km/h

35 Romet Ogar 205

36 Romet Ogar 205 Jest to druga wersja motoroweru dwuosobowego powstałego w oparciu o o konstrukcję 50 T3, dostosowaną do dwubiegowego silnika Dezamet. Ogar 205 ma zmienioną konstrukcyjnie ramę, dostosowaną do silnika Dezamet, obszerną skrzynkę narzędziową z miejscem na zapasowe akcesoria typu świeca zapłonowa, żarówki itp. W tym modelu wprowadzono zmodernizowaną przednią i tylną lampę z zewnętrznymi przyłączami. Produkcję zakończono w 1993 roku.

37 Dane techniczne Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem Typ silnika DEZAMET Pojemność - 49,8 cm³ Moc - 1,7 KM przy 4800 obr./min Stopień sprężania - 8 Gaźnik - GM12F1 Skrzynia biegów - dwubiegowa Instalacja elektryczna - 6V - 20W Świeca zapłonowa - F80 Iskra Masa w stanie suchym - 58 kg Zużycie paliwa - 2,4 l/100 km Pojemność zbiornika - 9 l Prędkość maksymalna - 45 km/h

38 WFM m06

39 WFM m06 To wesołe określenie to nie jedyna ksywka pojazdu produkowanego w Warszawskiej Fabryce Motocykli. Na popularną „wuefemkę” mówiono też „fumka”, czy niezbyt sympatycznie - W - F - Męka. Niesłusznie, bo była to konstrukcja porządna i w odpowiednich rękach - niezawodna i trwała. Miałem sąsiada, który dzień w dzień, świątek piątek, jeździł WFM-ką przez 15 lat, bez żadnej poważnej awarii ! Był rok Polska gospodarka otrząsała się z wojennych zniszczeń. Zagospodarowywano wszystko, czego okupant nie zdołał zrabować. Dźwigano z ruin fabryki, wracali z wojennej tułaczki fachowcy: robotnicy, technicy, inżynierowie. Również ci od motocykli. W Suchedniowskiej Hucie Ludwików (SHL) w Kielcach, jakimś cudem ocalało oprzyrządowanie i dokumentacja techniczna do produkcji motocykla SHL 98. Remanenty ujawniły też, że z przedwojennej działalności firmy pozostało 200 ram do „eshaelek”. Brakowało silników... Właściwie nie wiadomo dlaczego wybór padł akurat na DKW 125 RT, ale wybór był dobry. Był to motorek prosty, niezawodny i nowoczesny. Dwusuwowy silnik o pojemności skokowej 123 ccm z przepłukaniem zwrotnym, tworzył zgrabny monoblok z trzybiegową skrzynią przekładniową, sterowaną nożną dźwignią. Konstrukcja została sprawdzona w ciężkich, wojennych warunkach, a po wojnie stała się ... najczęściej kopiowanym motocyklowym zespołem napędowym wszechczasów. Na jego bazie powstały motocykle: * Yamaha 125YA1 * BSA Bantam 125 * Harley-Dawidson 125 „Hummer” * Moskwa 125 * Mińsk 125 * K 55 * MZ 125

40 Dane techniczne wymiary: długość całkowita - 2020 mm wysokość - 980 mm
szerokość mm prześwit mm najmniejszy promień skrętu mm silnik dwusuwowy jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym pojemność skokowa 123 cm³ (średnica cylindra - 52 mm; skok tłoka ­58 mm) moc maksymalna - 4,5 KM przy 4250 obr/min prędkość maksymalna - 70km/h

41 SHL m11 175

42 SHL m11 175 Produkcja małolitrażowych motocykli rozpoczęła się w SHL (Suchedniowska Huta Ludwików) jeszcze przed wojną, w 1938 roku. Były to ”setki” wyposażone w licencyjny angielski silnik Villiers o pojemności 98ccm. Przerwana została wybuchem wojny. Po wyzwoleniu, od 1949 roku w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych (dawniej hucie Ludwików) wznowiono produkcję motocykli. Były one wyposażone w polski silnik S01 o pojemności 123ccm, wzorowany na konstrukcji DKW RT125, montowany początkowo do pozostałych 200 ram, które ocalały w magazynie fabrycznym ( model M02 ), a następnie do produkowanych w KZWM ram wzorowanych na konstrukcji przedwojennej - spawanych z profili stalowych tłoczonych z blachy (model M04). Model ten do 1954 roku był produkowany równolegle w zakładach SHL w Kielcach i WFM w Warszawie.

43 Dane techniczne Silnik S32
Typ: dwusuwowy, jednocylindrowy z przepłukiwaniem zwrotnym Pojemność: 173 cm³ Średnica cylindra x skok: 61.5x58 Stopień sprężania: 6.5(pierwszy model o symbolu M06 U) lub 6.3(model podstawowy o symbolu M11) lub 7,6(model o symbolu M11 W) lub 6,9 (model o symbolu M11 Lux) Moc maksymalna: 9 KM przy 4800obr./min. lub 10 KM przy 5000obr./min. Prędkość maksymalna: 90 km/h (105 km/h – dla M11W) Rozruch: rozrusznik nożny Liczba biegów: 3 Podwozie Rama: Podwójna kołyskowa z rur stalowych o przekroju prostokątnym Koła Przód: 3.00 x 19 lub 3.00 x 18 Tył: 3.00 x 19 lub 3.00 x 18 Zawieszenie Przód: Wahacz pchany "średni", amortyzatory ze sprężynami spiralnymi i tłumieniem hydraulicznym. Tył: Wahacz wleczony, amortyzatory ze sprężynami spiralnymi i tłumieniem hydraulicznym. Zbiornik paliwa: 13 litrów w tym rezerwa 1l Instalacja elektryczna Zasilanie: prądnica-iskrownik 6 V 28 W Akumulator: 6 V 7Ah Zapłon: stykowy, iskrownikowy

44 MZ ETZ 250

45 MZ ETZ 250 MZ ETZ 250 – motocykl produkowany w latach 1981 – 1989 w Zschopau. Jego poprzednikiem był motocykl MZ TS 250/1, natomiast MZ ETZ 251 jego następcą. Modele o pojemności 250 cm³ były największymi i najszybszymi jednośladami produkowanymi w fabryce MZ na przełomie lat 80. i 90. Skrót (Einzylinder Telegabel Zentralkastenrahmen) oznacza: jednocylindrowy, widelec teleskopowy, rama z centralnym profilem skrzynkowym.

46 Dane techniczne Maks. moc przy ok. 5500 obr/min : 21 KM (15,5 kW)
Maks. moment obrotowy przy ok obr/min : 27,4 Nm (2,8 kGm). Silnik powinien być smarowany mieszanką paliwa z olejem o proporcji 50 : 1. Prędkości Przy obrotach od 3000 do 5800. I bieg km/h II bieg km/h III bieg km/h IV bieg km/h V bieg km/h

47 WSK M21W2 KOBUZ

48 WSK M21W2 KOBUZ Motocyklowi nadano charakter enduro, poprzez teleskopy przednie zawieszone na aluminiowych półkach, szeroką kierownicę o charakterze crossowym oraz typowo crossowe błotniki. W tym modelu zastosowano importowane części: cewka i iskrownik szwedzkiej firmy SEM, lampę tylną oraz prostownik angielskiej firmy Lucas, oraz niemieckie gaźniki firmy Bing. Agresywne malowanie i crossowe opony Continental dopełniały całości. Motocykl wybitnie wyróżniał się spośród wszystkich ówczesnych produktów dostępnych na polskim rynku. Motocykl wyprodukowano jedynie w liczbie 2962 egzemplarzy, z czego około połowa trafiła na rynek zagraniczny w rozliczeniu za importowane części. WSK M21W2 S2 - produkowany w latach model WSK

49 Dane techniczne * Typ motocykla: WSK 175 M21W2S2
* Ciężar w stanie suchym w kG: 111 * Prędkość maksymalna: 100 km/h * Zużycie paliwa przy prędkości 80 km/h: 3,5-4 l/100km * Wymiary o Długość: 2000 mm o Rozstaw osi: 1320mm o Szerokość: 860 mm o Wysokość: 1080 mm jednocylindrowy dwusuw, typ 059 lub 060 (W2B) 175 cm³ o mocy 10,3 kW (14 KM) przy 6000 obr./min.

50 Gazela SHL M17

51 Gazela SHL M17 Prace nad następcą motocykla SHL M11 trwały w latach i w rezultacie powstał SHL M17 Gazela z całkowicie nowym układem napędowym, związanym z dopasowaniem do stylistyki nowego motocykla. Konstrukcję silnika Wiatr opracowano oraz podjęto produkcję w Zakładach mechanicznych w Nowej Dębie, a produkcję podwozi i montaż pojazdu Zakładach Wyrobów Metalowych w Kielcach. Silnik o oznaczeniu W2 skonstruowany przez inż. Wiesława Wiatraka we współpracy z Politechniką Krakowską charakteryzował się m.in. mocą większą o 4,5 KM od silnika WFM S32 tej samej pojemności uzyskaną dzięki optymalizacji napełniania cylindra a także zwiększeniu wytrzymałości układu korbowego. Motocykl po raz pierwszy w powojennej produkcji polskiej wyposażono w zapłon bateryjny oraz alternator 12-woltowy, skonstruowany z zespolenia w jedną całość alternatora i aparatu zapłonowego zaprojektowanych kilka lat wcześniej z przeznaczeniem dla modernizowanej wersji Junaka. W Gazeli po raz pierwszy w Polsce zastosowano też amortyzatory tylne o regulowanej twardości, a także a także reflektor zabudowany ze zbiornikiem paliwa. Model turystyczny M17 produkowany był w okresie od VII 1968 do VI 1970 roku[1]w liczbie egzemplarzy[2] . Motocykl ten nie odbiegał od nowoczesnych konstrukcji w owym czasie, głównym minusem była jego wysoka cena – zł. Problemem były też awarie w układzie przeniesienia napędu (głównie skrzynia biegów) z uwagi na dysponowaną moc silnika. Dodatkowo silnik W2 posiadał dość częstą tendencję do zacieranie się w okresie docierania silnika. Brak popytu przyczynił się do zatrzymania produkcji.

52 Dane techniczne Dane ogólne
* Długość (z bagażnikiem) / szerokość / wysokość (bez lusterek) – 2100 x 630 x 960 mm * Ciężar własny motocykla – 125 kg * Dopuszczalny ciężar całkowity – 300 kg * Prędkość maksymalna – 110 km/h * Zużycie paliwa – 3,0 - 3,2 l/100 km przy prędkości 70 km/h * Pojemność zbiornika paliwa - 13 litrów (w tym 3,5 litra rezerwy) Silnik * Typ – W-2 "Wiatr", jednocylindrowy, 2-suwowy * Rodzaj cylindra – odlewany ze stopu lekkiego z wewnętrzną tuleją żeliwną * Średnica cylindra – 61 mm * Skok tłoka – 59,5 mm * Pojemność skokowa – 174 cm * Stopień sprężania – 7,6:1 * Moc maksymalna – 13,5 KM przy obr/min * Maksymalne obroty – obr/min * Maksymalny moment obrotowy – 17,6 Nm przy 4800 obr/min * Zasilanie – Gaźnik GM-26 U3, o średnicy gardzieli 26 mm, dysza główna 180 * Zapłon bateryjny - dwa akumulatory 2 x 6 V, 10 Ah - nietypowe umieszczenie i ilość akumulatorów * Sprzęgło – mokre, czterotarczowe, smarowane olejem wspólnie ze skrzynką przekładniową * Skrzynka przekładniowa – zblokowana z silnikiem, czterobiegowa, o kołach stale zazębionych * Mechanizm zmiany biegów – krzywkowy * Przełożenia w skrzyni - I bieg: 2,93 II bieg: 1,79 III bieg: 1,35 IV bieg: 1 * Masa suchego zespołu napędowego – 26 kg

53 KONIEC Twórcy projektu: (samochody) (motocykle) 1. Dawid Szewczykowski
2. Szymon Link 3. Przemek Zenker 4. Adam Zdunek (motocykle) 1. Marek Wiza 2. Jakub Gajewski 3. Michał Szelejewski Opiekun projektu: Jarosław Podkówka


Pobierz ppt "Motoryzacja PRL-u."

Podobne prezentacje


Reklamy Google