Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wykład 3 KULTURA GLOBALNA  MASOWA  POPULARNA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wykład 3 KULTURA GLOBALNA  MASOWA  POPULARNA."— Zapis prezentacji:

1 Wykład 3 KULTURA GLOBALNA  MASOWA  POPULARNA

2 the global teenager "Należę do całkowicie nowej generacji ludzi, plemienia wędrowców. Mieszkańcy bez miejsca zamieszkania, przejeżdżamy przez kraje, jakbyśmy przechodzili przez drzwi obrotowe. Nic nie jest dziwne i żadne miejsce nie jest zagranicą. Jestem wielonarodową duszą na wielonarodowym globie. Wejście do samolotu jest dla mnie tak naturalne, jak podniesienie słuchawki telefonicznej. Składam moje ja i przewożę je ze sobą. Nigdy nie jestem zdziwiony…  Brak różnic

3 Ten rodzaj życia daje oczywiście bezprecedensowe poczucie wolności i ruchliwości. Możemy iść przez świat jak przez jarmark cudów, zabierając coś na każdym przystanku, traktując świat jak supermarket. Nie mamy domu, mamy setki domów. I nagle czuję się zaszokowany odkryciem, iż mam szafę z jaźniami, z której mogę wybierać. Przynależność staje się dla mnie tak obca, jak dezorientacja…  Brak granic

4 „Lecz jaką cenę płacę za to
„Lecz jaką cenę płacę za to? Jaki rodzaj duszy zrodzony jest z takiego życia? I niekiedy zastanawiam się, czy ten nowy rodzaj braku przynależności nie jest obcy czemuś fundamentalnemu dla natury ludzkiej. Uchodźca żywi przynajmniej namiętne uczucia do kraju, który opuścił. Lecz co odczuwa przejściowy włóczęga? Za co moglibyśmy umrzeć, dla jakich pasji moglibyśmy żyć, skoro nie odczuwamy nigdy bólu rozłąki i radości zdumienia?„ (Pico Iyer )  Brak zaangażowania (brak rdzenia tożsamości)

5 Kultura globalna "oderwanie od jakiegokolwiek kontekstu„
źródło to globalne systemy telekomunikacyjne  jest więc zrodzona z "wszędzie" i "znikąd". bezczasowa  oderwanie od przeszłości (brak historii) przeszłość – zdekontekstualizowany "kosmopolityczny kobierzec„ tożsamość: brak kolektywnej historii Cyt. „Mass media kultury globalnej wykorzystują reprezentacje poszczególnych kultur i narodów, dodają efektownych przypraw (trochę pop, trochę marketingu, trochę sensacji, dużo egzotyki i poetyki konsumpcji) i przetwarzają je w ich własną reprezentację. Następnie reprezentacje te są ze sobą mieszane i przetwarzane w kolejnych procesach upozorowania. W efekcie powstaje image globalnej świadomości”

6 Globalizacja kurczenie się czasoprzestrzeni „obiektywny” proces kurczenia się świata świadomość, że świat stanowi całość „Należy wyraźnie podkreślić, że globalizacja nie oznacza bynajmniej uniwersalizacji, ale wzmocnienie „całościowości" systemu stosunków pomiędzy społeczeństwami, państwami, grupami i jednostkami; że oznacza ona systemowość i współzależność świata a nie jego jednolitość” „Do obiegu może wejść i zostać wypromowany wytwór każdej kultury lokalnej, który znaj­dzie drogę do konsumenta, ponieważ w tej kulturze nie tyle się uczestniczy, ile się ją konsumuje i jest to konsumpcja dóbr symbolicznych, choć nie tylko"

7 The Mall of the World (Supermarket kultury)
Współczesna kultura jest wielkim sklepem Gordon Mathews Chungking Mansions, Hong Kong Backpacker „W tym, co składa się na kulturę, człowiek z rozwiniętego świata może przebierać niczym w dobrach piętrzących się na półkach wielkiego sklepu. Może się żywić daniami japońskiej kuchni, ubierać w kolekcje z Włoch, tańczyć argentyńskie tango, słuchać niemieckiego techno i zaczytywać się w południowoamerykańskiej literaturze. Eklektyzm nikogo nie dziwi, a niektórzy szukają w ten sposób nawet religii opakowanej gustownie w kolorowe podręczniki, ulotki i pogadanki z darmowym poczęstunkiem....”

8 Kultura globalna a rozwarstwienie społeczne odbiorców kultury.
3-y kasty: kognitariat digitariat lumpenproletariat (źródło wiedzy: „coraz bardziej prymitywna telewizja” (Umberto Eco) Konsekwencja: wykluczenie z kultury = wykluczenie z życia społecznego i gospodarczego. „Pozbawieni dostępu do informacji stają się łupem populistycznych polityków, którzy wykorzystują ich zagubienie do kreowania zbiorowych lęków”

9 Cztery płaszczyzny globalizacji:
polityczna, militarna, ekonomiczna i  kulturowa Pecha Kucha (ペチャクチャ)


Pobierz ppt "Wykład 3 KULTURA GLOBALNA  MASOWA  POPULARNA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google