Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SCHEMAT INTERPRETACYJNY Mariola Olech. Drogi uczniu, nie powinieneś bać się poezji. To dzięki jej znajomości lepiej wyrazisz to, co czujesz a także zrozumiesz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SCHEMAT INTERPRETACYJNY Mariola Olech. Drogi uczniu, nie powinieneś bać się poezji. To dzięki jej znajomości lepiej wyrazisz to, co czujesz a także zrozumiesz."— Zapis prezentacji:

1 SCHEMAT INTERPRETACYJNY Mariola Olech

2 Drogi uczniu, nie powinieneś bać się poezji. To dzięki jej znajomości lepiej wyrazisz to, co czujesz a także zrozumiesz innych. Oto kilka wskazówek, które mogłabym nazwać, żartując sobie z pewnego teoretyka literatury „kluczami” - NIE ! Wytrychami do otwierania wierszy !

3 Wstępne rozpoznanie całości Tu możesz napisać o swoich pierwszych wrażeniach i spostrzeżeniach. Możesz odwołać się do treści utworu, zasygnalizować pomysł interpretacyjny.

4 Nadawca – adresat „kto do kogo mówi”. Zastanów się, kim jest osoba mówiąca w wierszu. Odnajdź formy osobowe czasowników. Pamiętaj, że nie zawsze mówcą jest człowiek. W poezji wszystko jest możliwe, czasem wypowiada się jakieś pojęcie, zjawisko, nawet przedmiot. Warto się zastanowić, czemu służy dana kreacja mówcy. Podobnie jest z odbiorcą – nie musi nim być w poezji człowiek.

5 Ukształtowanie wypowiedzi Warto znać środki stylistyczne, umieć je wskazać i nazwać. Warto także odkryć w języku utworu to, co nietypowe. Uważnie czytaj i zastanawiaj się, dlaczego jakiś wyraz jest na pierwszym miejscu, albo czemu służy składnia zdań, interpunkcja, a nade wszystko, jaką funkcję pełnią określenia (epitety) oraz metafory.

6 Tytuł W dobrym dziele literackim tytuł jest nieprzypadkowy. Postaraj się go odnieść do utworu, odczytać jego znaczenie, pełnioną funkcję.

7 Bohater Charakterystyka bohatera koresponduje z wymową ideową dzieła. Dokonaj analizy jego sposobu bycia, wrażliwości, motywacji działań. Zastanów się nad znaczeniem jego imienia, miejsca pochodzenia, rolą domu rodzinnego. W utworze lirycznym zwykle nie ma bohatera, mówimy raczej o „ podmiocie lirycznym”. W utworze lirycznym zwykle nie ma bohatera, mówimy raczej o „ podmiocie lirycznym”.

8 Ustalenie uczuć podmiotu lirycznego Podmiot liryczny to tzw. kreacja, czyli zmyślenie. Podmiot liryczny przedstawia nam jakieś stany emocjonalne, uczuciowe.

9 Konteksty Dzieło literackie powstało w jakimś czasie – możesz odnieść się do historii, albo konwencji literackich, artystycznych. Sam autor mógł pisać pod wpływem jakiegoś osobistego doświadczenia. Istnieje bardzo popularny kierunek w badaniach historycznoliterackich (strukturalizm), który nakazuje analizować samo dzieło, w zupełnym oderwaniu od kontekstów.

10 Wniosek interpretacyjny. Powinieneś zakończyć swoją analizę jakimś podsumowaniem. Możesz wskazać dominantę kompozycyjną, nadrzędny pomysł organizujący utwór, albo też omówić jego przesłanie, znaczenie ideowe i artystyczne. Życzę ciekawej przygody z literaturą M.Olech


Pobierz ppt "SCHEMAT INTERPRETACYJNY Mariola Olech. Drogi uczniu, nie powinieneś bać się poezji. To dzięki jej znajomości lepiej wyrazisz to, co czujesz a także zrozumiesz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google