Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

UKRYTY INTERNET (ang. Invisible Web, Deep Web) zasoby elektroniczne (nierzadko o bardzo wysokiej jakości informacyjnej), dostępne przez WWW, których wyszukiwarki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "UKRYTY INTERNET (ang. Invisible Web, Deep Web) zasoby elektroniczne (nierzadko o bardzo wysokiej jakości informacyjnej), dostępne przez WWW, których wyszukiwarki."— Zapis prezentacji:

1 UKRYTY INTERNET (ang. Invisible Web, Deep Web) zasoby elektroniczne (nierzadko o bardzo wysokiej jakości informacyjnej), dostępne przez WWW, których wyszukiwarki internetowe nie mogą bądź nie chcą dodawać do swoich indeksów, przez co zasoby takie stają się niwyszukiwalne w tradycyjny, popularny sposób.

2 ROLA BIBLIOTEK (1) zPoinformować, uświadomić użytkownikom istnienie Ukrytego Internetu. zWyszukiwarka to nie jedyne narzędzie zdobywania informacji! zDuża tu rola serwisów WWW należących do bibliotek i bezpośrednich szkoleń użytkowników.

3 ROLA BIBLIOTEK (2) zZaprezentować i upowszechnić strategie wyszukiwawcze w Ukrytym Internecie (np. kursy na WWW): zUpowszechniać narzędzia mniej popularne, szkolić - jak i kiedy z nich korzystać

4 STRATEGIE WYSZUKIWAWCZE zStrategia „ON THE WEB” - powszechnie wykorzystywana przez internautów. Polega na korzystaniu z jednej popularnej wyszukiwarki internetowej i prostych zapytań. Często nieskuteczna i nieefektywna. Wyszukiwarki dobrze sprawdzają się w wyszukiwaniu popularnych serwisów WWW, przeszukiwaniu słowników i encyklopedii, dokumentów HTML - dają miliony odpowiedzi. z Strategia „VIA THE WEB” - jeden ze sposobów na Ukryty Internet. Polega na korzystaniu z różnych narzędzi wyszukiwawczych, dostosowanych do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Polega na tym, by nawet za pomocą tych narzędzi szukać głębiej - poszukiwać wielowarstwowo, wieloetapowo. Strategia ta dobrze nadaje się to poszukiwań naukowych.

5 Narzędzia wyszukiwawcze zWyszukiwarki dedykowane - do poszukiwań sprecyzowanych typów zasobów (np. dok. graficznych, dźwiękowych) zNarzędzia tematyczne - do poszukiwań sprecyzowanych typów informacji (katalogi mediowe, wyszukiwarki informacji branżowej) zSerwisy typu Subject Gateways zSerwisy poświęcone zasobom Ukrytego Internetu zWyszukiwarki i katalogi naukowe

6 Wyszukiwarki dedykowane zWyszukiwarki grafiki: -> zakładka Grafika zWyszukiwarki wiadomości: zWyszukiwarki video:

7 Narzędzia tematyczne zWyszukiwarki specjalne - np. norm zKatalogi prasowe zBazy informacji branżowej

8 Serwisy Subject Gateways z„Dziedzinowe przewodniki po zasobach internetowych uporządkowane według dziedzin. Zasoby są selekcjonowane, oceniane, opisywane i katalogowane przez bibliotekarzy lub ekspertów z danej dziedziny” zWykaz dostępny na stronie:

9 Serwis poświęcony zasobom Ukrytego Internetu DIRECT SEARCH zserwis autorstwa Gary’ego Price’a - bibliotekarza amerykańskiego zajmującego się porządkowaniem informacji w Internecie, wyszukiwaniem jej oraz zjawiskiem Ukrytego Internetu zDirect Search to stale rosnący zbiór odsyłaczy do serwisów i narzędzi wyszukiwawczych, ułatwiających dostęp do zasobów „ukrytych” zNa stronie dostępny jest interface wyszukiwawczy oraz ogromny zbiór zasobów elektronicznych

10 Wyszukiwarki naukowe zWyszukiwarka oparta o zasoby biblioteki wirtualnej zWyszukiwarka zasobów naukowych, także z płatnym dostępem zWyszukiwarka zasobów naukowych, oparta na popularnych mechanizmach i interface Google

11 Katalogi naukowe zAcademic Info zSciCentral zBUBL Information Service

12 Rola bibliotek (3) zPłatne zasoby gromadzone przez biblioteki nie muszą być częścią Ukrytego Internetu, a nierzadko są. Użytkownicy zapominają, że mogą z nich korzystać! zCo można zrobić w tej sytuacji? 1. Katalogować zasoby elektroniczne 2. Upowszechniać je wśród internautów - użytkowników biblioteki - gotowe narzędzie daje Google Scholar - użytkownik biblioteki w wynikach wyszukiwania może zobaczyć jej zasoby!!! Sprawdź:


Pobierz ppt "UKRYTY INTERNET (ang. Invisible Web, Deep Web) zasoby elektroniczne (nierzadko o bardzo wysokiej jakości informacyjnej), dostępne przez WWW, których wyszukiwarki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google